Samling af afgørelser

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Låst
Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Hobbyknivens legale status *

Indlæg af Refraktorius » 23. jan 2008, 21:09

Der har været så meget snak om hobbyknive, og nu (eller rettere for ca 5 måneder siden) gad jeg ikke teorierne mere.

Så jeg sendte:
Munken skrev: Til Justitsministeriet

Emne: Lovlighed af ”hobbyknive”

Jævnfør ”Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer § 4. Stk. 3. 1)” er det forbudt at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af ”enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd”.
Gælder dette ”hobbyknive”, altså knive med udskifteligt blad?

Mit spørgsmål er foranlediget af, at på nær den gammeldags Stanley-kniv, hvor bladet er fastholdt af en skrue (hvorfor den må kategoriseres som en fastklinget kniv) er samtlige hobbyknive på markedet konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, hvorefter klingen kan låses i udslået/udtrukket stilling.
Er en hobbykniv med udskifteligt blad i juridisk forstand et ”lovligt værktøj” , en ”ulovlig enhåndsbetjent kniv” eller noget helt tredje?

Hvis det er en enhåndsbetjent kniv vil det betyde, at der findes et mindst 7 cifret antal ulovlige knive ved danske håndværkere, i husholdninger og i skoler.

Med venlig hilsen

Efter lidt mere end 2 uger fik jeg pr mail:
Ulrik Fenneberg, Justitsministeriet skrev:Hobbyknives lovlighed

Ved e-mail af 24. august 2007 har De spurgt Justitsministeriet om hobbyknive, der kan foldes ud ved brug af én hånd, er lovlige. Når ministeriet har haft lejlighed til at gennemgå henvendelsen nærmere, vil ministeriet vende tilbage til sagen.

Med venlig hilsen

Ulrik Fenneberg
Så gik der til gengæld 4 måneder uden at jeg hørte noget, så der måtte røres lidt i gryden:
Munken skrev:Til Justitsministeriet

Emne: Juridisk stilling for "Hobbyknive". Journalnr. 2007-506-0383

Tak for deres mail af 11. september 2007.

Da der nu er forløbet 4 måneder siden de svarede på min mail, tillader jeg mig at spørge, om der er nyt i sagen vedrørende de mulige juridiske problemer i forhold til "hobbyknive".
Med "hobbyknive" menes knive med udskifteligt blad, der som oftest er konstrueret til at åbnes med en hånd og fastlåse klingen i åben stilling.

Henset til den seneste tids særdeles følelsesladede debat og politiske bevågenhed om knive, er det blevet endnu mere interessant, at få afklaret retsstillingen for ejerne af de mange hundredetusinde knive af denne type, der findes på virksomheder og i husholdninger i Danmark.

Med venlig hilsen
:mad:
Og minsandten om der ikke lå et brev i dag:
Hobbyknivsvar1anonymiseret (Custom).JPG
Hobbyknivsvar1anonymiseret (Custom).JPG (26.33 KiB) Vist 20281 gange
Hobbyknivsvar2 (Custom).jpg
Hobbyknivsvar2 (Custom).jpg (7.36 KiB) Vist 20278 gange

Og hvad kan man så konkludere på det?
- Hobbyknive er ikke forbudt
- Tilsyneladende er de sidestillet med fastklingede knive (eller JM har glemt at man gerne må have en <7cm folder uden lås på sig til næsten alle lejligheder) De er i hvert fald under §4, stk. 1. Og den formulering læser jeg som "Sidestillet med fastklinget kniv".

- En klar definition på hvad der gør en hobbykniv til en hobbykniv, og ikke "en enhåndsbetjent opfordring til massemord", gives ikke.

HePe, hvad siger du, du er vant til at læse "juridisk"?
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HePe
Platin Member
Platin Member
Interesser: våben- og jagtlovgivningen
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Hobbyknivens legale status

Indlæg af HePe » 24. jan 2008, 22:44

Refraktorius skrev:HePe, hvad siger du, du er vant til at læse "juridisk"?
Efter at have læst med her, må jeg indrømme, at jeg godt kan være i tvivl om, hvorvidt alt omkring hobbyknive nu er afklaret.. det tror jeg ikke er tilfældet.

Du har defineret hobbyknive som ”knive med udskifteligt blad”, og oplyst at samtlige hobbyknive på markedet er konstrueret således, at ”de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd, hvorefter klingen kan låses i udslået/udtrukket stilling.”

Justitsministeriet har svaret, at en almindelig hobbykniv ikke er en enhåndsbetjent foldekniv, hvorfor en almindelig hobbykniv ikke er omfattet af forbuddet i våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 5 (dvs. enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at klingen i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd).

Det kan modsætningsvis tolkes sådan, at hvis der findes hobbyknive, der ikke er almindelig, så kan sådanne hobbyknive være omfattet af forbuddet i § 14, stk. 1, nr. 5 (eller anden bestemmelse).

Så jeg vil holde mig til de såkaldte almindelige hobbyknive.. ;-)

Iflg. JM er hobbyknive omfattet af bestemmelsen i våbenlovens § 4, stk. 1 – ikke som foldeknive – men som knive. Det betyder, at de ikke må bæres eller besiddes på offentligt tilgængelige steder, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse mv. Dvs. en almindelig hobbykniv er ”lovlig” på offentligt tilgængelige steder, når hobbykniven skal anvendes som værktøj i et erhverv eller til anden acceptabel aktivitet. Det gælder også, når kniven bæres eller besiddes på vej direkte til eller fra den pågældende aktivitet.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Lovligheden af granathylstre (tvivlen er slut)

Indlæg af Refraktorius » 10. jul 2008, 23:54

Og lidt dokumentation:
(Der desværre også viser at vi formodentligt har den strengest tænkelige lov når det kommer til at samle på tomme granater. Den diskussion skal dog tages i en anden tråd)
Granat_1_anonymiseret.JPG
Granat_1_anonymiseret.JPG (78.02 KiB) Vist 21384 gange
Granat_2 rød ramme.JPG
Granat_2 rød ramme.JPG (58.84 KiB) Vist 21394 gange
Og om lovligheden af rør til AT-4 hhv. M/72:
at4_tilladelse (Medium).jpg
at4_tilladelse (Medium).jpg (59.63 KiB) Vist 18402 gange
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Låst