Kaliberskift på riffel - korrekt fremgangsmåde?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Kaliberskift på riffel - korrekt fremgangsmåde?

Indlæg af 357Magnum » 31. jan 2013, 20:38

Jeg vil gerne høre, hvad I mener er den korrekte fremgangsmåde ifm. kaliberskift på en jagtriffel.

Sælger har en gammel riffel med Mauser 98 lås og 6.5 pibe, som jeg gerne vil købe og ombygge.

Bøssemager har en løs pibe i kaliber 9.3 på lager eller hjemkøber, som skal påmonteres på Mauser låsen.

Hvad er den korrekte (og lovlige) fremgangsmåde?

- Søge tilladelse (420,-) på en Mauser 98 i 6.5. Afhente hos køber. Aflevere ved bøssemager, som pille den gamle pibe af og monterer ny. Søge om ny tilladelse (endnu 420,-) med samme våbennummer, men i 9.3 mm. Attest fra bøssemager på ompibning forevises politiet. Ompibet riffel kan først afhentes, når den nye tilladelse er i hånden.

- Søge om tilladelse på et Mauser-system (420,-) med vekselpibe nr. 1 i 6.5 og vekselpibe nr. 2 i 9.3 (velselpiberne er gratis). Piberne har med stor sikkerhed ikke noget unikt nummer - men 9.3'eren kunne evt. få hakket et nummer, mens den ligger hos bøssemageren. Vekselpibe nr. 1 "sælges" til bøssemageren mod symbolsk afslag i prisen.

- Der søges på Mauser lås i kaliber 9.3, men samtidig laves en bære-/transporttilladelse på 6.5'eren, således at den er lovlig under transport til bøssemager. Herefter overgår 6.5 piben til bøssemagerens våbenbog.
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Re: Kaliberskift på riffel - korrekt fremgangsmåde?

Indlæg af Lassescout » 31. jan 2013, 20:43

1) -Sælger afleverer riflen hos bøssemageren. Han skriver den ind i sin våbenbog, det koster gratis.
2) -Bøssemageren ombygger riflen til det du vil have.
3) -Du søger tilladelse til den ombyggede riffel, og henter den når den er færdig.

Hvis problemet er, at du selv skal hente den hos sælgeren, og aflevere den hos bøssemageren, så få en våbentilladelse til riflen og de to vekselpiber, det vil koste 420,- i alt for de tre tilladelser. Så kan du hente riflen som den er. Når du har hentet den ombyggede riffel, og efterladt 6,5 piben hos bøssemageren, afleverer du 6,5 pibetilladelsen hos politiet, for den bruger du jo ikke mere.
Senest rettet af Lassescout 31. jan 2013, 20:56, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Vigilante
Gold Member
Gold Member
Interesser: Genladning, langdistance
Geografisk sted: Odense
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 23 times
Been thanked: 37 times

Indlæg af Vigilante » 31. jan 2013, 20:46

Kan bøssemageren ikke bare "købe" den ind på sin våbenbog, bygge den om og derefter "sælge" den til dig?
"There are rules, goddamnit!" (Walter, The Big Lebowski)

TGA
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af TGA » 31. jan 2013, 20:53

Lassescout skrev:1) -Sælger afleverer riflen hos bøssemageren. Han skriver den ind i sin våbenbog, det koster gratis. :thumbup:
2) -Bøssemageren ombygger riflen til det du vil have. :thumbup:
3) -Du søger tilladelse til den ombyggede riffel, og henter den når den er færdig. :thumbup:

:goodpost: :numberone:

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 31. jan 2013, 21:32

Den korrekte fremgangs måde er:

- Søge tilladelse (420,-) på en Mauser 98 i 6.5. Afhente hos køber. Aflevere ved bøssemager, som pille den gamle pibe af og monterer ny. melde kaliber skift til 9.3 mm. kaliber skift koster gratis.

Attest fra bøssemager på ompibning forevises politiet. ved jeg ikke om er nødvendig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Indlæg af 357Magnum » 31. jan 2013, 21:45

Tak for input - jeg må have overbevist sælger om at hakke Mauser'en af hos bøssemageren. Det er vist det nemmeste.
Raptor357 skrev:- Søge tilladelse (420,-) på en Mauser 98 i 6.5. Afhente hos køber. Aflevere ved bøssemager, som pille den gamle pibe af og monterer ny. melde kaliber skift til 9.3 mm. kaliber skift koster gratis.
Da jeg foretog kaliberskift sidste gang, var det netop denne fremgangsmåde, som jeg benyttede. Stor var min ærgrelse, da jeg blev præsenteret for gebyr på 420,- igen og krav om ny tilladelse, da jeg meddelte politiet at der var foretaget kaliberskift.

