Tilladelse til militær lign. våben?
-
- Newbie
- Interesser: mange ting
- Geografisk sted: Horsens
Tilladelse til militær lign. våben?
Hejsa allesammen jeg er ny her.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der kræves for at få tilladelse til våben lidt allá AR-15 osv.
Jeg er 18 år og jeg havde tænkt mig at få et et jagttegn senere i år.
Jeg har sidden jeg var barn været med til nogle jagter, og nu vil jeg gerne med som jæger. Men jeg kunne godt tænke mig at købe et våben (drømmen er en F2000), også "fitte" den med et greb/m bipod og kikkert. Men det jeg tænkte på var hvad politimestrene kræver for at man kan få sådan en tilladelse?
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der kræves for at få tilladelse til våben lidt allá AR-15 osv.
Jeg er 18 år og jeg havde tænkt mig at få et et jagttegn senere i år.
Jeg har sidden jeg var barn været med til nogle jagter, og nu vil jeg gerne med som jæger. Men jeg kunne godt tænke mig at købe et våben (drømmen er en F2000), også "fitte" den med et greb/m bipod og kikkert. Men det jeg tænkte på var hvad politimestrene kræver for at man kan få sådan en tilladelse?
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Girls, guns and rock'n roll
- Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 59 times
Re: Tilladelse til militær lign. våben?
Til jagt i Danmark skal du bare have lavet et 1-skudsmagasin der skal TIGsvejses fast på din AR15 og så skal den lades gennem udkasteråbningen. Halvautomatiske våben til jagt må nemlig kun kunne indeholde 2 patroner inkl. den i kammeret.
Så er sådan en autoskyder blevet lidt fesen, ikke.
Så er sådan en autoskyder blevet lidt fesen, ikke.

Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Der findes også manuelt ladede AR15'ere på markedet - altså uden gassystemet, så her lader man bare ved at trække i "Charging handle"/"ladehåndtaget".
I så fald må den have udskiftelige magasiner, og må i princippet bruge ethvert magasin med lige den magasinkapacitet du ønsker at bruge.
2skuds, 5skuds, 10skuds, 20skuds, 30skuds, 90skuds, 100skuds BETA-C magasiner - på manuelt ladede våben er magasinkapaciteten underordnet.
I så fald må den have udskiftelige magasiner, og må i princippet bruge ethvert magasin med lige den magasinkapacitet du ønsker at bruge.
2skuds, 5skuds, 10skuds, 20skuds, 30skuds, 90skuds, 100skuds BETA-C magasiner - på manuelt ladede våben er magasinkapaciteten underordnet.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
-
- Newbie
@Lasse68
Jeg er bestemt ikke ude efter en fuld automat! For det kan man ikke bruge til en skid på jagt.
redigeret senere. Jeg troede du mente en fuld automat
, Men nej jeg er stadig intereseret
@HappyNanoq
Ved du hvor man købe den slags rifler?
Jeg har set på michaelsjagt.dk en AUG ½ automatisk men der står ikke noget om magasin kapacitet.
Til alle
kræves de special tilladelse eller er der en måde de skal konfigueres på for at blive anset som jagt rifler?
Jeg er bestemt ikke ude efter en fuld automat! For det kan man ikke bruge til en skid på jagt.
redigeret senere. Jeg troede du mente en fuld automat

@HappyNanoq
Jeg har set på michaelsjagt.dk en AUG ½ automatisk men der står ikke noget om magasin kapacitet.
Til alle
kræves de special tilladelse eller er der en måde de skal konfigueres på for at blive anset som jagt rifler?
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Som loven er i dag :
Til jagt i Dk:
Et halvautomatisk våben skal være plomberet til 2 skud som Lasse68 er inde på
Eller våbnet skal konverteres til manuelt ladet (gas-genladesystemet deaktiveres)
Hvis gas-genladesystemet deaktiveres og våbnet skifter status til manuelt ladet, skal det dog IKKE plomberes.!
