..men du må kun opbevare kalibre du har tilladelse tilDu må jo også godt lade 9mm til skydeklubben selv om du kun har en 38/357 selv
Ja.co skrev:..men du må kun opbevare kalibre du har tilladelse tilDu må jo også godt lade 9mm til skydeklubben selv om du kun har en 38/357 selv
Hvor står det?Men rent teoretisk, må du jo lave hylstre selv
Ja jeg må have hylstre, kugler osv liggende, men hvad med SKARP....?? Altså JEG mener jo at man gerne må have omformede hylstre, uanset hvad der står i bunden... Det er der så en anden der mener at man IKKE må, grundet stemplingen.... HVEM har ret....!!?? (Jeg vil jo mene det er migSort skrev:Hvis du har en genlade tilladelse til "alle lovlige kalibrer" så må det være rimeligt implicit at du må have hylstre, kugler osv liggende til "alle lovlige kalibrer". Særligt må du naturligvis have omformede hylstre der faktisk passer i et våben du ejer.
Det er måske mere tvivlsomt om du må have tusindvis af stumper i en kaliber du ikke har våben til.
Men rent teoretisk, må du jo lave hylstre selv, hvis du kan/vil, Sådan et hylster må være en gal kaliber et sted undervejs i fremstillingen.
co skrev:Hvor står det?Men rent teoretisk, må du jo lave hylstre selv
På tilladelsen står der fremstilling af projektiler, men ikke noget om hylstre.
Rigtigt nok at det ikke fremgår direkte at man må, det må faktisk være en fejl i formuleringen.§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
Hvad er det så?co skrev:"Tilvirke" er ændret til "fremstille, herunder samle"
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=131906
Fireformning er ikke fremstilling.
Praktisk nok med en ændring der heller ikke giver mening. Der hvor jeg arbejder, er fremstilling alt hvad man gør fra råjern til endeligt produkt.co skrev:"Tilvirke" er ændret til "fremstille, herunder samle"
Ved et eller andet punkt undervejs,har man vel "fremstillet herunder samlet".co skrev:Man har jo heller ikke fremstillet en bil, fordi man har rettet en bule i skærmen eller isat et soltag, vel?
Hvis jeg havde en omdannet tapriffel ville jeg have svært ved at skyde med den uden at lave hylstrene selv. Afskudte hylstre eksisterer ikke på markedet, færdige patroner koster ca 700,-Udfra den sidste udlægning, må man så ikke lave nye hylstre selv det kan jeg godt se (tror heller ikke det kan betale sig/lade sig gøre).
Jeg argumenterer jo netop at det hele er tilvirkning/samling/fremstilling og at det er en nødvendig del af at genlade overhovedet. Hvorfor det naturligvis er tilladt at lave hylstre (mener jeg).Mausertossen skrev:Lad nu være med at fortolke lovgivningen strengere end bukserne kan holde til![]()
Søren
En bøssemagertilladelse giver lov til at fremstille nye dele til et våben, ikke til at fremstille våbnet fra bunden.Men man skulle have en bøssemagertilladelse for at lave riflen
Det er vist lidt falsk logik det der. Fordi du kan afmåle krudt og hælde det i et hylster, som du har presset en købt fænghætte i og sætte et projektil på, behøver det ikke at betyde at du må (eller kan) lave hylsteret. Der er nok en grund til at tilladelsen siger "genopladning af ammunition (herunder fremstilling af projektiler)" - der står ikke "herunder fremstilling af projektiler og hylstre".Sort skrev:Hvis man må lave det endelige produkt, må man naturligvis også lave delene.
Man kunne nok også argumentere for at det ikke er helt ufarligt med hjemmelavede hylstre - ikke at fremstille dem, men at fylde dem med krudt og skyde dem af, hvis man ikke ved præcis hvad man gør.Sort skrev:I hvertfald dem det er ufarligt at lave.
Det kunne man sikkert sagtens argumentere. Men man kan jo sige nøjagtigt detsamme om hjemmelavede projektiler i gal størrelse/materiale, eller om folk der arbejder nær toppen af ladetryk.K.M. skrev:Man kunne nok også argumentere for at det ikke er helt ufarligt med hjemmelavede hylstre - ikke at fremstille dem, men at fylde dem med krudt og skyde dem af, hvis man ikke ved præcis hvad man gør.
Hele essensen af hvad jeg efterspurgte.... Andre der kan tilslutte sig...??? Bare så jeg kan jorde kal´en hvis jeg møder ham igen...co skrev:
Jeg vil også mene at det er den fysiske form af hylstret der afgør kalibret og ikke stemplet i bunden.
Jeg kan ikke forestille mig en domstol, der vil dømme nogen for at ha' omformede hylstre med et "forkert" stempel, når man har tilladelse til våbnet, som patronen passer i.