Registrering af jagtriffel?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Superliga
Gold Member
Gold Member
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Superliga » 9. dec 2012, 20:19

Jeg går og tænker på at købe en ny (gammel) riffel, har fået et godt tilbud som jeg ikke kan sige nej til, selvom jeg er på SU :biggrin:

Men hvor skal jeg sende ansøgningen til? Jeg bor i Aalborg hvor jeg studerer, men jeg har ikke plads til våbenskab i min lille lejlighed, så den skal hjem til de gamle i Thisted at stå. Men skal jeg sende ansøgningen til Aalborg politikreds, hvor jeg har adresse, eller Thisted politikreds hvor våbnet bliver opbevaret?

Og en anden ting jeg har tænkt på.. Hvad med de våben jeg allerede har, som står i Thisted på mine forældres bopæl, hvor de er registreret, skal jeg melde noget sted at de står et andet sted end min nuværende adresse?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Registrering af jagtriffel

Indlæg af Refraktorius » 9. dec 2012, 20:28

Det er din folkeregisteradresse der er gældende, men du kan sagtens få en anden opbevaringsadresse ved at melde det til polisen.

På blanketterne står der
Blanketten udskrives og underskrives, hvorefter blanketten afleveres på den lokale politistation. Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til det lokale våbenkontor.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

FilenC
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 1 time

Re: Registrering af jagtriffel?

Indlæg af FilenC » 9. dec 2012, 20:49

Husk at en riffel ikke må være tilgængelig for andre der ikke har tilladelse til den.
Så det er no go desværre.

Du må rykke lidt rundt i skabet evt. tage en haglspreder op til Thisted.
S202 6,5x55 LH
270win vekselpibe
Zeiss HT 3-12x56 ASV+
Stalon Whisper Lyddæmper
Browning 525 Game 12/76 71cm LH
Browning 725 Black Gold UK 20/76 76cm
Miruko 600 12/70 71cm LH
Baikal IJ27 12/76 m. chokes
Savage m.110 30.06 LH
Zeiss V 10x42 FL T* Lotutec

Superliga
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Superliga » 9. dec 2012, 20:57

FilenC skrev:Husk at en riffel ikke må være tilgængelig for andre der ikke har tilladelse til den.

Så jeg skal bede min far om at købe et våbenskab til, som mine skydere kan stå i og som kun jeg har nøgle til? Hans gamle S/S halgspreder er låst inde sammen med min riffel og haglgevær. Problemet er at jeg ikke har plads til et våbenskab i min lille 30 kvm lejlighed midt i Aalborg, plus jeg ikke har noget at bruge dem til deroppe.

K.M.
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel- og pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 3 times

Indlæg af K.M. » 9. dec 2012, 21:24

Superliga skrev:
FilenC skrev:Husk at en riffel ikke må være tilgængelig for andre der ikke har tilladelse til den.

Så jeg skal bede min far om at købe et våbenskab til, som mine skydere kan stå i og som kun jeg har nøgle til? Hans gamle S/S halgspreder er låst inde sammen med min riffel og haglgevær. Problemet er at jeg ikke har plads til et våbenskab i min lille 30 kvm lejlighed midt i Aalborg, plus jeg ikke har noget at bruge dem til deroppe.
Hvis du skal holde lovens bogstav 100% så ja, det tror jeg (men det ville da være god stil at du selv købte det skab, og ikke bad din far om at købe et mere for at han kan have dine våben stående...)
Samlevere må dog godt dele våbenskab, men jeg er ret sikker på at når du ikke har adresse hos dine forældre, må din far ikke have adgang til dine rifler. Haglbøsserne er ikke noget problem så længe han har jagttegn.
Evt. kan man jo få en flerbrugertilladelse (eller flerejer eller hvad det nu hedder), så har I begge tilladelse til riflen og så er det intet problem. Det koster vist prisen for en almindelig tilladelse fra hver, men det kan jo godt være billigere end et ekstra våbenskab.
Mht. når opbevaringen ikke er på din adresse, er der på ansøgningsblanketten et felt der hedder "opbevaringsadresse hvis anden end bopæl", det er der du skriver dine forældres adresse, så er der ingen ko på isen. Men det skal også klares på den riffel, der allerede står der skulle jeg mene.
Improvise, adapt, overcome!

