Indskrivnig af haglvåben i våpenpasset med en gyldighed 5år

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Lille
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, genladning,madlavning
Geografisk sted: Plutøen
Has thanked: 1 time

Indskrivnig af haglvåben i våpenpasset med en gyldighed 5år

Indlæg af Lille » 16. apr 2013, 11:12

I vores broder forum VTF blev der skrevet om at de nu var muligt at få skrevet sine haglvåbene ind i våbenpasset med max. 5 års gyldighed uden yderlige krav genansøgning hvert år.
Nu havde jeg kontaktet i går vores lokale våbenkontor og efterspurgte netop dette.
Svar var nej den går ikke. 1 år og en ny ansøgning hvert år da den følger jagttegnet og forsikringen som er tilkoblet.
Flere medlemmer har tilsyneladende fået en indskrivning med 5 år gyldighed på forskellige våbenkontorer landet rund.
Er der nogle af jer der bekend/ved hor der findes ændringen i loven /bekendtgørelsen
Vedrørende dette emne?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2995 times
Been thanked: 377 times

Re: Indskrivnig af haglvåben i våpenpasset med en gyldighed

Indlæg af Kalthoff » 16. apr 2013, 17:34

Lille skrev:I vores broder forum VTF blev der skrevet om at de nu var muligt at få skrevet sine haglvåbene ind i våbenpasset med max. 5 års gyldighed uden yderlige krav genansøgning hvert år.
Nu havde jeg kontaktet i går vores lokale våbenkontor og efterspurgte netop dette.
Svar var nej den går ikke. 1 år og en ny ansøgning hvert år da den følger jagttegnet og forsikringen som er tilkoblet.
Flere medlemmer har tilsyneladende fået en indskrivning med 5 år gyldighed på forskellige våbenkontorer landet rund.
Er der nogle af jer der bekend/ved hor der findes ændringen i loven /bekendtgørelsen
Vedrørende dette emne?
Findes 1 års reglen i nogen bekendtgørelse?

I "Bekendtgørelse om erhvervelse, besiddelse og transport af skydevåben for personer bosiddende i et EF-land." af 9/12/1992 er haglvåben ikke særskildt nævnt, og der står at våbenpasset har en gyldighedsperiode på 5 år:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=57847

Jeg undres blot. Det argument du citerer, blev jeg selv mødt med på våbenkontoret. Det giver ingen mening i mit hovede, al den stund at våbentilladelsen til riflen ophører hvis jeg ikke fornyer jagttegnet.

Personligt synes jeg det er unødigt besvær for mig såvel som for våbenkontoret at skulle forbi årligt for at genansøge om haglvåbnene. Jeg mangler at forstå hvad formålet er.

Alternativet at nøjes med at indskrive rifler, og så risikere at miste en fuglejagt i udlandet fordi der så skal ventes på ansøgning om optagelse af haglbøssen i våbenpasset er lige så irriterende.

Mit personlige gæt på en årsag er at der i EU regelsættet om våbenpas er en formulering i stil med at våben ikke kan indskrives med længere løbetid end den tilladelse de besiddes på, og at en fiffig dansk embedsmand så har hjulpet de danske jægere, sportsskytter og våbenkontorer ved at sige at danske riffeltilladelser løber over 10 år (og behændigt set bort fra afhængigheden af årlig fornyelse af jagttegnet), netop for at spare jægere, sportsskytter og våbenkontore for at skulle genansøge om riflerne hvert år. Det er den slags aktiviteter embedsmænd og jurister kan bruge rigtigt mange arbejdstimer på at holde sig sysselsat med.

Kender nogen til EU reglerne på området? Jeg vil gerne se om jeg har gættet rigtigt.

Jeg kunne godt håbe på en pragmatisk løsning, hvor våbenkontorene begyndte at indskrive haglvåben med samme 5 års gyldighed som våbenpasset selv. For det er svært at se hvad det skulle skade.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Indskrivnig af haglvåben i våpenpasset med en gyldighed

Indlæg af Lassescout » 16. apr 2013, 19:47

Specielt fordi du lovligt kan eje haglgeværet i 10 år uden at have jagttegn, giver det ingen mening at forny indskrivningen i våbenpasset hvert år. Derimod er våbentilladelsen til riflen ugyldig hvis du ikke har et gyldigt jagttegn, så her var der da en vis ræson i det, men lad os nu ikke give DJØF´erne gode idéer.

Jeg hilser det velkomment hvis alle våben indskrives i passet én gang for alle.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar