Hvad må jeg med en bæretilladelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Klingenborg
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: flugtskydning riffel skydning
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af Klingenborg » 20. maj 2012, 14:45

Hej NVF, jeg har nu været ude og skyde lerduer et pargange med en skydeinstruktør og han har snakket noget om at jeg kunne få en bæretilladelse. men hvad går sådan en ud på, må jeg så købe et haglgevær og have det hjemme som mig selv og fragte det ned til skydebanen og skyde sammen med min instruktør?

og hvordan kan man få bæretilladelse?

p.s. jeg er ny her på siden så ved ikke om det er det rigtige sted at oprette dette emne :oops:
Senest rettet af Lycon 20. maj 2012, 14:55, rettet i alt 2 gange.
Begrundelse: Overskriften er justeret til at afspejle indlæggets indhold.

Klingenborg
Bronze Member
Bronze Member

Re: Hvad må jeg med en bæretilladelse?

Indlæg af Klingenborg » 20. maj 2012, 16:40

der må da være nogle der ved noget om det :help:

bjacob
Silver Member
Silver Member
Interesser: Meget svingende :)
Geografisk sted: København
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af bjacob » 20. maj 2012, 16:51

Jojo, men er langt fra sikker.

Du får den ved politiet, og giver dig ret og lov til at anvende det enkelte våben på godkendte steder, i dit tilfælde, en skydebane.

Du må ikke indkøbe eller opbevare et haglvåben medmindre du har jagttegn. Mener jeg. :giggle:
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...

priceless

Klingenborg
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Klingenborg » 20. maj 2012, 16:59

okay tak for svaret :biggrin:
Schultz & Larsen Victory cal. 6,5*55
zeiss classic 3-12*56

Beretta 686E sporting

Beretta 1200

Remington 870 exp.

Marlin XT 22

bjacob
Silver Member
Silver Member

Indlæg af bjacob » 20. maj 2012, 17:01

Vi skal lige have en på banen der kan af eller bekræfte :wink:
Charlie don't surf; "Som følge af jeg har fuldstændig mistet interessen for våben, sælger jeg hermed ud, så der kan blive råd til min nye hobby - nemlig juleplatter"...

priceless

Klingenborg
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Klingenborg » 20. maj 2012, 17:09

ja det ville være dejligt :biggrin:
zeiss classic 3-12*56

Beretta 686E sporting

Beretta 1200

Remington 870 exp.

Marlin XT 22

Brugeravatar
VHP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt,Ammunition og Militaria
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times

Indlæg af VHP » 20. maj 2012, 17:27

4. Politimesteren (politidirektøren) kan godkende, at skytte- og jagtforeninger, der har flugtskydning på programmet, kan give våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på foreningens medlemsbeviser.
Stk. 2. Skytte- og jagtforeninger kan kun godkendes til at give våbenpåtegning efter stk. 1, hvis:
1) medlemmerne af foreningens bestyrelse opfylder betingelserne i § 36,
2) foreningens vedtægter indeholder en bestemmelse om, at foreningen skal tilbagekalde en våbenpåtegning samt underrette politiet, hvis foreningen bliver opmærksom på, at forholdene for et medlem med våbenpåtegning ændrer sig på en sådan måde, at det er betænkeligt, at den pågældende har våbenpåtegning, og
3) det i øvrigt efter en konkret vurdering af foreningens forhold anses for ubetænkeligt at give godkendelsen.
Stk. 3. En skytte- og jagtforening, der er godkendt efter stk. 1, skal holde politimesteren (politidirektøren) underrettet om bestyrelsens sammensætning og foreningens hjemsted.
§ 5. En våbenpåtegning efter § 4 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politimesteren (politidirektøren) i hvert enkelt tilfælde.
Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politimesteren (politidirektøren).
Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
Stk. 4. En våbenpåtegning bortfalder, når medlemskabet af foreningen ophører, eller hvis foreningens godkendelse efter § 4, stk. 1, bortfalder. Foreningen kan på ethvert tidspunkt tilbagekalde en våbenpåtegning. Foreningen skal underrette politimesteren (politidirektøren), når en våbenpåtegning bortfalder eller tilbagekaldes, og skal samtidig slette denne.
§ 6. Politimesteren (politidirektøren) kan godkende, at skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union og Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er omfattet af skydeprogrammet for den af de 3 hovedorganisationer, som skytteforeningen henhører under. Skydevåbnet skal overholde den pågældende organisations tekniske specifikationer for det pågældende våben.
Stk. 2. § 4, stk. 2, finder tilsvarende anvendelse ved politiets godkendelse efter stk. 1.
Stk. 3. § 4, stk. 3, finder tilsvarende anvendelse.
§ 7. En våbenpåtegning efter § 6 kan kun gives efter forud indhentet samtykke fra politimesteren (politidirektøren) i hvert enkelt tilfælde.
Stk. 2. Ansøgning om samtykke til våbenpåtegning indgives på en særlig blanket. Ansøgningen sendes til politimesteren (politidirektøren) forsynet med en påtegning fra skytteforeningens hovedorganisation om, at det våben, ansøgningen vedrører, er omfattet af organisationens skydeprogrammer.
Stk. 3. Våbenpåtegningen giver alene adgang til at anvende våbnet til de aktiviteter, som De Danske Skytteforeninger, Dansk Skytte Union eller Dansk Firmaidrætsforbund har godkendt for det pågældende våben. Dette skal fremgå af våbenpåtegningen.
Stk. 4. Samtykke til våbenpåtegning kan kun meddeles, hvis ansøgeren godtgør, hvor våbnet stammer fra.
Stk. 5. § 5, stk. 4, finder tilsvarende anvendelse.

Brugeravatar
VHP
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af VHP » 20. maj 2012, 17:30

§ 2 c. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, skytteforeninger under Forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger, skytteforeninger under Dansk Skytte Union og skytteforeninger under Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er optaget på Skytteforeningernes, Unionens eller Firmaidrætsforbundets skydeprogrammer.
Stk. 2. Medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning på medlemsbeviset efter stk. 1, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende de skydevåben, der er nævnt i våbenpåtegningen, samt piber og låsestole til de nævnte skydevåben og ammunition samt aftagelige magasiner dertil.
Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.
§ 2 d. Den tilladelse, der er nævnt i § 2, stk. 1, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med våbenpåtegning, jf. § 2 a, stk. 1, eller § 2 c, skal medbringes, når våbenet bæres, og på forlangende forevises for politiet. Sammen med jagttegn eller et medlemsbevis som nævnt i 1. pkt. skal indehaveren endvidere medbringe yderligere legitimation, f.eks. kørekort eller ID-kort, og på forlangende forevise den for politiet.

Klingenborg
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Klingenborg » 20. maj 2012, 18:27

det var noget af en smørre :biggrin: har vi en flink der gider at korte det ned?
zeiss classic 3-12*56

Beretta 686E sporting

Beretta 1200

Remington 870 exp.

Marlin XT 22

Brugeravatar
VHP
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af VHP » 20. maj 2012, 18:31

VHP skrev:§ 2 c. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at skytteforeninger under De Danske Skytteforeninger, skytteforeninger under Forbundet af Danske Sortkrudtsskytteforeninger, skytteforeninger under Dansk Skytte Union og skytteforeninger under Dansk Firmaidrætsforbund kan give våbenpåtegning på foreningens medlemsbeviser til skydevåben, der er optaget på Skytteforeningernes, Unionens eller Firmaidrætsforbundets skydeprogrammer.
Stk. 2. Medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning på medlemsbeviset efter stk. 1, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende de skydevåben, der er nævnt i våbenpåtegningen, samt piber og låsestole til de nævnte skydevåben og ammunition samt aftagelige magasiner dertil.
Stk. 3. De genstande, der er nævnt i stk. 2, må ikke overdrages eller overlades til andre, medmindre erhververen eller modtageren foreviser fornøden tilladelse eller medlemsbevis til en skytteforening med en våbenpåtegning efter stk. 1 og godtgør, at det tilhører den pågældende. Justitsministeren fastsætter nærmere regler herom.
§ 2 d. Den tilladelse, der er nævnt i § 2, stk. 1, jagttegn eller medlemsbevis til en skytteforening med våbenpåtegning, jf. § 2 a, stk. 1, eller § 2 c, skal medbringes, når våbenet bæres, og på forlangende forevises for politiet. Sammen med jagttegn eller et medlemsbevis som nævnt i 1. pkt. skal indehaveren endvidere medbringe yderligere legitimation, f.eks. kørekort eller ID-kort, og på forlangende forevise den for politiet.
tk. 2. Medlemmer af skytteforeninger, der har våbenpåtegning på medlemsbeviset efter stk. 1, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende de skydevåben, der er nævnt i våbenpåtegningen, samt piber og låsestole til de nævnte skydevåben og ammunition samt aftagelige magasiner dertil.

Klingenborg
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Klingenborg » 20. maj 2012, 18:41

mange tak :biggrin:
zeiss classic 3-12*56

Beretta 686E sporting

Beretta 1200

Remington 870 exp.

Marlin XT 22

SGLaursen
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: 4300 Holbæk

Indlæg af SGLaursen » 20. maj 2012, 18:47

Mener det er en gammel tilladelse der ikke bruges mere.(kan ikke søges).

Den figurere heller ikke på: http://www.politi.dk/da/borgerservice/blanketter/

Tilladelsen blev vist brugt til foreningskytter/sportsskytter som tilladelse til transport mellem opbevaringssted og skydebane/konkurrencer.

Gav ikke tilladelse til at eje/opbevare/anvende, kun transport.

Du kan erhverve haglbøsser på samlertilladelse men ikke anvende dem.

Jagttegn/SKV er dine muligheder for eje/anvende.

Ellers må du låne i klubben og anvende deres.
Stig Laursen

Klingenborg
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Klingenborg » 20. maj 2012, 18:50

okay tak
zeiss classic 3-12*56

Beretta 686E sporting

Beretta 1200

Remington 870 exp.

Marlin XT 22

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 20. maj 2012, 22:04

Bære tilladelse er da det man kalder en almindelig våben tilladelse.
Med den i hånden må du indkøbe et hagl gevær+ammo, opbevare det efter reglerne og transportere det frem og tilbage efter behov. igen efter reglerne hvilket bettyder direkte.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 20. maj 2012, 23:19

Raptor357 skrev:Bære tilladelse er da det man kalder en almindelig våben tilladelse.
Med den i hånden må du indkøbe et hagl gevær+ammo, opbevare det efter reglerne og transportere det frem og tilbage efter behov. igen efter reglerne hvilket bettyder direkte.
Det er ikke korrekt. En bæretilladelse giver kun ret til at bære (transportere) et våben.
Dvs. man kan IKKE anskaffe/erhverve et haglgevær eller ammunition på grundlag af en bæretilladelse.

Amatøren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning

Indlæg af Amatøren » 21. maj 2012, 01:13

Det din instruktør har snakket om, hedder en våbenpåtegning.

http://www.claytarget.dk/tilmelding-introkurser

bjacob
Silver Member
Silver Member

Indlæg af bjacob » 21. maj 2012, 01:51

Så kom der lidt fakta på bordet :NVFrules:

En våbenpåtegning giver så mulighed til at indkøbe og opbevare dit eget våben hjemme.

Jagttegn er ikke en nødvendighed. Det giver vel også lidt sig selv. :oops:

priceless

Klingenborg
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Klingenborg » 21. maj 2012, 08:57

mange tak for alle svarene :biggrin: :NVFrules:
zeiss classic 3-12*56

Beretta 686E sporting

Beretta 1200

Remington 870 exp.

Marlin XT 22

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 21. maj 2012, 09:20

Der er 3 overordnede våbentyper som man få "tilladelse" til, som er relevante i denne sammenhæng:
Sportsvåben, haglvåben til jagt og jagtrifler.

En våbenpåtegning gives til sportsvåben, der altså kan være pistoler, revolvere, rifler eller haglvåben til brug på skydebaner.
Her findes to slags våbenpåtegninger: En SKV2-påtegning og en SKV3-påtegning.
En SKV2 giver dig tilladelse til at købe, opbevare og skyde med dit sportsvåben.
En SKV3 kaldes også transporttilladelse, og med den kan du låne et våben i din skytteforening, køre det til en konkurrence og hjem til din forening igen.

En våbentilladelse gives til jagtrifler (og f.eks. skibsvagter i piratfarvand, visse dyrlæger og falck-folk og en masse andre specielle ting). Med den i hånden kan du købe, opbevare, skyde og jage med en riffel (såfremt du altså har bestået riffelprøven).

Man kan istedet for at få en ejertilladelse som våbentilladelse, få en bæretilladelse. Denne bruges til måtte bære og anvende et våben, typisk en jagtriffel. Med en bæretilladelse må du ikke opbevare riflen i hjemmet eller tage den med til udlandet.

Haglvåben til jagt registreres hos politiet og der kræves ikke bæretilladelse, hvis andre skal "låne" det. De "overtager" bare geværet og skal blot registere det inden 8 dage (afgiftsfrit). Derefter kan det registreres hos en selv igen.

Klingenborg
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Klingenborg » 21. maj 2012, 13:12

okay det vil jeg da lige vende med min instruktør
zeiss classic 3-12*56

Beretta 686E sporting

Beretta 1200

Remington 870 exp.

Marlin XT 22

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 21. maj 2012, 22:25

Ssaaby skrev:En våbenpåtegning gives til sportsvåben, der altså kan være pistoler, revolvere, rifler eller haglvåben til brug på skydebaner.
Her findes to slags våbenpåtegninger: En SKV2-påtegning og en SKV3-påtegning.
Rent faktisk er der tale om et forældet begreb "våbenpåtegning på medlemsbevis" som ikke anvendes i praksis. Skytteorganisationerne har for længe siden erstattet "våbenpåtegninger" med SKV Våbenlegitimation (i dankort format).
Der findes ikke to slags "våbenpåtegninger" - SKV2 refererer til Ansøgning om våbenpåtegning og SKV3 refererer til Ansøgning om godkendelse af adgang til foreningens våbenopbevaringssteder og/eller til transporttilladelse.

Når det gælder glatløbede haglgeværer som sportsvåben er SKV Våbenlegitimationen (våbenpåtegningen) i praksis en våbentilladelse til at erhverve, besidde, bære og anvende flere haglgeværer (uden antalsmæssig begrænsning).

Når det gælder glatløbede haglgeværer til jagtbrug er det et gyldigt jagttegn, der er våbengrundlaget og i praksis en våbentilladelse til at erhverve, besidde, bære og anvende flere haglgeværer (uden antalsmæssig begrænsning).

Erhvervelse/anskaffelse af glatløbede haglgeværer skal anmeldes til politiet inden 8 dage fra erhvervelsen. Det gælder både for skytteforeningsmedlemmer med SKV Våbenlegitimation (våbenpåtegning) og for jægere med jagttegn. Og man skal være OBS på, at visse haglgeværer godt må erhverves og besiddes, men IKKE må anvendes - f.eks. kaliber 10 haglgeværer.
Ssaaby skrev:Man kan istedet for at få en ejertilladelse som våbentilladelse, få en bæretilladelse. Denne bruges til måtte bære og anvende et våben, typisk en jagtriffel. Med en bæretilladelse må du ikke opbevare riflen i hjemmet eller tage den med til udlandet.
Som tidligere beskrevet er det ikke korrekt. En bæretilladelse giver kun ret til at bære/transportere våbnet.
Hvis våbnets ejer giver lov/samtykke, kan man derimod få en brugertilladelse. Har man en brugertilladelse kan man bære og anvende våbnet (uden at være ejer/besidder af våbnet).

Besvar