2 ejere af et våbenskab?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Gorle
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, skydning osv.
Geografisk sted: Stor København

2 ejere af et våbenskab?

Indlæg af Gorle » 20. jun 2012, 14:57

Hvis man er 2 i en husstand, der begge har våben. Er det så muligt at dele våbenskab, så man ikke behøver have 2?

Grunden til jeg spørger, er at jeg mener at have hørt, at det kun er ejeren af våbnet, som våbnet skal være tilgængeligt for. Men det ville jo ikke være situationen, hvis en anden person også havde nøgle til samme skab.

Hilsen Mads :)
Mvh. Mads

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: 2 ejere af et våbenskab?

Indlæg af Langenge » 20. jun 2012, 15:05

Gorle skrev:Hvis man er 2 i en husstand, der begge har våben. Er det så muligt at dele våbenskab, så man ikke behøver have 2?

Grunden til jeg spørger, er at jeg mener at have hørt, at det kun er ejeren af våbnet, som våbnet skal være tilgængeligt for. Men det ville jo ikke være situationen, hvis en anden person også havde nøgle til samme skab.

Det er helt okay at 2 fra SAMME HUSSTAND deler våbenskab.
http://www.justitsministeriet.dk/nyheds ... ar%5D=2005
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1940

Edit: §20 stk 9.
Senest rettet af Langenge 20. jun 2012, 20:37, rettet i alt 2 gange.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Gorle
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Våben, skydning osv.
Geografisk sted: Stor København

Indlæg af Gorle » 20. jun 2012, 15:09

Langenge skrev: Det er helt okay at 2 fra SAMME HUSSTAND deler våbenskab.
Okay. Tak for det hurtige svar :D
Mvh. Mads

Martin8700
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Våben, Flugtskydning
Geografisk sted: Horsens, Østjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Martin8700 » 20. jun 2012, 17:55

Langenge skrev:
Gorle skrev:Hvis man er 2 i en husstand, der begge har våben. Er det så muligt at dele våbenskab, så man ikke behøver have 2?

Det er helt okay at 2 fra SAMME HUSSTAND deler våbenskab.

Edit: §21 stk 9.
Skal man ikke have sit ejet hvis man har riffel?

NBP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Midt/Sydsjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Indlæg af NBP » 20. jun 2012, 18:04

Mjaee.
Der står ganske vist at personer i samme husstand kan dele et skab. Men jeg mener at have hørt om problemer i forbindelse med adgang til rifler, hvor tilladelsen meget klart er personlig.
Min kone har også jagttegn og kan derfor uden problemer have adgang til de galtløbede våben som står i skabet.
Men jeg tror det giver problemer, at hun også har adgang til mine rifler :???:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 20. jun 2012, 20:46

NBP skrev:Mjaee.
Der står ganske vist at personer i samme husstand kan dele et skab. Men jeg mener at have hørt om problemer i forbindelse med adgang til rifler, hvor tilladelsen meget klart er personlig.
Min kone har også jagttegn og kan derfor uden problemer have adgang til de galtløbede våben som står i skabet.
Men jeg tror det giver problemer, at hun også har adgang til mine rifler :???:
Så tror jeg man laver en hjemmelavet stramning af våbenloven, som skriver:

§ 16. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våben- og eksplosivstoflovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til § 9 eller § 10 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 12, jf. dog § 20, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 16, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.

OG genstande, der er omfattet af §1 er:

1) Skydevåben samt piber, låsestole, aftagelige magasiner og baskyler til skydevåben,
2) ammunition til skydevåben, derunder også patronhylstre, tændskruer, fænghætter, brandrør og projektiler,
3) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
4) patroner, ampuller og spraydåser samt lignende genstande, der ved spredning af stoffer er beregnet til at virke skadevoldende, bedøvende eller irriterende i kortere tid efter eksponeringen,
5) eksplosivstoffer (eksplosive stoffer og eksplosivstofholdige genstande),
6) armbrøster og slangebøsser,
7) signalvåben og kombinerede gas- og signalvåben,
8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,
9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben eller armbrøster.

Så hvis konen har behov for at opbevare en 5,5 luftbøsse i et våbenskab, så kan hun gøre det i samme skab, som du bruger til dine håndgranater.
Edit: Og er din kone dybt kriminel, så bliver DU nok heller ikke godkendt. Derfor.

Men vi har da særdeles lovkyndige brugere her på forum. Lad os da få nogle af dem på banen til at bekræfte eller afkræfte min fortolkning af loven.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 21. jun 2012, 00:00

Det er korrekt, at personer i samme husstand kan benytte fælles våbenskab/sikringsskab, boksrum mv. - uanset om der evt. er forskel på, hvilke af de opbevarede våben/genstande man har tilladelse til.

Bestemmelsen findes nu i våbenbekendtgørelsens § 21, stk. 9, jf. § 17, stk. 1:
våbenbekendtgørelsens § 21 skrev:Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 17, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
våbenbekendtgørelsens § 17, stk. 1 skrev:Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 9, 10 eller 11 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 13, jf. dog § 21, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.
Se Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

Gældende § 1, stk. 1 i våbenloven kan i øvrigt læses her på NVF:
Emne: Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer.

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Been thanked: 5 times

Indlæg af HePe » 21. jun 2012, 00:07

Langenge skrev:Edit: Og er din kone dybt kriminel, så bliver DU nok heller ikke godkendt. Derfor.
Det kan tænkes. En anden mulighed er, at det kun er våbentilladelser udstedt til den kriminelle person i husstanden, der bliver tilbagekaldt. Det er nok forholdsvis sjældent, at et vandelstjek omfatter andre personer i husstanden end vedkommende, der har ansøgt om våbentilladelse (eller har våbentilladelse). I øvrigt kan man være "dybt kriminel" uden at det er sådanne forhold, der har betydning for retten til at være våbenindehaver.

Besvar