Spørgeskema fra våbenkontoret??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Spørgeskema fra våbenkontoret??

Indlæg af Marc » 5. jul 2011, 11:39

Jeg har søgt om tilladelse til samling af skydevåben og blev ringet op af våbenkontoret i går.
Damen sagde de var ved at behandle min ansøgning, men havde et spørgeskema vedr. våben/våbenlovgivning
som jeg skulle udfylde før de kunne lave tilladelsen til mig.

Er det normal procedure? Synes aldrig jeg har hørt om sådan et skema før.

-Marc. :razz:
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Re: Spørgeskema fra våbenkontoret??

Indlæg af LQS » 5. jul 2011, 12:26

der er mange våbenkontorer der sikkert ville have svært ved at svare på mange ting. eller svare forskelligt i forhold til andre kontorer.
sjov ide!
MVH søren

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 5. jul 2011, 13:16

Hehe

Har du ikke mulighed for at uploade spørgeskemaet? Så kan vi se om vi kan få 13 rigtige :)

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: København

Indlæg af Amatøren » 5. jul 2011, 14:11

Hvad så hvis der kun er 12 spørgsmål ? :eek:

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Marc » 5. jul 2011, 14:20

Kommer direkte fra postkassen.
Det ser heldigvis overkommeligt ud :giggle:
Vedhæftede filer
scan0004x.jpg
scan0004x.jpg (67.92 KiB) Vist 3777 gange

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 5. jul 2011, 15:11

Gad vide hvilken garanti man har for at pågældende Registreringsnummer og Kontonummer også ER et der tilhører etaten.? (hentyder ikke til noget... men det KUNNE ske)

Tror den betjent/assistent der har lavet det skema, skal have en genopfriskningskursus i forhørsteknik - det var en frisk omgang "ledende spørgsmål" der kom dér.

:giggle:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 5. jul 2011, 15:24

Jeg kan se fornuften i at oplyse om de forhold, man som våbensamler, agter at opbavare våbnene under.
Idéen med en årlig opgørelse til politiet er heller ikke helt skæv.

Men hvad er det dog for noget, at spørge efter en begrundelse for at være våbensamler og hvori interessen bunder :crazy:
Er det sådan en "på en skala fra 1-10" ting eller hvad??? :what:

De eneste, der har lavet et mere åndsvagt spørgeskema, er de amerikanske toldmyndigheder, der spørger om man agter at indføre narkotiske stoffer eller udføre terrorhandlinger, under sit ophold....

Man kunne få lyst til at spørge begge, om de forventer et ærligt og seriøst svar. :freak:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 5. jul 2011, 17:03

Jeg har aldrig set sådan et skema før. :???:
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: Bagsværd
Has thanked: 28 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af Mausertossen » 5. jul 2011, 19:34

Sådan et skema kan vi dog forvente at få flere at se af fremover. Sikkert i flere forskellige udgaver fra hver politikreds.
Politikredsen har ingen ret til at spørge om de ting skemaet indeholder. Hvis de er i tvivl om samlingen bliver opbevaret ulovligt kan de komme på inspektion.
Våbenkontorerne holder fællesmøder for at koordinere deres strategi, hvilket bla har givet sig udslag i de razziaer der finder sted for tiden. Hvis dette skema er en ide foreslået på et sådant møde skulle forslagstilleren skamme sig! Forslaget er simpelthen for småt begavet til en større forsamling.
Det er et groft eksempel på at etaten regner os for idioter, gad vide om de kan regne ud hvorfor vi så behandler dem derefter...?
Efter råd fra sagkyndig skrev jeg i mit svar på en tilsvarende skrivelse at dette papir ingen lovmæssighed havde. Jeg råder Dig til at gøre det samme.
Søren
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.

Brugeravatar
Dahl78
Gold Member
Gold Member
Interesser: Historie/Hund
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Dahl78 » 5. jul 2011, 20:01

Jeg vil osse være våbensamler,,,hov det er jeg vist allerede :neutral: ,,,har alle herlighederne på jagttegn istedet
Bjarne er et fedt navn

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 5. jul 2011, 20:28

Marc, må jeg reposte dit scan af blanketten på VHS' forum? -Jeg er ret sikker på at der vil være en hvis interesse der.
Søren

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Marc » 5. jul 2011, 23:15

Mausertossen skrev:Marc, må jeg reposte dit scan af blanketten på VHS' forum? -Jeg er ret sikker på at der vil være en hvis interesse der.
Søren
Alt det du har lyst til. :razz:
Hvis der sidder nogen med bedre formuleringsevner end jeg, så kunne jeg godt bruge et fornemt svar på de to første.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 6. jul 2011, 14:08

Mausertossen skrev:Sådan et skema kan vi dog forvente at få flere at se af fremover. Sikkert i flere forskellige udgaver fra hver politikreds.
Politikredsen har ingen ret til at spørge om de ting skemaet indeholder. Hvis de er i tvivl om samlingen bliver opbevaret ulovligt kan de komme på inspektion.
Våbenkontorerne holder fællesmøder for at koordinere deres strategi, hvilket bla har givet sig udslag i de razziaer der finder sted for tiden. Hvis dette skema er en ide foreslået på et sådant møde skulle forslagstilleren skamme sig! Forslaget er simpelthen for småt begavet til en større forsamling.
Det er et groft eksempel på at etaten regner os for idioter, gad vide om de kan regne ud hvorfor vi så behandler dem derefter...?
Efter råd fra sagkyndig skrev jeg i mit svar på en tilsvarende skrivelse at dette papir ingen lovmæssighed havde. Jeg råder Dig til at gøre det samme.
Søren
Jeg tror man kan blive nødt til at udfylde skemaet hvis man vil have tilladelsen. Det er fordi, en våbentilladelse ikke er noget man automatisk har krav på. Politiet skal anlægge et skøn, og give tilladelsen til de, der skønnes at opfylde betingelserne. Efter forvaltningsloven er det politiets pligt at få sagen tilstrækkeligt belyst til, at der kan træffes en afgørelse. Nu har de så fundet på dette skema, men de kunne også bare have ringet til dig for at få nogle flere oplysninger.

