Hvad med tilladelser når man byder hos et auktionshus?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Roflz
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiske/gamle våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 23 times

Hvad med tilladelser når man byder hos et auktionshus?

Indlæg af Roflz » 13. feb 2013, 17:29

Hej alle!

Jeg har søgt lidt rundt, men synes ikke jeg umiddelbart kan finde noget relevant.

Hvordan fungerer det i praksis medtilladelser når man handler på et auktionshus som lauritz?

Jeg kan regne ud at man vinder auktionen inden man begynder at søge om tilladelse, men der står på f.eks. lauritz at man skal afhente inden 3 dage. Man kan da ikke regne med at få en tilladelse inden for den tid? specielt ikke hvis våbenkontoret "stritter imod"?

Hvad gør i? Har i prøvet at måtte annullerere et køb pga. manglende tilladelse?

\R
"The only thing that saves us from the bureaucracy is inefficiency. An efficient bureaucracy is the greatest threat to liberty." Eugene McCarthy - Time magazine, 12 Februar 1979

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Re: Hvad med tilladelser når man byder hos et auktionshus?

Indlæg af Lasse68 » 13. feb 2013, 17:39

1. Du "vinder" auktionen.
2. Søger tilladelse til den specifikke riffel hos politiet.
3. Når den er i hus, henter du skyderen hos auktionshuset.

Så simpelt er det. Glæd dig.

Auktionshusene ved selvfølgelig godt at der går tid med at vente på tilladelsen. De må jo alligevel ikke udlevere noget uden at se tilladelsen først.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Holst
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: garand m1, m1a, m1carabin
Geografisk sted: randers
Has thanked: 15 times

Sv: Hvad med tilladelser når man byder hos et auktionshus?

Indlæg af Holst » 13. feb 2013, 18:29

Jeg vandt, for et par år siden, en aktion på en us carbin. Jeg fik ikk tilladelse fra politiet, og klagede, og "tabte" også der. Jeg holdte larutiz opdateret løben, og det var okay med dem. Og da jeg, tilsidst måtte give op, blev carbinen bare sat tilsalg igen.

Sendt fra min GT-N7000 med Tapatalk2

Brugeravatar
Holst
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: garand m1, m1a, m1carabin
Geografisk sted: randers
Has thanked: 15 times

Sv: Hvad med tilladelser når man byder hos et auktionshus?

Indlæg af Holst » 13. feb 2013, 18:32

Glemte lige, at jeg selvfølgelig betalte mit bud for carbinen. Og da den blev solgt igen, fik jeg de penge for den

Sendt fra min GT-N7000 med Tapatalk2

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 14. feb 2013, 14:30

Hvis man har budt via web, så har man automatisk 14 dages returret, også hos auktionshusene, så hvis man er indenfor den frist behøver man ikke afvente at den bliver solgt igen.

Hilsen Kenneth

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 14. feb 2013, 20:36

Hos Lauritz.com er de godt klar over, at det kan tage lang tid at få en våbentilladelse. Så man kommer ikke til at betale for opbevaringen af våbnet hos dem i den tid der går, selvom det ligger ud over de tre dage man normalt har. Det skriver de faktisk også på hjemmesiden under "købsvilkår".
Ved køb af visse våben kan varen først udleveres, når køber kan fremvise våbentilladelse til det konkrete våben. Der pålægges ikke opbevaringsgebyr i den periode, det tager at opnå denne tilladelse (typisk 1-3 uger).
De 14 dages returret gælder fra du afhenter våbnet, ikke fra da du fik hammerslag. Så du kan snildt nå at få riflen hjem og afprøve den på skydebanen. Hvis den ikke lever op til dine forventninger, kan du lade handelen gå tilbage. Så får du dine penge igen, men udgiften til våbentilladelsen på 840 eller 420 kr. er tabt.

Jeg har selv lige været turen igennem. Fik hammerslag på en gammel Sako. Søgte våbentilladelse ud fra de oplysninger om fabrikat, pibelængde og serienummer der fremgik af beskrivelsen, og hentede riflen da jeg havde våbentilladelsen. Så var jeg lidt for længe om at få skaffet montager og monteret en kikkert, og nu viser det sig at den egentlig ikke skyder særlig godt. Ihvertfald ikke med Norma Jaktmatch. Havde jeg været lidt hurtigere, tror jeg næsten jeg havde sendt den retur, men nu vil jeg lige prøve at frilægge piben og bedde låsen i skæftet, og så se om ikke det kurerer den. Låsen og piben ser nemlig sunde nok ud, så den burde kunne bringes i fin form uden at bekoste en formue. Men det er jo lidt af et lotteri at købe på auktion, sådan er det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar