Opbevaring af magasiner?
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Opbevaring af magasiner?
Hvordan er loven mht. opbevaring af magasiner? Skal de i våbenskab?
Never confuse verbosity with veracity.
- Marc
- Platin Member
- Interesser: Jagt, våben & detektor
- Geografisk sted: Sønderjylland.
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 19 times
Re: Opbevaring af magasiner?
Hvad? Magasiner skal da ikke i våbenskab?LQS skrev:ja. det regnes for våbendele.
MVH søren
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Vrøvl:LQS skrev:ja. det regnes for våbendele.
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. skrev:§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Dette gælder f.eks. magasiner.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Her er reglerne for selve våbnene.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Silver Member
- Interesser: Riffel- og pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Nu er magasiner jo netop nævnt i våbenlovens §1 stk. 1 nr. 1 (som er den du kalder "selve våbnene"), så hører de så ikke også under de regler?
Og du citerer jo så korrekt:våbenloven skrev:§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:
§1 stk. 1 nr. 1 ---> 1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
(osv...)
Ellers skal man vel hverken have piber, låsestole eller baskyler i våbenskab, da de må være sidestillet med aftagelige magasiner jf. våbenlovens §1 stk. 1 nr. 1våbenbekendtgørelsen skrev:Opbevaring:
§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Improvise, adapt, overcome!
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Et magasin er min optik ikke et våben, og dermed ikke omfattet af §21 Stk. 3.K.M. skrev:Nu er magasiner jo netop nævnt i våbenlovens §1 stk. 1 nr. 1 (som er den du kalder "selve våbnene"), så hører de så ikke også under de regler?
På en tilladelse til indførsel af aftagelige magasiner jeg har fået fornyligt har våbenkontoret anført formålet som værende "Dekoration".
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Det er sådan set det jeg var i tvivl om. Man kan sagtens have magasinsamlertilladelse uden at eje et eneste våben, eller et våbenskab for den sags skyld.
Never confuse verbosity with veracity.
-
- Silver Member
Nu er din optik jo egentlig irrelevant... Jeg synes jo heller ikke at det er et våben, men hvad jeg synes er lige så irrelevant. De er nævnt i våbenlovens §1 stk. 1 nr. 1, og er vel derfor omfattet af bekendtgørelsens §21 (som omhandler opbevaring) stk. 3 (som nævner ovennævnte paragraf), og derfor vil man få svært ved at argumentere for at de IKKE skal opbevares i våbenskab. Jeg tror ikke at "i min optik er det ikke våben" tæller et højt hos nogle myndigheder...Mapzter skrev:Et magasin er min optik ikke et våben, og dermed ikke omfattet af §21 Stk. 3.
-
- Gold Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 323 times
- Been thanked: 40 times
få en skriftlig udtalelse fra dit lokale våbenkontor. eller måske endnu bedre JM.
MVH søren der stadig regner magasiner for våbendele
MVH søren der stadig regner magasiner for våbendele
- Mapzter
- This member is
- Kontakt:
Enig. Men stk. 3 omtaler netop specifikt "våben". Ikke "våben og våbendele omfattet af §1 stk. 1 nr. 1".K.M. skrev: Nu er din optik jo egentlig irrelevant... Jeg synes jo heller ikke at det er et våben, men hvad jeg synes er lige så irrelevant.
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Silver Member
Cool nok, så behøver jeg jo heller ikke at have låsestole og baskyler i våbenskab...
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Hvis de indgår i et samlet registreret skydevåben så vil jeg sige jo du skal.K.M. skrev:Cool nok, så behøver jeg jo heller ikke at have låsestole og baskyler i våbenskab...
Men det siger sigselv at 10/25 reglen. Ikke definerer en pibe, en baskyle og et magasin som tre skydevåben.
Et skydevåben (i lovens forstand) er et våben du har (bør have) en tilladelse til. Så når du ejer en komplet k98'er med papirer på udgør den 1 (almindeligt) skydevåben også selvom du skilder den ad.
"Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1"
Når der står våben, menes der noget der kan registreres som et våben.
Magasiner kræver godtnok mindst en magasin samler tilladelse (som jo er til dekoration/udstilling), men der er ingen enkelt registrering af dem uanset om du har et eller hundrede (til våben eller som samlergenstande). Det fremgår ret tydeligt at magasiner i sigselv ikke er våben jfr stk 3 og som sådan ikke skal i våbenskab.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
-
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
- Geografisk sted: NNW for Thisted
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times

Enhver dreng med respekt for sig selv har da samlet patronhylstre på millitære øvelses områder og i nærheden af skydebaner

Har Snup Jensen & co virkelig ikke noget fornuftigt at gi sig til

Buffalo
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej