Jeg undersøgte på et tidspunkt muligheden for at genoplive den gamle 30 m skydning og fandt grundlag i dette notat fra SKV fra Maj 2006, gældende fra 1 Oktober 2006, notat :
Her står også en række rifler der kan bruges til DDS "Historisk skydning" f.eks M89 produceret og anvendt af Hæren
Jeg studser nu over følgende udtalelse i seneste nummer af Skytten Brevkasse s 40-41 af 44.Spørgsmål : Jeg har hørt at rifler med korn og kærv ikke kan registres i SKV - hvorfor kan den ikke det ? Svar uddrag : ... Et af dem er sigteindretningen, og "korn og kærv" anses ikke for at være et moderne sportsvåben og kan derfor ikke godkendes i SKV"
Se Skytten her
Det er da selvmodsigende at de giver mulighed for "Historisk skydning" med deres "Historiske våben" men de giver ikke SKV tilladelser til våbene ?
Er der nogen der kan give en forklaring ?
SKV godkendelse i DDS af rifler med korn og kærv
- Vigilante
- Gold Member
- Interesser: Genladning, langdistance
- Geografisk sted: Odense
- Geografisk sted: Fyn
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 37 times
Re: SKV godkendelse i DDS af rifler med korn og kærv
Den fynske formand har haft fat i Vingsted og det gælder naturligvis ikke for historiske våben 

"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Jeg har haft den samme salonriffel registreret på SKV i 10 år. Den skulle fornyes nu, men jeg fik blankt afslag.
Den er forsynet med korn og kærv
Men så må den jo ryge på mit jagttegn.
EDIT: Så kan jeg jo også, lovligt, skyde med den på marken.
Den er forsynet med korn og kærv

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
hvad er det for en salonriffel ?Langenge skrev:Jeg har haft den samme salonriffel registreret på SKV i 10 år. Den skulle fornyes nu, men jeg fik blankt afslag.
Den er forsynet med korn og kærv![]()
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
- Redakula
- Gold Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 15 times
Og hvad med skydninger under DSU?Vigilante skrev:Den fynske formand har haft fat i Vingsted og det gælder naturligvis ikke for historiske våben
Det er en meget klar afvisning hun kommer med uden nogen uddybning... Der skrives jo at de ikke kan optages i SKV som dækker alle organisationer og hun skriver også om DSU.
Til f.eks. kombiriffel kan sigtemidlet jo være Korn & Kærv, kikkert osv.
Det er sådan nogle selvopfundne begrænsninger der kun bekræfter mig i at det er skørt system vi har.
/redakula ;-)
A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin
A system of licensing and registration, is the perfect device to deny gun ownership to the bourgeoisie
Vladimir Ilyich Lenin
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Min gamle TOZ T-17Robse skrev:hvad er det for en salonriffel ?Langenge skrev:Jeg har haft den samme salonriffel registreret på SKV i 10 år. Den skulle fornyes nu, men jeg fik blankt afslag.
Den er forsynet med korn og kærv![]()
jeg har ikke megen overskud i øjeblikket, og så kommer sådan en gang p.. i hovedet på en.

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
- ChiefOne
- Bronze Member
- Interesser: Alt der kan sige bang
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 44 times
- Kontakt:
Historiske våben under DDS dækker over de våben, som har været anvendt i DDS regi.
M89 har været anvendt i en særlig skytteforeningsudgave, som er enkeltskud, uden magasin. En 53/17 er i den sammenhæng heller ikke det samme som en M1917, selv om riflerne er identiske.
DSU og DDS har forskellige krav til de våben, som de vil godkende til SKV.
Otterup .22 Matchriflen, som har snelle godkendes ikke længere i DDS, men kan stadig komme på SKV hos DsU.
M89 har været anvendt i en særlig skytteforeningsudgave, som er enkeltskud, uden magasin. En 53/17 er i den sammenhæng heller ikke det samme som en M1917, selv om riflerne er identiske.
DSU og DDS har forskellige krav til de våben, som de vil godkende til SKV.
Otterup .22 Matchriflen, som har snelle godkendes ikke længere i DDS, men kan stadig komme på SKV hos DsU.