Våbeninstruktør på skydebanen
-
- Newbie
- Interesser: jagt, fiskeri, cykling
- Geografisk sted: Kolding
Våbeninstruktør på skydebanen
Jeg er nu ved at søge om våbentilladelse til en riffel jeg har købt og skal derfor til at øve mig så riffeltegnet kan komme i hus.
I den forbindelse vil jeg gerne vide om jeg må tage på skydebanen og øve mig uden skydeinstruktør når bare våbentilladelsen er iorden. Jeg ved at det vil være en god ide at have ham med.
Nogle kolleger mener at jeg ikke må gå på skydebanen uden skydeinstruktør.
God weekend
I den forbindelse vil jeg gerne vide om jeg må tage på skydebanen og øve mig uden skydeinstruktør når bare våbentilladelsen er iorden. Jeg ved at det vil være en god ide at have ham med.
Nogle kolleger mener at jeg ikke må gå på skydebanen uden skydeinstruktør.
God weekend
- 308 W
- Platin Member
- Interesser: Jagt & Hundetræning
- Geografisk sted: Midt/Vestjylland
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 19 times
Re: Våbeninstruktør på skydebanen
Jeg endnu ikke oplevet en bane uden en instruktør, du behøver ikke holde ham i hånden.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk4 Beta
-
- Newbie
På skydebanen i Vingsted kan man komme og skyde når man vil. Derfor spørgsmålet.
- Ssaaby
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og natur
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 38 times
På samme måde, som du også gerne må øve dig alene på en midlertidig skydebane, når reglerne herfor i øvrigt er opfyldt.
Hvis der fremgår andet i instruks for banens brug eller skydebanegodkendelsen, skal man naturligvis rette sig efter dette.
Hvis der fremgår andet i instruks for banens brug eller skydebanegodkendelsen, skal man naturligvis rette sig efter dette.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Ovenstående råd er i bedste fald noget uklare….
Når du har fået din våbentilladelse (med baggrund i gyldigt jagttegn) og afhentet riflen er der ikke lovmæssige krav om at der skal væren en instruktør til stede når du træner. Der kan muligvis være lokale krav for anvendelse af banerne – men det er noget som de respektive skydebaner selv fastsætter.
Det er dog altid en god ide indledningsvis at alliere sig med en god instruktør for at undgå at man tillægger sig dårlige vaner, som man senere har svært ved at komme af med igen.
Men ellers er det ”bare” at træne og træne og træne og træne og træne (fortsæt selv..) således at du er fuldstændig fortrolig med våbnet og har opnået en god træfsikkerhed inden du går op til riffelprøven. Det er faktisk overraskende (= beskæmmende) hvor dårligt mange ny-jægere forbereder sig til riffelprøven.
Så det er blot at gå i gang.
Good luck.
Oscar123
Når du har fået din våbentilladelse (med baggrund i gyldigt jagttegn) og afhentet riflen er der ikke lovmæssige krav om at der skal væren en instruktør til stede når du træner. Der kan muligvis være lokale krav for anvendelse af banerne – men det er noget som de respektive skydebaner selv fastsætter.
Det er dog altid en god ide indledningsvis at alliere sig med en god instruktør for at undgå at man tillægger sig dårlige vaner, som man senere har svært ved at komme af med igen.
Men ellers er det ”bare” at træne og træne og træne og træne og træne (fortsæt selv..) således at du er fuldstændig fortrolig med våbnet og har opnået en god træfsikkerhed inden du går op til riffelprøven. Det er faktisk overraskende (= beskæmmende) hvor dårligt mange ny-jægere forbereder sig til riffelprøven.
Så det er blot at gå i gang.
Good luck.

Oscar123
On scene - but unseen
- 308 W
- Platin Member
Spørgsmålet gik på regler og ikke om hvad man burde gøre som ny riffel ejer ;-)
-
- Newbie
Jeg tror at Oscar123 meget godt beskriver problemstillingen. Det jeg efterlyste var om det var et lovkrav at der skal være en skydeinstruktør til stede under træningen op til en riffelprøve.
Jeg tolker Oscar123's svar at det afhænger af lokale omstændigheder på de enkelte skydbaner.
Jeg tolker Oscar123's svar at det afhænger af lokale omstændigheder på de enkelte skydbaner.
- 308 W
- Platin Member
Der er stor forskel på de forskellige baner, nogle steder er man overladt til sig selv, imens der er andre hvor instruktøren tripper for at komme til at hjælpe ;-)
Jeg er glad for den hjælp jeg fik som ny riffel jæger.
Jeg er glad for den hjælp jeg fik som ny riffel jæger.
-
- Newbie
Ingen tvivl om at jeg skal have rådgivning i starten. Men det kan man så måske få af en erfaren riffelskytte der ikke er instruktør.
Jeg vil nok se om jeg ikke kan finde en alligevel.
Jeg vil nok se om jeg ikke kan finde en alligevel.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Vær opmærksom på, at uddannede riffelinstruktører har lært en hel masse om hvordan man aflæser andre riffelskytter og hvordan man formidler viden og kunnen.
Er farne skytter - der ikke er uddannede instruktører - har ofte en meget subjektiv holdning til de "rigtige" stillinger og metoder, som måske ikke lige er sagen for en ny skytte.
Derfor er rådet altid at finde en uddannet instruktør.
Er farne skytter - der ikke er uddannede instruktører - har ofte en meget subjektiv holdning til de "rigtige" stillinger og metoder, som måske ikke lige er sagen for en ny skytte.
Derfor er rådet altid at finde en uddannet instruktør.
/Nick