Regler angående brug af bue på privat grund og lidt andet.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Regler angående brug af bue på privat grund og lidt andet.

Indlæg af Freezion » 18. sep 2011, 20:47

Jeg er efterhånden ved at være nået de punkt hvor jeg skal have min egen compound bue da ingen af dem som klubben har kan få den trækvægt som jeg efterhånden har bygget mig op på.
Og det fik mig til at tænke; Er det tilladt at skyde med en compoundbue i sin have, hvis målet (3d eller plade) står op ad en væg hvor det ikke har mulighed for at flyve ud i gaderne eller den nærliggende skov hvis man ved et uheld kommer til at skyde forkert?
er der så vel nogen regler for brug af broadheads på privat grund?

Og så til det andet:
Det har været snak nede i den lokale bueskytte klub om at compoundbuer måske, eller er igang med at blive integreret i den danske våbenlov, er der nogen som der evt. har en kilde eller ved noget om dette emne?
Jeg ville finde det mindre forstyrrende at gå ud og bruge mange penge på en bue hvis jeg så skal til at søge om våbentilladelse for at have den, selvom det er et stykke tid efter jeg har købt den.

Jeg takker på forhånd for de forhåbenligvis gode og relevante svar!

Frederik Over and out!

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Regler angående brug af bue på privat grund og lidt ande

Indlæg af Refraktorius » 18. sep 2011, 21:06

Du må gerne skyde med bue i din egen have, såfremt du ikke er til fare for andre (og de ikke har grund til at føle sig i fare).

Der er ingen regulering af spidstyper m.v. i den sammenhæng.

Dyrker du skydning i en klub, så ville det medlemsskab berettige dig til en våbentilladelse gennem klubben (hvis det skulle blive krævet), så vær ikke nervøs der.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Luftskytten
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: skyding natur fluefiskning
Geografisk sted: midtfyn

Indlæg af Luftskytten » 18. sep 2011, 21:47

som lov er der ikke noget der forbyder dig at skyde på egen grund men som jeg har fået af vide siger man ca 30 m til hver side og 100m frem så går du ikke helt galt i byen.
jeg har haft snakket med en bue jæger da jeg selv gik op i det og jeg fik af vide at du må gerne eje brodhead men uden bue tegn på de ikke sættes på pilen!! men det hvad jeg har fået af vide jeg har ikke selv undersøgt det.
du må gerne eje en bue du skal ikke ha tilladelse til den lige meget hvad.
luftskytten.

læreplas søges som værktøjsmager eller finmekaniker med våben som spicale søges

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 18. sep 2011, 22:18

Luftskytten skrev:som lov er der ikke noget der forbyder dig at skyde på egen grund men som jeg har fået af vide siger man ca 30 m til hver side og 100m frem så går du ikke helt galt i byen.
jeg har haft snakket med en bue jæger da jeg selv gik op i det og jeg fik af vide at du må gerne eje brodhead men uden bue tegn på de ikke sættes på pilen!! men det hvad jeg har fået af vide jeg har ikke selv undersøgt det.
........
Skyder man eksempelvis med sit hus som bagstop, så er der næppe nogen grund til at have 100m sikkerhedsafstand i skudretningen. (Men man skal kunne argumentere holdbart overfor ordensmagten for at man gør tingene på forsvarlig vis).

Den der røverhistorie med broadheads har jeg også hørt andre steder fra, men den står ikkewww.retsinformation.dk
(Hvis nogen kan vise mig den, trækker jeg selvfølgelig ovenstående udtalelse tilbage :blink: )
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Freezion
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, natur & falkejagt
Geografisk sted: Denmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Indlæg af Freezion » 18. sep 2011, 22:42

Luftskytten skrev: du må gerne eje en bue du skal ikke ha tilladelse til den lige meget hvad.
sådan er det lige nu ja, men som jeg nævnte har det været tale emne i klubben, at der måske vil ske integration a compoundbuer i våbenloven, hvor vidt det er rigtigt er jo en anden side af sagen.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 19. sep 2011, 17:38

Der er rigtig mange buer derude, som ikke er registrerede. Har de overhovedet individuelt nummer, så det kan gøres ?

Anyway, hvis det kommer, kommer der garanteret også en overgangsordning, så allerede købte buer lovligt kan beholdes. Der kommer sikkert også regler om, at indehavere af jagttegn og medlemmer af bueskytteforeninger kan købe buer, så det værste det kan gå, som jeg ser det, er at nyerhvervelser skal registreres ligesom haglgeværer og luftbøsser. Og det er da i grunden ikke så galt, det er jo i forvejen sjovest at dyrke skydningen sammen med andre, og så træne ind imellem derhjemme. Det kommer ikke til at gøre den store forskel for ret mange.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af 2duer » 20. sep 2011, 10:01

[quote="Lassescout"] så det værste det kan gå, som jeg ser det, er at nyerhvervelser skal registreres ligesom haglgeværer og luftbøsser.quote]
Er det ikke noget nyt?
Venlig hilsen
Riffel fra .17 til .500

Brugeravatar
Aske
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, våben, historie
Geografisk sted: Jylland ude mod vest
Has thanked: 12 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Aske » 20. sep 2011, 20:11

Efter en hurtig skimning af våbenloven ...

Buer og brugen af buer er ikke nævnt i våbenloven. Så "ånden" i loven må være, at du sagtens kan skyde med bue og pil i din have, hvis du ikke udgør en fare for offentligheden, hvilket sikkert kan tolkes i retning af: Lad nu være med at skyde i naboens børnefødselsdags generelle retning :fun:

Hvad angår "jagt"spidser til pilene, uden at jeg kan henvise til lovgivning :blink: , skulle det ikke undre mig, hvis der kræves buejagttegn for at måtte købe sådanne. Jeg er ret sikker på, at hvis du tager et "jagt"buetegn, så har du intet at være bekymret for, men det er helt sikkert andre på dette forum, der ved mere om end jeg. :biggrin: men her et link til bekendtgørelsen om buejagt i Danmark, hvor prøver m.m. gennemgås.

http://dj-lw.lovportaler.dk/showdoc.asp ... 70869-full
Nogen gange bliver man i tvivl om, hvorvidt man lever i et land eller en vittighed ... :impatient:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 21. sep 2011, 11:18

2duer skrev:
Lassescout skrev: så det værste det kan gå, som jeg ser det, er at nyerhvervelser skal registreres ligesom haglgeværer og luftbøsser.quote]
Er det ikke noget nyt?
Venlig hilsen
Jo, det er faktisk før det er nyt :oops: Det var selvfølgelig reglerne i dette udkast jeg troede var gennemført, men når jeg checker den gældende våbenbekendtgørelse, kan jeg se at udkastet ikke er sat i kraft endnu, så man skal altså endnu ikke registrere luftbøsser i kaliber .22 og større:
https://www.borger.dk/Lovgivning/Hoerin ... 2146002437

Til gengæld er der ingen grund til at tærske langhalm på broadheads. Der er ingen regler om, hvem der må købe dem, så de kan frit erhverves af enhver. Du må også træne med dem hjemme i baghaven, det er kun politivedtægten der regulerer det, nemlig at du ikke må være til fare for nogen. Hedder det forresten ikke ordensbekendtgørelsen istedet for politivedtægten nu ? Det tror jeg, der skal jo hele tiden opfindes nye navne på alting.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 28. sep 2011, 20:28

En del butikker, sælger ikke broadheads til folk uden jagttegn.
Det er dybest set imod købeloven, men sådan er der jo så meget. Hvis du kan få fat på broadheads, bluntspidser eller andet spas. Står det dig helt frit at montere og anvende dem (men de ødelægger skivematerialet).

Men det er nok en skærpende omstændighed, hvis du kommer til at skyde en pil igennem naboens have og den så viser sig at have broadhead monteret.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Besvar