Superliga
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Superliga » 9. dec 2012, 21:39

K.M. skrev:
Superliga skrev:

Hvis du skal holde lovens bogstav 100% så ja, det tror jeg (men det ville da være god stil at du selv købte det skab, og ikke bad din far om at købe et mere for at han kan have dine våben stående...)
Samlevere må dog godt dele våbenskab, men jeg er ret sikker på at når du ikke har adresse hos dine forældre, må din far ikke have adgang til dine rifler. Haglbøsserne er ikke noget problem så længe han har jagttegn.
Evt. kan man jo få en flerbrugertilladelse (eller flerejer eller hvad det nu hedder), så har I begge tilladelse til riflen og så er det intet problem. Det koster vist prisen for en almindelig tilladelse fra hver, men det kan jo godt være billigere end et ekstra våbenskab.
Mht. når opbevaringen ikke er på din adresse, er der på ansøgningsblanketten et felt der hedder "opbevaringsadresse hvis anden end bopæl", det er der du skriver dine forældres adresse, så er der ingen ko på isen. Men det skal også klares på den riffel, der allerede står der skulle jeg mene.
Synes det er lige voldsomt at skulle ud og købe et nyt våbenskab bare til mine, ellers må jeg tage hans gevær ud og stille ned bagerst i klædeskabet, og beholde nøglen selv (der stod det fint indtil jeg anskaffede mig våben, så mente han at det nok blev nødvendigt med et skab, og så kom hans også derind)

Ellers må jeg ind på politigården i Aalborg og høre dem hvad de mener, bor alligevel lige ved siden af. Hvordan har Aalborg politi det med våben?

Brugeravatar
JPedersen
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt, vildt, våben og knive
Geografisk sted: Tune
Has thanked: 3 times

Sv: Registrering af jagtriffel?

Indlæg af JPedersen » 9. dec 2012, 22:09

Superliga skrev:
Synes det er lige voldsomt at skulle ud og købe et nyt våbenskab bare til mine, ellers må jeg tage hans gevær ud og stille ned bagerst i klædeskabet, og beholde nøglen selv (der stod det fint indtil jeg anskaffede mig våben, så mente han at det nok blev nødvendigt med et skab, og så kom hans også derind)

Ellers må jeg ind på politigården i Aalborg og høre dem hvad de mener, bor alligevel lige ved siden af. Hvordan har Aalborg politi det med våben?
Lad nu vær med åt gører sådan nogle ting, i sidste ende går det ud over alle os andre hvis det bliver opdaget. Det er sådan nogle ting der er med til at stramme reglerne. Og jagttegnet kan ryge nogle år? Er det der værd?

Overhold nu reglerne som de er, så må din far ansøge om tilladelse til dine rifler.

Det lyder som om du allerede omgåes reglerne ved åt din riffel står der nu, få styr på det, vi gider ikke flere regler.

Undskyld den lidt sure indlæg. Men vi er nogle der overholder reglerne.

Sendt fra min HTC Sensation Z710e med Tapatalk2
MVH Jonas

”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?

”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”

Superliga
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Superliga » 9. dec 2012, 22:27

Nu er det heller ikke for at jeg bevidst vil bryde reglerne, også derfor jeg spørger herinde, så jeg kan få endeligt styr på det.
Kan sagtens se hvorfor man skal anføre at våbnet opbevares på en anden adresse end jeg har, men det faktum at mine rifler skal omregisteres så de står i begge vores navne, eller vi skal ud og investere i et nyt skab, kan jeg ikke se logikken i, når de er låst forsvarligt inde. Men det er nok fordi politiet ikke skelner mellem familie/venner/bekendte. Jeg ved da godt at min gamle far ikke går ud og røver en bank med min gamle k98, eller sælger den videre til en rocker. Hvis den stod ved en kammerat ville jeg helt sikkert have mit eget skab, men når det er mine forældre ser jeg ikke problemet.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 9. dec 2012, 22:36

Det er jo oplagt med flere tilladelser til samme våben, men - der er jo så lige den hage ved det, at hvis din far ikke er berettiget til at have og bruge en riffel, så er den vej næppe farbar. Der kan jo næsten altid proppes et våben mere ind i skabet, det ser bare ikke så pænt ud.

