Hvordan anskaffer jeg glatløbet haglgevær til flugtskydning?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Nidhug
Newbie
Newbie
Interesser: Buefiskeri, jagt, våben.
Geografisk sted: Århus

Hvordan anskaffer jeg glatløbet haglgevær til flugtskydning?

Indlæg af Nidhug » 2. aug 2012, 14:54

Howdy.

Jeg benytter normalt min tid på buefiskeri, og plinking med luftgevær. Dog har jeg på det seneste fået mere interesse i skydning med glatløbet haglgevær, men da jagt ikke er en af mine primære interesser så kan jagttegn ikke komme på tale lige nu. Derimod overvejede jeg at melde mig ind i en flugtskytte klub, men her kommer så mit spørgsmål. Hvis man ønsker at anskaffe sig et glatløbet haglgevær, udelukkende til sportsbrug og derfor ikke jagt - hvad skal man så gøre? Jeg læste lidt rundt og så vidt jeg kunne læse mig til skal du have været et aktivt medlem i din klub i et bestemt stykke tid. Dog vil jeg gerne have noget konkret viden mht. hvordan denne her proces går igennem. Ikke at det er noget der betyder så meget lige nu, men på sigt kunne det være rart med sit eget. Da jeg skam har intentioner om at arve min morfars gamle haglgevær, og det kunne da være sjovt at kunne få den ud og fyre efter noget ler på et tidspunkt.

Nu ved jeg ikke om det her er helt hul i hovedet, eller hvordan det her fungere. Det skal dog siges at jeg på ingen måde har mulighed for at tage jagttegn lige nu, da jeg har mange sideprojekter - også i den sidste ende, er jagt ikke noget jeg går virkeligt meget op i.

På forhånd tak
Chris

Brugeravatar
Jef
This member is
This member is
Interesser: jagt, lerduer
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 97 times
Kontakt:

Re: Hvordan anskaffer jeg glatløbet haglgevær til flugtskydn

Indlæg af Jef » 2. aug 2012, 20:12

1. Meld og ind i en flugtskydeklub
2. Klubben søger SKV tilladelse til dig
Done....
Så vidt jeg ved...
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør

- - If it Ain´t Broke - Fix it....

Siggy
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistolskydning, jagt
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 27 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af Siggy » 2. aug 2012, 20:33

Helt rigtigt som Jef skriver, dog er det ikke alle flugtskytteforeninger, der er med i SKV - i så fald kan man godt få en 5 årig polititilladelse til et hagvåben.

Ulempen er bare at det er en tilladelse pr. hagbøsse til 840/420 kr., SKV´en gælder for alle de hagbøsser man ønsker, de skal bare anmeldes til politiet på samme måde som haglbøsser der anvendes til jagt.

vh/Siggy
Hilsen Siggy

Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!

Brugeravatar
Lani1966
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Bushcraft
Geografisk sted: Syd for Køge, Nord for Tyskland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lani1966 » 3. aug 2012, 12:18

Halløj

Jeps, det er alt sammen sandt ;o)

Jeg meldte mig ind i en Flugtskytte klub, gennemgik deres lille kursus og sammen udfyldte vi ansøgningen til en SKV2. Jeg handlede haglbøsse + skab og en masse andet i en jagtforretning, og skabet kom efter et par dage. Geværet beholdte de i butikken til papirene kom retur til formanden sammen med et girokort på 215,- samt min SKV2/våbentilladelse til glatløbet haglgevær. Mig afsted ud i butikken og hente mit gevær, og på skyde banen samme aften.

Med en SKV2, må du også købe ammo til din haglbøsse, ALT skal naturligvis være forsvarligt låst inde i en Våbenskab skafer klasse Blå (som minimum).

SKVén er samtidigen en transport tilladelse. Forstået sådan, at jeg må trandportere den til og fra banen, men IKKE lige et smut forbi hverken andre skyde-steder, eller tage den med for at vise den frem andre steder!!

Håber det gav mening?

Og velkommen til en SUPER fed hobby!!

/Lars
Jeg er lidt ligesom Bacon - Fed, men uimodståelig lækker...

Besvar