Våben og ammunition i samme skafor blå våbenskab eller ???

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Meulengracht
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sportsskydning, Jagt
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Våben og ammunition i samme skafor blå våbenskab eller ???

Indlæg af Meulengracht » 30. sep 2011, 22:33

Hej.
Har for nylig indkøbt skafor blå våbenskab (S7 skab til 7 våben med lille aflåselig boks foroven).
Planen er så at få mit eget våben (.22 pistol) hjem i stedet for at det ligger i klubben.
I klubben fortæller flere medlemmer, at der vil blive indført en ændring af våbenloven, således at der ikke må opbevares både våben og ammunition i samme skab.
Det skal der i mod være i to forskellige skafor blå skabe. Flere medlemmer fortæller at de allerede har indkøbt et mindre skab kun til ammunition eller pistol.
Jeg har derfor nu i flere dage søgt på nettet efter oplysninger om den omtalte ændring af våbenloven, men jeg kan absolut intet finde om det.
Bliver det sådan sætter jeg selvfølgelig et ekstra lille skab op.
Vil ikke risikere at miste tilladelse ved at overtræde vedtægter, især ikke når skabet kun koster en femtedel af en eventuel bøde.
Men vil på den anden side heller ikke bruge flere penge end nødvendigt.
Håber I kan hjælpe med at få afklaret spørgsmålet.

PS. Tak for et spændende forum med timevis af spændende læsning.
Hilsen Meulengracht

Livet er kedeligt uden krudtrøg :-)

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Våben og ammunition i samme skafor blå våbenskab eller ?

Indlæg af 357Magnum » 30. sep 2011, 23:13

Ammo skal opbevares i godkendt våbenskab - ikke blot aflåst i alm. skab, som var nok for et par år siden.

Du må gerne opbevare våben og ammo i ét og samme våbenskab. Det behøver ikke være adskilt i det lille boksrum - der er faktisk ingen regler, der forbyder dig at have et fyldt magasin eller sågar ladt våben liggende i boksen. Så længe det aflades under transport til/fra skydebanen/jagten/bøssemager.

Problemet med at opbevare våben og ammo sammen er, at hvis der sker indbrud, så er alt samlet på ét sted.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 30. sep 2011, 23:16

Meulengracht skrev:Hej.
I klubben fortæller flere medlemmer, at der vil blive indført en ændring af våbenloven, således at der ikke må opbevares både våben og ammunition i samme skab.
Det skal der i mod være i to forskellige skafor blå skabe. Flere medlemmer fortæller at de allerede har indkøbt et mindre skab kun til ammunition eller pistol.
Information om forslag til ændringer i love, bekendtgørelser osv kan normalt findes på høringsportalen.

Som du vil kunne se, så er der ikke fremsat sådan et forslag. Det ville være meget usædvanligt at gennemføre en ændring uden at den kom i høring først.

Under alle omstændigheder, så kan du nu uden problemer opbevare dine våben og ammunition sammen. Hvis der skulle komme en ændring, så vil du kunne læse om den på NVF, før den ville træde i kraft, det kan du være helt sikker på :mrgreen:
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 30. sep 2011, 23:22

357Magnum skrev:der er faktisk ingen regler, der forbyder dig at have et fyldt magasin eller sågar ladt våben liggende i boksen.
Et magasin er ikke noget problem, men jeg tror nu ikke den går med at ha' et ladt våben liggende i boksen:
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. §8 skrev:Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... =127786#P8
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar