Hej.
Som jeg lige har skrevet til tråden "hvad gør dig glad/trist/sur i dag?" så har jeg fået mulighed for at overtage et par våben fra en vens afdøde bestefar.
Jeg har fået det første haglgevær og det var der ikke nogen problemer med at få registeret.
Der skulle gerne være en salon riffel og muligvis et par pistoler.
Riffelen ved jeg ikke om der har været papir på før og i følge våbenkontoret kunne det ikke lade sig gøre at få en tilladelse til våben uden tidligere papire.
Stemmer det?
Hvis der er pistoler, er det så muligt at få tilladelse til dem? De(n) er nok fra krigens tid, da afdøde var modstandsmand.
Den ene skulle være fundet i en busk uden for Rigshospitalet.
Jeg har tilladelse til pistol og riffel + jagttegn i forvejen.
Er rimelig sikker på at min skytteforening siger god for det nye "køb"
Jeg vil sætte pris på alt den hjælp i kan give mig, er lidt i tidsnød.. Pga arbejde i udlandet..
Hvordan får jeg lovligt gjordt våben fra krigen + efter ?
- Theredmist
- Silver Member
- Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 13 times
Re: Hvordan får jeg lovligt gjordt våben fra krigen + efter
Våben og ammunition mv. i dødsboer og konkursboer:
§ 35. Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.
Stk. 2. Inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist skal der til politidirektøren indgives ansøgning om tilladelse, jf. § 2, eller ske afhændelse.
Stk. 3. Politidirektøren kan bestemme, at våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, skal deponeres hos politiet eller en anden myndighed.
Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder fastsætte en længere frist end anført i stk. 1.
§ 35. Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.
Stk. 2. Inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist skal der til politidirektøren indgives ansøgning om tilladelse, jf. § 2, eller ske afhændelse.
Stk. 3. Politidirektøren kan bestemme, at våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, skal deponeres hos politiet eller en anden myndighed.
Stk. 4. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder fastsætte en længere frist end anført i stk. 1.
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."
- Theredmist
- Silver Member
- Interesser: ww2 våben, M89, hjemmeladning
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 13 times
Våben fra besættelsestiden:
§ 15. Modtager politiet en ansøgning om tilladelse til at besidde et våben, der må formodes at hidrøre fra besættelsestiden, skal ansøgeren opfordres til at dokumentere sin adkomst til våbnet. Må det formodes, at våbnet er undergivet statens ejendomsret, skal sagen forelægges for Justitsministeriet.
§ 15. Modtager politiet en ansøgning om tilladelse til at besidde et våben, der må formodes at hidrøre fra besættelsestiden, skal ansøgeren opfordres til at dokumentere sin adkomst til våbnet. Må det formodes, at våbnet er undergivet statens ejendomsret, skal sagen forelægges for Justitsministeriet.
"If guns are outlawed, only the government will have guns. Only the police, the secret police, the military, only the government --and a few outlaws. I intend to be among the outlaws."
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Se også eventuelt tråden her: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=36761
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Schmidt
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og IPSC
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 17 times
Som jeg forstår det, så kan jeg udenvidre søge om tilladelse til alle ikke-krigstids våben selvom at de er uden tidligere tilladelse?
Fik at vide at hvis jeg(de gav mig lov) fik en tilladelse til et ulovligt åben og det så kom frem i forbindelse med et eller andrag så kunne jeg straffes og det kunne vi ikke have, deror skulle alle papir løse våben laves til søm... (sådan ca..)
Og dem fra krigen skal en tur forbi JM før der sker mere med dem?
Kan jeg henvise dem til en lov eller anden text?
Fik at vide at hvis jeg(de gav mig lov) fik en tilladelse til et ulovligt åben og det så kom frem i forbindelse med et eller andrag så kunne jeg straffes og det kunne vi ikke have, deror skulle alle papir løse våben laves til søm... (sådan ca..)
Og dem fra krigen skal en tur forbi JM før der sker mere med dem?
Kan jeg henvise dem til en lov eller anden text?
- Schmidt
- Silver Member
Hvor har du fundet den lovtekst? I "Bekendtgørelse om våben og ammunition" omhanlder § 15 nemlig ikke våben fra besættelsestiden.Theredmist skrev:Våben fra besættelsestiden:
Det er der der er henvist i den andne tråd.
Hvad siger i til det med at få tilladelse til våben der ikke har været tilladelse på før?
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 260 times
Hvis det er en salonriffel, og den er fra før 1963, så er den været lovlig at besidde uden registrering, for den tidligere ejer, og skal derfor kunne registreres uden problemer.
Står i slutningen af den gældende våbenlov: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=125806Lov nr. 217 af 31. maj 1963 om ændring i lov om handel med samt tilvirkning og besiddelse af våben m.v.4)indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 2
Stk. 1. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af ikke-automatiske salongeværer af kaliber ikke over .22 eller ammunition hertil, kan fortsat besidde de nævnte våben m.v., men må ikke bære eller anvende dem uden tilladelse.
Stk. 2. (Udelades).
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
- Schmidt
- Silver Member
Tak så den skulle være sikker.JRexA skrev:Hvis det er en salonriffel, og den er fra før 1963, så er den været lovlig at besidde uden registrering, for den tidligere ejer, og skal derfor kunne registreres uden problemer.
Står i slutningen af den gældende våbenlov: https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=125806Lov nr. 217 af 31. maj 1963 om ændring i lov om handel med samt tilvirkning og besiddelse af våben m.v.4)indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelser:
§ 2
Stk. 1. Personer, der ved lovens ikrafttræden er i besiddelse af ikke-automatiske salongeværer af kaliber ikke over .22 eller ammunition hertil, kan fortsat besidde de nævnte våben m.v., men må ikke bære eller anvende dem uden tilladelse.
Stk. 2. (Udelades).
Men pistoler og andre rifler er no-go?
Håber bare at jeg kan nå at få dem inden jeg skal rejse...