Hvad er reglerne for at anvende en salonriffel på en skydeba

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Strandbygaard
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Hvad er reglerne for at anvende en salonriffel på en skydeba

Indlæg af Strandbygaard » 9. mar 2012, 00:03

Er det tilladt at skyde med en (vilkårlig lovlig) salonriffel kaliber .22LR man har på tilladelse via jagttegn, på en (indendørs) skydebane i en skytteforening der er medlem af skytteforbundene? Eller må der på sådan en bane kun skydes med specifikke våbenmodeller (f.eks. Anschutz 1903)?

Den pågældende skydebane er godkendt til skydning med den våbentype (salonriffel kaliber .22LR), og den ammunitionstype.

Spørgsmålet skyldes at jeg er i tvivl om hvordan "Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse" (bek. 294) skal tolkes. Der står at en skydebaneinstruks skal angive våbentype og ammunitionstype - det læser jeg som salonriffel hhv. .22LR, men jeg har fra anden kant fået at vide, at der på sådan en skydebane kun må skydes med specifikt angivne modeller. Hvad er den korrekte tolkning?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: Hvad er reglerne for at anvende en salonriffel på en sky

Indlæg af Langenge » 9. mar 2012, 08:12

Der er vel ikke noget lovmæssigt forkert i det, men der kan være et forsikringsmæssigt problem i det.

Edit: Se også denne tråd: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=39679
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Strandbygaard
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 1 time

Indlæg af Strandbygaard » 9. mar 2012, 09:16

Langenge skrev:Edit: Se også denne tråd: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=39679
Det jeg kan uddrage af den tråd er:
  • Det (rent praktisk) ikke muligt at få noteret et våben både på jagttilladelse og SKV
  • Der er endnu ikke nogen der har fundet en paragraf der siger, at skydning med et våben på jagttilladelse på en skydebane i en skytteforening ikke er lovligt
  • Der er endnu ikke nogen der har fundet en bestemmelse der siger, at skydning med et våben der omfylder alle krav, men er uden SKV tilladelse, er omfattet af skytteforeningens forsikring.
Det jeg ind til videre synes at kunne uddrage er:
  • "Bekendtgørelse om skydebaners indretning, anlæggelse og anvendelse" (bek. 294) skelner ikke mellem hvilken tilladelse man har et våben på.
  • Bestemmelser for forsikringer fra de forskellige foreninger præciserer hvornår en aktivitet, f.eks. vil betingelserne for at Jægerforbundets forsikring er gældende, normalt ikke være opfyldt ved skydning på en skydebane i en skytteforening
Dvs. man minimum skal sikre at ens ansvarsforsikring er gældende.

Tilbage står spørgsmålet om man overtræder nogen love eller bestemmelser ved at skyde med et våben på jagttilladelse på en skydebane i en skytteforening?

Og så vil jeg meget gerne høre om der er nogen der er enige eller uenige i det jeg når frem til?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 9. mar 2012, 10:38

Det du har uddraget, er korrekt.
Nej det er ikke ulovligt.
Du risikerer at stå i et forsikringsmæssigt hul, og spørgsmålet er, om den ansvarlige for skydebanen så vil give dig lov.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Besvar