Metalkugler i softguns/hardball ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben, WW2
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Metalkugler i softguns/hardball ?

Indlæg af L-Load » 10. mar 2011, 14:21

Jeg har gået og funderet lidt over et spørgsmål, som jeg håber i kan kaste lys over.

Så vidt jeg ved kræves der tilladelse til co2-luftpistoler (ret mig hvis jeg tager fejl). Her taler jeg om dem som bruger små co2-patroner og folk jævnligt importerer fra Tyskland. Så for et par år siden blev det lovligt for alle over 18år, at købe softguns drevet af co2. Til disse softguns kan man så købe stålkugler og derved få dem til at have omtrænt samme effekt, som co2-luftpistoler.

Nogen som kan forklare hvordan dette hænger sammen ?

bjacob
Silver Member
Silver Member
Interesser: Meget svingende :)
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times

Re: Metalkugler i softguns/hardball ?

Indlæg af bjacob » 10. mar 2011, 14:55

citat fra arms gallery
# Co2-drevne "luftvåben" der affyrer paintballs af gelatine eller gummi og hardballkugler er nu reguleret så de kan sælges på lige fod med almindelige luftvåben, - DVS at visse typer Kulsyredrevne Co2-våben nu er UDEN tilladelse.
# Co2-drevne "metalhaglvåben" kræver en våbentilladelse.
Dvs sålænge ammunitionen er af "metal" kræves der tilladelse.
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...

priceless

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af L-Load » 10. mar 2011, 21:49

Ja så begynder det da at give en smule mening. Men virker stadig lidt underligt at disse stålkugler så sælges, og at softguns er lovlige/ulovlige alt efter hvilket materiale du putter i den :smile:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 11. mar 2011, 10:32

Det er lovligt at have ben på dit bord og et bat til at spille rundbold med, men tager du en af delene med i byen, så er det et slagvåben.

Man kan også købe diverse tun-sæt til køretøjer.... som du ikke må køre med på vejen.

Man kan gudskelov ikke lovgive om alle detaljer i livet (selvom der er politikere der gerne ville).
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af L-Load » 11. mar 2011, 16:36

Refraktorius skrev:Det er lovligt at have ben på dit bord og et bat til at spille rundbold med, men tager du en af delene med i byen, så er det et slagvåben.

Man kan også købe diverse tun-sæt til køretøjer.... som du ikke må køre med på vejen.

Man kan gudskelov ikke lovgive om alle detaljer i livet (selvom der er politikere der gerne ville).
Ja de ting du nævner er lovlige under visse forhold, ligesom det er lovligt med stålkugler i softguns som er drevet af andet end co2. I get it. Er desunden helt enig i din sidste sætning :smile:

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af BackpackM » 12. mar 2011, 15:47

Her kommer jeg til at tænke på, om det så dermed er lovligt at hjemtage diverse CO2-pistoler fra udlandet, og så skyde plastikkugler med dem? Blackpool Airrifles (airgunbuyer.com) har jo et stort udvalg, selv om pistolerne er med rotérmagasin og beregnet til 4,5 mm hagl. Både UK, Sverige samt Tyskland har jo et kæmpe udvalg....

Det kunne da være spændende, hvis det var lovligt at anskaffe sådan en, så længe man bare skød med hardballs...

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 597 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 12. mar 2011, 16:20

BackpackM skrev:Her kommer jeg til at tænke på, om det så dermed er lovligt at hjemtage diverse CO2-pistoler fra udlandet, og så skyde plastikkugler med dem? Blackpool Airrifles (airgunbuyer.com) har jo et stort udvalg, selv om pistolerne er med rotérmagasin og beregnet til 4,5 mm hagl. Både UK, Sverige samt Tyskland har jo et kæmpe udvalg....

Det kunne da være spændende, hvis det var lovligt at anskaffe sådan en, så længe man bare skød med hardballs...

Mvh Michael
Mig bekendt fåes plast- hardball kugler ikke i kaliber 4,5mm .
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Besvar