Våben på riffeltilladelse og SKV samtidig.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
7TCU
This member is
This member is
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 50 times
Been thanked: 22 times

Våben på riffeltilladelse og SKV samtidig.

Indlæg af 7TCU » 16. maj 2013, 15:25

Hej
Har lige været på Våbenkontoret hvor den flinke dame forklarede mig at det et no go , at have en riffel både på SKV og polititilladelse til jagt.
Jeg har søgt lidt på det og har ikke fundet andet en HEPE's forklaring i anden tråd for 4 år siden og han skriver :

"Ovennævnte udmelding fra Sydøstjyllands Politi er ikke korrekt. Rigspolitichefen har for mange år siden meddelt De Danske Skytteforeninger, at der godt kan udstedes en våbentilladelse til jagt til en skytteforeningsriffel.

Politiet kan således udstede en våbentilladelse til jagt til en riffel, der samtidig er på SKV våbenlegitimation (våbenpåtegning). Dog kan Skytteorganisationerne bestemme, at det ikke må gælde en SKV riffel, som der er givet økonomisk tilskud til.

Rent praktisk vil der til samme riffel være to våbentilladelser:

1) en SKV våbenlegitimation (med de regler, der gælder for en sådan våbenlegitimation), samt
2) en våbentilladelse til jagt (med de regler, der gælder for en jagttilladelse)

Politiets Våbenregister kan håndtere begge typer våbentilladelse for samme riffel.

Hvad der ikke kan lade sig gøre er nævnt ovenfor. Det kan ikke lade sig gøre at udstede én våbentilladelse, til både baneskydning i en skytteforening og til jagt."

Er der nogen her, der har erfaring med dette emne ?? og det drejer sig ikke om en SAUER men en Rem 700 i .223 på SKV

Og det haster lidt , skal til riffelprøve 16/6 :cry:

Peter
Gibbs Rule #9: Never go anywhere without a knife

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Re: Våben på riffeltilladelse og SKV samtidig.

Indlæg af NSander » 16. maj 2013, 15:30

Kan du om ikke andet, så bare få den flyttet over på en jagttilladelse ? Jeg har aldrig oplevet nogle problemer med at bruge en jagtriffel på en skydebane, men en skytteforeningsriffel kan jo ikke bruges andre steder ? Hvad er fordelen ved en SKV tilladelse, hvis man har jagttegn ? Er det et krav det er på SKV til konkurrencer ?

Brugeravatar
7TCU
This member is
This member is

Indlæg af 7TCU » 16. maj 2013, 15:37

NSander skrev:Kan du om ikke andet, så bare få den flyttet over på en jagttilladelse ? Jeg har aldrig oplevet nogle problemer med at bruge en jagtriffel på en skydebane, men en skytteforeningsriffel kan jo ikke bruges andre steder ? Hvad er fordelen ved en SKV tilladelse, hvis man har jagttegn ? Er det et krav det er på SKV til konkurrencer ?
Det er desværre ikke muligt at bruge jagtvåben til f.eks Kombiriffel, så derfor vil jeg gerne have begge to :biggrin:

Peter

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 16. maj 2013, 16:54

Udfyld ansøgning og skriv dig selv på som sælger...
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
7TCU
This member is
This member is

Indlæg af 7TCU » 16. maj 2013, 17:41

Robse skrev:Udfyld ansøgning og skriv dig selv på som sælger...
Det var sådan cirka også det jeg gjorde :fun:

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 16. maj 2013, 17:44

7TCU skrev:
Robse skrev:Udfyld ansøgning og skriv dig selv på som sælger...
Det var sådan cirka også det jeg gjorde :fun:
Godt så - det er hamrende ligemeget hvad den flinke dame forklarer.
Udbed dig et skriftligt afslag og klag. Desværre, og jeg har set det,
løser det med sikkerhed ikke et problem på 10 dage, sikkert
nærmere 1/2 år. Men klag for princippets skyld.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

GBBF83
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiskskydning
Geografisk sted: Midt-Sjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GBBF83 » 16. maj 2013, 21:30

Jeg mener at have læst om en (mener at det var herinde), som havde sin Krag-Jørgensen med til riffelprøve. Den var på SKV, men han havde fået en tilladelse fra politiet, så han kunne bruge den til prøven.

Har snakket med formanden for min skytteforening, han mente også at det var muligt, at låne et af foreningens 6,5'ere med kikkert når jeg skal til riffelprøve enten i efteråret eller i foråret næste år.
Det tilladelsen fra politiet handler om, er en dispensation fra reglerne om anvendelsen af SKV våben (Skydninger i foreninger, skydebaner osv osv). Dette er ikke en dobbelt registrering, men en mulighed for at kunne anvende våbenet den ene dag. Så kan du evt. flytte våbenet senere når der er tid.

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 16. maj 2013, 21:49

Jeg har bedt min jagttegnsunderviser tage kontakt til dem der afholder riffelprøverne her på Fyn.
Jeg har selv en Remmy kombiriffel på SKV, og ville da gerne ha riffeltegn - men venter lidt med at købe jagtriffel.
..men da jeg pt. "kun" har en SKV-riffel ville det da være rart at kunne anvende den til riffelprøven og få DEN del overstået.
Jeg kunne naturligvis ikke finde på at bryde loven osv. og anvende en SKV riffel til jagt - men riffelprøven er baneskydning, og derfor burde det jo være okay.

Det umiddelbare svar jeg har fået indtil videre er, at så længe man har en lovlig tilladelse til våbnet og har sit jagttegn, så kan man aflægge prøve med våbnet.
MEN - da det i praksis er den prøvesagkyndige der skal sige god for at tilladelsen er på plads, så vil jeg hellere være HELT sikker.

HVIS jeg får svar indenfor overskuelig tid, skriver jeg naturligvis her.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
7TCU
This member is
This member is

Indlæg af 7TCU » 16. maj 2013, 22:24

Ja, det er jo en mulighed, men det løser ikke helt problemet, jeg vil have den på jagt også. :wall:

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Has thanked: 49 times
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 16. maj 2013, 22:39

7TCU skrev:Ja, det er jo en mulighed, men det løser ikke helt problemet, jeg vil have den på jagt også. :wall:
Uha nu bliver du avanceret :giggle:

For mig giver det absolut minus mening at det ikke er muligt at anvende et våben, som man har lovlig tilladelse til, til et formål man har lovlig tilladelse til.
Men jeg er jo også ufatteligt dum (sig ikke jeg mangler selverkendelse :biggrin: )

Jeg vil umiddelbart TRO (dermed sagt jeg har intet konkret at have det i), at det er nemmere at få tilladelse til at anvende en jagtriffel til skydning i skytteforeningsregi end omvendt. Kernen her tror jeg er $$.
...desværre har jeg indtil videre intet bud på hvordan man griber den lille teknikalitet an :???:
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Brugeravatar
7TCU
This member is
This member is

Indlæg af 7TCU » 16. maj 2013, 22:49

Ja, det er sgu svært at se logikken i det her, på den ene side: Ja det kan du godt , også afmelder vi den i SKV , så har du en jagt riffel , men ingen til kombiriffel, surt show :mad:

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Sv: Våben på riffeltilladelse og SKV samtidig.

Indlæg af 308 W » 16. maj 2013, 22:52

Hold da op hvor er det besværligt... Heldigvis er jeg kun jæger ;)

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 17. maj 2013, 08:26

Jeg mener altså ikke der er samkøring af SKV og politiets våbenregister. Jeg har også set flere indlæg fra brugere som til deres forbavselse fandt ud af, at når de har fået et SKV-våben på jagttilladelse, så skal de selv sørge for at afmelde det hos SKV.

Så det jeg ville gøre var da ganske enkelt at søge en jagtriffeltilladelse til riflen, og beholde SKV kortet også. Hvis politiet afmelder din riffel hos SKV, giver du bare skytteforeningen besked om, at det er en fejl, du vil beholde den på SKV. Så har du begge dele, og nu er det ikke dig, men de der mener det er ulovligt der har et problem. De skal henvise til en bestemmelse hvoraf det fremgår, før de kan foretage sig yderligere, og den bestemmelse findes ikke.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Indlæg af BentxBetjent » 17. maj 2013, 08:32

Lassescout skrev:Jeg mener altså ikke der er samkøring af SKV og politiets våbenregister. Jeg har også set flere indlæg fra brugere som til deres forbavselse fandt ud af, at når de har fået et SKV-våben på jagttilladelse, så skal de selv sørge for at afmelde det hos SKV.

Så det jeg ville gøre var da ganske enkelt at søge en jagtriffeltilladelse til riflen, og beholde SKV kortet også. Hvis politiet afmelder din riffel hos SKV, giver du bare skytteforeningen besked om, at det er en fejl, du vil beholde den på SKV. Så har du begge dele, og nu er det ikke dig, men de der mener det er ulovligt der har et problem. De skal henvise til en bestemmelse hvoraf det fremgår, før de kan foretage sig yderligere, og den bestemmelse findes ikke.
Der er ikke samkøring, og før i tiden skulle man selv afmelde i SKV hvis våbnet blev overført til våbentilladelse. Nu er det dog ofte at våbenkontoret afmelder i SKV som en service.
Jeg er selv i den situation at jeg ønsker et våben overført til våbentilladelse, jeg kan ikke finde nogen steder der står at våbnet ikke må være registreret begge steder.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 30. jun 2013, 02:14

Kommer til at tænke på følgende:

Hvis man ved at man (som jæger) generelt vil bruge sin riffel både til jagt og til skydning på en eller flere skydebaner, er det så på ansøgningen om våbentilladelse en fordel at både sætte kryds i feltet "jagt" og i feltet "fugle-/skiveskydning" ?
Eller kan dette ske at give nogle uforudsete praktiske problemer af en eller anden art?
Frihed frem for alt

Besvar