Lyddæmpere igen-igen

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af Fast Fumble » 15. jan 2013, 11:26

Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Re: Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af Tony Rosgaard » 15. jan 2013, 11:34

"Men politiinspektør og leder af politiets Task Force Øst, Kim Kliver frygter, at kriminelle miljøer vil få lettere adgang til lyddæmpere, hvis de bliver lovlige for jægere."
Det er jo en klar udmelding om hvem der styrer samfundet!
Og det sjove er stadig at de få kriminelle der vil have en lyddæmper, skaffer sig en, mens alle landets jægere og andre skytter fortsat må døje med høreskader:!
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 15. jan 2013, 11:37

Nydeligt arkivbillede af en o/u-haglbøsse... :giggle:

Det må være et respons på den i øvrigt udmærkede artikel i nyeste nummer af Jæger.
olitiinspektør og leder af politiets Task Force Øst, Kim Kliver skrev:- Og vi har ikke noget udpræget ønske om at man i øget omfang kan ramme sin modstander uden at vække opmærksomhed.
Fordi så vil kriminelle bandemedlemmer begynde at lave drive-bys med lyddæmpede Sauere og Blaser-rifler, i stedet for østblok-pistoler?
De er jo helt lydløse, det har Hollywood jo lært os! :wall:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Langenge » 15. jan 2013, 11:54

Jeg forstår da godt deres bekymring.
Det er langt lettere for de kriminelle, at lave et indbrud, brække et sikret våbenskab op og stjæle en registreret lyddæmper, frem for at bestille den via postordre i Tyskland til 250 kroner :rolf:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

DB89
Gold Member
Gold Member
Interesser: Blankvåben, luftpistol
Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Has thanked: 35 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af DB89 » 15. jan 2013, 12:07

Er godtnok off-topic, men passer meget godt til emnet og billedet i artiklen :biggrin: kom forleden til at tænke på om der overhovedet kan bruges lyddæmper sammen med haglgevær? Har vist endnu aldrig set det såvidt jeg husker.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 15. jan 2013, 12:13

Ham Kim Kliver kunne vist godt have egnet sig som Nazi SS Propagandaofficér. :impatient:

Han har da helt mistet jordforbindelsen, hvis han kan udtale dét der.

Lyddæmpere er jo ikke svære at få fat i. - er det sverige de er "Over the counter" ?!? eller var det norge.?
Og de er slet ikke svære at fremstille heller. Folk gjorde det jo i stor stil uden CNC-maskiner under WWII, samt man må formode at kriminelle også kender folk på maskinfabrikker der har lidt talent - enhver maskinarbejder kan jo i princippet fremstille en lyddæmper.
Hvis man ikke lige gider køre til Sverige, Norge, Tyskland, Finland, Polen, Tjekkiet m.v. - så tager det en almindeligt udrustet maskinfabrik nogle ganske få timer at lave en lyddæmper første gang.

Kan ikke se risikoen ved at lade jægere bruge/eje lyddæmpere - end ikke i min vildeste fantasi kan jeg se hvorfor det overhovedet skulle være noget de kriminelle ønsker sig. Det er kun med til at få et våben til at fylde mere - og når lyddæmpere kun med subsonisk ammunition dæmper nogenlunde totalt, så er det stadig 600+ gram ekstra at slæbe rundt på og pludselig kræver at man skal bruge sigtekikkert for at lave sigtede skud.

Mange dæmpere dækker for de åbne sigtemidler pga dæmperens diameter, her tænker jeg på BR Reflex, S&L, ASE UTRA m.f. som er godt 50mm i diameter - mange dæmpere er også "teleskopiske" og går 15-20cm ind over løbet, så sigtemidlerne slet ikke kan sidde der.

Lyddæmpere har været solgt her i Grønland i mange år - jeg kom herop i juni 1999, hvor salonriffeldæmperne var i sin spæde start, og større lyddæmpere dog kunne findes men der var sjældent nogen som var kvalificerede til at montere dem. Jo, der var måske nogen, men de gjorde det normalt ikke pga travlhed på jobbet - og små virksomheder i Grønland er det sværere lige at om-toole drejebænken i nogle timer.

Jeg har endnu ikke hørt om nogen som helst her i Grønland som har anvendt en lyddæmper til nogen som helst form for kriminalitet.
Men ok, mentaliteten mht våben er også anderledes her, hvor våben er "håndkøbsvare" i den lokale dagligvarebutik.