Superliga
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Superliga » 9. dec 2012, 22:42

Jeg kan vel også få nøglerne til skabet, og så må far pænt vente til jeg kommer hjem hvis han skal have skudt et par krager ud af æbletræet?

Hvordan har policen egentlig tænkt sig at holde styr på hvem der har nøglerne til våbenskabet? Hvis de nu skulle komme forbi og kontrollere at vi har alle våben, så kan min far vel ikke bare sige at han ikke kan åbne skabet, fordi hans søn i Aalborg har nøglen til skabet?

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 9. dec 2012, 22:53

Nu siger loven jo kun, at våben skal opbevares i godkendt skab, den siger, så vidt jeg ved, ikke noget om ejerforhold til skab og nøgler.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 9. dec 2012, 23:06

Superliga skrev:...Hvis de nu skulle komme forbi og kontrollere at vi har alle våben...
Politiet har som udgangspunkt IKKE ret til at se dine våben uden en dommerkendelse. Kun ved våben på samlertilladelse og oplag af krudt til hjemmeladning har politiet en ret (og pligt) til at kontrollere opbevaringen.

Skulle din lokale bank netop være blevet røvet med en jagtriffel, og sporene i sneen fører direkte til din hoveddør, er det selvfølgelig en anden sag. Så vil du nok blive ransaget og politiet vil efterfølgende få en dommerkendelse. Men det er vel også et eller andet sted OK. :biggrin:

Få nu alligevel din opbevaring på plads i en fart. Du vil stå ualmindeligt dårligt, hvis der en dag er indbrud, skabet er revet ud af væggen og ligger på maven med bagpladen skåret væk med en vinkelsliber. Som indehaver af en våbentilladelsae har du skrevet under på at du kender lovgivningen omkring opbevaring af dine våben.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Superliga
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Superliga » 9. dec 2012, 23:13

Lasse68 skrev:
Få nu alligevel din opbevaring på plads i en fart. Du vil stå ualmindeligt dårligt, hvis der en dag er indbrud, skabet er revet ud af væggen og ligger på maven med bagpladen skåret væk med en vinkelsliber. Som indehaver af en våbentilladelsae har du skrevet under på at du kender lovgivningen omkring opbevaring af dine våben.
Det var jo også det jeg troede jeg havde, de er forsvarligt låst inde! Men for at få det på det rene, så skal jeg tage min våbentilladelse på den riffel jeg ejer i hånden, gå ind på politistationen og meddele dem at jeg har fået anden bopæl, men at våbnene opbevares samme sted som der står på tilladelsen?

Men så bliver jeg jo forvirret når jeg får at vide at det kun er mig der må have adgang til min riffel, og at det kræver at jeg har mit eget våbenskab med min egen nøgle hjemme ved mine forældre. Hvordan skal det kunne håndhæves?

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 9. dec 2012, 23:15

Gråskæg skrev:Nu siger loven jo kun, at våben skal opbevares i godkendt skab, den siger, så vidt jeg ved, ikke noget om ejerforhold til skab og nøgler.
Man må ikke overdrage våben til folk, som ikke må besidde dem... Dvs ikke overdrage et haglgevær til en anden uden jagttegn eller en riffel til en anden person der ikke har tilladelse til det specifikke våben.

Man må ikke have adgang til våben, som man ikke har tilladelse til at besidde - længere er den ikke.

Derfor hvis du vil opbevare riflen i et våbenskab ved dine forældre, så skal du være den eneste der har nøglen eller alternativt skal din far søge en våbentilladelse til din riffel.

Stop nu det der om "de kan bevise det" osv... Hvis du vil overholde lovens bogstav, så skal du gøre som nævnt ovenfor. I værste fald kan din far blive dømt for ulovlig våbenbesiddelse, hvis han har adgang til din riffel....det er ingen spøg i disse tider!
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 9. dec 2012, 23:19

Selv om vi ofte er efter Politi og andre myndigheder for at være nogle regelryttere, så vil jeg dog tro, at Politiet kan indse og forstå, at der ikke er megen logik og fornuft i, at du skal skal slæbe dine våben frem og tilbage til og fra Ålborg, når de skal anvendes i Thisted-området.
Det vigtigste for dem må dog være, at våbene bliver opbevaret under sikre forhold, og det kan man vel ikke betegne en hel masse ekstra overflødig transport frem og tilbage?

