Regulering i bebygget område/i ejendom ???
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt og sportsskydning
- Geografisk sted: København
Regulering i bebygget område/i ejendom ???
Jeg sidder og læser reglerne for regulering af skadevoldende vildt og kan ikke helt blive klog på dem.
Primært er der to ting jeg kigger på: Regulering af husmår og husskade.
Som jeg læser det, skal man søge tilladelse til regulering af husskade på den ejendom/matrikel hvor reguleringen vil finde sted. Dvs., at regulerer man eksempelvis for en anden person, er det denne der skal søge tilladelsen. Husskade kan reguleres i marts/april.
Jeg kan også læse ud af reglerne, at husmår må reguleres året rundt med skydevåben og/eller fælde af alle der har jagttegn og er fyldt 18 år. Der står den må reguleres flg. steder:
Taget fra Naturstyrelsens hjemmeside:
1 . l bebyggelse. Skydevåben og fælde må anvendes.
2. l en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse. Skydevåben og fælde må anvendes.
3. l indhegnede haver samt på pelsdyrfarme. Skydevåben og fælde må anvendes.
4. l forsvarlige indhegninger med fjerkræ, herunder indhegninger med fasaner, agerhøns eller andefugle. Kun skydevåben må anvendes.
5. l en afstand af indtil 25 m fra de indhegninger, der er nævnt under 4. Kun fælde må anvendes.
Bruger man skydevåben, skal man naturligvis have gyldigt jagttegn.
Nu kommer så mit spørgsmål, som måske er dumt, men jeg er nyjæger og har kun skudt vildsvin.
Betyder ovenstående, at jeg må skyde en husmår i min eget bebyggelse (f.eks. på mit loft), hele året rundt uden at søge tilladelse?
Har jeg overset noget?
Jeg bor i hus i et alm. villakvarter.
Spørgsmål nummer 2:
Kan man få tilladelse til at regulere husskade, når ens have er fyldt med dem, når man bor i et alm. villakvarter, eller hvordan fungerer sådan noget i praksis?
Jeg håber nogle kan afklare reglerne for mig.
Mvh Carsten
Primært er der to ting jeg kigger på: Regulering af husmår og husskade.
Som jeg læser det, skal man søge tilladelse til regulering af husskade på den ejendom/matrikel hvor reguleringen vil finde sted. Dvs., at regulerer man eksempelvis for en anden person, er det denne der skal søge tilladelsen. Husskade kan reguleres i marts/april.
Jeg kan også læse ud af reglerne, at husmår må reguleres året rundt med skydevåben og/eller fælde af alle der har jagttegn og er fyldt 18 år. Der står den må reguleres flg. steder:
Taget fra Naturstyrelsens hjemmeside:
1 . l bebyggelse. Skydevåben og fælde må anvendes.
2. l en afstand af indtil 25 m fra bebyggelse. Skydevåben og fælde må anvendes.
3. l indhegnede haver samt på pelsdyrfarme. Skydevåben og fælde må anvendes.
4. l forsvarlige indhegninger med fjerkræ, herunder indhegninger med fasaner, agerhøns eller andefugle. Kun skydevåben må anvendes.
5. l en afstand af indtil 25 m fra de indhegninger, der er nævnt under 4. Kun fælde må anvendes.
Bruger man skydevåben, skal man naturligvis have gyldigt jagttegn.
Nu kommer så mit spørgsmål, som måske er dumt, men jeg er nyjæger og har kun skudt vildsvin.
Betyder ovenstående, at jeg må skyde en husmår i min eget bebyggelse (f.eks. på mit loft), hele året rundt uden at søge tilladelse?
Har jeg overset noget?
Jeg bor i hus i et alm. villakvarter.
Spørgsmål nummer 2:
Kan man få tilladelse til at regulere husskade, når ens have er fyldt med dem, når man bor i et alm. villakvarter, eller hvordan fungerer sådan noget i praksis?
Jeg håber nogle kan afklare reglerne for mig.
Mvh Carsten
Senest rettet af Refraktorius 20. aug 2011, 23:19, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: ??? indsat i overskrift, så man kan se at det er et spørgsmål.
