Kasteøkse tilladelse

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
itrcpo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning og politik
Geografisk sted: "Storsjælland"

Kasteøkse tilladelse

Indlæg af itrcpo » 31. maj 2011, 13:14

Hejsa

Jeg har netop talt med Københavns politi's våbenkontor, idet jeg gerne ville have en tilladelse til et event hvor vi bl.a. skal kaste med økser.

Jeg har en blankvåbentilladelse, og gik derfor udfra at jeg så gerne måtte besidde en kasteøkse, men ikke anvende den!

MEN... iflg. den flinke politimand jeg talte med, må man IKKE have en kasteøkse på en blankvåbentilladelse?? :shame:

Og så var snakken ikke ret lang omkring det så var muligt at få en tilladelse til at afholde en event hvor der skal kastes med økser! Han fortalte at det ikke ville være muligt, idet KUN skovarbejdere, eller andre der arbejder med tvehovede økser, må besidde sådanne!

Hvad er jeres erfaringer med dette? Er det kun kbh. politi der er så strikse? Har han ret?

Mvh
ITRCPO
Den glade nye jæger (og våbenhandler in spe?)

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Re: Kasteøkse tilladelse

Indlæg af Marius » 31. maj 2011, 13:25

itrcpo skrev:...Og så var snakken ikke ret lang omkring det så var muligt at få en tilladelse til at afholde en event hvor der skal kastes med økser! Han fortalte at det ikke ville være muligt, idet KUN skovarbejdere, eller andre der arbejder med tvehovede økser, må besidde sådanne!,,,
hmmm.. alt fra spejdere til polterabends afholder øksekast - selv i DR programmer gøres det.
http://www.google.dk/search?q=øksekast

Det er tilsyneladende ikke en lov der håndhæves af Politiet.
andre der arbejder med tvehovede økser
er i øvrigt en meget rummelig betegnelse :neutral:
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 31. maj 2011, 14:52

Jeg har arbejdet for et event firma hvor vi blandt andet udbød øksekast.
Det blev af politiet indskærpet at det jævnfør den nye våbenlov var ulovligt, og af samme grund blev det taget af programmet.

Der er som i selv ved en googel søgning kan finde mange udbydere som har øksekast på deres aktivitets liste. Men jvf politiet er det ulovlig, og de er som sådan vel henfalden til straf.

Alt i alt er det vel igen et spørgsmål om hvem den nye våbenlov rammer og om det er de rigtige der bliver berørt af den?

Men da loven er lige for alle, uanset om der er en gruppe oksehudsbeklædte motorcykel enthusiaster, unge mænd fra Odense der lægger videoer af deres oplevelser med ordensmagten på YouTube, eller en samling våben interesserede forholdsvist lovlydige borgere, vil det være svært at skelne mellem hvem der skal have tilladelse til hvad. Med mindre der er erhvervet brugsret til en tveægget økse. I dette tilfælde et skovhugger certifikat.

http://www.youtube.com/watch?v=Pq2OXVuAvQw

Brugeravatar
JBM
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: København S

Indlæg af JBM » 31. maj 2011, 15:43

Så må der være gode penge at tjene for Onkel Blå ved dette arrangement: http://www.kmm.dk/ (Københavns Middelalder Marked)

Der er nok en pæn del af blanke og spidse genstande repræsenteret, og flere af de medvirkende reklamerer med øksekast som en del af deres repertoire.
Quis custodiet ipsos custodes?

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 31. maj 2011, 19:49

Nu har jeg ikke lige dyrket emnet "Kasteøkser" men der er da en mand der sprang omkring på offentlig vej kun (eller stort set) iført økse. Han blev anklaget efter makværksloven, men frikendt da loven gjalt knive og ikke økser. Er loven blevet ændret siden??? [Er det det bliver jeg først rigtigt gal på de der (undlader lige et par ord her da BatMan ellers kommer efter mig) politikkere da der er en del der bør ændres ved den lov ved først givne lejlighed.]

Var lige et smut forbi FDF's hjemmeside og fandt følgende:
Økser
• Er omfattet af Våbenloven §14, stk. 3. Det er forbudt at anvende, bære mv. en økse hvis klinge overstiger 12 cm. Der kræves våbentilladelse til en økse, hvis klinge overstiger 12 cm, på den skarpe side af øksehovedet.
• Det er forbudt at kaste med økse, og tilladelse gives kun undtagelsesvis og kun i ganske særlige tilfælde.
• Økser med en klinge på under 12 cm kræver ingen tilladelse.
• En økse må kun anvendes til det formål den er fremstillet – brændehugning.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 31. maj 2011, 22:36

Jeg mener ikke loven er ændret, og det eneste der er nævnt er "kasteøkser" (der tilsyneladende røg med sammen med kastestjerner og kasteknive).

At FDF har deres egne regler, kan vel ikke undre nogen?
(Økser er vist heller ikke nævnt i Moseloven?)

Hvis nogen kan finde deres reference i "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer", der er den vi plejer at kalde våbenloven, kunne det være interessant.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=125806
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
itrcpo
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning og politik
Geografisk sted: "Storsjælland"

Indlæg af itrcpo » 1. jun 2011, 10:46

Tak for svarene indtil videre!

Jeg er ret enig med Jesper omkring, at det i de allerfleste politikredse opfattes som ulovligt, uanset blankvåben tillladelse, at have en kasteøkse, og dermed også at anvende den til øksekast.

Jeg tror dog at der er et lille hul i loven, der hvor der står "middelalderspil". Det tolkes tydeligvis meget bredt, og her gives der endda tilladelser til foreninger, der afholder vikingemarked, uden indskærpelse om at tilladelsen ikke gælder for "særligt farlige" blankvåben, (det er dem der er nævnt specifikt i afsnittet om blankvåben i bekendtgørelsen).

Jeg tror det må blive bueskydning istedet! Her kan man have en (meget farlig :shock: )bue, hvis man blot har et fisketegn til saltvand! De er nemlig gode at skyde multer med, hvis man kan ramme.

Gad vide om man kan fiske med en kasteøkse med snor i? :axe

Så burde den vel med samme logik gå ind under "andre simple fangstredskaber" ?

Mvh
itrcpo
Den glade nye jæger (og våbenhandler in spe?)

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 1. jun 2011, 20:15

Refraktorius skrev:Jeg mener ikke loven er ændret, og det eneste der er nævnt er "kasteøkser" (der tilsyneladende røg med sammen med kastestjerner og kasteknive).

At FDF har deres egne regler, kan vel ikke undre nogen?
(Økser er vist heller ikke nævnt i Moseloven?)

Hvis nogen kan finde deres reference i "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer", der er den vi plejer at kalde våbenloven, kunne det være interessant.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=125806
Det var nu ikke mit indtryk at de regler FDF har opridset skulle være deres egne regler, men derimod et forsøg på at udlægge loven for de ledere der skal sikre at arrangementer holder sig inden for lovens rammer.

Besvar