Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
-
C-SB
- Gone But Not Forgotten

- Interesser: Luftgevær skydning
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 2 times
-
Kontakt:
Er det lovligt at tage en låsbar kniv (Leatherman eller den gamle røde HMAK) med på outdoor tur, så længe bladet ikke overstiger 12 cm i længden. Hvis ikke, er det så ok at fiksere bladet i åben stilling således at kniven fremstår som en dolk og føres i hylster som sådan.
Tja den lov er ikke nem at forstå så tilgiv mig

Claus
Jeg var ikke med til noget,
jeg holdte kun stigen.
-
Raptor357
- Platin Member

- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 151 times
- Been thanked: 297 times
Ja.
du må have en låsbar foldekniv på 30cm med. det er anerkendelses værdigt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
C-SB
- Gone But Not Forgotten

-
Kontakt:
30 cm

den bliver der bestemt ikke brug for i lille danmark til hygge outdoor.
Det er faktisk det der gør den nye knivlov lidt mystisk, hvad har en kniv på 30 cm at gøre på en almendelig familie outdoor tur modsat at man kan få ganske alvorlige problemer ved at bære en meget mindre kniv/dolk.
Nå men alt sagt så går spørgsmålet stadig på skeldet mellem låsbar kniv og dolk, der er jeg noget i tvivl, og jeg skal ikke have fingerne i klemme

Ps tak Raptor

Claus
jeg holdte kun stigen.
-
Raptor357
- Platin Member

- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 151 times
- Been thanked: 297 times
Normalt må man kun have en foldekniv på max 7cm uden lås på.
Men er formålet anerkendelses værdigt må du bruge lige hvad du finder velegnet. (ikke enhåndsbetjent / springkniv)
Jeg tror de 12cm har noget med spejdere at gøre.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
Slettet bruger
Du må også medbringe en brødkniv til at skære brødet , kage med på hyggetur i naturen og en filetkniv osv til at skære kød med hvis du griller i naturen ( stranden , skoven osv) Kniven skal være beregnet til det. Selvfølgelig må du også bruge en lommekniv.
-
Wildlife
- This member is

- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 167 times
-
Kontakt:
98kurz skrev:Du må også medbringe en brødkniv til at skære brødet , kage med på hyggetur i naturen og en filetkniv osv til at skære kød med hvis du griller i naturen ( stranden , skoven osv) Kniven skal være beregnet til det. Selvfølgelig må du også bruge en lommekniv.
Ja, fælden kan dog klappe hvis man lige tager en smuttur på vej til og fra det anerkendelsesværdige formål og bliver stoppet på vejen og betjenten har en meget dårlig dag.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
Centurion
- Gold Member

- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 31 times
Wildlife skrev:98kurz skrev:Du må også medbringe en brødkniv til at skære brødet , kage med på hyggetur i naturen og en filetkniv osv til at skære kød med hvis du griller i naturen ( stranden , skoven osv) Kniven skal være beregnet til det. Selvfølgelig må du også bruge en lommekniv.
Ja, fælden kan dog klappe hvis man lige tager en smuttur på vej til og fra det anerkendelsesværdige formål og bliver stoppet på vejen og betjenten har en meget dårlig dag.
NEJ! BAGERBESØG ER IKKE FORBUDT.
Læs nu
http://www.rigsadvokaten.dk/media/dokum ... vsager.pdf
Citat fra rigsadvokatens redegørelse:
"Det er desuden lovligt at besidde en kniv direkte på vej til eller fra den aktivitet, hvor kniven skal anvendes, f.eks. i forbindelse med en fisketur eller en spejderlejr. Efter Rigsadvokatens opfattelse kan der endvidere foretages ophold eller ærinder undervejs, når dette ud fra en samlet vurdering af omstændighederne må anses for rimeligt. I denne vurdering vil bl.a. indgå formålet med og stedet for opholdet/ærindet, varigheden heraf, knivens placering og troværdigheden af besidderens forklaring om omstændighederne omkring besiddelsen af kniven.
F.eks. vil et ophold med henblik på at tanke benzin eller foretage indkøb på vej i sin bil til eller fra den aktivitet, hvor kniven skal anvendes, normalt ikke udgøre en overtrædelse af våbenloven, hvis kniven forbliver i bilen."
"In case of panic: don't panic"
-
Wildlife
- This member is

- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 191 times
- Been thanked: 167 times
-
Kontakt:
Det var da dejligt positivt at jeg tog fejl
Dit link virker dog desværre ikke her, kan du ikke lokkes til at prøve det igen?
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
C-SB
- Gone But Not Forgotten

-
Kontakt:
Tak gutter for de gode svar og henvisninger, tja det er sq ikke næmt at være menneske, og skal man også være et godt menneske kan det godt blive lidt svært ind i mellem, men NVF bakker op og det er super

Claus
jeg holdte kun stigen.