Opbevaring af magasiner?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Opbevaring af magasiner?

Indlæg af Fredericianer » 16. mar 2012, 20:04

Hvordan er loven mht. opbevaring af magasiner? Skal de i våbenskab?
Never confuse verbosity with veracity.

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Re: Opbevaring af magasiner?

Indlæg af LQS » 16. mar 2012, 20:07

ja. det regnes for våbendele.
MVH søren

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 16. mar 2012, 20:08

LQS skrev:ja. det regnes for våbendele.
MVH søren
Hvad? Magasiner skal da ikke i våbenskab?
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 16. mar 2012, 20:19

LQS skrev:ja. det regnes for våbendele.
Vrøvl:
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. skrev:§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Dette gælder f.eks. magasiner.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.

Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Her er reglerne for selve våbnene.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af K.M. » 16. mar 2012, 21:02

Nu er magasiner jo netop nævnt i våbenlovens §1 stk. 1 nr. 1 (som er den du kalder "selve våbnene"), så hører de så ikke også under de regler?
våbenloven skrev:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
§1 stk. 1 nr. 1 ---> 1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
(osv...)
Og du citerer jo så korrekt:
våbenbekendtgørelsen skrev:Opbevaring:
§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Ellers skal man vel hverken have piber, låsestole eller baskyler i våbenskab, da de må være sidestillet med aftagelige magasiner jf. våbenlovens §1 stk. 1 nr. 1
Improvise, adapt, overcome!

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 16. mar 2012, 21:35

K.M. skrev:Nu er magasiner jo netop nævnt i våbenlovens §1 stk. 1 nr. 1 (som er den du kalder "selve våbnene"), så hører de så ikke også under de regler?
Et magasin er min optik ikke et våben, og dermed ikke omfattet af §21 Stk. 3.

På en tilladelse til indførsel af aftagelige magasiner jeg har fået fornyligt har våbenkontoret anført formålet som værende "Dekoration".
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 16. mar 2012, 21:44

Det er sådan set det jeg var i tvivl om. Man kan sagtens have magasinsamlertilladelse uden at eje et eneste våben, eller et våbenskab for den sags skyld.
Never confuse verbosity with veracity.

K.M.
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K.M. » 16. mar 2012, 21:53

Mapzter skrev:Et magasin er min optik ikke et våben, og dermed ikke omfattet af §21 Stk. 3.
Nu er din optik jo egentlig irrelevant... Jeg synes jo heller ikke at det er et våben, men hvad jeg synes er lige så irrelevant. De er nævnt i våbenlovens §1 stk. 1 nr. 1, og er vel derfor omfattet af bekendtgørelsens §21 (som omhandler opbevaring) stk. 3 (som nævner ovennævnte paragraf), og derfor vil man få svært ved at argumentere for at de IKKE skal opbevares i våbenskab. Jeg tror ikke at "i min optik er det ikke våben" tæller et højt hos nogle myndigheder...

LQS
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 323 times
Been thanked: 40 times

Indlæg af LQS » 16. mar 2012, 22:03

få en skriftlig udtalelse fra dit lokale våbenkontor. eller måske endnu bedre JM.
MVH søren der stadig regner magasiner for våbendele

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 16. mar 2012, 22:41

K.M. skrev: Nu er din optik jo egentlig irrelevant... Jeg synes jo heller ikke at det er et våben, men hvad jeg synes er lige så irrelevant.
Enig. Men stk. 3 omtaler netop specifikt "våben". Ikke "våben og våbendele omfattet af §1 stk. 1 nr. 1".
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

K.M.
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K.M. » 16. mar 2012, 22:45

Cool nok, så behøver jeg jo heller ikke at have låsestole og baskyler i våbenskab...

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 17. mar 2012, 09:57

K.M. skrev:Cool nok, så behøver jeg jo heller ikke at have låsestole og baskyler i våbenskab...
Hvis de indgår i et samlet registreret skydevåben så vil jeg sige jo du skal.

Men det siger sigselv at 10/25 reglen. Ikke definerer en pibe, en baskyle og et magasin som tre skydevåben.

Et skydevåben (i lovens forstand) er et våben du har (bør have) en tilladelse til. Så når du ejer en komplet k98'er med papirer på udgør den 1 (almindeligt) skydevåben også selvom du skilder den ad.

"Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1"
Når der står våben, menes der noget der kan registreres som et våben.

Magasiner kræver godtnok mindst en magasin samler tilladelse (som jo er til dekoration/udstilling), men der er ingen enkelt registrering af dem uanset om du har et eller hundrede (til våben eller som samlergenstande). Det fremgår ret tydeligt at magasiner i sigselv ikke er våben jfr stk 3 og som sådan ikke skal i våbenskab.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Indlæg af Buffalo » 17. mar 2012, 12:45

:wall: det er sgu da ved at gå over gevind med alle de totalt hen i vejret regler og love,alle de der ikke samler deres hylstre op står vel egentlig med det ene ben i spjældet :crazy:

Enhver dreng med respekt for sig selv har da samlet patronhylstre på millitære øvelses områder og i nærheden af skydebaner :shock: hvad hulen er der i det der er krimineldt eller farligt :crazy:

Har Snup Jensen & co virkelig ikke noget fornuftigt at gi sig til :shock: ???? det er aldrig til at få fat i firmaet når "lokummet brænder" så er der vente tid :evil:

Buffalo
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Besvar