Til jagt i udlandet:
Her må et halvautomatisk våben stadig bibeholde sin oprindelige magasinkapacitet uden at skulle have gas-genladesystemet.
Men det må under ingen omstændigheder bruges til jagt i Danmark så.
Det er dog tilladt at træne med våbnet.
Så en Steyr AUG-Z (Civil og kun semiauto) kan erhverves på to måder :
Til jagt i Dk :
Ved at magasinet fastmonteres i våbnet, efter magasinet er plomberet til to skud - eller
ved at våbnet konverteres til manuelt ladet, hvorved man ikke behøver fastmontere magasinet i våbnet.
Til jagt i udlandet:
Her kan våbnet erhverves umiddelbart - man behøver ikke gøre noget ved magasinet, altså ingen plombering til 2 skud og det behøver ikke fastmonteres, samt våbnet kan fortsat være halvauto.
Det kan dog være lidt svært at overbevise polistrømerne om rimeligheden i "Jagt i udlandet"-tilladelsen.
Til jagt i Dk:
Et halvautomatisk våben skal være plomberet til 2 skud som Lasse68 er inde på
Eller våbnet skal konverteres til manuelt ladet (gas-genladesystemet deaktiveres)
Hvis gas-genladesystemet deaktiveres og våbnet skifter status til manuelt ladet, skal det dog IKKE plomberes.!
Til jagt i udlandet:
Her må et halvautomatisk våben stadig bibeholde sin oprindelige magasinkapacitet uden at skulle have gas-genladesystemet.
Men det må under ingen omstændigheder bruges til jagt i Danmark så.
Det er dog tilladt at træne med våbnet.
Så en Steyr AUG-Z (Civil og kun semiauto) kan erhverves på to måder :
Til jagt i Dk :
Ved at magasinet fastmonteres i våbnet, efter magasinet er plomberet til to skud - eller
ved at våbnet konverteres til manuelt ladet, hvorved man ikke behøver fastmontere magasinet i våbnet.
Til jagt i udlandet:
Her kan våbnet erhverves umiddelbart - man behøver ikke gøre noget ved magasinet, altså ingen plombering til 2 skud og det behøver ikke fastmonteres, samt våbnet kan fortsat være halvauto.
Det kan dog være lidt svært at overbevise polistrømerne om rimeligheden i "Jagt i udlandet"-tilladelsen.
- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
Forresten - enhver våbenhandler/våbensmed der arbejder med AR15, kan købe en "rigtig" AR15 halvauto hjem, og selv forestå en permanent konvertering til manuelt ladet.
Herefter kan den sælges som en manuelt ladet AR15 der opfylder reglerne for samme - så længe den ikke kan genlade selv, kan den bruges med aftageligt magasin af fri magasinkapacitet.!
Det er billigere og hurtigere at få konverteret en "rigtig" halvauto AR15 - end at skulle bestille en specialbygget manuelt ladet AR15-model hjem fra USA som aldrig har været halvauto, hvor det er det eneste sted jeg har set de bliver produceret fra bunden af.
Nogle stater tillader ikke jagt med halvautos i visse perioder - dermed er der et marked for at der produceres 100% manuelt ladede AR15'ere.
Herefter kan den sælges som en manuelt ladet AR15 der opfylder reglerne for samme - så længe den ikke kan genlade selv, kan den bruges med aftageligt magasin af fri magasinkapacitet.!
Det er billigere og hurtigere at få konverteret en "rigtig" halvauto AR15 - end at skulle bestille en specialbygget manuelt ladet AR15-model hjem fra USA som aldrig har været halvauto, hvor det er det eneste sted jeg har set de bliver produceret fra bunden af.
Nogle stater tillader ikke jagt med halvautos i visse perioder - dermed er der et marked for at der produceres 100% manuelt ladede AR15'ere.