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 9. dec 2012, 23:22

Superliga skrev: Hvordan skal det kunne håndhæves?
Uanset om det kræver dommerkendelse ved politibesøg som Lasse68 skriver.... Eller dit citat vedr håndhævning ovenfor.... Så er dette et skråplan! Jeg tror ikke, du skal forvente råd til, hvordan du kan omgå loven på dette forum! Opbevar nu dine våben lovligt og drop alt det der med håndhævning, bevis osv osv.... Det er stadig ulovligt at køre 150km/t på motorvejen, selvom man ikke bliver snuppet...

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 9. dec 2012, 23:30

Gråskæg skrev:Selv om vi ofte er efter Politi og andre myndigheder for at være nogle regelryttere, så vil jeg dog tro, at Politiet kan indse og forstå, at der ikke er megen logik og fornuft i, at du skal skal slæbe dine våben frem og tilbage til og fra Ålborg, når de skal anvendes i Thisted-området.
Det vigtigste for dem må dog være, at våbene bliver opbevaret under sikre forhold, og det kan man vel ikke betegne en hel masse ekstra overflødig transport frem og tilbage?
Der er ikke noget til hinder for at han opbevarer riflen i Thisted - han skal bare opbevare den lovligt...

Superliga
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Superliga » 9. dec 2012, 23:31

Kruffe skrev:
Uanset om det kræver dommerkendelse ved politibesøg som Lasse68 skriver.... Eller dit citat vedr håndhævning ovenfor.... Så er dette et skråplan! Jeg tror ikke, du skal forvente råd til, hvordan du kan omgå loven på dette forum! Opbevar nu dine våben lovligt og drop alt det der med håndhævning, bevis osv osv.... Det er stadig ulovligt at køre 150km/t på motorvejen, selvom man ikke bliver snuppet...
Nu er det heller ikke det jeg forsøger vel? Jeg prøver netop at finde rundt i den jungle af regler, man skal jo snart have en ph.d. i jura for ikke sidde med røven i vandskorpen i dagens Danmark. Hvis jeg bevist ville omgå loven så ville jeg nok ikke søge råd om det, så ville jeg da pakke alle mine våben og ammo med til Aalborg og smide det ind under sengen, så sparer jeg da de par tusinde til et våbenskab. Jeg vil bare gerne have styr på hvad jeg må/ikke må, og så vender jeg det med den gråhårede her i julen og finder ud af hvad der fungerer bedst. Om de kan stå i mit navn, men i mit fars våbenskab, om jeg skal have mit eget skab, eller jeg skal tage nøglerne med til Aalborg, eller vi bare skal køre lortet på skrotpladsen fordi bøvlet med at opbevare det korrekt, snart drukner glæden ved at have det :mad:

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kruffe » 9. dec 2012, 23:36

Superliga skrev:
Kruffe skrev:
Nu er det heller ikke det jeg forsøger vel? Jeg prøver netop at finde rundt i den jungle af regler, man skal jo snart have en ph.d. i jura for ikke sidde med røven i vandskorpen i dagens Danmark. Hvis jeg bevist ville omgå loven så ville jeg nok ikke søge råd om det, så ville jeg da pakke alle mine våben og ammo med til Aalborg og smide det ind under sengen, så sparer jeg da de par tusinde til et våbenskab. Jeg vil bare gerne have styr på hvad jeg må/ikke må, og så vender jeg det med den gråhårede her i julen og finder ud af hvad der fungerer bedst. Om de kan stå i mit navn, men i mit fars våbenskab, om jeg skal have mit eget skab, eller jeg skal tage nøglerne med til Aalborg, eller vi bare skal køre lortet på skrotpladsen fordi bøvlet med at opbevare det korrekt, snart drukner glæden ved at have det :mad:
Så forstår jeg ikke dine spørgsmål vedr. håndhævning, bevis mv mv... Men du har svarene på dit spørgsmål vedr lovlig opbevaring ovenfor.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 9. dec 2012, 23:41