Hvis du nægter at udfylde skemaet, er politiet i sin gode ret til at afgøre, at de på det foreliggende grundlag ikke skønner, at du skal have en tilladelse. Og så får du det ikke.

Sørgeligt, men sådan er det.

Jeg ville sådan ønske, at politiet på samme måde kunne skønne, om man er berettiget til at få et kørekort eller ej. Som det er nu, får alle der har bestået køreprøven et kørekort. Men jeg tror, at mange ulykker kunne undgås, hvis politiet bare skønnede, at de mest flabede unge knægte alligevel ikke er ansvarlige nok til at få et kørekort, og så sagde nej. Det ville spare rigtig mange menneskeliv.

Sammenligningen er måske lidt absurd, men det fortæller lidt om, hvilken ringe retsstilling vi våbeninteresserede har. Dette skema er bare endnu et eksempel.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 6. jul 2011, 14:46

Hvilket årstal henviser de til i nummer tre? 1890?

Jeg har godt nok ikke samlertilladelse selv, så det kan være at jeg tager fejl, men så vidt jeg har forstået det, er der intet problem i at købe en M89 fra 1940, eller en Colt SAA fra 1932, eller endda en nyproduceret jagtgevær på en almindelig samlertilladelse?
Never confuse verbosity with veracity.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 6. jul 2011, 16:52

Du har helt ret Fredericianer, selvom jeg ikke lige på stående fod kan komme på et nyfremstillet haglgevær der har været i ubrudt produktion siden 1890, men det er der andre der ved mere om end jeg.

Man kan bare svare sådan her, jeg tror det er det svar de fisker efter:
1) skydevåben med model- eller fremstillingsår senest 1890 samt dansk pistol model 1910 og model 1910/21, marinerevolver model 1891, Schouboe-pistol model 1903 og dansk militærgevær model 1867/93, 1867/96 og 1867/97,
Der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken mere end en gang.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 6. jul 2011, 20:50

Sammenligningen er måske lidt absurd
Nej, Lasse, sammenligningen er egentlig ikke absurd med mindre man tager som udgangspunkt at politiets fortolkning er lov. Domstolenes fortolkning kan blive til gældende retspraksis, hvilket vel er det samme som lov; Politiets fortolkning kan være en vejledning for domstolene. Den køreprøve Du består før Du får tilladelsen hedder et kig i kriminalregistret. Har man ikke voldsdomme eller domme for våbenkriminalitet vil der umidelbart kunne gives tilladelse.
Mit indtryk af de skrivelser er en fortsættelse af den mistænkeliggørelse der finder sted over for våbensamlere. Det kan være at sagen fra Grenaa har været inspiration, men i givet fald er det en dårlig en for hidtil har razziaerne givet et yderst dårligt resultat.
Hvis nogen her har fået tilladelse til våbensamling efter indsendelse af et sådant ekstra skema må de endelig sige til her på forum. Jeg udfyldte skemaet til min ansøgning om patronsamlertilladelse og hvad hjalp det? -Nada.
Søren

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 7. jul 2011, 07:10

@Mausertosse : Var det en samling til ladte patroner du ville have ?

Hvis du har fået afslag på samlertilladelse på afladte patroner vil det være en helt uhørt skærpelse af praksis, som er i direkte modstrid med politiets egne retningslinier, se § 14 stk. 2 i våbencirkulæret:
§ 14. Der kan gives tilladelse til etablering af patronsamlinger mv., hvis samlingen omfatter afladte patroner mv. af historisk eller teknisk interesse. Tilladelse til etablering af samlinger af ladte patroner kan kun gives i særlige tilfælde, og kun når samlingen omfatter patroner mv. af særlig historisk eller teknisk interesse, eller til undervisningsbrug. Tilladelse til etablering af samlinger af ladte patroner mv. kan kun gives efter høring af Rigspolitichefen.

Stk. 2. En ansøgning om tilladelse til etablering af samling af afladte patroner skal som udgangspunkt imødekommes.
Hvis du har fået afslag på at lave en samling af ladte patroner er det mere forståeligt, omend det stadig er udtryk for en utålelig mistænkeliggørelse af almindelige borgere med en lidt usædvanlig hobby.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Mausertossen
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Mausertossen » 7. jul 2011, 19:31

Hvis du har fået afslag på at lave en samling af ladte patroner er det mere forståeligt, omend det stadig er udtryk for en utålelig mistænkeliggørelse af almindelige borgere med en lidt usædvanlig hobby.
Det var netop en tilladelse til samling af ladte patroner jeg søgte om og aldrig fik svar på. Min kontakt/sagsbehandler hos Københavns Politi sendte endda loyalt mine svar og skemaet videre og rykkede 6 måneder senere, men svar fik jeg aldrig.
Ikke engang et tilbud om en tilladelse til afladte gad de give. :roll:

Det med de ladte var egentlig en praktisk ting, da visse patroner ikke lader sig aflade med en inertihammer, fx svenske M12 galleripatroner hvis projektil kun vejer ca ½ gram. Normalt tager jeg en omgang hvor 10-15 patroner bliver skilt ad og får fænghætten banket af, så på et eller andet tidspunkt er der vel kun dem der ikke lader sig skille ad tilbage.
Søren

Besvar