Må man gå maskeret rundt med sit våben hele året?
-
- Newbie
- Interesser: Lovgivning
- Geografisk sted: Nordsjælland
Må man gå maskeret rundt med sit våben hele året?
Vi bor i en rækkehus-bebyggelse (by område) hvor vores baghaver grænser op til en stor mark (land område), med skov på den anden side af marken.
Uvist af hvilke årsager, har markens ejer igennem en del år været utilfreds med at os i rækkehusene er hans naboer. Det udarter sig i en del klager og småchikanerier.
Men der er én ting i hans opførsel jeg ikke bryder mig om. Han "patruljerer" tit på lige den anden side af vores hæk, ude på hans egen mark. Dette er han selvfølgelig i sin gode ret til. Men det foregår gerne med et gevær over armen og med elefanthue og beskyttelsesbriller på. Det foregår hele året rundt, og så er det at jeg godt kunne tænke mig at vide om der er jagtsæson hele året rundt (Hillerød) ? Og er der regler for hvor tæt en jæger må gå på bebyggelse/byområde når han er på jagt?
Vi har ikke hørt ham skyde når han går sine runder, men det at han går så tæt på vores hække, har skræmt mange af børnene i bebyggelsen.
Uvist af hvilke årsager, har markens ejer igennem en del år været utilfreds med at os i rækkehusene er hans naboer. Det udarter sig i en del klager og småchikanerier.
Men der er én ting i hans opførsel jeg ikke bryder mig om. Han "patruljerer" tit på lige den anden side af vores hæk, ude på hans egen mark. Dette er han selvfølgelig i sin gode ret til. Men det foregår gerne med et gevær over armen og med elefanthue og beskyttelsesbriller på. Det foregår hele året rundt, og så er det at jeg godt kunne tænke mig at vide om der er jagtsæson hele året rundt (Hillerød) ? Og er der regler for hvor tæt en jæger må gå på bebyggelse/byområde når han er på jagt?
Vi har ikke hørt ham skyde når han går sine runder, men det at han går så tæt på vores hække, har skræmt mange af børnene i bebyggelsen.
- I 8 MyGlock
- Silver Member
- Interesser: Våben, moderne og historiske
- Geografisk sted: Nordjylland
- Kontakt:
- Centurion
- Gold Member
- Interesser: Jagt & fiskeri
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 31 times
Re: Må man gå rundt maskeret rundt med sit våben hele året?
I er vist havnet i en kedelig situation, for jeg tror at I må affinde jer med naboens opførsel.
Så længe han ikke affyrer geværet, gør han intet ulovligt, og elefanthue og briller er vel heller ikke forbudt.
Men hans opførsel lyder mærkværdig? Nu er det vel ikke fordi I generer ham ved at lade hunde strejfe ind på hans mark?
Hvis han ikke er mentalt forstyrret, burde der være en årsag til at han tér sig sådan, men uden at kende sagen, set fra hans side, tør jeg slet ikke komme med flere kommentarer.
Så længe han ikke affyrer geværet, gør han intet ulovligt, og elefanthue og briller er vel heller ikke forbudt.
Men hans opførsel lyder mærkværdig? Nu er det vel ikke fordi I generer ham ved at lade hunde strejfe ind på hans mark?
Hvis han ikke er mentalt forstyrret, burde der være en årsag til at han tér sig sådan, men uden at kende sagen, set fra hans side, tør jeg slet ikke komme med flere kommentarer.
"In case of panic: don't panic"
- MTN
- Silver Member
- Interesser: Jagt, skydning, MC
- Geografisk sted: Nord for Limfjorden
- Has thanked: 13 times
Der er maskeringsforbud i DK.Centurion skrev:I er vist havnet i en kedelig situation, for jeg tror at I må affinde jer med naboens opførsel.
Alt andet lige er det sgu ikke OK at han vader rundt ved deres hække med et gevær over armen, iført elefanthue!
Desuden er der også en grænse for hvor tæt på tættere bebygget område, man må gå på jagt.
Og tæt op af naboens hæk, i et rækkehus-kvarter, er næppe grænsen! Og mht. til transport af gevær, til og fra jagt, så er den vel også overtrådt, når han går rundt med geværet over armen?