Jeg fik at vide, at man mente at det var så stort et indgreb i våbenet, at det krævede en ny tilladelse (og afgift til staten for ulejligheden). I samme omgang krævede de attest fra bøssemageren, som på skrift bekræftede indgrebet.

Mit argument for at der var tale om et vekselsæt prellede totalt af. Da jeg skulle på jagtrejse til udlandet, og skulle have opdateret våbenpasset, havde jeg ikke tid til at være på tværs og måtte til lommerne en gang til :evil:

Når man søger tilladelse til vekselpiber (fx Blaser mv.) er der så ikke et krav, at der er et (unik) serienummer i piben? Kan man bruge samme nummer, som de fire cifte på Mauser-låsen?
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 31. jan 2013, 22:04

357Magnum skrev:Tak for input - jeg må have overbevist sælger om at hakke Mauser'en af hos bøssemageren. Det er vist det nemmeste.
Raptor357 skrev:- Søge tilladelse (420,-) på en Mauser 98 i 6.5. Afhente hos køber. Aflevere ved bøssemager, som pille den gamle pibe af og monterer ny. melde kaliber skift til 9.3 mm. kaliber skift koster gratis.
Da jeg foretog kaliberskift sidste gang, var det netop denne fremgangsmåde, som jeg benyttede. Stor var min ærgrelse, da jeg blev præsenteret for gebyr på 420,- igen og krav om ny tilladelse, da jeg meddelte politiet at der var foretaget kaliberskift.

Jeg fik at vide, at man mente at det var så stort et indgreb i våbenet, at det krævede en ny tilladelse (og afgift til staten for ulejligheden). I samme omgang krævede de attest fra bøssemageren, som på skrift bekræftede indgrebet.

Mit argument for at der var tale om et vekselsæt prellede totalt af. Da jeg skulle på jagtrejse til udlandet, og skulle have opdateret våbenpasset, havde jeg ikke tid til at være på tværs og måtte til lommerne en gang til :evil:

Når man søger tilladelse til vekselpiber (fx Blaser mv.) er der så ikke et krav, at der er et (unik) serienummer i piben? Kan man bruge samme nummer, som de fire cifte på Mauser-låsen?
Det syntes jeg du skulle klage over da det er systemet og ikke piben du betaler afgift for.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 1. feb 2013, 08:56

Du kan sagtens have en tilladelse til systemet og en anden tilladelse til en pibe med samme nummer som systemet. Det har jeg da ihvertfald haft. Og det var nemlig enormt praktisk, da jeg senere fandt ud af, at jeg ville have en kraftigere pibe på systemet, for så fik jeg bare en gratis tilladelse til den nye pibe, og afleverede tilladelsen på den gamle pibe. Det er i virkeligheden det samme som du, forskellen er kun, at du ved i forvejen at det er det du vil. Men den detalje rager ikke politiet.

Jeg solgte forresten en ældre riffel i bytte for den nye ved den lejlighed. Jeg er sikker på, at politiet gerne ville have haft 840 kr. for tilladelsen til den nye riffel, da den endte med at blive min eneste riffel på det tidspunkt. Men ved at søge tilladelse på den nye riffel først, slap jeg med at betale 420 kr. Derefter afmeldte jeg den gamle riffel. Det er jo ikke forbudt at tænke sig lidt om.

En Mauser 98 kan sagtens laves til vekselpibesystem. Det har N.P.Nielsen tit gjort. Det skal man slet ikke give politiet lejlighed til at forholde sig til, det meddeler man dem bare som et faktum.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member
Interesser: Knivbygning Historisk skydning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 22 times

Indlæg af Deepo » 1. feb 2013, 20:10

Lassescout skrev:Du kan sagtens have en tilladelse til systemet og en anden tilladelse til en pibe med samme nummer som systemet. Det har jeg da ihvertfald haft. Og det var nemlig enormt praktisk, da jeg senere fandt ud af, at jeg ville have en kraftigere pibe på systemet, for så fik jeg bare en gratis tilladelse til den nye pibe, og afleverede tilladelsen på den gamle pibe. Det er i virkeligheden det samme som du, forskellen er kun, at du ved i forvejen at det er det du vil. Men den detalje rager ikke politiet.

Jeg solgte forresten en ældre riffel i bytte for den nye ved den lejlighed. Jeg er sikker på, at politiet gerne ville have haft 840 kr. for tilladelsen til den nye riffel, da den endte med at blive min eneste riffel på det tidspunkt. Men ved at søge tilladelse på den nye riffel først, slap jeg med at betale 420 kr. Derefter afmeldte jeg den gamle riffel. Det er jo ikke forbudt at tænke sig lidt om.

En Mauser 98 kan sagtens laves til vekselpibesystem. Det har N.P.Nielsen tit gjort. Det skal man slet ikke give politiet lejlighed til at forholde sig til, det meddeler man dem bare som et faktum.
Nu har jeg mine rifler på SKV, men som jeg kunne læse lovteksten, så skal man have en riffel på 840,- og efterfølgende koster så 420,-

Tolker jeg det forkert?
§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr., jf. dog stk. 7.

Stk. 2. Afgiften nedsættes til det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en våbentilladelse, for hvilken der er betalt fuld afgift.
Men går den, så går den vel :)

/Mogens

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 1. feb 2013, 20:24

Ja, du tolker lige en hårsbredde forkert, men det er også nok :giggle: .

Læg mærke til, at man betaler for at ansøge om en tilladelse. Og man slipper med at betale det halve, hvis man i forvejen har en tilladelse der er betalt fuld pris for (at ansøge om).

Så det der sker er, at jeg først bliver enig med våbenhandleren om, at jeg skal have den nye riffel for X kr, og at når jeg henter den, skal han så have min gamle riffel i bytte. Så kører jeg hjem og afleverer en ansøgning til den nye riffel til politiet. Men på ansøgningstidspunktet har jeg jo ikke afleveret min gamle riffel endnu, så der har jeg jo også en tilladelse der er betalt fuld pris for. Så derfor skal jeg kun betale 420 kr.

Så går der en lille uge, og jeg modtager min tilladelse til den nye riffel. Derefter kører jeg igen over til våbenhandleren og viser ham tilladelsen. Så får jeg den nye riffel udleveret, og afleverer den gamle. Våbenhandleren plejer også at få den gamle tilladelse udleveret sammen med riflen, så sørger han for at afmelde den.

Nu har jeg så, igen, kun én riffel, men tilladelsen til den kostede det halve at ansøge om, og den gælder i 10 år. Men når tilladelsen til den skal fornys, eller hvis jeg køber en riffel mere (den står allerede i skabet), er det 840 kr, for på det tidspunkt har jeg jo ikke en der er betalt fuld pris for i forvejen.

Der er intet "går den så går den" i det. Det er 100% efter loven. Forresten er jeg ret nysgerrig mht forskellige rifler, så jeg køber og sælger vel i gennemsnit en riffel om året. Det løber op, og statskassen har ihvertfald godt og vel tjent til både toner og printerpapir på de tilladelser de har lavet til mig.
Senest rettet af Lassescout 1. feb 2013, 20:36, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Deepo » 1. feb 2013, 20:35

OK. Det er selvfølgelig sådan det skal fortolkes.

/Mogens

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 1. feb 2013, 20:52

Hvis jeg lige går ca. ti år tilbage, så har jeg haft: En Sauer 200 i 30-06 og 6,5x55 match, en Heckler&Koch 223 Rem, to stk. Anshutz salonrifler, en Sako 222 Rem, en Anshutz 22 Hornet, en Husquarna 9,3X 57, en Steyr Scout 308 Win, en Steyr Scout 376 Steyr, en S&L 308 W, en Sauer 200 STR 6,5x55, en S&L salonriffel og en Sako Forester 308 W. Dog har jeg kun haft halvdelen af riflerne i Danmark. Den anden halvdel havde jeg i Grønland, hvor man ikke bruger det hejs med tilladelser. Men alligevel spytter jeg da lidt i kassen af og til :oops:

Kunne egentlig godt tænke mig en forandlertilladelse. Så skal jeg bare have en våbenbog til at skrive riflerne ind i og ud af. Men så gode venner bliver jeg vist desværre ikke med de flinke betjente på våbenkontoret :rolf:
Senest rettet af Lassescout 1. feb 2013, 20:58, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Deepo
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Deepo » 1. feb 2013, 20:57

Lassescout skrev:Hvis jeg lige går ca. ti år tilbage, så har jeg haft: to stk. Anshutz salonrifler, en Sako 222 Rem, en Anshutz 22 Hornet, en Husquarna 9,3X 57, en Steyr Scout 308 Win, en Steyr Scout 376 Steyr, en S&L 308 W, en Sauer 200 STR 6,5x55, en S&L salonriffel og en Sako Forester 308 W. Dog har jeg kun haft halvdelen af riflerne i Danmark. Den anden halvdel havde jeg i Grønland, hvor man ikke bruger det hejs med tilladelser. Men alligevel spytter jeg da lidt i kassen af og til :oops:
Lad os håbe på, at vore politikere ikke får indført fuld brugerbetaling på dette område. Tænk bare på Posk DK's "service". Så kan vi da glæde os over, at det er forholdsvist billigt at have tilladelser til våben.