BR Reflex laver lyddæmpere til enkeltløbede haglgeværer. Har dog aldrig prøvet dem.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 15. jan 2013, 12:31

Tony Rosgaard skrev:"Men politiinspektør og leder af politiets Task Force Øst, Kim Kliver frygter, at kriminelle miljøer vil få lettere adgang til lyddæmpere, hvis de bliver lovlige for jægere."
Og det sjove er stadig at de få kriminelle der vil have en lyddæmper, skaffer sig en, mens alle landets jægere og andre skytter fortsat må døje med høreskader:!
Det er sjældent vi er enige om ret meget, Tony, men her rammer du godtnok hovedet på sømmet!
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 23 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af Vigilante » 15. jan 2013, 13:05

Lyddæmper på haglgevær virker glimrende. Jeg har prøvet at skyde kaniner om natten i England med sådan en. Det var godt nok kun kal. 410, men man kunne uden problemer skyde uden høreværn. Jeg så dem også monteret på kal. 12.
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

FWK
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Has thanked: 11 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af FWK » 15. jan 2013, 13:46

Få jeres udemærkede pointer samlet og kommunikeret videre i systemet.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 15. jan 2013, 14:24

Fast Fumble skrev:
Tony Rosgaard skrev:"Men politiinspektør og leder af politiets Task Force Øst, Kim Kliver frygter, at kriminelle miljøer vil få lettere adgang til lyddæmpere, hvis de bliver lovlige for jægere."
Det er sjældent vi er enige om ret meget, Tony, men her rammer du godtnok hovedet på sømmet!
Helt præcis. De kriminelle er jo nok ligeglade med om det er ulovligt...Det ligger ret implicit i sammenhængen :wall:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Tony Rosgaard » 15. jan 2013, 14:37

For god ordens skyld bør det nok lige nævnes at der fra Viborgs side, lige er givet tilladelse til 2 stk dæmpere igen "Selvfølgelig til anerkendt formål" så det er altså ikke et helt lukket land.

Brugeravatar
Ssaaby
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Hovedstaden
Has thanked: 10 times
Been thanked: 38 times

Indlæg af Ssaaby » 15. jan 2013, 16:14

FWK skrev:Få jeres udemærkede pointer samlet og kommunikeret videre i systemet.
Disse udmærkede pointer er allerede videreformidlet af Danmarks Jægerforbund, men deres saglige argumenter møder stadig ikke stor anerkendelse fra især politiet.

Så vidt jeg er orienteret er også RT i gang med at appellere til politikernes og politiets sunde fornuft

Brugeravatar
Hammertime
Gold Member
Gold Member
Interesser: 2 Verdenskrig, skydning
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 42 times

Sv: Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af Hammertime » 15. jan 2013, 16:59

Hvis man driver jagt som erhverv eller har skydning som erhverv kan man så ikke lovligt få lydæmper? Jeg har hørt om en greve vistnok der har 3-4 lyddæmpere til sine våben. Med den begrundelse han dyrkede jagt som erhverv?

Sendt fra min GT-I9001
Legends never die

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Re: Sv: Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af HappyNanoq » 15. jan 2013, 17:15

Hammertime skrev:Hvis man driver jagt som erhverv eller har skydning som erhverv kan man så ikke lovligt få lydæmper? Jeg har hørt om en greve vistnok der har 3-4 lyddæmpere til sine våben. Med den begrundelse han dyrkede jagt som erhverv?

Sendt fra min GT-I9001
Som Tony nævner, er der lige givet tilladelse til to i Viborg.
Den ene var til en "Sko-vridder" :blink: med høreskade og han fik tilladelse til brug af lyddæmper i forbindelse med sit erhverv - efter hvad jeg kan forstå.

Brugeravatar
Radis
Platin Member
Platin Member
Interesser: Pestcontrol,PCP,Pistolskydning
Geografisk sted: Skanderborg
Has thanked: 65 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Radis » 15. jan 2013, 17:24

Lige præcis denne sætning, syntes jeg luner: Citat: "Dansk Folkepartis retsordfører Peter Skaarup er villig til at debattere de nuværende vedtægter og blandt andet kigge på praksis i vores nabolande.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 15. jan 2013, 21:11

Før år 2000, var alle lyddæmpere frie og uden tilladelse. Hvor stor kriminalitet var der med anvendelse af lyddæmpere den gang ??? Nok meget lile.
De dæmpere der er anmeldt til politiet inden 1/1 2000, kan stadig besiddes, bæres og anvendes. Hvormange af dem er benyttet kriminelt ??
De dæmpere politiet har givet tilladelse til i ca 2005 og nogle år frem da sverige åbnede op, hvor mange af dem er brugt kriminelt?

Her må politiet kunne komme med dokumentation som underbygger deres påstand om at bander kan benytte dæmperer fra jæger miljøet!!

Brugeravatar
Lars-3006
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydning
Geografisk sted: Stevns

Indlæg af Lars-3006 » 15. jan 2013, 21:22

Ped skrev:Før år 2000, var alle lyddæmpere frie og uden tilladelse. Hvor stor kriminalitet var der med anvendelse af lyddæmpere den gang ??? Nok meget lile.
De dæmpere der er anmeldt til politiet inden 1/1 2000, kan stadig besiddes, bæres og anvendes. Hvormange af dem er benyttet kriminelt ??
De dæmpere politiet har givet tilladelse til i ca 2005 og nogle år frem da sverige åbnede op, hvor mange af dem er brugt kriminelt?