Martin
-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen
-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Men kun ved offentlige forsamlinger.MTN skrev:Der er maskeringsforbud i DK.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 322 times
- Been thanked: 40 times
du kommer med ikke mindre end TRE påstande om lovbrud. efter min bedste overbevisning..... tager du fejl alle tre gange!MTN skrev:Der er maskeringsforbud i DK.Centurion skrev:I er vist havnet i en kedelig situation, for jeg tror at I må affinde jer med naboens opførsel.
Alt andet lige er det sgu ikke OK at han vader rundt ved deres hække med et gevær over armen, iført elefanthue!
Desuden er der også en grænse for hvor tæt på tættere bebygget område, man må gå på jagt.
Og tæt op af naboens hæk, i et rækkehus-kvarter, er næppe grænsen! Og mht. til transport af gevær, til og fra jagt, så er den vel også overtrådt, når han går rundt med geværet over armen?
MVH søren
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Re: Må man gå maskeret rundt med sit våben hele året?
Der er vist ikke nogen regler der forhindrer ham i det. Efter jagtloven må han ikke skyde nærmere end 50 meter fra Jeres huse, og han må ikke skyde så der falder hagl ned over Jer, men det gør han såvidt jeg kan forstå heller ikke. Det med elefanthuen lyder lidt bizart. Er der tale om en ansigtsmaske for at camouflere ansigtet ? Det bliver mere og mere udbredt, for det lyse ansigt er ofte det der ses tydeligst når man er på jagt. Han må ihvertfald gerne bære den på sin egen grund, så jeg tror ikke rigtig I kan gøre andet, end venligt og imødekommende at prøve at komme i dialog med ham. Måske er der en helt naturlig forklaring på hans fremtræden, og så kan I jo ligeså godt få situationen afdramatiseret.
Der er ikke jagttid hele året, men der er mange arter der kan reguleres udenfor jagttiderne. Han behøver ikke nødvendigvis redegøre overfor sine naboer hvad han foretager sig.
Der er ikke jagttid hele året, men der er mange arter der kan reguleres udenfor jagttiderne. Han behøver ikke nødvendigvis redegøre overfor sine naboer hvad han foretager sig.
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
§ 22. Ingen må jage på en måde, der
1) udsætter vildtet for unødige lidelser,
2) skader personer, husdyr eller genstande eller udsætter personer for nærliggende fare for at blive skadet eller
3) medfører haglnedfald på anden persons bolig, have eller gårdsplads.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 257 times
Der er vel en grund til at han gør som han gør.
Det var måske en idé, at starte med at finde ud af HVORFOR
han gør det. (På en måde, der ikke får ham til at være endnu mere på tværs)
Så længe han ikke afgiver skud, tættere end 50 meter fra nærmeste bygning, uden beboerens tilladelse, så overtræder han ikke jagtloven. (Og grunden er over 1 hektar, at han har jagttegn, jagtret osv...)

Så længe han ikke afgiver skud, tættere end 50 meter fra nærmeste bygning, uden beboerens tilladelse, så overtræder han ikke jagtloven. (Og grunden er over 1 hektar, at han har jagttegn, jagtret osv...)
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=127099§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Gold Member
det er ikke 50m fra bebygelse. det er minimum 50m fra beboelsesbygning. hvis vi altså skal være præcise i vores svar....
MVH søren
MVH søren
- MTN
- Silver Member
- Interesser: Jagt, skydning, MC
- Geografisk sted: Nord for Limfjorden
- Has thanked: 13 times
@Lycon:
Du har ret - det var mig der havde for travlt der
--
Ved transport skal geværet være i foderal eller lignende. Den tredje er maskeringen - der giver jeg mig :)
(selvom det stadig lyder noget bizart)
Det er så efter min bedste overbevisning!
Nu har jeg prøvet at præcisere det lidt - Så nu kan du præcisere hvor du mener jeg tager fejl! (udover at jeg gætter - men det I andre jo alligevel også, i en sag som denne!!)
Og skal vi så ikke lade være med kun at tro, at det er Peter B, der er bussemanden.. Han føler sig utryg - det er der vel en grund til(?)
Bevares, en sag har altid to sider - og lige netop DERFOR skal man heller ikke kun fokusere på at naboen har RET til at bære sit gevær på sin grund!!
Du har ret - det var mig der havde for travlt der
--
well - hvis han går tæt op af en hæk, i et rækkehus-kvarter, så er han efter al sandsynlighed tættere på end 50mLQS skrev:
du kommer med ikke mindre end TRE påstande om lovbrud. efter min bedste overbevisning..... tager du fejl alle tre gange!
MVH søren
Ved transport skal geværet være i foderal eller lignende. Den tredje er maskeringen - der giver jeg mig :)
(selvom det stadig lyder noget bizart)
Det er så efter min bedste overbevisning!
Nu har jeg prøvet at præcisere det lidt - Så nu kan du præcisere hvor du mener jeg tager fejl! (udover at jeg gætter - men det I andre jo alligevel også, i en sag som denne!!)
Og skal vi så ikke lade være med kun at tro, at det er Peter B, der er bussemanden.. Han føler sig utryg - det er der vel en grund til(?)
Bevares, en sag har altid to sider - og lige netop DERFOR skal man heller ikke kun fokusere på at naboen har RET til at bære sit gevær på sin grund!!
Martin
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Det er ikke svært at google "maskeforbud"
Første ikkekommercielle link giver:
http://www.retssal.dk/?page=emne&id=691&indexid=676
Læs meget mere på den pågældende side.Maskeforbudet fremgår af Straffelovens §134b:
Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Stk. 2. På samme måde straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte forbud gælder ikke for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.
Bestemmelsens formål er at undgå, at demonstranter kan anvende maskering for ad den vej at undgå, at de vil kunne identificeres hvis demonstrationen udvikler sig til fx hærværk.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- Kode1303
- Gold Member
- Interesser: Ammunition og skydning.
- Geografisk sted: Holstebro
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 14 times
Jeg vil understrege, at jeg ikke har nogen holdning til den nævnte sag, da vi ikke kender baggrunden for den noget besynderlige adfærd.
Hvis manden spankulerer rundt på sin egen private grund, er der vel ikke noget i vejen for at gå med gevær og elefanthue. Hvis man kan overbevise politiet om, at han er truende overfor sine naboer (jer), er det jo en anden sag. Man kan jo forestille sig, at politiet måske - en dag de har tid - kunne lægge vejen forbi fyren og forklare ham, hvor dårlig en ide det er gå bevæbnet rundt på den måde, du beskriver.
Eller man kunne måske bruge Ghandi-metoder
Hvis I sørger for ALTID at holde jeres sti ren og ikke smide skrald mm. over hækken, så der absolut ikke er noget at klage over og fremover møder manden med smil og en pilsner, så må han vel efterhånden blive trær af at være så sur.
Hvis manden spankulerer rundt på sin egen private grund, er der vel ikke noget i vejen for at gå med gevær og elefanthue. Hvis man kan overbevise politiet om, at han er truende overfor sine naboer (jer), er det jo en anden sag. Man kan jo forestille sig, at politiet måske - en dag de har tid - kunne lægge vejen forbi fyren og forklare ham, hvor dårlig en ide det er gå bevæbnet rundt på den måde, du beskriver.
Eller man kunne måske bruge Ghandi-metoder

Hvis I sørger for ALTID at holde jeres sti ren og ikke smide skrald mm. over hækken, så der absolut ikke er noget at klage over og fremover møder manden med smil og en pilsner, så må han vel efterhånden blive trær af at være så sur.
Make mine a carbine.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Kontakt politiet - forklar dem situationen. (Ej anmeldelse, men spørg om vejledning om hvordan man skal forholde sig.)
Eftersom der ikke er jagt hele året rundt - og han tilsyneladende ikke skyder - så virker det bizart at han vælger at "transportere" våbnet rundt iført maskering når det gør naboer utrygge.
Jeg vil endda sige at det grænser sig til "trusler".
Han kan dårligt sige han er på jagt, hvis det er udenfor de fastsatte jagttider.
Han kan dårligt sige han er på vej til nødstedt vildt som skal aflives.
Han kan dårligt sige han skyder på egen grund (skydebane, såsom lerdueskydning kan godt være lovligt på egen grund - op til 5 gange årligt. Ud over 5 gange årligt, skal grunden godkendes som skydebane.)
Vær meget opmærksom på grundskel - hvis han befinder sig på anden mands private område, er det i princippet ulovligt.
Personligt ville jeg anmelde ham som værende under mistanke for krybskytteri hver evig eneste gang jeg så ham gå sin parade.
Men, grib knoglen.... ring til nærmeste politistation.
Præsentér dig som... "En bekymret borger" og fortæl om hans optrin, og hvad du som borger kan gøre/forvente samt hvordan du skal forholde dig.
Hvis de mener der foregår noget ulovligt - så skal de nok spørge om dit navn og spørge mere specifikt - så tager i den derfra.!
Eftersom der ikke er jagt hele året rundt - og han tilsyneladende ikke skyder - så virker det bizart at han vælger at "transportere" våbnet rundt iført maskering når det gør naboer utrygge.
Jeg vil endda sige at det grænser sig til "trusler".
Han kan dårligt sige han er på jagt, hvis det er udenfor de fastsatte jagttider.
Han kan dårligt sige han er på vej til nødstedt vildt som skal aflives.
Han kan dårligt sige han skyder på egen grund (skydebane, såsom lerdueskydning kan godt være lovligt på egen grund - op til 5 gange årligt. Ud over 5 gange årligt, skal grunden godkendes som skydebane.)
Vær meget opmærksom på grundskel - hvis han befinder sig på anden mands private område, er det i princippet ulovligt.
Personligt ville jeg anmelde ham som værende under mistanke for krybskytteri hver evig eneste gang jeg så ham gå sin parade.
Men, grib knoglen.... ring til nærmeste politistation.
Præsentér dig som... "En bekymret borger" og fortæl om hans optrin, og hvad du som borger kan gøre/forvente samt hvordan du skal forholde dig.
Hvis de mener der foregår noget ulovligt - så skal de nok spørge om dit navn og spørge mere specifikt - så tager i den derfra.!
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, skydning og forsvar
- Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 16 times
Så vi må ikke male os selv i hovedet til landskampe?Lasse68 skrev:Det er ikke svært at google "maskeforbud"
Maskeforbudet fremgår af Straffelovens §134b:
Den, der i forbindelse med møder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes med ansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lignende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Stk. 2. På samme måde straffes den, som på offentligt sted besidder genstande, der må anses for bestemt til tildækning af ansigtet under de i stk. 1 nævnte omstændigheder.
Stk. 3. De i stk. 1 og 2 nævnte forbud gælder ikke for tildækning af ansigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andet anerkendelsesværdigt formål.

back on topic
så vidt jeg husker må der ikke afholdes jagt tættere end 500 meter fra bygrænsen... eller er det mig som ikke kan huske? Og hvis det er tilfældet så må han vel ikke gå med geværet på den anden side af hækken.
Learning by fucking up - Sergent From
I´m just in it for the hat
T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ
I´m just in it for the hat
T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ
-
- Gold Member
det er dig der husker forkert. muligvis blander du nogen regler for havjagt ind i det her? men husker forkert gør du!
MVH søren
MVH søren
-
- Gold Member
MTN .....går man i et parcelhuskvarter når man færdes på ens egen landbrugsjord?
i det hele taget giver jeg ikke meget for muligvis eller sandsynligvis.
sådan en sag her har MINDST to sider. vi har her i tråden en helt ny bruger, som fortæller sin version, man kan spørge sig selv om hvordan vedkommende fandt denne dette forum, samt ikke mindst hvorfor? men det kan spørgeren måske kaste lys over? det virker totalt underligt på mig .at der ikke fortælles om en dialok med naboen, der vælger at drive jagt på sin egen jord.
rodet fra grønland om at involvere politiet, nej stop nu, hvorfor dog ikke blot tale med naboen selv?
MVH søren
i det hele taget giver jeg ikke meget for muligvis eller sandsynligvis.
sådan en sag her har MINDST to sider. vi har her i tråden en helt ny bruger, som fortæller sin version, man kan spørge sig selv om hvordan vedkommende fandt denne dette forum, samt ikke mindst hvorfor? men det kan spørgeren måske kaste lys over? det virker totalt underligt på mig .at der ikke fortælles om en dialok med naboen, der vælger at drive jagt på sin egen jord.
rodet fra grønland om at involvere politiet, nej stop nu, hvorfor dog ikke blot tale med naboen selv?
MVH søren
-
- Platin Member
Vi tager lige hele § 19 i Jagtloven, de 500 meter gælder kun ved jagt fra fiskeriterritoriet, ikke fra landjorden. Derudover må han gerne gå på jagt på sin egen jord selvom det er tættere på beboelsesbygninger end 50 meter, han må bare ikke skyde der. Men han kunne jo lette en hare, der løber længere ind på marken, hvor han godt må skyde den.
Jeg synes sådan set mandens optræden er lidt mystisk og urovækkende hvis den er som beskrevet, men jeg kan ikke lige se, at han gør noget ulovligt. Så hvis man tilkalder politiet, er han i sin gode ret til at bede dem skride, og blande sig udenom. Derfor er jeg mest tilhænger af dialog-og-Ghandi-metoden.
Jeg synes sådan set mandens optræden er lidt mystisk og urovækkende hvis den er som beskrevet, men jeg kan ikke lige se, at han gør noget ulovligt. Så hvis man tilkalder politiet, er han i sin gode ret til at bede dem skride, og blande sig udenom. Derfor er jeg mest tilhænger af dialog-og-Ghandi-metoden.
§ 19. Der må ikke under jagt afgives skud inden for en afstand af 50 m fra beboelsesbygninger, medmindre der foreligger samtykke fra beboeren.
Stk. 2. På fiskeriterritoriet må der ikke drives jagt inden for en afstand af 100 m fra arealer, der har status som sommerhusområde, og 500 m fra arealer, der har status som byzone.
Hilsen Lasse.
- DCP
- Gold Member
- Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
- Geografisk sted: København
- Been thanked: 1 time
Hvis han trisser rundt på privat grund må han danse polka op af naboen hæk iført grissemake og gevær, hvis han således lyster. Det er der så vidt jeg kan læse i jagtloven ikke noget der ulovliggør.
MEN han må ikke skyde tættere end 50 meter fra jeres bolig og kun i jagtsæsonen. Hvis han skyder lerduer skal den lokale myndighed + komunen være orienterede (den er god nok) og selvom dette defakto aldrig forekommer kan man informere ham venligt om dette.
Han må så heller ikke skyde jeres hunde aller katte (eller børn) selvom de trisser rundt på hans mark, medmindre at de gør det gentage de gange og han har adviseret jer specifikt om at den og den hund/kat futter rundt på hans jord. Mht ungerne og jer selv så kan i, i henhold til loven om vej og markfred (hedder den ikke det??) næste lave en thylejr i hans mark uden at han kan gøre noget ved det. Dette er ikke en regel jeg selv er fan af, men det er defakto næsten umuligt at smide nogen ud fra marker og skove, hvor meget de end genere en som jordejer.
Og hvor libberal jeg end er, så lyder jeres landmandsven som om der er et par møtrikker der sidder lidt skævt, så mon ikke det er en ide at advisere vedkommende om at i føler jer chikaneret og at i ikke har noget imod at snakke med den lokale myndighed, hvis han fortsætter.
MEN han må ikke skyde tættere end 50 meter fra jeres bolig og kun i jagtsæsonen. Hvis han skyder lerduer skal den lokale myndighed + komunen være orienterede (den er god nok) og selvom dette defakto aldrig forekommer kan man informere ham venligt om dette.
Han må så heller ikke skyde jeres hunde aller katte (eller børn) selvom de trisser rundt på hans mark, medmindre at de gør det gentage de gange og han har adviseret jer specifikt om at den og den hund/kat futter rundt på hans jord. Mht ungerne og jer selv så kan i, i henhold til loven om vej og markfred (hedder den ikke det??) næste lave en thylejr i hans mark uden at han kan gøre noget ved det. Dette er ikke en regel jeg selv er fan af, men det er defakto næsten umuligt at smide nogen ud fra marker og skove, hvor meget de end genere en som jordejer.
Og hvor libberal jeg end er, så lyder jeres landmandsven som om der er et par møtrikker der sidder lidt skævt, så mon ikke det er en ide at advisere vedkommende om at i føler jer chikaneret og at i ikke har noget imod at snakke med den lokale myndighed, hvis han fortsætter.
DCP
- vil altid mere på jagt.
- DCP
- Gold Member
- Interesser: jagt, knivsmedning, lovgivning
Og lad os nu lige give Peter B en ordentlig behandling - for selvom man er "Pro gun" kan man da godt se at det ikke er alle våben ejere der er lige "harmoniske" i forhold til deres omgivelser... Hvilket jo meget hurtigt rammer resten af os hvis man ikke tager det alvorligt.
(undskyld de to på hinanden følgende ndlæg men min åndsvage iPad kan ikke scrolle)
(undskyld de to på hinanden følgende ndlæg men min åndsvage iPad kan ikke scrolle)
DCP
- Lerche
- Platin Member
- Interesser: mad, jagt, skyning
- Geografisk sted: der ude ved rakkerne
- Has thanked: 6 times
Det er klokke klar hvis manden ejer eller har lejet jagten der må han da gør lige hvad han vil
os unden for jagttiden for der kunne være en mårhund i områden denne må beskydes hele året jo
så en dialog er enste farbar vej for hvis den ender i en anmeldeslse risikeret man måske det kun bliver være tror jeg
så fat manden og sige i føler jer ikke trykke når han kommer så tæt på osv
os unden for jagttiden for der kunne være en mårhund i områden denne må beskydes hele året jo
så en dialog er enste farbar vej for hvis den ender i en anmeldeslse risikeret man måske det kun bliver være tror jeg
så fat manden og sige i føler jer ikke trykke når han kommer så tæt på osv
Lerche der glæder sig til 16 maj
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Det behøver ikke at være for at genere jer, at han går på den måde - det kan faktisk godt forklares som en sikkerhedsgestus til jer beboere eftersom han derved automatisk får jer ud af skudretningen. Ved at gå tæt på jeres hæk kan han presse vildtet længere ind på marken og på den måde have sikker baggrund for skud og evt. haglnedfald. At han så ikke må skyde så tæt på bebyggelse er en anden ting, men det er så heller ikke et problem kan jeg forstå.Peter B skrev:....Men der er én ting i hans opførsel jeg ikke bryder mig om. Han "patruljerer" tit på lige den anden side af vores hæk, ude på hans egen mark. Dette er han selvfølgelig i sin gode ret til. Men det foregår gerne med et gevær over armen og med elefanthue og beskyttelsesbriller på. Det foregår hele året rundt, og så er det at jeg godt kunne tænke mig at vide om der er jagtsæson hele året rundt (Hillerød) ? Og er der regler for hvor tæt en jæger må gå på bebyggelse/byområde når han er på jagt?
Som flere andre foreslår det vil jeg opfordre til dialog - de fleste mennesker er til at tale med.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
- Skovtrolden
- This member is
- Interesser: Bueskydning
- Geografisk sted: Hornsyld
- Geografisk sted: Hornsyld
- Has thanked: 8 times
Hvis du ser den den af det oprindelige indlæg som ikke lige var citeret,Marius skrev:Det behøver ikke at være for at genere jer, at han går på den måde - det kan faktisk godt forklares som en sikkerhedsgestus til jer beboere eftersom han derved automatisk får jer ud af skudretningen. Ved at gå tæt på jeres hæk kan han presse vildtet længere ind på marken og på den måde have sikker baggrund for skud og evt. haglnedfald. At han så ikke må skyde så tæt på bebyggelse er en anden ting, men det er så heller ikke et problem kan jeg forstå.Peter B skrev:....Men der er én ting i hans opførsel jeg ikke bryder mig om. Han "patruljerer" tit på lige den anden side af vores hæk, ude på hans egen mark. Dette er han selvfølgelig i sin gode ret til. Men det foregår gerne med et gevær over armen og med elefanthue og beskyttelsesbriller på. Det foregår hele året rundt, og så er det at jeg godt kunne tænke mig at vide om der er jagtsæson hele året rundt (Hillerød) ? Og er der regler for hvor tæt en jæger må gå på bebyggelse/byområde når han er på jagt?
Som flere andre foreslår det vil jeg opfordre til dialog - de fleste mennesker er til at tale med.
lader det ikke til, at han tilhører kategorien, af de mennesker som er nem at tale med. Når man ikke engang kan få, at vide hvorfor han klager, og ifølge Peter B. chikanerer.Peter B skrev:Vi bor i en rækkehus-bebyggelse (by område) hvor vores baghaver grænser op til en stor mark (land område), med skov på den anden side af marken.
Hvorfor tror alle som svarer på dette indlæg automatisk at manden med geværet er "the good guy" Der findes skam fjolser med jagttegn

Jeg kan sagtens forstå at man bliver utryg med en som tror han skal patruljere med et jagtgevær lige op af hækkene til nogle huse, for det er da, en truende adfærd. Det er vel det samme, som pladshundes visen tænder.
Man hvad man gør? Det ved jeg ikke. Men spørg evt. hvad han er på jagt efter, så kan han jo svare, og hvis han bliver sur over spørgsmålet, så må man jo klage til Polisen over, at man føler sig truet.
Men held og lykke med det, jeg håber at I får talt om tingene, og klaret det uden at blande myndighederne ind i det.
Mojn
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.
Skovtrolden
----------------------------
User - a technical term used by computer pros. See idiot.
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Det fremgår ikke entydigt hvem der klager over hvem eller hvad chikanen består i, så den del lod jeg ligge - det tror jeg i øvrigt er nødvendigt hvis man ønsker en fredelig løsning.Skovtrolden skrev: Hvis du ser den den af det oprindelige indlæg som ikke lige var citeret,
....
Jeg kan sagtens forstå at man bliver utryg med en som tror han skal patruljere med et jagtgevær lige op af hækkene til nogle huse, for det er da, en truende adfærd. Det er vel det samme, som pladshundes visen tænder.
Man hvad man gør? Det ved jeg ikke. Men spørg evt. hvad han er på jagt efter, så kan han jo svare, og hvis han bliver sur over spørgsmålet, så må man jo klage til Polisen over, at man føler sig truet.....
Jeg er ikke enig i, at det at gå rundt med et gevær er at 'patruljere' eller automatisk er 'truende'.
Jeg synes man skal opsøge manden i en situation som ikke er 'ladet' - altså i en anden situation end den man finder problematisk - og forsøge kommunikation.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
-
- Platin Member
Jeg har overhovedet ikke forholdt mig til om der er en "Good guy" eller en " Bad guy" i detteher. Peter B havde nogle meget konkrete spørgsmål om juraen i en situation jeg finder lidt ulden. Så jeg har forsøgt at hjælpe med at belyse netop juraen i det spørgsmål, og der er tilsyneladende ikke meget at komme efter bøssebæreren med.
Jeg synes heller ikke en mand med et gevær pr. automatik virker truende, men hvis han opfattes sådan, så er der da ihvertfald et tydeligt behov for dialog. Men hele Good guy/Bad Guy problematikken kan ikke rigtig afklares udfra det oplyste, så den har jeg valgt bare at lade ligge.
Jeg synes heller ikke en mand med et gevær pr. automatik virker truende, men hvis han opfattes sådan, så er der da ihvertfald et tydeligt behov for dialog. Men hele Good guy/Bad Guy problematikken kan ikke rigtig afklares udfra det oplyste, så den har jeg valgt bare at lade ligge.
Hilsen Lasse.
- Toxophilos
- Bronze Member
- Interesser: Våben, jakt, bue, gjenladning
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 19 times
Jaktmessig og sikkerhetsmessig sett er dette helt ok. Jeg ville også gått på motsatt side av skogområdet, tett opp til annen vegetasjon (deres hekk) slik at jeg blendet inn, og med ryggen til bebyggelse og med formodentlig sikker kulefang på egen grunn for sikkerhet, og med dertil skjult ansiktsfarge, hvis jeg snek etter vilt som befant seg i min egen skog på andre siden av jordet. Ikke sikkert at jeg ville skyte når jeg var nøyaktig på høyde med deres hus for ikke å virke sjikanerende, men jeg ville heller ikke lagt om kursen for å ødelegge jakta mi, og spesielt hvis ingen har gjort meg oppmerksom på at mitt nærvær var støtende.Peter B skrev:Vi bor i en rækkehus-bebyggelse (by område) hvor vores baghaver grænser op til en stor mark (land område), med skov på den anden side af marken.
Han "patruljerer" tit på lige den anden side af vores hæk, ude på hans egen mark.
Men det foregår gerne med et gevær over armen og med elefanthue og beskyttelsesbriller på.
Jaaa... ok... er du nå helt sikker på at barna er blitt skremt, da. Å bruke barna som et forsterkende påskudd for å fremme egne synspunkter er slettes ikke uvanlig.Peter B skrev:Vi har ikke hørt ham skyde når han går sine runder, men det at han går så tæt på vores hække, har skræmt mange af børnene i bebyggelsen.
T :)
Mine våpen sier du? MOLON LAVE - Kom og ta dem.