/Mogens

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 1. feb 2013, 21:03

Æhhhhh, jeg vil gerne nøjes med at betale det det koster at drive systemet.

De har et jagttegnsregister og et strafferegister de slår op i på PC´en, når jeg skal bruge en ny tilladelse. Det tager 5 minutter. Jeg er ofte gået ud fra våbenkontoret ti minutter efter jeg kom. Så det vi betaler er en skat på våben, ikke en brugerafgift. Det er derfor beløbene er fastsat i våbenloven, ikke i bekendtgørelsen. For i Grundloven står der, at ingen skat kan udskrives uden ved lov.
Hilsen Lasse.

Predator
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning med krudtvåben
Geografisk sted: Jylland øst
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Predator » 1. feb 2013, 21:11

@Lassescout

Jeg har så oplevet at jeg havde 2 rifler. En til fuld afgift og en til ½ afgift.

Så solgte jeg den til fuld afgift, hvilket udløste en efterregning på 420kr, for, som damen på våbenkontoret sagde, "du SKAL jo have 1 riffel på fuld afgift"
Efterregningen kom 3 måneder efter at jeg havde købt riffel nummer 2

Sikkert endnu en selvopfundet regel. Det er ikke første gang fra det våbenkontor.
--
mvh.
en Predator

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 1. feb 2013, 21:17

Den skal du klage over.

Du har jo for længst indleveret ansøgningen, og de har behandlet den, så du kunne jo bare have sagt, at du ikke skulle bruge yderligere tilladelse end den du allerede havde, og derefter nægtet at betale efterregningen. Jeg er sikker på, du havde fået ret.
Hilsen Lasse.

Predator
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Predator » 1. feb 2013, 21:28

Ja, det ligger et par år tilbage, så det er nok for sent at klage. desværre.

I stedet vil jeg klage over at samme våbenkontor har afvist min anmeldelse af luftvåben 5,5mm som jeg anmeldte på den dertil indrettede blanket "anmeldelse af luft og fjederbøsser erhvervet før 1/6-2012"

I stedet ville de have mig til at bruge blanketten "anmeldelse af erhvervelse/køb 0g/eller overdragelse af glatløbede haglgeværer, luft/fjedervåben"

Jeg sendte anmeldelsen ind 28/5 2012 og fik den retur 1/10 2012.

Telefonisk var de ikke i stand til at fortælle mig hvilket formål den første blanket har.....
--
mvh.
en Predator

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 1. feb 2013, 22:32

Du gør ret i at fastholde anmeldelsen af luftbøssen på den første blanket. Så må du nemlig beholden den i fremtiden, uanset om du har jagttegn eller ej.

Hvis du går med til at bruge den blanket politiet foreslår, er besiddelsen af bøssen pludselig afhængig af, at du er jagttegnsberettiget, og så kan du ikke blive ved med at beholde den hvis du vælger at ophøre med at betale jagttegnet.

Så bare udfyld den oprindelige blanket én gang til, og send dem den, det kan I have meget sjov ud af.
Hilsen Lasse.

Predator
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Predator » 1. feb 2013, 22:40

OK Lasse.

Det prøver jeg
--
mvh.
en Predator

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 5. feb 2013, 08:53

Predator skrev:@Lassescout

Jeg har så oplevet at jeg havde 2 rifler. En til fuld afgift og en til ½ afgift.

Så solgte jeg den til fuld afgift, hvilket udløste en efterregning på 420kr, for, som damen på våbenkontoret sagde, "du SKAL jo have 1 riffel på fuld afgift"

Sikkert endnu en selvopfundet regel. Det er ikke første gang fra det våbenkontor.
Fuldstændig vandvittigt, og en skændsel at dem der arbejder professionelt med tingene har så lidt styr på deres ting. Der er intet belæg for dette, og du burde måske gøre dem opmærksom på det, så andre kunne slipper for denne ulovlige afgift.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 5. feb 2013, 12:14

Kenneth Jensen skrev:
Predator skrev:@Lassescout

Fuldstændig vandvittigt, og en skændsel at dem der arbejder professionelt med tingene har så lidt styr på deres ting. Der er intet belæg for dette, og du burde måske gøre dem opmærksom på det, så andre kunne slipper for denne ulovlige afgift.

Hilsen Kenneth
Ahh.. klap nu lige hesten. mener at det er korrekt
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 5. feb 2013, 14:04

Så klapper jeg lige hesten. Det er også meget hyggeligt :thumbup: .

I mellemtiden kan du måske forklare, hvorfor du mener man skal betale en efterregning for at ansøge om en tilladelse man for længst har ansøgt om. Og fået ? Du kan måske endda finde et sted i våbenloven hvor det står ? Jeg kan kun finde det her, og der står ikke noget om, at man hele tiden skal have én til fuld pris. :
§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr. For følgende tilladelser betales dog ikke:
1) Tilladelser til ammunition,
2)....

Stk. 2. Afgiften nedsættes til det halve, hvis ansøgeren i forvejen har en våbentilladelse, for hvilken der er betalt fuld afgift.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Angus
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt Genladning
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af Angus » 6. feb 2013, 09:35

På det våbenkontor hvor jeg kommer skal man ha en tilladelse på fuld pris.
Som jeg læser det så koster det 840kr for den første tilladelse og får du ikke den
ja så får du nok heller ikke en tilladelse til 420kr,så er der nok andre ting der
spiller ind hvis du ikke får tilladelsen...

Angus
At jage er at leve

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 6. feb 2013, 11:10

Lassescout skrev:Så klapper jeg lige hesten. Det er også meget hyggeligt :thumbup: .

I mellemtiden kan du måske forklare, hvorfor du mener man skal betale en efterregning for at ansøge om en tilladelse man for længst har ansøgt om. Og fået ? Du kan måske endda finde et sted i våbenloven hvor det står ? Jeg kan kun finde det her, og der står ikke noget om, at man hele tiden skal have én til fuld pris. :
§ 6 b. For indgivelse af ansøgning om tilladelse efter denne lov betales 840 kr. For følgende tilladelser betales dog ikke:
1) Tilladelser til ammunition,
2)....

haha ja da :blink:
Det jeg mente (lidt kortfattet fra telefonen) var blot det, at der skal være en eksisterende tilladelse til 840kr. for at få de efterfølgende tilladelser til 'halv pris'. Såfremt man sælger våbenet med den 'dyre' tilladelse skal et andet af de 'efterfølgende' tilladelser betales til fuld pris.
MEN
Du har helt ret i, at det ikke specifikt fremgår, at der hele tiden skal indehaves en våbentilladelse til 'fuld pris'.
Så jeg må nok give dig ret i, at der ikke er belæg for at Politiet opkræver manko for en tilladelse til halv pris via en 'efterregning' såfremt man afhænder et våben på tilladelse til 'fuld pris' (scenarie B), men at der ved efterfølgende tilladelser vil blive afkrævet 'fuld pris'.

A. Våben A (840kr.), Våben B(420kr.).
B. Våben A sælges. Ingen ændring for afgift våben B(420kr.).
C. Våben C anskaffes (840kr.). Ingen ændring for afgift våben B(420kr.).
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 6. feb 2013, 15:27

Så er vi helt enige Marius.

Du udtrykker endda det jeg prøvede at sige betydeligt enklere og klarere end jeg magtede det :thumbup: .

Derudover kan jeg kun opfordre til, at hvis man som jeg jævnligt køber og sælger rifler, så er det en god idé at have en "keeper" på den dyre tilladelse. For mit vedkommende er det faldet så heldigt, at jeg nu har min fars gamle baneriffel på en dyr jagtriffeltilladelse. Den riffel bliver aldrig solgt, det er en sikker "keeper". Så fra nu af vil jeg bare blive ved med at betale 840 kr. for tilladelsen til den, når den udløber. Alle andre rifler kan jeg købe uden at betale mere end 420 kr. pr. gang.

@ Angus: Der er ingen der er i tvivl om, hvad man skal betale for at ansøge om sin allerførste tilladelse. Diskussionen har gået på, om man kan slippe med at betale halv pris for den anden, hvis man (næsten) samtidig sælger den første i bytte for den anden. Og det kan man på grund af det der (næsten) :twisted: . Til gengæld er man så nødt til at betale fuld pris for nr. 3.
Hilsen Lasse.

Besvar