Jeg har gennem den sidste uge tygget mig igennem lovtekster og bekendtgørelser så jeg er helt blå i hovedet, det starter med at jeg forsøgte at finde ud af om jeg må lave en lyddæmper til mit ny indkøbte PCP luftgevær (Hvilket jeg stadig ikke er blevet klog på) i min desprerate søgen støder jeg på reglerne om registrering af haglgeværer.
Jeg er jæger og har været det siden 2005, i 2006 købte jeg så mit første jagtgevær og det er det gevær der giver mig sved på panden nu, jeg kan simpelthen ikke huske om det er registeret !! Hvad gør jeg ?
Registerer jeg det bare som om det ikke er registeret i forvejen, eller køre jeg på politistationen og spørger om det er registreret og tager bøden med mig hjem ?
Håber virkelig at i kan hjælpe.
Mvh Brian
I tvivl om registrering af glatløbet haglgevær
- Finn666
- Bronze Member
- Interesser: Flugtskydning - Genladning
- Geografisk sted: Sverige - Skåne
Re: I tvivl om registrering af glatløbet haglgevær
tja det nemmeste er nok at sige du har købt det inden 2000 ( mener loven kom der ) og så spørg dem om du har fået anmeldt det !
Browning X-Bolt .308W
Livet ER bare bedre på 2 hjul :0)
Livet ER bare bedre på 2 hjul :0)
-
- Newbie
- Interesser: Jagt, feltskydning
- Geografisk sted: Give
Det er nok ikke så smart, hvis de tjekker mit jagttegn og ser den er fra 2005 !Finn666 skrev:tja det nemmeste er nok at sige du har købt det inden 2000 ( mener loven kom der ) og så spørg dem om du har fået anmeldt det !
Så risikere jeg bare at de siger at jeg har haft et ulovligt våben siden 2000, og det tror jeg ikke det bliver billigere af.
- Gunnut
- Platin Member
- Interesser: Genladning, jagt
- Geografisk sted: Danmark (Jylland nord)
- Been thanked: 1 time
Du henvender dig høfligt på din lokale station og beder om råd og vejledning. Får du så en bøde, så må du jo betale, men jeg tror næppe du får en bøde. Der er heldigvis langt mellem emsige betjente, der straks kaster sig over en borger, der kommer og siger: Undskyld jeg tror ski jeg har begået en fejl.Birkedal skrev:Registerer jeg det bare som om det ikke er registeret i forvejen, eller køre jeg på politistationen og spørger om det er registreret og tager bøden med mig hjem ?
Håber virkelig at i kan hjælpe.
Mvh Brian
Alternativt må du jo finde en gammel jæger, som vil indvilge i, at stå som nuværende ejer (altså han har haft våbnet fra før lovændringen trådte i kraft). Det vigtigste (også for samfundet) er jo at du får det registreret og ikke om du har begået en fejl og derfor bør straffes. Sidste metode kan naturligvis kun anvendes, såfremt der er tale om et våben, som også blev produceret før lovændringen.
You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
-Sir Winston Churchill
PS Har skudt råvildt med 12, .222, .223, .243, 6,5x55, .30.30, .308, .30-06, 7x65R
- Great Dane
- Platin Member
- Interesser: Skydejern generelt
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 35 times
Lad være med noget hokus pokus...
Send papirerne afsted (igen) og lad være med at forklare en skid. Det værste der i så fald vil ske er at de kontakter dig og siger at du allerede havde registreret den, og så kan du blot smile lidt og henvise til demensen. Hvis du starter med bortforklaringer og noget, så er risikoen for bøde større. de er generelt glade for folk der frivilligt registrerer.
Send papirerne afsted (igen) og lad være med at forklare en skid. Det værste der i så fald vil ske er at de kontakter dig og siger at du allerede havde registreret den, og så kan du blot smile lidt og henvise til demensen. Hvis du starter med bortforklaringer og noget, så er risikoen for bøde større. de er generelt glade for folk der frivilligt registrerer.
Mvh Great Dane
- Marc
- Platin Member
- Interesser: Jagt, våben & detektor
- Geografisk sted: Sønderjylland.
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 19 times
Hvis det var mig, ville jeg bare ringe til Våbenkontoret og spørge hvad de har registreret til mig.
Det er min opfattelse at de slet ikke er emsige med det, trust me, been there.
Det er min opfattelse at de slet ikke er emsige med det, trust me, been there.

Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Ja, den med at kontakte våbenkontoret, og høre hvad de har registreret på dig, ville jeg også vælge. Så er det ikke registreringen af de bestemte våben du spørger til, men bare generelt hvad de har registreret på dig.
Og hvis de ikke har noget, så sender du bare blanketten ind som normalt - husk at gemme kvitteringen du får tilbage, så du kan dokumentere at du har registreret den, hvis der en dag skulle blive noget. Det er desværre set før, at folk ikke har stået med så mange våben i registeret, som de har sendt registreringer ind på...
Og hvis de ikke har noget, så sender du bare blanketten ind som normalt - husk at gemme kvitteringen du får tilbage, så du kan dokumentere at du har registreret den, hvis der en dag skulle blive noget. Det er desværre set før, at folk ikke har stået med så mange våben i registeret, som de har sendt registreringer ind på...
Improvise, adapt, overcome!