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
hvis den er halvautomatisk må den max kunne indeholde 2patroner (en i kammer og en i magasin), hvis den er repeter og skal lades mellem hvert skud, så er der ingen magasinbegrænsning. Det er sådan set den konfiguration der skal til, for at de må bruges til Jagt.JDNiku skrev:@Lasse68
redigeret senere. Jeg troede du mente en fuld automat, Men nej jeg er stadig intereseret
@HappyNanoq
Til alle
Men oven i hvad der er lovligt, kommer der så hvad politiet i din kreds synes du skal have tilladelse til. Der har været rigtigt mange sager hvor politiet nægter tilladelse til våben, kun baseret på deres udseende. Hvis du har en riffel der ser lidt for anderledes ud (ikke ligner en klassisk jagtriffel, med træskæfte etc.) så er der nogle våbenkontorer der bliver besværlige.
En riffel som en FN F2000 vil jeg næsten vædde hvad det skal være, med at du ikke finder en sheriff i Danmark der vil udstede en tilladelse til den. selvom man kan mene at et rådyr kan være ligeglad med om .223 patronen er affyret af en plastik karabin, eller en håndbygget graveret engelsk riffel.
Men hvor der er vilje er der vej. Der findes halvautomater både på AR15 og AK platform, registreret som jagtrifler i Danmark, og der er også folk der har fået både .50 rifler og forladere registreret som jagtrifler (hvilket er fuldt lovligt, men sjældent bliver godkendt).
Og hvis du får afslag kan du altid få et skriftligt begrundet afslag, og så kan du begynde at klage.
Men start nu lige med at tage jagttegnet ;) Det er ikke noget man bare lige tager fordi man keder sig en weekend. Jeg vil til hver en tid hellere tage teori og køreprøve om, end jeg vil tage ny jagttegns prøve :)
-
- Bronze Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Jylland
Der hvor den så halter lidt m.h.t. riffel er at hvis du bruger et halvautomatisk haglgevær, så må du gerne have det uden plombering, hvis det ikke bruges til jagt.
Det er lidt underligt at man så ikke må have en AR15 eller G3 klon med magasin, hvis det kun er til træning på en skydebane.
Det er lidt underligt at man så ikke må have en AR15 eller G3 klon med magasin, hvis det kun er til træning på en skydebane.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
@ JDNiku: Velkommen på forum
Med de nuværende bestemmelser får du tidligst tilladelse til en halvautomat når du er fyldt 20 år jf. Våbencirkulæret § 19. stk.2. Til den tid kan det tænkes, at du nemmere kan få den på SKV til konkurrenceskydning end på jagtriffeltilladelse. Der er ihvertfald en del der gerne vil have dem til IPSC skydning og 200 m kombi, og måske er den mulighed til stede indenfor 2 år.

Med de nuværende bestemmelser får du tidligst tilladelse til en halvautomat når du er fyldt 20 år jf. Våbencirkulæret § 19. stk.2. Til den tid kan det tænkes, at du nemmere kan få den på SKV til konkurrenceskydning end på jagtriffeltilladelse. Der er ihvertfald en del der gerne vil have dem til IPSC skydning og 200 m kombi, og måske er den mulighed til stede indenfor 2 år.
Bestemmelser om særligt farlige skydevåben, herunder pistoler
§ 19. Våbentilladelse kan kun under ganske særlige omstændigheder gives til:
1) glatløbede haglgeværer med en pibelængde på under 55 cm,
2) pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere,
3) halvautomatiske rifler og
4) andre lignende særligt farlige skydevåben.
Stk. 2. Tilladelse efter stk. 1 kan kun gives, hvis ansøgeren er fyldt 20 år og er kendt som en absolut pålidelig person.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Jeg søgte på en XR-15 i Østjylland og blev ringet op af en meget sur betjent der lige skulle skælde mig ud over at jeg i det hele taget tillod mig at ansøge om sådan et krigsvåben!!NSander skrev:
Men hvor der er vilje er der vej. Der findes halvautomater både på AR15 og AK platform, registreret som jagtrifler i Danmark, og der er også folk der har fået både .50 rifler og forladere registreret som jagtrifler (hvilket er fuldt lovligt, men sjældent bliver godkendt).
Og hvis du får afslag kan du altid få et skriftligt begrundet afslag, og så kan du begynde at klage.
Og så kom afslaget naturligvis et par dage senere med posten.
Da jeg var ved at handle privat opgav jeg at forfølge sagen yderligere, en klagesag tager jo nemt 2-3 år og falder næppe ud til min fordel....
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."
-
- Bronze Member
- Interesser: våben,fly osv
- Geografisk sted: viborg
Det virker osse lidt "counter strike" agtigt at ville have et millitærvåben, med bipod og hva ved jeg til jagt. Du får jo ikke en jagtriffel ud af det våben, samtidig ved jeg de steder jeg kommer på jagter slet ikke ville se den slags på en jagt da våbenet ikke er udviklet til jagt på dyr. Hver type våben er baseret på dets kommende "fag". En AR-15 til millitærbrug pga flere ting(dertil fuldautomatisk). Og en jagtriffel til jagt da den er lavet dertil. Dertil kommer montage osv.
Er det til bane/konkurrence skydning kan jeg klart se en fordel!!
Men selvfølgelig bare mine 2 cent!
- Topcat
- Platin Member
- Geografisk sted: Nordjylland.
- Has thanked: 33 times
- Been thanked: 24 times
Cannonfodder skrev:En AR-15 til millitærbrug pga flere ting(dertil fuldautomatisk).
En AR-15 er ikke fuldautomatisk, men halvautomatisk, som f.eks. Sauer S303, Merkel S01, Browning BAR osv. osv.
Prøv at nævne en "jagtriffel" der ikke består af hovedkomponenter der har været udviklet til militært brugCannonfodder skrev:Og en jagtriffel til jagt da den er lavet dertil.

Demokrati er to ulve og et får der stemmer om hvad de skal spise til aftensmad.
-
- Bronze Member
Man bruger den slags våben masser af steder i verden som jagtvåben.Cannonfodder skrev:Det virker osse lidt "counter strike" agtigt at ville have et millitærvåben, med bipod og hva ved jeg til jagt. Du får jo ikke en jagtriffel ud af det våben, samtidig ved jeg de steder jeg kommer på jagter slet ikke ville se den slags på en jagt da våbenet ikke er udviklet til jagt på dyr. Hver type våben er baseret på dets kommende "fag". En AR-15 til millitærbrug pga flere ting(dertil fuldautomatisk). Og en jagtriffel til jagt da den er lavet dertil. Dertil kommer montage osv.
Og tag f.eks den meget brugte Remington 700.
Den bruges i den amerikanske hær under navnet M24 (US Army) M40 (US Marine).
I mine øjne er det smagsdommeri og dømme et våben på dets udseende.
Mvh
Rex
-
- Bronze Member
Cannonfodder skrev:Det virker osse lidt "counter strike" agtigt at ville have et millitærvåben, med bipod og hva ved jeg til jagt. Du får jo ikke en jagtriffel ud af det våben, samtidig ved jeg de steder jeg kommer på jagter slet ikke ville se den slags på en jagt da våbenet ikke er udviklet til jagt på dyr. Hver type våben er baseret på dets kommende "fag". En AR-15 til millitærbrug pga flere ting(dertil fuldautomatisk). Og en jagtriffel til jagt da den er lavet dertil. Dertil kommer montage osv.
Du kan jo også bygge din Remington 700 om, så den ser sådan ud:
Det er stadig en Remington 700, men den er nu forbedret med bla. aftageligt magasin og justerbar kindpude og bipods.
Altså får du en masse fordele for at tilpasse din riffel, så den passer bedre til dig og du har aftageligt magasin.
Hvorfor skulle man dog forbyde den slags ??
Mvh
Rex
- Ssaaby
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og natur
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 38 times
Sjovt nok har jeg aldrig hørt om afslag på en Mauser på grund af militærlignende våben... og det er da om noget af et ikon.
Samtlige mennesker, der har overlevet besættelsen, har vel set en tysk soldat vade rundt med sådan en...
Frygten er vel, at når noget kan ligne et fuldautomatisk våben, så består der en teoretisk risiko for, at brådne kar kan gøre våbnet fuldautomatisk.
Samtlige mennesker, der har overlevet besættelsen, har vel set en tysk soldat vade rundt med sådan en...
Frygten er vel, at når noget kan ligne et fuldautomatisk våben, så består der en teoretisk risiko for, at brådne kar kan gøre våbnet fuldautomatisk.
Det lyder godt nok usagligt... I det hele taget synes jeg netop AR-15 platformen, pga sine mange udvidelsesmuligheder, er endog ret velegnet til jagt. Den fåes med flere forskellige kalibre, er en ret let og meget handy riffel, der er særdeles præcis og kan vel ikke siges at være mindre egnet end en Sauer med grade 8 skæftetræ?Wildlife skrev:Jeg søgte på en XR-15 i Østjylland og blev ringet op af en meget sur betjent der lige skulle skælde mig ud over at jeg i det hele taget tillod mig at ansøge om sådan et krigsvåben!!
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Cannonfodder skrev:Det virker osse lidt "counter strike" agtigt at ville have et millitærvåben, med bipod og hva ved jeg til jagt. Du får jo ikke en jagtriffel ud af det våben, samtidig ved jeg de steder jeg kommer på jagter slet ikke ville se den slags på en jagt da våbenet ikke er udviklet til jagt på dyr. Hver type våben er baseret på dets kommende "fag". En AR-15 til millitærbrug pga flere ting(dertil fuldautomatisk). Og en jagtriffel til jagt da den er lavet dertil. Dertil kommer montage osv.

Never confuse verbosity with veracity.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times

Præcis!!!
Det er der desværre blot nogle der ikke fatter.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Newbie
Hej allesammen.
Grunden til jeg gerne vil have en F2000, er fordi at jeg godt kan lide det "tactical feel". Den riffel jeg havde i tankerne jeg gerne ville købe iår er en remington 700 fordi at den ligner en M24. Men nu da jeg fået en leksion i reglerne, så tror jeg da at jeg finde en rifel i USA og få en virksomhed til at importere den og gøre den lovlig.
Og grunden til at jeg gerne vil have den installeret med en bipod, er fordi at det er noget nemmere og hurtigere at få rifflen på plads og tag sigte. Med en bipod end vis jeg skulle rode med en taske, og en F2000 har ikke et ret langt pibe efter aftrækkeren.
Og hvorfor skal jeg være konform med andres mening om hvordan en riffel skal se ud? Det haglgevær som jeg vil købe skal være en "pump action", jeg synes at min jagt skal være sjov for mig! Og ikke KUN passe ind i en eller højere borgerskabs illusion, hvori der ikke er plads til en teknologi nørd
Min gamle nabo gik meget op i at alt omkring jagt og det der lign. skulle være tysk. Engang rente min hund ude på vejen og hans tilbagekald var "hinter", jeg sagde bare "kom her" er det ikke nok?
@NSander
Jeg havde aldrig troet at jeg ville kunne få en AK-47 registreret som jagtriffel.
Men jeg vil ikke have en 50cal. det er lidt af et "overkill". Jeg så engang en dokumentar, hvor at et filmhold var taget til en "gun konvention". Og en ældre mand havde købt en barret 50cal., og de spurgte ham hvorfor han havde købt den? Han svarede "To shot dém squrrels". det er jo som at tag en leopard 2 kampvogn og skyde en ko.
Men jeg ville tag et jagt tegn iår købe en riffel såsom en remmington 700 eller lign.
Jeg kunne da egentlig godt tænke mig at gå til skyde konkurrencer. Ville det være muligt at få tilladelse til en ½automatisk med en lang pippelængde, såsom en G3 eller det som normalt ellers er i kategorien "battle rifle". Med mere end 2 patroner?
Jeg havde tænkt mig at købe en ½automatisk til næste år, men det ser jo ud til jeg må som minimum vente til om 2 år. Men efter jeres feedback vil jeg egentlig helst have en der skal lades efter hvert skud. Skal jeg også have en special tilladelse med sådan en? Eller kan jeg købe sådan en når jeg får jagttegn?
Grunden til jeg gerne vil have en F2000, er fordi at jeg godt kan lide det "tactical feel". Den riffel jeg havde i tankerne jeg gerne ville købe iår er en remington 700 fordi at den ligner en M24. Men nu da jeg fået en leksion i reglerne, så tror jeg da at jeg finde en rifel i USA og få en virksomhed til at importere den og gøre den lovlig.
Og grunden til at jeg gerne vil have den installeret med en bipod, er fordi at det er noget nemmere og hurtigere at få rifflen på plads og tag sigte. Med en bipod end vis jeg skulle rode med en taske, og en F2000 har ikke et ret langt pibe efter aftrækkeren.
Og hvorfor skal jeg være konform med andres mening om hvordan en riffel skal se ud? Det haglgevær som jeg vil købe skal være en "pump action", jeg synes at min jagt skal være sjov for mig! Og ikke KUN passe ind i en eller højere borgerskabs illusion, hvori der ikke er plads til en teknologi nørd

Min gamle nabo gik meget op i at alt omkring jagt og det der lign. skulle være tysk. Engang rente min hund ude på vejen og hans tilbagekald var "hinter", jeg sagde bare "kom her" er det ikke nok?
@NSander
Jeg havde aldrig troet at jeg ville kunne få en AK-47 registreret som jagtriffel.
Men jeg vil ikke have en 50cal. det er lidt af et "overkill". Jeg så engang en dokumentar, hvor at et filmhold var taget til en "gun konvention". Og en ældre mand havde købt en barret 50cal., og de spurgte ham hvorfor han havde købt den? Han svarede "To shot dém squrrels". det er jo som at tag en leopard 2 kampvogn og skyde en ko.
Men jeg ville tag et jagt tegn iår købe en riffel såsom en remmington 700 eller lign.
Jeg kunne da egentlig godt tænke mig at gå til skyde konkurrencer. Ville det være muligt at få tilladelse til en ½automatisk med en lang pippelængde, såsom en G3 eller det som normalt ellers er i kategorien "battle rifle". Med mere end 2 patroner?
Jeg havde tænkt mig at købe en ½automatisk til næste år, men det ser jo ud til jeg må som minimum vente til om 2 år. Men efter jeres feedback vil jeg egentlig helst have en der skal lades efter hvert skud. Skal jeg også have en special tilladelse med sådan en? Eller kan jeg købe sådan en når jeg får jagttegn?
Ja i disse tider gruer jeg også for når jeg skal have fornyet min tilladelse til min mauser 98.
Den er jo i aller højeste grad militær lignende
Mvh
Martin
Den er jo i aller højeste grad militær lignende

Mvh
Martin
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
Bipods er gode til skydebanen. Jeg har selv bipods til min jagtriffel. Jeg ville ikke ane hvad jeg skulle bruge dem til i en jagtsituation. Hvis jeg først skal til at folde ben ud, når vildtet at rende sin vej laaaannng tid før jeg er klar. Du har ofte kun 2-3 sekunder hvor dyret står stille og hvor du skal finde en god skydestilling, gerne med et fornuftigt anlæg, og afgive et velsigtet skud. Du aner ikke om dyret kommer foran, bagved, til højre eller venstre for dig. Du skal sikre at der er kuglefang bag dyret. Der er slet, slet ikke tid til at rode med nogle larmende og raslende støtteben der måske både skal foldes ud og tilpasses i længde.JDNiku skrev:Og grunden til at jeg gerne vil have den installeret med en bipod, er fordi at det er noget nemmere og hurtigere at få rifflen på plads og tag sigte. Med en bipod end vis jeg skulle rode med en taske, ....
Det er min lille erfaring. Andre er måske bedre og hurtigere.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
-
- Newbie
@ Lasse68
Den slags bipod jeg vil installere er en der sidder i et greb, også trykker man på knap også falder bipoden ud i en længde. Og jeg er ret høj så det handler bare om at foreksembel at finde en gren også bukke mig lidt ned.
Og jeg vil nok gå lidt efter nogle langskud, så derfor tror jeg at jeg nok vil være ude for høre afstand.
Og da bipoden er inde i et greb, hvis vildet så er tæt så giver forgrebet bedre sigte muligheder.
Den slags bipod jeg vil installere er en der sidder i et greb, også trykker man på knap også falder bipoden ud i en længde. Og jeg er ret høj så det handler bare om at foreksembel at finde en gren også bukke mig lidt ned.
Og jeg vil nok gå lidt efter nogle langskud, så derfor tror jeg at jeg nok vil være ude for høre afstand.
Og da bipoden er inde i et greb, hvis vildet så er tæt så giver forgrebet bedre sigte muligheder.
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Hovedstadsområdet
- Has thanked: 11 times
NSander skrev: Men start nu lige med at tage jagttegnet ;) Det er ikke noget man bare lige tager fordi man keder sig en weekend. Jeg vil til hver en tid hellere tage teori og køreprøve om, end jeg vil tage ny jagttegns prøve :)
Jo det er det faktisk næsten.
Undervisning kl 10-16 lørdag og søndag, fra kl 16-18 på lerduebane begge dage med 50 skud og et par øve jagtprøver.
Så hurtigt kan det gøres ved diverse lynkurser. Hvis man er studerende og inde i en god læserytme, er det ret hurtigt klaret. Om man så får en fyldestgørende viden og kompetence, det ved jeg ikke. Men man får nok viden til at bestå.
Men nu kan jeg jo også læse at jagtprøven skal gøres væsentlig mere krævende. Bl.a. krav om at ramme lerduerene (simple bagduer).
- Lasse68
- Gone But Not Forgotten
Du har kun meget lidt ret. På sådan et kursus gennemgår man pensum 1 gang. Jeg vil godt se den person der består den teoretiske del uden selv at læse på stoffet 30-40 timer ved siden af. Det er måske også en smule naivt at tro man kan klare afstandsprøven uden masser af træning.FWK skrev:
Jo det er det faktisk næsten.
Undervisning kl 10-16 lørdag og søndag, fra kl 16-18 på lerduebane begge dage med 50 skud og et par øve jagtprøver.
Så hurtigt kan det gøres ved diverse lynkurser. Hvis man er studerende og inde i en god læserytme, er det ret hurtigt klaret. Om man så får en fyldestgørende viden og kompetence, det ved jeg ikke. Men man får nok viden til at bestå.
Jeg kender folk der læser på universitetet, der har måttet opgive at tage jagttegn på et speedkursus efter gentagne jagttegnsprøver. Her når de ikke engang til afstandsprøven.
Mit speedkursus var iøvrigt fem dage - heraf 2 på på lerduebanen/afstandsbanen. Jeg overraskes til stadighed over at folk der har gået til "rigtigt" jagttegn stadig kan spørge om ting her på NVF, som de burde have lært på kursus. Det er set mange gange.
Det er min oplevelse. Den kan ingen tage fra mig.

Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Hovedstadsområdet
- Has thanked: 11 times
Jeg er helt enig i at der skal terpes grundigt ved siden af og øves på cd'en med prøver.
Jeg illustrerede blot at det praktisk rent faktisk næsten kan pakkes ned på en weekend. Men da der jo er en del ventetid på prøverne, så er der god tid til hjemmestudierne, men man skal som skrevet være god til selvstudie.
Men de 5 dage du tog det på hos akademiet er jo også hurtigt og effektivt!
Jeg illustrerede blot at det praktisk rent faktisk næsten kan pakkes ned på en weekend. Men da der jo er en del ventetid på prøverne, så er der god tid til hjemmestudierne, men man skal som skrevet være god til selvstudie.
Men de 5 dage du tog det på hos akademiet er jo også hurtigt og effektivt!