Våbentilladelsens rubrik "ladesystem" hvad skal man skrive?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Sol
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagtriffel
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Våbentilladelsens rubrik "ladesystem" hvad skal man skrive?

Indlæg af Sol » 18. okt 2012, 16:07

Hej alle sammen

Jeg er ved at udfylde en ansøgning om våbentilladelse til en Rossi m175 (leveraction/bøjlespænder)

I rubikken ladesystem ville jeg bare skrive "manuelt" da jeg antog, at politiet kun var interesseret i om den var manuel eller ½ ladet. Men jeg kom i tvivl og ringede derfor til politiet og blev helt forvirret.
Jeg oplyste, at der var tale om en Rossi m175, som lades manuelt vha. en bøjle under riffelen altså leveraction og spøger så om jeg skal skrive manuelt eller leveraction?

Svaret er: jeg må ikke skrive manuelt men skal oplyse den korrekte ladesystem i dette tilfælde repeter ???? Jeg har altid tænkte på boltaction rifler som værende repeter, men det er måske noget som bruges mere bredt? Nu lød damen jeg talte med meget sur og ikke særlig interesseret i rifler (men derfor kan hun jo godt have ret).

Jeg vil gerne høre hvad andre har skrevet i den rubrik og hvis der er en klog, som kan afklare for mig hvad beskrivelsen "repeter" dækker over, når det nu skal være så korrekt til tilladelsen :biggrin:

Hilsen Sol.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Re: Våbentilladelsens rubrik "ladesystem" hvad skal man skri

Indlæg af Lasse68 » 18. okt 2012, 16:13

Repetér er det rigtige at skrive.

Manuel ladning er hvis du eks knækker riflen og selv putter patronen i kammeret.

Repetér er hvis riflen ikke genlader automatisk men først når du gør det. Eks boltaction eller leveraction.

Derfor er det policen der har ret. Det modsatte er endnu ikke en naturlov (endnu)
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Re: Våbentilladelsens rubrik "ladesystem" hvad skal man skri

Indlæg af Mapzter » 18. okt 2012, 16:14

Sol skrev:Svaret er: jeg må ikke skrive manuelt men skal oplyse den korrekte ladesystem i dette tilfælde repeter ???? Jeg har altid tænkte på boltaction rifler som værende repeter, men det er måske noget som bruges mere bredt? Nu lød damen jeg talte med meget sur og ikke særlig interesseret i rifler (men derfor kan hun jo godt have ret).
Det har hun.
Sol skrev:Jeg vil gerne høre hvad andre har skrevet i den rubrik og hvis der er en klog, som kan afklare for mig hvad beskrivelsen "repeter" dækker over, når det nu skal være så korrekt til tilladelsen :biggrin:
Repeter dækker over at skytten ved at bevæge et håndtag eller lignende på våbnet fører en ny patron i kammeret. Det kan f.eks. være som på en traditionel riffel, eller vha. ladehåndtaget på en bøjlespænder eller ved pump-action.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Besvar