Begrundelse: ??? indsat i overskrift, så man kan se at det er et spørgsmål.
-
- Bronze Member
Re: Regulering i bebygget område/i ejendom ???
Bump!
Er der slet ingen der kan forklare mig reglerne....?
Er der slet ingen der kan forklare mig reglerne....?

- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 1 time
spørgsmål 1 Ja helt sikkert. det er os regulering i fælde jo
Nr 2. Jeg tror ikke du skal fovente du får den tilladelse du skal kan beskrive hvordan de nu gør skade. men intet er umulig bare vælge sige kampe med omhu
Nr 2. Jeg tror ikke du skal fovente du får den tilladelse du skal kan beskrive hvordan de nu gør skade. men intet er umulig bare vælge sige kampe med omhu
Lerche der glæder sig til 16 maj
-
- Bronze Member
Nu er min husmår på loftet gået helt amok igen.
Er det rigtigt forstået, at jeg må skyde en husmår på mit eget loft, så længe jeg har jagttegn?
Jeg bor i alm. parcelhus
Er det rigtigt forstået, at jeg må skyde en husmår på mit eget loft, så længe jeg har jagttegn?
Jeg bor i alm. parcelhus
- Lerche
- Platin Member
har du set den eller tror du bare der er en mår rotter kan lave en frygtelig støj osA-Bolt skrev:Nu er min husmår på loftet gået helt amok igen.
Jeg bor i alm. parcelhus
i princibet ja men ser du kommer fra kbh og er 100% sikker på en skud vil aføde et besøg af fætter blå så er det med at sørge for alt er ok
-
- Bronze Member
Skud vil HELT SIKKERT afføde et besøg. Derfor vil jeg gerne være rigtig sikker i min sag. Det kan være jeg skal ringe og høre Naturstyrelsen.Lerche skrev:har du set den eller tror du bare der er en mår rotter kan lave en frygtelig støj osA-Bolt skrev:Nu er min husmår på loftet gået helt amok igen.
Jeg bor i alm. parcelhus
i princibet ja men ser du kommer fra kbh og er 100% sikker på en skud vil aføde et besøg af fætter blå så er det med at sørge for alt er ok
Jeg er helt sikker på, at det er en mår. Store ødelæggelser i isoleringen på loftet, samt ekskrementer der er aflange og "snoede", så jeg er meget sikker i min sag. Om jeg kan komme på skudhold af det snu bæst er en anden sag...
- Lerche
- Platin Member
hvorfor ikke bare fange det kræ i en fælde og der efter aflive den ? hvad vil du skyde med ?A-Bolt skrev:Skud vil HELT SIKKERT afføde et besøg. Derfor vil jeg gerne være rigtig sikker i min sag. Det kan være jeg skal ringe og høre Naturstyrelsen.Lerche skrev:har du set den eller tror du bare der er en mår rotter kan lave en frygtelig støj osA-Bolt skrev:Nu er min husmår på loftet gået helt amok igen.
Jeg bor i alm. parcelhus
Jeg er helt sikker på, at det er en mår. Store ødelæggelser i isoleringen på loftet, samt ekskrementer der er aflange og "snoede", så jeg er meget sikker i min sag. Om jeg kan komme på skudhold af det snu bæst er en anden sag...
-
- Bronze Member
Har forsøgt med fælde i et halvt års tid men har ikke haft held med det.
Mht kaliber ville salon jo være ideelt men jeg må vist ikke gå under .223 på mår, vel?
Mht kaliber ville salon jo være ideelt men jeg må vist ikke gå under .223 på mår, vel?
- Lerche
- Platin Member
det er ikke sådan du tror kuglen fiser ud gennem taget eller kommer ned i beboelsen jeg ville ikke gøre detA-Bolt skrev:Har forsøgt med fælde i et halvt års tid men har ikke haft held med det.
men salon er stor nok da mår er en kategori 4 vildt art
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 3103&exp=1
røre du mon ved fælden med bare finger siden du ikke kan få den i
- Jeppes
- Gold Member
- Interesser: Luft og teknik
- Geografisk sted: Syddjurs
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger...