Salonriffel på jagttegn

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Pedervisti
Newbie
Newbie
Interesser: Pistolskydning, knivmageri
Geografisk sted: Ringkøbing

Salonriffel på jagttegn

Indlæg af Pedervisti » 11. okt 2011, 14:27

Hej, jeg har gået og savlet over nogle salonrifler og tegnebogen brænder.
Men jeg har ikke riffeltegn, dog har jeg læst mig frem til at randtændings-rifler ikke kræver
riffeltegn, da de ikke er andset som "rigtige" rifler, kan det passe :what: ? og det skal siges at jeg har jagttegn.

Mvh. Peder

EDIT: Hvis det nu skulle være ok :krydsser: hvilken paragraf skal jeg så kigge efter?

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Re: Salonriffel på jagttegn

Indlæg af Bofhenator » 11. okt 2011, 14:39

Pedervisti skrev:Hej, jeg har gået og savlet over nogle salonrifler og tegnebogen brænder.
Men jeg har ikke riffeltegn, dog har jeg læst mig frem til at randtændings-rifler ikke kræver
riffeltegn, da de ikke er andset som "rigtige" rifler, kan det passe :what: ? og det skal siges at jeg har jagttegn.

Mvh. Peder

EDIT: Hvis det nu skulle være ok :krydsser: hvilken paragraf skal jeg så kigge efter?
Det er kkorrekt, du skal ikke have riffeltegn for jagt med en salonriffel, men du skal have våbentilladelse til alle riflede våben. Så efter du har handlet, inden du tager skyderen med hjem, skal du udfylde en ansøgning (den her http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/0C9D9 ... 1_0604.pdf ) og have den godkendt af dit lokale våbenkontor.

/bofh
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Hansen123
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftvåben & Natur.
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Hansen123 » 20. nov 2011, 13:33

Gælder det også for et PCP-luftgevær hvis det skal bruges til jagt?

/Hansen
/Hansen123
--------------------
Weihrauch HW45 4.5 / Red Dot 1x40
Anschutz 335 4.5 / Korn kærv
Hatsan AT44W-10 Long Edition 5.5
Baikal MP 153 kal. 12/76 halvautomat

Aarlar
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Østfyn
Has thanked: 21 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Aarlar » 20. nov 2011, 13:47

Nej, blot det levet op til kravet. Min 5,5mm og en V0 på min. 200m/s

Brugeravatar
Lerche
Platin Member
Platin Member
Interesser: mad, jagt, skyning
Geografisk sted: der ude ved rakkerne
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lerche » 20. nov 2011, 16:38

Pedervisti skrev:Hej, jeg har gået og savlet over nogle salonrifler og tegnebogen brænder.

Mvh. Peder

Du må os gerne eje en rigtig riffel men kun skyde døde ting

riffeltegn = licens to kill

men en salon har randtændign

så den løst fra hoften hedder det: riflede våben med central tænding kræver man kommer til en skyde prøve og godtgør man kan betjene våbnet.
du kan ikke være bange for den prøve, der er ingen teori du skal kun skyde til en bukke skive på 100m med hjælpe midler med 6 skud hvorfra de 5 skal være inden for en cirkel på 20 cm. så det er ingen kunst hvis man har fået den indskudt og trænet bare lidt inden man tager til prøve
Lerche der glæder sig til 16 maj

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 20. nov 2011, 17:04

riffeltegn, da de ikke er andset som "rigtige" rifler, kan det passe..
Det kræver ikke ”riffeltegn” at anskaffe en jagtriffel – når du allerede har jagttegn. Du skal naturligvis have våbentilladelse til den konkrete riffel i forbindelse med anskaffelsen – men når du allerede har jagttegn er en relativ simpel ekspeditionssag hos policen.

Når du har våbentilladelse og jagtriffel i hus skal du naturligvis træne med skyderen. Når du føler dig fortrolig med skyderen (og kan ramme med den…) kan du tilmelde dig riffelprøve, som afholdes rundt om i landet. Når denne er bestået får du en riffelpåtegning på dit jagttegn og herefter må du også gå på jagt med riflen.

Salonrifler er skam også fine skydere med deres egen berettigelse – men du behøver ikke at ”nøjes” med sådan en. Med jagttegn står det dig frit for at anskaffe en jagtriffel.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Besvar