Transport til og fra skydning

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Odense-skytte
Newbie
Newbie
Interesser: Pistol, revolver
Geografisk sted: Odense

Transport til og fra skydning

Indlæg af Odense-skytte » 24. jul 2012, 17:47

Hej alle,
Jeg har forsøgt at finde reglerne på nettet, men det er ikke lykkedes. Håber nogen her kan hjælpe, enten med et link eller ved at beskrive reglerne:
Når jeg skal til og fra den ugentlige skydeaften skal jeg selvf. have min pistol med. Det logiske ville være at have den i kufferten i en taske, MEN jeg er altid på cykel og jeg skal igennem et af byen mindre pæne kvarterer, hvor jeg godt kunne forestille mig, at der ind i mellem bliver begået et gaderøveri. Det ville være meget, meget uheldigt, hvis sådan nogle skurke fik min pistol i hænde, synes jeg.
Så jeg tænkte, at jeg hellere måtte have den på mig og stikke magasinerne i lommerne. Så kunne jeg fromt udlevere min taske - jeg tror trods alt ikke gaderøvere visiterer folk.
Men i klubben siger de, at det vistnok ikke er lovligt at have den på sig. Det er klart, at jeg ville skjule den godt under f.eks. en dynejakke, så jeg ikke forskrækker nogen.
Kan nogen hjælpe med de præcise regler?
På forhånd tusind tak.

Brugeravatar
VHP
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt,Ammunition og Militaria
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Transport til og fra skydning

Indlæg af VHP » 24. jul 2012, 18:17

Transport
§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-c, og i denne bekendtgørelses § 14, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Stk. 2. Skydevåben må kun i tilfælde af transport mellem opbevarings- og anvendelsessted og transport i forbindelse med køb, salg, reparation og andre lignende anerkendelsesværdige formål medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes. Når skydevåben medbringes uden for det område, hvor de lovligt kan anvendes, skal skydevåbnene være indpakkede i lukket etui eller lignende. Skydevåben må ikke indeholde ammunition uden for disse områder. Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 2 gælder ikke for civile statsmyndigheder.
Stk. 4. Politimesteren (politidirektøren) kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 2.
Stk. 5. For transport af ammunition gælder endvidere reglerne i Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 729 af 15. august 2001 om vejtransport af farligt gods og Trafikministeriets bekendtgørelse nr. 920 af 16. december 1998 om jernbanevirksomhed.

Brugeravatar
Froe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning generelt - Jagt
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 44 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Froe » 24. jul 2012, 18:19

Jeg ville nok vælge at køre udenom skumle kvarterer, hvis de gør mig utryg :???:
Dixi !

Odense-skytte
Newbie
Newbie

Indlæg af Odense-skytte » 24. jul 2012, 18:29

Tak for citat af reglerne. Det er meget tydeligt, at jeg ikke må have den på mig (suk)

Ja, tja ... I mine øjne er centrum i Odense ét stort skummelt kvarter...

Brugeravatar
BoPe
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og skydning
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 79 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af BoPe » 24. jul 2012, 21:46

Åhr, så slemt er der da ikke. Jeg gik da rundt der sidste år med konen og mine to små børn også lørdag aften kl. sent (vi var der på ferie og ville ud og se på stedet).

Med centrum mener jeg banegården, Brandts klædefabrik gågaden og de omkringliggende gader.

Odense centrum virker da pænt nok. Det er ikke Mjølnerparken, Folkets Park, Nørre Bronx eller Nordværst/Tingbjerg/Utterslev huse i København, som er hvad jeg vil betegne som mere anløbne områder. Der har jeg også været i mørke og om natten om sommeren.

Der er så heller ikke 100 % Billund kedeligt, men ligefrem et skummelt kvarter

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Indlæg af TheDarkSide » 24. jul 2012, 22:00

Du må gerne have den i jakken. Den skal bare være i lukket etui..

Odense-skytte
Newbie
Newbie

Indlæg af Odense-skytte » 27. jul 2012, 11:46

BoPe skrev:Åhr, så slemt er der da ikke. Jeg gik da rundt der sidste år med konen og mine to små børn også lørdag aften kl. sent (vi var der på ferie og ville ud og se på stedet).

Med centrum mener jeg banegården, Brandts klædefabrik gågaden og de omkringliggende gader.

Odense centrum virker da pænt nok. Det er ikke Mjølnerparken, Folkets Park, Nørre Bronx eller Nordværst/Tingbjerg/Utterslev huse i København, som er hvad jeg vil betegne som mere anløbne områder. Der har jeg også været i mørke og om natten om sommeren.

Der er så heller ikke 100 % Billund kedeligt, men ligefrem et skummelt kvarter
Jeg forstår godt hvad du siger. Jeg er heller ikke bange for at færdes på gaden på noget som helst tidspunkt af døgnet. Men der SKER altså nogle gaderøverier, og hvor jeg ikke anser det for at være specielt forfærdeligt, hvis jeg kun har en taske med pung og en mobil at udlevere, så vil jeg meget, meget nødig være medansvarlig for at give kriminelle våben i hænde. Så derfor.

Odense-skytte
Newbie
Newbie

Indlæg af Odense-skytte » 27. jul 2012, 11:50

TheDarkSide skrev:Du må gerne have den i jakken. Den skal bare være i lukket etui..
Hm. Ja. Det kunne det godt se ud til. Men hvad er et lukket etui? Noget andet er, at den er pænt tung - en sig P226 - så den kan ikke stikkes i en lomme, og det vil være ret tydeligt, at der 'er' noget, der trækker jakken skæv, hvis den ikke sidder fast i f.eks. et bælte, der kan bære den.

Men tak for hjælpen alle sammen. Jeg var mest ude efter at få reglerne sort på hvidt, og nu kan jeg stort set se, hvad jeg har at rette mig efter.

Er der nogen, der har erfaring med at søge dispensation jvf. pkt. 3?

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 147 times
Been thanked: 294 times

Indlæg af Raptor357 » 27. jul 2012, 14:28

En bælte taske er ok.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Besvar