Opbevaring af riffel ved jagtophold uden for bopæl i DK?
- Memphis
- Gold Member
- Interesser: Natur
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 1 time
Opbevaring af riffel ved jagtophold uden for bopæl i DK?
Hej alle sammen.
I forbindelse med bukkejagten har jeg taget fri i 4 dage, så der er rigelig tid til jagt.
Nu er det sådan at min konsortie hvor jagten kommer til at foregå ligger omkring 1 times kørsel væk fra min bopæl og man skal i forvejen ret tidligt op for at være klar ved solopgang. I den forbindelse er jeg ret heldig at noget af min familie har et sommerhus omkring 5 minutters kørsel fra reviret og at jeg gerne må overnatte der de første 4 nætter at bukkejagten. Her kommer problemstillingen jeg ikke har kunne finde svar på.
Må jeg have min riffel med i dette sommerhus når der på adressen ikke forefindes et SkaFor blå godkendt våbenskab, som riflen kan låses ind i?
Altså må den midlertidigt, i forbindelse med jagtophold, opbevares i et sommerhus hvor i jeg befinder mig? (Inkl. ammunition)
Jeg vil opholde mig i sommerhuset i hele perioden hvor riflen befinder sig der, undtagen når jeg er på reviret morgen og aften.
Ser gerne referencer til paragraffer hvis det kan lade sig gøre.
På forhånd tak.
I forbindelse med bukkejagten har jeg taget fri i 4 dage, så der er rigelig tid til jagt.
Nu er det sådan at min konsortie hvor jagten kommer til at foregå ligger omkring 1 times kørsel væk fra min bopæl og man skal i forvejen ret tidligt op for at være klar ved solopgang. I den forbindelse er jeg ret heldig at noget af min familie har et sommerhus omkring 5 minutters kørsel fra reviret og at jeg gerne må overnatte der de første 4 nætter at bukkejagten. Her kommer problemstillingen jeg ikke har kunne finde svar på.
Må jeg have min riffel med i dette sommerhus når der på adressen ikke forefindes et SkaFor blå godkendt våbenskab, som riflen kan låses ind i?
Altså må den midlertidigt, i forbindelse med jagtophold, opbevares i et sommerhus hvor i jeg befinder mig? (Inkl. ammunition)
Jeg vil opholde mig i sommerhuset i hele perioden hvor riflen befinder sig der, undtagen når jeg er på reviret morgen og aften.
Ser gerne referencer til paragraffer hvis det kan lade sig gøre.
På forhånd tak.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1123 times
Re: Opbevaring af riffel ved jagtophold uden for bopæl i DK?
Fra våbenbekendtgørelsen.
§ 22. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåset gemme.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
- MTN
- Silver Member
- Interesser: Jagt, skydning, MC
- Geografisk sted: Nord for Limfjorden
- Has thanked: 13 times
LINK til lovsamlingen på Retsinformation.dkOpbevaring
§ 21. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 6. Politidirektøren kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.
Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.
Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 17, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
§ 22. Bestemmelserne i § 21, stk. 2-4, finder ikke anvendelse på midlertidig opbevaring af skydevåben i forbindelse med jagt, skydekonkurrence eller andet anerkendelsesværdigt formål. Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt. Skydevåben skal være under konstant tilsyn eller skal opbevares forsvarligt i et sikkert, aflåset gemme eller fastlåst til mur eller lignende og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende. Ammunition til skydevåben skal opbevares for sig i et aflåset gemme.
Satans - slået på stregen af Lassescout

Senest rettet af MTN 24. feb 2013, 13:25, rettet i alt 1 gang.
Martin
-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen
-Det kan gå så vidt, at man må gribe til - som min gamle lærer sagde det - den sidste fortvivlede udvej: at læse på stoffet. Citat Holger Juul Hansen
- Memphis
- Gold Member
Hvad så hvis jeg har et jagt relateret formål med mit ophold 4 dage i træk. Går den så?
- MTN
- Silver Member
Ja, det gør den.Memphis skrev:Hvad så hvis jeg har et jagt relateret formål med mit ophold 4 dage i træk. Går den så?
Et rigtig godt eksempel, synes jeg selv, er tv-programmet NAK&ÆD. Tænk på at de er ude 'on location' et par dage(eller flere) i træk. Hvis ikke det var lovligt, skulle der nok have være ballade for længe siden

Martin
- Memphis
- Gold Member
Måske skulle jeg købe sådan en lille mønt-kasse i rød så jeg kan låse min ammunition væk i den
Tak for svar. Dejligt at min overnatningsplan kan lykkes.

- MTN
- Silver Member
Memphis skrev:Måske skulle jeg købe sådan en lille mønt-kasse i rød så jeg kan låse min ammunition væk i den![]()

Jeg ville blot bruge/købe en af de utallige aflåselige ammunitions-alu-kufferter, til flytransport. De koster ikke alverden, og så er den da betydeligt skønnere at kigge på, end en rød møntkasse

Martin
-
- Platin Member
Den med aflåst gemme til ammunitionen kan efter min mening løses på flere måder. En lille pengekasse er én af dem. En låst skuffe i et skrivebord er en anden. Endelig kan man lægge ammunitionen i et skab og låse døren ind til værelset med skabet.
Det er bare om at bruge sin sunde fornuft, og gøre det besværligere for en evt. indbrudstyv. Stoppe ham kan man ikke, hvis han har tid nok, og ikke er bange for at larme. endelig er du jo typisk selv i sommmerhuset det meste af tiden, hvor du ikke er på jagt, så det hænger fint sammen med, at der er lidt lempeligere krav til opbevaring, end derhjemme, hvor våben og ammunition må stå alene hjemme i al den tid vi spilder med at være på arbejde
.
Det er bare om at bruge sin sunde fornuft, og gøre det besværligere for en evt. indbrudstyv. Stoppe ham kan man ikke, hvis han har tid nok, og ikke er bange for at larme. endelig er du jo typisk selv i sommmerhuset det meste af tiden, hvor du ikke er på jagt, så det hænger fint sammen med, at der er lidt lempeligere krav til opbevaring, end derhjemme, hvor våben og ammunition må stå alene hjemme i al den tid vi spilder med at være på arbejde

Hilsen Lasse.
- JPedersen
- Gold Member
- Interesser: jagt, vildt, våben og knive
- Geografisk sted: Tune
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Sv: Opbevaring af riffel ved jagtophold uden for bopæl i DK?
Den med aflåst gemme er en gamle lov, der er blevet lavet om? Tag og læs lovteksten citeret længere op, den siger den skal være i sikringsskab der overholder det samme som våben.. ;)Lassescout skrev:Den med aflåst gemme til ammunitionen kan efter min mening løses på flere måder. En lille pengekasse er én af dem. En låst skuffe i et skrivebord er en anden. Endelig kan man lægge ammunitionen i et skab og låse døren ind til værelset med skabet.
Det er bare om at bruge sin sunde fornuft, og gøre det besværligere for en evt. indbrudstyv. Stoppe ham kan man ikke, hvis han har tid nok, og ikke er bange for at larme. endelig er du jo typisk selv i sommmerhuset det meste af tiden, hvor du ikke er på jagt, så det hænger fint sammen med, at der er lidt lempeligere krav til opbevaring, end derhjemme, hvor våben og ammunition må stå alene hjemme i al den tid vi spilder med at være på arbejde.
Sendt fra min HTC Sensation Z710e med Tapatalk2
MVH Jonas
”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?
”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”
”Hvor mange skydevåben har de egentlig”?
”Flere end jeg har brug for, - men færre end jeg kunne tænke mig”
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Re: Sv: Opbevaring af riffel ved jagtophold uden for bopæl i
Er du ikke venlig at finde den tekst du mener det skulle være strammet op i.Thorkil02 skrev:Den med aflåst gemme er en gamle lov, der er blevet lavet om? Tag og læs lovteksten citeret længere op, den siger den skal være i sikringsskab der overholder det samme som våben.. ;)Lassescout skrev:Den med aflåst gemme til ammunitionen kan efter min mening løses på flere måder. En lille pengekasse er én af dem. En låst skuffe i et skrivebord er en anden. Endelig kan man lægge ammunitionen i et skab og låse døren ind til værelset med skabet.
Det er bare om at bruge sin sunde fornuft, og gøre det besværligere for en evt. indbrudstyv. Stoppe ham kan man ikke, hvis han har tid nok, og ikke er bange for at larme. endelig er du jo typisk selv i sommmerhuset det meste af tiden, hvor du ikke er på jagt, så det hænger fint sammen med, at der er lidt lempeligere krav til opbevaring, end derhjemme, hvor våben og ammunition må stå alene hjemme i al den tid vi spilder med at være på arbejde.
Sendt fra min HTC Sensation Z710e med Tapatalk2
Det jeg kan finde er følgende:
Denne tekst (Læg mærke til ordlyden "Gældende", lur mig om ikke det betyder den er... Gældende):
BEK nr 997 af 19/10/2009 - Gældende
Bekendtgørelse om våben og ammunition mv.
Med link der peger herhen:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=127786
Hvor der står nedenstående:
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Platin Member
Thorkil, du har forstået opbevaringsreglerne for ammunition derhjemme helt rigtigt. Det skal i sikringsskabet.
Men du har nok ikke nærlæst spørgsmålet, der går på hvad man gør på jagtturen når man overnatter i sommerhus. I det tilfælde er der ikke krav om sikringsskab. Det samme gælder heldigvis når man er til skyttestævne, ellers skulle der have været sikringsskabe på værelserne i Ulfborg, og det er der ikke.
Men du har nok ikke nærlæst spørgsmålet, der går på hvad man gør på jagtturen når man overnatter i sommerhus. I det tilfælde er der ikke krav om sikringsskab. Det samme gælder heldigvis når man er til skyttestævne, ellers skulle der have været sikringsskabe på værelserne i Ulfborg, og det er der ikke.
Hilsen Lasse.
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
For lige at skære svaret ud i pap, selvom det blev nævnt lidt tidligere i forbindelse med Nak & Æd, så er det sætningen her der er vigtig:Memphis skrev:Hvad så hvis jeg har et jagt relateret formål med mit ophold 4 dage i træk. Går den så?
"Midlertidig opbevaring af skydevåben må kun finde sted fra dagen før til dagen efter formålet er opfyldt"
Så er du på jagt fire dage er det ok at du tager afsted dagen før den starter og når du har været på jagt fire dage, tager en ekstra overnatning inden du kører hjem igen. Altså i alt seks dage med våbenet midlertidigt opbevaret.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."