Lån af riffel - hvilke muligheder er der?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Getafix
Newbie
Newbie
Interesser: Sportsskydning/hyggeskydning
Geografisk sted: København

Lån af riffel - hvilke muligheder er der?

Indlæg af Getafix » 11. maj 2013, 14:32

Hej kære venner

Jeg erhvervede jagttegn sidste år, og i år vil jeg gerne tage riffelprøven men uden, at skulle investere i fin riffel og kikkert i år.

Jeg har talt med en kollega om, at jeg kan låne hans riffel at træne med, og efterfølgende aflægge riffelprøven med den.
I den forbindelse forestillede jeg mig, at lovliggørelsen af dette lån kunne klares med en bæretilladelse, men har efterfølgende talt med en person som mente, at det ikke længere kan lade sig gøre.

Hvad er op on ned... har jeg overhovedet mulighed for, at låne hans riffel?

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Interesser: Natur
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Re: Lån af riffel - hvilke muligheder er der?

Indlæg af Memphis » 11. maj 2013, 14:46

Du har ret.

Du skal have en bæretilladelse til din kollegas riffel og så kan du træne med den samt gå til riffelprøven.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Sv: Lån af riffel - hvilke muligheder er der?

Indlæg af 308 W » 11. maj 2013, 15:00

Hvad er idéen i at tage riffeltegn med en kollegas riffel?

Hvad skal du bruge tegnet til? Tage på jagt med forskellige rifler som du ikke er 100% fortrolig med?

Køb du hellere end billig eventuelt brugt.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Brønden
Platin Member
Platin Member
Interesser: Våben & Jagt

Indlæg af Brønden » 11. maj 2013, 15:04

ingen hastige beslutninger. tegn bære tilladelsen. prøv mange rifler i forskellige kalibre inden du gør noget. 223, 6,5x55, 308,

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 11. maj 2013, 16:28

en bærer tilladelse koster formentligt det samme som en almindelig riffel tilladelse. en 6,5x55 baneriffel kan erhverves for omkring 1000kr. for 1500kr ekstra sidder der en kikkert på. så er ekstra udskrivningen immervæk kun 2500kr + riflen er din egen og den skyder med noget af det billigste ammo man kan finde som holder energierne. Ja det er ikke spitzen klasse, men du kan ramme alt på jagt relevante afstande x 2.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 11. maj 2013, 17:14

Jeg har sommetider tænkt, særligt når unge nyjægere skriver ind og spørger om råd, om ikke der er en risiko for, at de ender med at blive mere forvirrede, end de var.
Meningen er jo god nok, men vi har alle forskellige opfattelser og jeg mener, at det kan være svært at give et godt råd til folk, som man ikke kender.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 11. maj 2013, 17:20

Bæretilladelse koster det samme som en alm tilladelse... 840 kr for første - derefter 420 kr for de næste...

Men hvorfor bestå riffelprøven med en andens riffel... Så består du riffelprøven, hvorefter du skal låne hans riffel hver gang du skal på jagt. Du må kun gå på jagt med rifler hvortil du har tilladelse... Så ender du alligevel med at købe din egen til sidst. Hvis du låner en andens riffel, så skal du også til at indskyde den hver eneste gang du tager afsted - ikke sikkert han har samme træfpunkt som dig...

Med andre ord; hvad vil du bruge en bestået riffelprøve til såfremt du ikke har en riffel alligevel...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Getafix
Newbie
Newbie

Indlæg af Getafix » 11. maj 2013, 19:58

Ideen med, at låne en riffel er netop, at jeg ikke skal investere i min egen p.t. idet, at jeg har prioriteret andre investeringer i år... man kan jo ikke det hele på én gang.
Det har ikke været min tanke, at gå på jagt med en låne riffel, men først praktisere jagten det når jeg har fået købt min egen, og har fået trænet ordentligt med den... og det var så tanken, at det skulle være til næste år når pengekisten igen har fået dækket bunden.

Jeg må så tilstå, at jeg ikke ved meget om priserne på riffel og kikkert som vil gøre det ud for fin begynderløsning.

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt,hund
Been thanked: 6 times

Indlæg af Labgirl » 11. maj 2013, 20:00

Der kan være adskillige gode grunde til, at man ønsker at låne en riffel at bestå prøven med.

F.eks er det muligt at man ønsker riffel til rævejagt men ikke ønsker en kaliber der kræves til prøven (råvildt). I så fald skal man kun bruge en større kaliber den ene gang det (forhåbenligt) tager at bestå prøven.

Det er også muligt at man ønsker at bestå prøven for så derefter at finde den helt rigtige riffel som man bare ikke kan leve uden. Og at have alt den tid til det man har behov for.

Måske det synes anderledes eller endda underligt for andre - so what? Det er heldigvis folks eget valg.

Ts du skal bruge en bæretilladelse. God fornøjelse :thumbup:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 11. maj 2013, 20:11

Getafix skrev:Ideen med, at låne en riffel er netop, at jeg ikke skal investere i min egen p.t. idet, at jeg har prioriteret andre investeringer i år... man kan jo ikke det hele på én gang.
Det har ikke været min tanke, at gå på jagt med en låne riffel, men først praktisere jagten det når jeg har fået købt min egen, og har fået trænet ordentligt med den... og det var så tanken, at det skulle være til næste år når pengekisten igen har fået dækket bunden.

Jeg må så tilstå, at jeg ikke ved meget om priserne på riffel og kikkert som vil gøre det ud for fin begynderløsning.
Du behøver ikke riffel tegn for at købe eller træne med en riffel, så det er kun en større udgift at få bæretilladelse.

Det giver ingen mening.

Mine 5 øre.

Brugeravatar
Getafix
Newbie
Newbie

Indlæg af Getafix » 11. maj 2013, 20:12

Yep, det var netop det der var tanken... riffelprøven skal i hus - guld på kistebunden - og så gå efter "guldet" :biggrin:

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Labgirl » 11. maj 2013, 20:31

308 W skrev: Det giver ingen mening.
Måske ikke for dig. Tillykke - du har fundet din begrænsning :biggrin:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 11. maj 2013, 20:43

Jeg er meget enig med flere her.

Den fornuftige rækkefølger er:

Køb Riffel
Få våbentilladelse fra politiet
Hent riffel hos sælger (husk masser af krudt)
Træn med riffel til tilfredsstillende resultat
Riffelprøve beståes
Ud på jagt og skyde et dyr
Tage nogle gode billeder og lægge dem på NVF.dk sammen med den gode historie

Jeg kan bare ikke se et formål med at gå til prøve med en anden mands gevær. Der er INGEN fordele ved det. Kun besvær og udgifter.

Men det er da et (relativt) frit land vi lever i.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 11. maj 2013, 20:56

Labgirl skrev:
308 W skrev: Det giver ingen mening.
Måske ikke for dig. Tillykke - du har fundet din begrænsning :biggrin:
Jeg har riffel så det er ikke min begrænsning, find du bare strikketøjet frem igen ;)

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Labgirl » 11. maj 2013, 21:57

Det er en begrænsning når man ikke se andet end ens egen "sandhed".

Hvorfor hjælper i ikke ts med svar på spørgsmålet istedet for at fortælle hvad der er "fornuftigt" og at det ikke giver mening når der hele to gange forklares?
Hvad med at respektere beslutningen og oplysningerne og så vejlede istedet for?

Det bliver lidt skingret når svarene er "sådan er det bare"...

Måske det er dig der skal til at strikke 308 w. Der er det vist bedst at følge en opskrift slavisk har jeg hørt. Men igen, det kan også bare være rygter :biggrin:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af Lasse68 » 11. maj 2013, 22:25

Enig med Labgirl.

Lav alle fejlene. Lad være med at lytte til erfarne folk. Brug 840.- på en bæretilladelse du ikke kan bruge til en skid efter riffelprøven. Fik jeg sagt det - Lad være med at lytte til erfarne folk. Din egen løsning er altid den bedste. Erfarne folk bliver let "skingre" hvis de påpeger et hul i din plan.

Hvad skal man med en riffelprøve hvis man ikke ejer en riffel. At skyde på et dyr kræver 100% fortrolighed med rifflen og den pågældene ammunition. Der ligger masser af træning forud for jagt. Her skal pengene investeres - Ikke i en riffelprøve og en bæretilladelse til en anden mands riffel.
Hvis man var en erfaren riffelskytte, kunne det måske forsvares men for en nyjæger handler det også om jagtetik. At man via træning og forberedelse til riffelprøven, bliver fortrolig med sin riffel. Det mister man hvis man går til prøve med en anden mands riffel.

Beklager hvis ikke man er enig i dette men det får mig nu ikke til at ændre min holdning. :nolisten:
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Labgirl » 11. maj 2013, 22:38

Jeg elsker erfaringskortet. Det stikker "min far..." Kortet til enhver tid :thumbup: :biggrin:

Gad vide om du har læst dette:
Getafix skrev:Ideen med, at låne en riffel er netop, at jeg ikke skal investere i min egen p.t. idet, at jeg har prioriteret andre investeringer i år... man kan jo ikke det hele på én gang.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 308 W » 11. maj 2013, 22:44

Labgirl skrev:Jeg elsker erfaringskortet. Det stikker "min far..." Kortet til enhver tid :thumbup: :biggrin:

Gad vide om du har læst dette:

Det tror jeg at vi alle har læst... Men det giver stadig ikke mening.. Slet ikke når man læser "Ideen med, at låne en riffel er netop, at jeg ikke skal investere i min egen p.t. idet, at jeg har prioriteret andre investeringer i år..."

At bruge 840,- harmonere slet ikke med den sætning i mine jyske indvandre ører :director:

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten

Indlæg af Lasse68 » 11. maj 2013, 22:53

Som jeg skrev tidligere. Det er et frit land man lever i og man behøver ikke at lytte til andres råd. Men hvis man lægger sin gode idé ud på et forum med over 8000 brugere, så er der nok nogle der stiller spørgsmål og kommer med gode råd. Det kan man åbenbart ikke uden at der straks er en der der kalder folk skingre, og kritiserer deres debatmetoder.

Labgirl, jeg trækker mig fra denne diskution. Jeg er sikker på at uanset hvilke argumenter jeg stiller op med, så har du besluttet dig for at dette emne ikke skal debateres yderligere.

:beback: in another tråd.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Bessie4ever
UDMELDT AF NVF
Interesser: rifler,hjemmeladning
Geografisk sted: Øvre Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 23 times

Indlæg af Bessie4ever » 11. maj 2013, 23:03

[quote="Labgirl"]Jeg elsker erfaringskortet. Det stikker "min far..." Kortet til enhver tid :thumbup: :biggrin:

Hmm måske kunne de 840kr investeres bedre i en psykologkonsultation så du kunne få strarte processen med at bearbejde det trods som din far har lagt i dig!

Det vil i hvert fald give mere mening end din plan!
Kender det fra mig selv og ved hvor meget det har besværliggjort mit liv, at reagere på en relation

Men hvis man skal gøre en masse dumt inden man bliver voksen og hvis du er bagefter så søg tilladelse.

Hvad er det for en riffel? Kaliber? Kikkert? Ved du om riflen fungere optimalt? Vil du benytte ejerens ammunition eller vil du skyde riflen ind med billig træningsamu ? Og skal du så levere den indskudt med jagt amu igen og hvem skal betale de 15-20 patroner som det kan tage hvis kikkerten er en halvdårlig type? Jagt AMU kan koster op til 600kr/20stk ?
Perfect! Thats is good enough for me

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 11. maj 2013, 23:25

Lasse68 skrev:Enig med Labgirl.

Lav alle fejlene. Lad være med at lytte til erfarne folk. Brug 840.- på en bæretilladelse du ikke kan bruge til en skid efter riffelprøven. Fik jeg sagt det - Lad være med at lytte til erfarne folk. Din egen løsning er altid den bedste. Erfarne folk bliver let "skingre" hvis de påpeger et hul i din plan.

Hvad skal man med en riffelprøve hvis man ikke ejer en riffel. At skyde på et dyr kræver 100% fortrolighed med rifflen og den pågældene ammunition. Der ligger masser af træning forud for jagt. Her skal pengene investeres - Ikke i en riffelprøve og en bæretilladelse til en anden mands riffel.
Hvis man var en erfaren riffelskytte, kunne det måske forsvares men for en nyjæger handler det også om jagtetik. At man via træning og forberedelse til riffelprøven, bliver fortrolig med sin riffel. Det mister man hvis man går til prøve med en anden mands riffel.

Beklager hvis ikke man er enig i dette men det får mig nu ikke til at ændre min holdning. :nolisten:
Så er det heller ikke værre. jeg skød selv under 10 skud med min riffel før prøven. afhentede den om onsdagen, justerede kikkert groft ind med et skud, lørdag morgen 9:30 indskydning, kl 11:00 riffel prøve 80km væk. 6 ud af 6 sad i tieren, alle skud afgivet 45 sekunder efter vi måtte begynde at stoppe patroner i riflen og skyde.
men var da habil riffel skytte i forvejen. Det kan jo også være tilfældet her. det var dog flere år siden jeg sidst havde skudt med en riffel hvor det lugtede lidt af fisk.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Memphis
Gold Member
Gold Member
Interesser: Natur
Has thanked: 7 times

Indlæg af Memphis » 11. maj 2013, 23:43

Det som mange herinde er uforstående overfor er: Hvad skal du med riffeltegnet i år hvis du ikke selv har en riffel at tage på jagt med? Går ud fra at din ven skal bruge sin egen riffel.

Forstår fint at du gerne vil spare op til at du kan købe god kvalitet, jeg er selv ligesådan. Så kan du jo passende gå og lure, pille, stille spørgsmål og indhente viden og erfaring indtil du har tilstrækkeligt med penge i budgettet til at købe hvad du vil have. Derefter kan du gå i gang med at træne med din egen riffel og derefter tage prøven. Du vil som minimum "miste" 420 kroner på at have bæretilladelsen til din vens riffel. For ikke at tale om at du skal hente den hos ham, når du skal træne. En anden ting er at hans kikkertsigte er monteret en afstand der passer til hans kropsbygning og er skudt ind så den passer til ham. Så der er ikke ret mange fordele tydeligt for os andre i at du tager tegnet med en anden mands riffel.

Brugeravatar
Labgirl
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Labgirl » 12. maj 2013, 00:07

Lasse68 skrev:Som jeg skrev tidligere. Det er et frit land man lever i og man behøver ikke at lytte til andres råd. Men hvis man lægger sin gode idé ud på et forum med over 8000 brugere, så er der nok nogle der stiller spørgsmål og kommer med gode råd. Det kan man åbenbart ikke uden at der straks er en der der kalder folk skingre, og kritiserer deres debatmetoder.

Labgirl, jeg trækker mig fra denne diskution. Jeg er sikker på at uanset hvilke argumenter jeg stiller op med, så har du besluttet dig for at dette emne ikke skal debateres yderligere.

:beback: in another tråd.
Bare rolig. Jeg forlader denne tråd nu så fortsæt bare. Niveauet er så lavt nu at jeg ikke gider mere.

Det havde dig været rart om der blev læst at det ikke er mig der ønsker at låne en riffel. Jeg opponerer heller ikke imod forslagene der kommer. Jeg anmoder bare om at man hjælper ts ved at svare på spørgsmålet stillet og så kan man bagefter dele ud af erfaringer. Helst uden den der "jeg alene vide" attitude.

Men point taken. Det skal jeg ikke sige og det er så noteret. En psykolog mener jeg ikke jeg har brug for som foreslået. Men tak for omtanken.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 12. maj 2013, 00:36

Hold da helt kæft!
Det var så en af de tråde, der udviklede sig eksplosivt.
Først blev tråden til en lunte og derefter til en tændsnor.
Jeg tror at meget af forklaringen ligger i måden at udtrykke sig på,
for nogle mennesker ser det ud som ren idioti at tænke og handle anderledes,
end man selv gør, eller ville gøre, og deraf tonen og udtryksmåden.
Jeg håber, at spørgeren kan bruge det til noget, spørgsmålet var da OK og
uskyldigt nok.

-V-
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydere, udeliv og vellevned
Has thanked: 3 times

Indlæg af -V- » 12. maj 2013, 01:44

Gråskæg skrev:Hold da helt kæft!
Det var så en af de tråde, der udviklede sig eksplosivt.

Jeg håber, at spørgeren kan bruge det til noget, spørgsmålet var da OK og
uskyldigt nok.
Ja, man tør jo næsten ikke at nævne at jeg selv har gjort det samme som OP, bortset fra at i mit tilfælde er 'vennen' min fader, hvilket gør de potentielle problemer en hel del mindre.

Har jeg så også brug for en psykolog?

Besvar