Jeg har gået og funderet lidt over et spørgsmål, som jeg håber i kan kaste lys over.
Så vidt jeg ved kræves der tilladelse til co2-luftpistoler (ret mig hvis jeg tager fejl). Her taler jeg om dem som bruger små co2-patroner og folk jævnligt importerer fra Tyskland. Så for et par år siden blev det lovligt for alle over 18år, at købe softguns drevet af co2. Til disse softguns kan man så købe stålkugler og derved få dem til at have omtrænt samme effekt, som co2-luftpistoler.
Nogen som kan forklare hvordan dette hænger sammen ?
Metalkugler i softguns/hardball ?
-
- Silver Member
- Interesser: Meget svingende :)
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Re: Metalkugler i softguns/hardball ?
citat fra arms gallery
Dvs sålænge ammunitionen er af "metal" kræves der tilladelse.# Co2-drevne "luftvåben" der affyrer paintballs af gelatine eller gummi og hardballkugler er nu reguleret så de kan sælges på lige fod med almindelige luftvåben, - DVS at visse typer Kulsyredrevne Co2-våben nu er UDEN tilladelse.
# Co2-drevne "metalhaglvåben" kræver en våbentilladelse.
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...
priceless
priceless
- L-Load
- Bronze Member
- Interesser: Skydevåben, WW2
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 1 time
Ja så begynder det da at give en smule mening. Men virker stadig lidt underligt at disse stålkugler så sælges, og at softguns er lovlige/ulovlige alt efter hvilket materiale du putter i den 

- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Det er lovligt at have ben på dit bord og et bat til at spille rundbold med, men tager du en af delene med i byen, så er det et slagvåben.
Man kan også købe diverse tun-sæt til køretøjer.... som du ikke må køre med på vejen.
Man kan gudskelov ikke lovgive om alle detaljer i livet (selvom der er politikere der gerne ville).
Man kan også købe diverse tun-sæt til køretøjer.... som du ikke må køre med på vejen.
Man kan gudskelov ikke lovgive om alle detaljer i livet (selvom der er politikere der gerne ville).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- L-Load
- Bronze Member
- Interesser: Skydevåben, WW2
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 1 time
Ja de ting du nævner er lovlige under visse forhold, ligesom det er lovligt med stålkugler i softguns som er drevet af andet end co2. I get it. Er desunden helt enig i din sidste sætningRefraktorius skrev:Det er lovligt at have ben på dit bord og et bat til at spille rundbold med, men tager du en af delene med i byen, så er det et slagvåben.

- BackpackM
- Silver Member
- Interesser: Løb, HF-radio, min familie
- Geografisk sted: Hillerød
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 4 times
Her kommer jeg til at tænke på, om det så dermed er lovligt at hjemtage diverse CO2-pistoler fra udlandet, og så skyde plastikkugler med dem? Blackpool Airrifles (airgunbuyer.com) har jo et stort udvalg, selv om pistolerne er med rotérmagasin og beregnet til 4,5 mm hagl. Både UK, Sverige samt Tyskland har jo et kæmpe udvalg....
Det kunne da være spændende, hvis det var lovligt at anskaffe sådan en, så længe man bare skød med hardballs...
Mvh Michael
Det kunne da være spændende, hvis det var lovligt at anskaffe sådan en, så længe man bare skød med hardballs...
Mvh Michael
Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 597 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Mig bekendt fåes plast- hardball kugler ikke i kaliber 4,5mm .BackpackM skrev:Her kommer jeg til at tænke på, om det så dermed er lovligt at hjemtage diverse CO2-pistoler fra udlandet, og så skyde plastikkugler med dem? Blackpool Airrifles (airgunbuyer.com) har jo et stort udvalg, selv om pistolerne er med rotérmagasin og beregnet til 4,5 mm hagl. Både UK, Sverige samt Tyskland har jo et kæmpe udvalg....
Mvh Michael
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington