Straffet Vaaben handler

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
600
Silver Member
Silver Member
Interesser: Dykning og skydning og klatrin
Geografisk sted: København
Has thanked: 15 times
Been thanked: 84 times

Straffet Vaaben handler

Indlæg af 600 » 29. maj 2011, 12:02

Hej alle. Sad lige og undret mig over et spoergsmaal.

Jeg har en familie medlem som tidligere er straffet for "ulovlig vaaben import". Han blev nemlig taget i at importer en folde kniv hvor forhandleren har glemt at pille skruen af (en haandsbetjening art). Han var 17 aar da han koebte den lille lomme kniv. Han har blank vaaben tilladelse og samle paa knive, men kom lidt ud paa side spor pga. en lille skrue. Fuldstaendigt aandsvagt og rigtigt surt at den forhandler ikke fulgte ens "request"! :???:

Han har aldrig vaeret straffet foer for noget som helst, ganske almen sund of fornuftig fyr, den kniv var den eneste "plet" han nogensinde har faaet. I dag staar han og taenker paa noget selvstaendigt mht. vaaben handel og mindre boessemager arbejde. Kan han nogensinde faa godkendt en tilladelse med den baggrund han har?

Han har taenkt sig at soege, men jeg vil da godt hjaelpe ham med at finde ud af om det overhovedet er vaerd at proeve at indsende en blanket om at blive officielt vaabenhandler hvis svaret kan findes her i dette forum.

Haaber nogen har et input.

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member
Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Straffet Vaaben handler

Indlæg af Armand » 29. maj 2011, 12:08

Hvor gammel er han nu? Jo længere tid der er gået, jo højere er chancen. :)
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 29. maj 2011, 13:10

Hvornår er det blevet ulovligt at købe en enhåndsbetjent kniv?
Den er vel først ulovlig så snart du har den på dig et offentligt sted, uden at have et egentligt formål med den?
Så længe den ligger hjemme, eller er med på fisketur en den da ikke ulovlig, ellers er der noget jeg har misforstået?
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
Armand
Silver Member
Silver Member
Interesser: Konkurrenceskydning, jagt
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Indlæg af Armand » 29. maj 2011, 13:49

knivlovgivningen skrev:Stk. 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, at erhverve, besidde, bære eller anvende slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende.
Stk. 3. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:
1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

Det har været fy-baba længe...
Dem som peger med følelserne har altid mest ret.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 29. maj 2011, 13:57

Hvad gør folk der springer faldskærm ? bruger de dolk eller har de tilladelse til enhåndsbetjent kniv ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brønden
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben & Jagt
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Brønden » 29. maj 2011, 14:18

Jeg bider lige mørke i: kan udstede regler om forbud mod at indføre,

Er der så udstedt et forbud.??

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Marc » 29. maj 2011, 14:22

Armand skrev:
knivlovgivningen skrev:Stk. 2. Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, at erhverve, besidde, bære eller anvende slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere, gummiknipler og lignende.
Stk. 3. Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af:
1) Skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm, knive med tværstillet greb beregnet til stød, springknive, springstiletter, faldknive, faldstiletter, enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd, knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved brug af én hånd, kastestjerner, kasteknive samt kårdestokke og andre tilsvarende våben, der fremtræder som en anden genstand.

Vil det sige, at jeg som jæger ikke må ha' en enhåndsbetjent kniv?? :freak:

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 29. maj 2011, 14:29

Marc. skrev:Vil det sige, at jeg som jæger ikke må ha' en enhåndsbetjent kniv?? :freak:
Ja.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Marc » 29. maj 2011, 14:32

Fast Fumble skrev:
Marc. skrev:Vil det sige, at jeg som jæger ikke må ha' en enhåndsbetjent kniv?? :freak:
Ja.
:offtopic: Det var dog det mest åndsvage jeg længe har hørt. Hvad definerer så en enhåndsbetjent?
Selv min lille røde lomme schweitzer kan jeg åbne med en hånd hvis jeg anstenger mig lidt.
Er bange for at jeg er dybt kriminel i øjeblikket.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 29. maj 2011, 15:56

Det er foldeknive der er designet til at være enhåndsbetjente der er dækket. Så vidt jeg kan forstå er det producentens beskrivelse der ligges til grund.

C

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 29. maj 2011, 17:57

600 skrev:Han har aldrig vaeret straffet foer for noget som helst, ganske almen sund of fornuftig fyr, den kniv var den eneste "plet" han nogensinde har faaet. I dag staar han og taenker paa noget selvstaendigt mht. vaaben handel og mindre boessemager arbejde. Kan han nogensinde faa godkendt en tilladelse med den baggrund han har?

Han har taenkt sig at soege, men jeg vil da godt hjaelpe ham med at finde ud af om det overhovedet er vaerd at proeve at indsende en blanket om at blive officielt vaabenhandler hvis svaret kan findes her i dette forum.
Jeg vil ikke tro det er noget problem. Jeg har kendskab til en våbenhandler der tidligere har været straffet for overtrædelse af våbenloven.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Topcat
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Nordjylland.
Has thanked: 33 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af Topcat » 29. maj 2011, 18:16

Raptor357 skrev:Hvad gør folk der springer faldskærm ? bruger de dolk eller har de tilladelse til enhåndsbetjent kniv ?
Normalt har man en "hook knife" der kan skære en enkelt line af gangen. Jeg tror dem der springer CRW (formation i åben skærm) nogen gange har en dolk til at kunne skære et større bundt liner.
Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 29. maj 2011, 23:33

Mapzter skrev:
600 skrev:Han har aldrig vaeret straffet foer for noget som helst, ganske almen sund of fornuftig fyr, den kniv var den eneste "plet" han nogensinde har faaet. I dag staar han og taenker paa noget selvstaendigt mht. vaaben handel og mindre boessemager arbejde. Kan han nogensinde faa godkendt en tilladelse med den baggrund han har?

Jeg vil ikke tro det er noget problem. Jeg har kendskab til en våbenhandler der tidligere har været straffet for overtrædelse af våbenloven.
Interessant. Det ser ikke helt sort ud så. Det er værd at prøve.

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 30. maj 2011, 10:08

Justitsministeren har med hjemmel i våbenloven - Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer, bekendtgørelse nr. 997 af 19. oktober 2009 udstedt en våbenbekendtgørelse
Våbenbekendtgørelsen § 15. Det er forbudt uden tilladelse fra politidirektøren at erhverve, besidde, bære eller anvende:
1) skarpe våben eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
[...]
5) enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, og foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af én hånd (butterflyknive),
[...]
Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført.
Når dette læses i overenstemmelse med Våbenloven, lov nr. 704 af 22. juni 2009
Våbenloven § 4.
På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
er det altså til jagt tilladt at anvende:

Knive og dolke designet til jagt, hvis klinge overstiger 12 cm
Foldekniv designet til jagt, der kan låses i udfoldet tilstand

Endhåndbetjente foldeknive kan ikke uden tilladelse fra politidirektøren erhverves, anvendes eller besiddes. Ej heller til jagt
.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 30. maj 2011, 13:16

Med enkelte undtagelser, så er ens straf ude af systemet, efter 10 år. (5 år for den civile straffeattest)

http://www.politi.dk/da/borgerservice/s ... eattester/
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 31. maj 2011, 02:39

JRexA skrev:Med enkelte undtagelser, så er ens straf ude af systemet, efter 10 år. (5 år for den civile straffeattest)

http://www.politi.dk/da/borgerservice/s ... eattester/
Og enkelte untagelser skulle vel ikke LIIIIGE være den der omfatter ulovlig enshånds betjening import? :fun:

Hr Bent
Banned
Banned
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vejen

Indlæg af Hr Bent » 31. maj 2011, 14:43

Fast Fumble skrev:
Ja.
Hva ! :shock:

Har aldrig selv eller set andre med en to håndsbetjent kniv brække et stykke vildt !

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 31. maj 2011, 14:48

Du må ikke ha' en enhåndsbetjent foldekniv. Du må gerne, til dit anerkendelsesværdige formål (jagt), anvende f.eks. en dolk, som jo dybest set også er "enhåndsbetjent", men ikke er en foldekniv.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Marc » 31. maj 2011, 14:59

Det må jo så være et definitionsspørgsmål om den er enhåndsbetjent eller ej.
På billedet er nogle af de foldeknive jeg bruger til jagt, de er alle købt i danske jagtforretninger.
Der er ikke én af dem, som jeg ikke kan åbne og lukke igen med én hånd på under 5 sek.
Vedhæftede filer
IMG_0932.JPG
IMG_0932.JPG (34.86 KiB) Vist 5120 gange

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 31. maj 2011, 15:39

Men de er ikke konstrueret til det, men tommelfingerknop, stort hul i bladet, dropblad eller fjedre der slår klingen ud.

og det er det der er forskellen.

Ja, det er uklart, tåbeligt, svært at administrere og i bund og grund tåbeligt, men det er loven.

Skal jeg bruge kniv til anerkendelsesværdigt formål, så tager jeg i 99% af tilfældene en fastklinget. På mit arbejde har jeg en Bahco Squeeze. Den er lækker, men havde jeg ikke et brev fra justitsministeriet på at en "hobbykniv" ikke var en enhåndsbetjent foldekniv pr. definition, så turde jeg ikke. For den er godt nok konstrueret til det!

(Men den er dejlig :giggle: )
Vedhæftede filer
bahco sqz.jpg
bahco sqz.jpg (14.31 KiB) Vist 5108 gange
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

600
Silver Member
Silver Member

Indlæg af 600 » 1. jun 2011, 21:44

:giggle: he he he....hænger man en køkken kniv i stue til dekoration uden blankvåben tilladelse er man også kriminel. :mrgreen:

Brugeravatar
Joe_black
Gold Member
Gold Member
Geografisk sted: Jyllinge

Indlæg af Joe_black » 7. jun 2011, 21:07

Armand skrev:

Sidestiller det ikke bajonetter med butterfly knive?
Tikka T3 / Zeiss 3-12X56

Besvar