Her må politiet kunne komme med dokumentation som underbygger deres påstand om at bander kan benytte dæmperer fra jæger miljøet!!
:goodpost:
"Assumption is the mother of all fuck-ups"

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 15. jan 2013, 21:28

Ped skrev: Her må politiet kunne komme med dokumentation som underbygger deres påstand om at bander kan benytte dæmperer fra jæger miljøet!!
Det er muligt at søge aktindsigt i hvor mange tilladelser der er givet i de forskellige politikredse, det har BT gjort før.

Og det burde være muligt at søge om indsigt i hvilke våbentyper der er brugt til kriminalitet der indebar våben.

Ped
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Been thanked: 40 times

Indlæg af Ped » 15. jan 2013, 22:07

HappyNanoq skrev:
Ped skrev: Her må politiet kunne komme med dokumentation som underbygger deres påstand om at bander kan benytte dæmperer fra jæger miljøet!!
Det er muligt at søge aktindsigt i hvor mange tilladelser der er givet i de forskellige politikredse, det har BT gjort før.

Og det burde være muligt at søge om indsigt i hvilke våbentyper der er brugt til kriminalitet der indebar våben.

Lige som politikers forespørgsel til PET vedr. Antal trojanske heste de har installeret pr år, så siger politiet at det er de enkelte politi kredes der ved det, men da det er meget resurce krævende at indhente disse data så kan det ikke lade sig gøre.
Så mon ikke at svaret er det samme ?

Men reelt er det vel ikke politiet der skal udtale sig med deres personlige holdninger, det er vel justitsministeriet, politiet skal kun forvalte gældende lov og ikke selv opfinde nye.
Hvis de vælger at udtale sig om deres holdning så skal de vel fremlægge solid dokumentation der underbygger deres holdning og som holder i byretten.

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af HappyNanoq » 15. jan 2013, 22:30

Ped skrev: Lige som politikers forespørgsel til PET vedr. Antal trojanske heste de har installeret pr år, så siger politiet at det er de enkelte politi kredes der ved det, men da det er meget resurce krævende at indhente disse data så kan det ikke lade sig gøre.
Så mon ikke at svaret er det samme ?

Men reelt er det vel ikke politiet der skal udtale sig med deres personlige holdninger, det er vel justitsministeriet, politiet skal kun forvalte gældende lov og ikke selv opfinde nye.
Hvis de vælger at udtale sig om deres holdning så skal de vel fremlægge solid dokumentation der underbygger deres holdning og som holder i byretten.
Det er muligt, med i princippet skal de efterkomme forespørgslen jvfr Offentlighedsloven, også kendt som Lov om offentlighed i forvaltningen.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=59474

Så længe man søger generel information, såsom antal tilladelser, så burde det være til at finde.
Det må ikke være personspecifik aktindsigt, medmindre man selv er part i sagen.

BT fik udarbejdet dette regneark engang :
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... l=en#gid=9

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Lyddæmpere igen-igen

Indlæg af Kruffe » 15. jan 2013, 23:21

Hvis de kriminelle vil have en lyddæmper, så kan de købes frit lige syd for grænsen... Hvorfor skulle de spilde tid på indbrud for at få fat på en lyddæmper, når de kan hentes samtidigt med billige dåseøl i Tyskland :-) Ham politimanden har vist set for mange actionfilm... Og iøvrigt total uvidende om hvad retstilstanden er i vores nabolande. Det eneste der er kommet ud af et forbud mod lyddæmpere pt. er at jægere og andre skytter ikke længere kan erhverve dem - selvom der både vil være fordele for jægere og samfundet ved benyttelse (mindske støjforurening).
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF

Indlæg af Tony Rosgaard » 16. jan 2013, 12:48

Hmm prøv lige at vend den engang og forstil jer at våben bare blev betragtet som et stykke værktøj.! Og prøv så for jeres indre blik at fantaserer om en situation hvor arbejdstilsynet kom på besøg og fandt op til flere våben UDEN lyddæmper! :blink:

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 16. jan 2013, 13:31

Tony Rosgaard skrev:"Men politiinspektør og leder af politiets Task Force Øst, Kim Kliver frygter, at kriminelle miljøer vil få lettere adgang til lyddæmpere, hvis de bliver lovlige for jægere."...
Journalisten kunne have spurgt ind til hvor udbredt kriminelles skyderier med lyddæmper var inden det nuværende forbud trådte i kraft. Når spørgsmålet ikke stilles er det vel fordi, at journalisten tænker, at skyderier nok var meget udbredte, men at man ikke kunne registrere disse FORDI de kriminelle havde let adgang til lyddæmpere. :mrgreen:

Jeg ved snart ikke hvad der er værst, at en politimand manipulerer med virkeligheden eller at en journalist står og sover.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 16. jan 2013, 14:49

Marius skrev:Jeg ved snart ikke hvad der er værst, at en politimand manipulerer med virkeligheden eller at en journalist står og sover.
Enig.
Jeg har kontaktet journalisten et par gange nu, men hun sover vist stadig... Hun svarer ihvertfald ikke.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 16. jan 2013, 17:08

er det dem min bøssemager kalder for partikelfiltre!?? :fun:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Besvar