Ny afsnit på våbentilladelse til jagt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Ny afsnit på våbentilladelse til jagt?

Indlæg af 357Magnum » 5. maj 2011, 18:27

Jeg modtog lige en ny våbentilladelse til en salonriffel på jagttegn (3 dagens behandlingstid :razz: ).

Nederst ser jeg et afsnit, som jeg ikke tidligere er stødt på - nemlig omkring våben tilhørende staten:
tilladelse---Anschütz-64.gif
tilladelse---Anschütz-64.gif (30.11 KiB) Vist 2476 gange
Mine øvrige tilladelser har ikke dette punkt 7 - hvornår er det mon blevet tilføjet? Er det pga. militærfolk, som benytter våben "privat" til fx IPSC riffel o.l.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Razzer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, grej, jagthunde, mad
Geografisk sted: Skive

Re: Ny afsnit på våbentilladelse til jagt?

Indlæg af Razzer » 5. maj 2011, 19:28

det kunne være myndet på hjemmeværnsfolk måske, men de går jo nok ikke på jagt med deres våben.
det kunne også være vildtkonsulenter og noget i den retning.
men det er bare gætteri
Alt der smager godt, Er sundt!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 5. maj 2011, 21:01

Jeg tror det er mhp.
Cirkulære om våben og ammunition mv. skrev:Våben fra besættelsestiden

§ 15. Modtager politiet en ansøgning om tilladelse til at besidde et våben, der må formodes at hidrøre fra besættelsestiden, skal ansøgeren opfordres til at dokumentere sin adkomst til våbnet. Må det formodes, at våbnet er undergivet statens ejendomsret, skal sagen forelægges for Justitsministeriet.
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=726

Jeg mener at ha' læst noget om at retningslinierne var, at hvis det var et af ovennævnte våben som staten havde ejendomsretten til, så kunne folk få tilladelse og lov til at beholde dem, men at de skulle afleveres ved indehaverens død.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Våbentilladelse med vilkår om "statens ejendomsret"

Indlæg af HePe » 6. maj 2011, 01:42

Det ser ud som et nyt generelt standardvilkår på våbentilladelser til jagt. Og at man med disse vilkår måske ønsker at dække "statens ejendomsret" ind, uanset om der rent faktisk foreligger en sådan ejendomsret.

Hvis det er tilfældet, vil jeg mene, at det er noget af en "smutter", i forhold til hvor få rifler til jagtbrug, der hidrører fra besættelsestiden, og som måske reelt er statens ejendom.

I forhold til hvis der forelå en konkret afgørelse fra justitsministeriet/forsvarsministeriet eller en domstol om, at det pågældende skydevåben faktisk er statens ejendom - og at dette udtrykkelig fremgår af tilladelsen for det konkrete våben - må det nye standardvilkår, der er vist ovenfor og som formentlig fremgår af alle våbentilladelser til jagt, nærmest betragtes som en slags juridisk "narreværk".

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 6. maj 2011, 19:40

Kunne jo også være en riffel udleveret til en skovfoged til regulering...?
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 6. maj 2011, 20:13

Mausertossen skrev:Kunne jo også være en riffel udleveret til en skovfoged til regulering...?
Det nærliggende vil så være en brugertilladelse - og ikke en ejertilladelse.

Og hvor mange salonrifler (og andre jagtvåben) kræver mon Forsvarsministeriets samtykke for overdragelse til evt. anden "brugers" besiddelse/anvendelse?..
og skal "tilbageleveres" til staten, når "ejeren" dør?.. :mrgreen:

Det er sørgeligt - for justitsministeriet/politiet gør sig selv til grin med den slags vildledning.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 7. maj 2011, 21:43

Jeg har en kammerat der har en US-carabin arvet fra en modstandsmand. Det var et krav for at han kunne få den.
(Nedkastede våben skulle være statens ejendom, og endda sendes tilbage til leverandøren)

Det var det han fik at vide da han søgte, og ansøgningen var forbi et par ambassader på vejen.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 8. maj 2011, 11:18

Bestemmelsen har intet at gøre på en jagtriffeltilladelse. Såvidt jeg ved, har bestemmelserne oprindelse helt tilbage til de omtumlede dage lige efter 2.verdenskrig.

Der var prominente mennesker der mente, at krigen havde været et opgør mellem kommunismen og nazismen, og at kommunismen nu havde vundet. Der var ledende skikkelser i landet som ikke var helt overbevist om parlamentarismens fortræffeligheder, og der var politikere som stadig havde lig i lasten fra samarbejdspolitikens dage.

Under de omstændigheder ønskede modstandsbevægelsen ikke at lade sig afvæbne. De forudså, at de alt for hurtigt igen kunne få brug for våbnene hvis landets ledelse viste sig uværdige til tiliden. Så løsningen blev, at lade dem beholde våbnene, og danne Hjemmeværnet. Dog mod at acceptere de nævnte bestemmelser, så regeringen kunne inddrage våbnene hvis de anså det for nødvendigt, og så hjemmeværnets bevæbning formelt blev regeringens ejendom, selvom de oprindelige modtagere reelt beholdt dem.

Men der er jo for fanden ingen der længere frygter væbnet borgerkrig i landet, og hjemmeværnets bevæbning er i dag helt og holdent statsejet, så de bestemmelser burde være ophævet for længe siden.

Jeg tror, at politiet har hevet dem op af mølposen for at bruge dem til noget, de slet ikke var beregnet til. Nemlig at inddrage de US carabiner folk har, næste gang de søger våbentilladelsen fornyet. Så kan politiet jo fremhæve, hvor mange våben de nu har trukket ud af bandekrigene. God gammel magtfordrejning, det kan nemmest være det der er på vej.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar