Hej
Jeg er blevet tilbudt en Simonov SKS af en bekendt, den er halvautomatisk og har et 10-skuds magasin. Ejeren har den på en "Jagt i udlandet" våbentilladelse.
Jeg skal forholdsvis hurtigt beslutte mig om jeg vil købe den eller ej, ellers bliver den solgt til en anden. Men jeg er kommet i tvivl om jeg overhovedet må eje den. Hvis man ikke har været oppe til riffelprøve, må man da kun købe en riffel med henblik på at bruge den til riffelprøven? Eller kan jeg købe en riffel til jagt i udlandet?
Er der nogen som har erfaring med Simonov SKS? Hvis man ser på den måde det indbyggede magasin lades, tænker jeg at det kunne være let og oplagt at beholde det som halvautomatisk og få det modificeret til dansk jagt?
Halvautomatisk riffel m. 10 skuds mag. uden riffelprøve
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, detektor og friluft
- Geografisk sted: Svendborg
Halvautomatisk riffel m. 10 skuds mag. uden riffelprøve
- Vedhæftede filer
-
- 800px-SKS_Flickr.jpg (49.62 KiB) Vist 898 gange
-
- 514px-SKS_Clip_charge.JPG (56.73 KiB) Vist 898 gange
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Re: Halvautomatisk riffel m. 10 skuds mag. uden riffelprøve
Der er som sådan ikke noget ulovligt i at du køber den. Du må bare ikke gå på riffeljagt før du har været til riffelprøve. Men logisk nok, skal man jo have en riffel før man kan gå til prøve.
Men om du får tilladelse til den som den står, afhænger meget af din politikreds. Idag er der en stor modvilje imod halvautomater i mangekredse, især hvis de er "militært udseende". Men det er da et forsøg værd. Og en sjov riffel
Men om du får tilladelse til den som den står, afhænger meget af din politikreds. Idag er der en stor modvilje imod halvautomater i mangekredse, især hvis de er "militært udseende". Men det er da et forsøg værd. Og en sjov riffel

- Marc
- Platin Member
- Interesser: Jagt, våben & detektor
- Geografisk sted: Sønderjylland.
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 19 times
Hvor i landet bor ejeren? Rygtet siger at det er umuligt at få tilladelse til en halvautomatisk riffel på Fyn.
Ved ikke om der er hold i det, men det var måske værd at undersøge inden du sender en ansøgning.
Gebyret på 840/420,- får du ikke tilbage selvom ansøgningen skulle blive afvist.
Ved ikke om der er hold i det, men det var måske værd at undersøge inden du sender en ansøgning.
Gebyret på 840/420,- får du ikke tilbage selvom ansøgningen skulle blive afvist.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, detektor og friluft
- Geografisk sted: Svendborg
ejeren bor i østjylland og har også en svt-40 og us carbine på lignende tilladelser så vidt jeg ved. Men jeg har lige læst dette indlæg http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 62#p141762 og det ser ud til at en gut fra fyn har fået afslag på en svt-40 tokarev som så vidt jeg ved er forgængeren til SKS Simonov, så det kan godt være at det bliver svært at få tilladelse til den.
Jeg må nok hellere tage en tur forbi politiet inden jeg sender ansøgningen, men det kunne da godt se ud til at den skal ombygges til repeter inden jeg kan gøre mig nogen forhåbninger om at få den her på fyn :(
Vidste ikke at det var et problem at det er et tidligere militær våben, troede mest det var de der AR15 modeller myndighederne var imod.
Jeg må nok hellere tage en tur forbi politiet inden jeg sender ansøgningen, men det kunne da godt se ud til at den skal ombygges til repeter inden jeg kan gøre mig nogen forhåbninger om at få den her på fyn :(
Vidste ikke at det var et problem at det er et tidligere militær våben, troede mest det var de der AR15 modeller myndighederne var imod.