For lige at tage den relevante § i våbenbekendtgørelsen. Så ved vi hvad vi snakker om...
§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.Altså kun adgang for indehaver af tilladelsen
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Altså kun adgang for indehaver af tilladelsen
Stk. 6. Politidirektøren kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.
Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.
Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 17, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.Her er der lidt fornuft indbygget. Der er bare ikke tale om familie generelt men om hvem der bor på adressen
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Superliga
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Superliga » 9. dec 2012, 23:52

Lasse68 skrev:For lige at tage den relevante § i våbenbekendtgørelsen. Så ved vi hvad vi snakker om...
§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.Altså kun adgang for indehaver af tilladelsen
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Altså kun adgang for indehaver af tilladelsen
Stk. 6. Politidirektøren kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.
Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.
Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 17, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.Her er der lidt fornuft indbygget. Der er bare ikke tale om familie generelt men om hvem der bor på adressen
Godt nok, selvom jeg studerer naturfagligt og ikke jura, tror jeg godt jeg kan tolke det der.
Så summa summarum er, at da jeg har anden bopæl end våbnene, så skal jeg have mit eget skab med egen nøgle. Og det er ikke nok de er låst inde i hans skab, fordi han kan få adgang til dem, mens jeg ikke er der? Korrekt?

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 9. dec 2012, 23:56

Superliga skrev:Så summa summarum er, at da jeg har anden bopæl end våbnene, så skal jeg have mit eget skab med egen nøgle. Og det er ikke nok de er låst inde i hans skab, fordi han kan få adgang til dem, mens jeg ikke er der? Korrekt?
Ja. Alternativt skal din far ha' en flerbrugertilladelse til dine rifler, som K.M. skriver.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 10. dec 2012, 00:09

Jeg tror man vil tolke begrebet hustand ( § 21. stk. 9 ) udvidet i dit tilfælde! Har boet hjemme ved dine gamle, og er nu midlertidigt studerende. Spørg det lokale våbenkontor - evt. kan der gives en påtegning på tilladelsen vedr. opbevaringssted.
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Superliga
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Superliga » 10. dec 2012, 00:17

Boerge skrev:Jeg tror man vil tolke begrebet hustand ( § 21. stk. 9 ) udvidet i dit tilfælde! Har boet hjemme ved dine gamle, og er nu midlertidigt studerende. Spørg det lokale våbenkontor - evt. kan der gives en påtegning på tilladelsen vedr. opbevaringssted.
Tror også jeg går ind på stationen og får deres mening. Jeg har jo absolut intet at bruge dem til i Aalborg, (selvom det kunne være fristende at plinke lidt efter rockerne når de brænder dæk af uden for ens lejlighed :oops: ) og det virker lidt voldsomt/dumt at have to våbenskabe med forskellig ejer til at stå klods op ad hinanden Hvilken politikreds vil i så mene jeg skal gå til? Aalborg eller Thisted. Alternativt: Nu hører jeg jo at alle politikredse tolker loven på deres måde, jeg vil ikke skydes ned i Aalborg, hvis jeg kunne få god for det i Thisted, eller omvendt.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 10. dec 2012, 00:42

Superliga skrev:
Boerge skrev:Jeg tror man vil tolke begrebet hustand ( § 21. stk. 9 ) udvidet i dit tilfælde! Har boet hjemme ved dine gamle, og er nu midlertidigt studerende. Spørg det lokale våbenkontor - evt. kan der gives en påtegning på tilladelsen vedr. opbevaringssted.
Tror også jeg går ind på stationen og får deres mening. Jeg har jo absolut intet at bruge dem til i Aalborg, (selvom det kunne være fristende at plinke lidt efter rockerne når de brænder dæk af uden for ens lejlighed :oops: ) og det virker lidt voldsomt/dumt at have to våbenskabe med forskellig ejer til at stå klods op ad hinanden Hvilken politikreds vil i så mene jeg skal gå til? Aalborg eller Thisted. Alternativt: Nu hører jeg jo at alle politikredse tolker loven på deres måde, jeg vil ikke skydes ned i Aalborg, hvis jeg kunne få god for det i Thisted, eller omvendt.
Hvis jeg var dig, så ville jeg snakke med dem i Thisted, det er jo der våbene befinder sig, og dermed markerer du også tilhørsforholdet.
Tro mig, dem i Ålborg er garanteret helst fri for noget bøvl.

Låst