Jagt uden jagttegn
Jagt uden jagttegn
Jagt uden jagttegn. Hvad er straffen egentlig hvis jeg tager min 16 årige søn med på rågeregulering, og han skyder med et kragtigt luftgevær godkendt til jagt, men ikke har fået jagttegn endnu ? Er der nogen der ved det ? (farmand skyder med 22LR)
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Re: Jagt uden jagttegn
Jeg ved det ikke, men både du og knægten står til straf, så det er næppe umagen værd. Knægten får minimum en bøde og mister måske retten til at tage jagttegn i en årrække, plus en plettet straffeattest, som i værste fald kan hindre fremtidige jobmuligheder. Du får også en bøde og mister sandsynligvis dit jagttegn, da du ikke kan leve op til den tillid som der forventes af jagttegnshavere. Dertil kommer så at du skal skille dig af med dine våben.Marauder skrev:Jagt uden jagttegn. Hvad er straffen egentlig hvis jeg tager min 16 årige søn med på rågeregulering, og han skyder med et kragtigt luftgevær godkendt til jagt, men ikke har fået jagttegn endnu ? Er der nogen der ved det ? (farmand skyder med 22LR)
Og så har jeg slet ikke været inde på det moralske aspekt endnu. Husk på at du skal være forbillede og rollemodel for din søn, og det er du ikke når du tillader/opfordre til at han overtræder gældende lovgivning.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
Det ville sku da være total tåbeligt hvis du spørger mig
1. er han ikke har et jagttegn
2. han må slet ikke regulere før han er 18
du kan spørge dig selv om du syns det er en god ide at lade knægten køre i din bil på motorvejen os
1. er han ikke har et jagttegn
2. han må slet ikke regulere før han er 18
du kan spørge dig selv om du syns det er en god ide at lade knægten køre i din bil på motorvejen os
Lerche der glæder sig til 16 maj
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Mener standard straffen er, at alderen for hvornår man kan få jagttegn udskydes med 2 år.
Dvs at han så tidligst kan få jagttegn som 20 årig, som jeg husker det fra jagttegnsundervisningen.
Reglen med jagttegn fra det fyldte 16 år er dispensation, såfremt forældrene giver lov til det - denne bortfalder ved overtrædelse. Ellers kan man først få jagttegn som 18 årig (myndig).
Dels er det jagt uden jagttegn, og dels er det regulering før aldersgrænse er opnået.
Hvis der falder dom, går der for hans vedkommende nok kun de par ekstra år før han kan erhverve jagttegn.
For dit vedkommende vil der formodentlig blive tale om frakendelse af jagttegnet - så er det af med haglgeværer, rifler m.v. Våbnet/våbnene der bruges bliver ofte konfiskeret.
Men konen får rig plads til sine smykker og høje hæle i Skafor Blå skabet så.
Dvs at han så tidligst kan få jagttegn som 20 årig, som jeg husker det fra jagttegnsundervisningen.
Reglen med jagttegn fra det fyldte 16 år er dispensation, såfremt forældrene giver lov til det - denne bortfalder ved overtrædelse. Ellers kan man først få jagttegn som 18 årig (myndig).
Dels er det jagt uden jagttegn, og dels er det regulering før aldersgrænse er opnået.
Hvis der falder dom, går der for hans vedkommende nok kun de par ekstra år før han kan erhverve jagttegn.
For dit vedkommende vil der formodentlig blive tale om frakendelse af jagttegnet - så er det af med haglgeværer, rifler m.v. Våbnet/våbnene der bruges bliver ofte konfiskeret.
Men konen får rig plads til sine smykker og høje hæle i Skafor Blå skabet så.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
ja ja, kan god høre det er en rigtig dårlig ide, men mange af os har jo nok skudt lidt med luftgevær før vi fik jagttegn, tror ikke jeg er den eneste i kongeriget Danmark. Men selvfølgelig skal jeg lade være med at tage ham med.
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
jeg ved ikke hvor mange af os der med vorres fædres velsinelse kunne skyde til noget levende ud over mus og rotterMarauder skrev:ja ja, kan god høre det er en rigtig dårlig ide, men mange af os har jo nok skudt lidt med luftgevær før vi fik jagttegn, tror ikke jeg er den eneste i kongeriget Danmark. Men selvfølgelig skal jeg lade være med at tage ham med.
Lerche der glæder sig til 16 maj
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Ja vi har nok alle skudt solsorte eller gråspurve i haven. Og der kryber jeg gerne til korset og det kan jeg ikke undsige mig heller. Lykkeligvis døde de hurtigt.
Der var dog en enkelt måge som fik et fladhagl bagi - det var dens fremtidige retningssans lidt påvirket af.
Det er heldigvis kun sket meget meget få gange. I dag er jeg dog ked af at jeg gjorde det, da det ikke tjente noget som helst formål - ud over barnagtig dumhed. =o(
Men det er da positivt at sønnike gerne vil med på regulering, og når der spørges til det i tekst.. på et offentligt forum, så er der desværre kun én ting der duer. Det er jo så våben- og jagtloven som er ret specifikke, og træder man forkert så vakler korthuset.
Man kan jo sige meget om... hvad der sker ude på "Lars Tyndskids marker" - kontra hvad der eks sker i et stykke skov lige ved et parcelhuskvartér.
Der vil jeg sige, at ude på marken - langt (beeeep) i vold fra civilisationen og naboen 17km væk, der er det måske lidt ligegyldigt hvad der sker og det kan måske mere tilskrives at være "Far/Søn"-kvalitetstid, når alle forholdsregler er taget.
Men helt firkantet og efter lovens stygge ord, så må man måske bare ikke. Og konsekvensen er skarp.
Der var dog en enkelt måge som fik et fladhagl bagi - det var dens fremtidige retningssans lidt påvirket af.

Det er heldigvis kun sket meget meget få gange. I dag er jeg dog ked af at jeg gjorde det, da det ikke tjente noget som helst formål - ud over barnagtig dumhed. =o(
Men det er da positivt at sønnike gerne vil med på regulering, og når der spørges til det i tekst.. på et offentligt forum, så er der desværre kun én ting der duer. Det er jo så våben- og jagtloven som er ret specifikke, og træder man forkert så vakler korthuset.
Man kan jo sige meget om... hvad der sker ude på "Lars Tyndskids marker" - kontra hvad der eks sker i et stykke skov lige ved et parcelhuskvartér.
Der vil jeg sige, at ude på marken - langt (beeeep) i vold fra civilisationen og naboen 17km væk, der er det måske lidt ligegyldigt hvad der sker og det kan måske mere tilskrives at være "Far/Søn"-kvalitetstid, når alle forholdsregler er taget.
Men helt firkantet og efter lovens stygge ord, så må man måske bare ikke. Og konsekvensen er skarp.
nå men jeg er da glad for jeg ikke er den eneste der har været på "jagt" i baghaven som dreng, selvom det selvfølgelig er forkert,
ingen tvivl om det. Så han må nøjes med at gå med og kigge på. Han har været med i skoven et par gange hvor jeg har været efter hr. seksender, men desværre uden held, så lidt kedeligt syntes han, derfor var en jagtform hvor man får lidt ild i bøssen, jo noget at vise ham, så han forhåbentligt bliver en fremtidig jæger.
ingen tvivl om det. Så han må nøjes med at gå med og kigge på. Han har været med i skoven et par gange hvor jeg har været efter hr. seksender, men desværre uden held, så lidt kedeligt syntes han, derfor var en jagtform hvor man får lidt ild i bøssen, jo noget at vise ham, så han forhåbentligt bliver en fremtidig jæger.
-
- Silver Member
- Geografisk sted: Østjylland
i stedet for at spekulerer over straffen er det da bedere at knægten kommer igang med at tage jagttegn
vegatar er latin og betyder dårlig jæger.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Revolvermand skrev:i stedet for at spekulerer over straffen er det da bedere at knægten kommer igang med at tage jagttegn

Og meld jer gerne ind i en flugtskydningsklub - brug den fælles interesse for skydning, til lidt kvalitetstid i trygge (og lovlige!) rammer. =o)
Så skal han nok blive bidt af det, og han får et forspring til når han skal tage jagttegnet selv.
- Klinge-777
- Gold Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Ribe-Esbjerg
- Has thanked: 1 time
Bare han ikke får "dårlige" vaner ligesom os andre der hurtigt glemmer den korekte våbenføring efter nogle gange på banen (Altså ikke sikkerhedsmæssigt)..HappyNanoq skrev:![]()
Og meld jer gerne ind i en flugtskydningsklub - brug den fælles interesse for skydning, til lidt kvalitetstid i trygge (og lovlige!) rammer. =o)
Så skal han nok blive bidt af det, og han får et forspring til når han skal tage jagttegnet selv.

Der er altid et alternativ!