Damen sagde de var ved at behandle min ansøgning, men havde et spørgeskema vedr. våben/våbenlovgivning
som jeg skulle udfylde før de kunne lave tilladelsen til mig.
Er det normal procedure? Synes aldrig jeg har hørt om sådan et skema før.
-Marc.

Alt det du har lyst til.Mausertossen skrev:Marc, må jeg reposte dit scan af blanketten på VHS' forum? -Jeg er ret sikker på at der vil være en hvis interesse der.
Søren
Jeg tror man kan blive nødt til at udfylde skemaet hvis man vil have tilladelsen. Det er fordi, en våbentilladelse ikke er noget man automatisk har krav på. Politiet skal anlægge et skøn, og give tilladelsen til de, der skønnes at opfylde betingelserne. Efter forvaltningsloven er det politiets pligt at få sagen tilstrækkeligt belyst til, at der kan træffes en afgørelse. Nu har de så fundet på dette skema, men de kunne også bare have ringet til dig for at få nogle flere oplysninger.Mausertossen skrev:Sådan et skema kan vi dog forvente at få flere at se af fremover. Sikkert i flere forskellige udgaver fra hver politikreds.
Politikredsen har ingen ret til at spørge om de ting skemaet indeholder. Hvis de er i tvivl om samlingen bliver opbevaret ulovligt kan de komme på inspektion.
Våbenkontorerne holder fællesmøder for at koordinere deres strategi, hvilket bla har givet sig udslag i de razziaer der finder sted for tiden. Hvis dette skema er en ide foreslået på et sådant møde skulle forslagstilleren skamme sig! Forslaget er simpelthen for småt begavet til en større forsamling.
Det er et groft eksempel på at etaten regner os for idioter, gad vide om de kan regne ud hvorfor vi så behandler dem derefter...?
Efter råd fra sagkyndig skrev jeg i mit svar på en tilsvarende skrivelse at dette papir ingen lovmæssighed havde. Jeg råder Dig til at gøre det samme.
Søren
Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken mere end en gang.1) skydevåben med model- eller fremstillingsår senest 1890 samt dansk pistol model 1910 og model 1910/21, marinerevolver model 1891, Schouboe-pistol model 1903 og dansk militærgevær model 1867/93, 1867/96 og 1867/97,
Nej, Lasse, sammenligningen er egentlig ikke absurd med mindre man tager som udgangspunkt at politiets fortolkning er lov. Domstolenes fortolkning kan blive til gældende retspraksis, hvilket vel er det samme som lov; Politiets fortolkning kan være en vejledning for domstolene. Den køreprøve Du består før Du får tilladelsen hedder et kig i kriminalregistret. Har man ikke voldsdomme eller domme for våbenkriminalitet vil der umidelbart kunne gives tilladelse.Sammenligningen er måske lidt absurd
Hvis du har fået afslag på at lave en samling af ladte patroner er det mere forståeligt, omend det stadig er udtryk for en utålelig mistænkeliggørelse af almindelige borgere med en lidt usædvanlig hobby.§ 14. Der kan gives tilladelse til etablering af patronsamlinger mv., hvis samlingen omfatter afladte patroner mv. af historisk eller teknisk interesse. Tilladelse til etablering af samlinger af ladte patroner kan kun gives i særlige tilfælde, og kun når samlingen omfatter patroner mv. af særlig historisk eller teknisk interesse, eller til undervisningsbrug. Tilladelse til etablering af samlinger af ladte patroner mv. kan kun gives efter høring af Rigspolitichefen.
Stk. 2. En ansøgning om tilladelse til etablering af samling af afladte patroner skal som udgangspunkt imødekommes.
Det var netop en tilladelse til samling af ladte patroner jeg søgte om og aldrig fik svar på. Min kontakt/sagsbehandler hos Københavns Politi sendte endda loyalt mine svar og skemaet videre og rykkede 6 måneder senere, men svar fik jeg aldrig.Hvis du har fået afslag på at lave en samling af ladte patroner er det mere forståeligt, omend det stadig er udtryk for en utålelig mistænkeliggørelse af almindelige borgere med en lidt usædvanlig hobby.