Hej. Hermed et spørgsmål der er nødvendigt at stille i disse hysteriske tider...:
Er det lovligt at medbringe en champagnesabel i Kongens Have i forbindelse med en polterabend? Champagnesablen vil blive transporteret direkte fra bopælen til Kongens Have og derefter tilbage til bopælen.
Personligt mener jeg, at en champagensabel er lavet til at åbne champagne med, og ikke andet hvorfor det burde være lovligt.
På forhånd tak.
Medbringe champagnesabel i Kongens Have
- Fisc
- Bronze Member
- Interesser: Sportsskydning på langdistance
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 10 times
Re: Medbringe champagnesabel i Kongens Have
Hej Mojojojo
Det sikreste er nok at lade være med at spørge, og da slet ikke på våbenkontoret
a pro pos en aktuel tråd om jagttegnsundervisning på CBS.
Hvis vi sammenligner med en riffel eller en pistol, vil det med sikkerhed ikke være et hæderværdigt formål at medbringe et sådant våben i Kongens Have og derfor er det ulovligt.
Det er derimod et hæderværdigt formål at tage dine skydevåben med på Københavns Skyttecenter for at underholde polterabend gæster med skydning til skive eller faldmål, og derfor er det lovligt.
Ergo er det også lovligt at tage en champagnesabel med i Kongens Have og benytte den til det som den er beregnet til.
God fornøjelse.
Fisc
P.S. Jeg er ikke jurist, så min afgørelse kan naturligvis blive draget i tvivl af alle de kloge vinkelskrivere, der har en mening herinde om alt mellem himmel og jord
Det sikreste er nok at lade være med at spørge, og da slet ikke på våbenkontoret

Hvis vi sammenligner med en riffel eller en pistol, vil det med sikkerhed ikke være et hæderværdigt formål at medbringe et sådant våben i Kongens Have og derfor er det ulovligt.
Det er derimod et hæderværdigt formål at tage dine skydevåben med på Københavns Skyttecenter for at underholde polterabend gæster med skydning til skive eller faldmål, og derfor er det lovligt.
Ergo er det også lovligt at tage en champagnesabel med i Kongens Have og benytte den til det som den er beregnet til.
God fornøjelse.

Fisc
P.S. Jeg er ikke jurist, så min afgørelse kan naturligvis blive draget i tvivl af alle de kloge vinkelskrivere, der har en mening herinde om alt mellem himmel og jord
-
- Bronze Member
- Interesser: pistolskydning, jagt
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 27 times
- Been thanked: 29 times
Kommer nu an på udformningen, er den ikke skarpsleben(min. 2 mm. klingetykkelse) og ikke spids, så er det at betragte som jern der ikke kræver tilladelser.
Er den ellers udformet som en sabel normalt er, er den principielt omfattet af våbenlovens kontrolområde. Dvs. den kræver blankvåbentilladelse, hvis den skal hænge på væggen og i det daglige tjene som en pyntegenstand. Er den derimod et husholdningsredskab, er den ok at have og medbringe, hvis den skal anvendes til et anerkendelsesværdigt formål.
Der hvor kæden mange gange hopper af, er ved at eksempelvis en machete ikke kræver tilladelse hvis den ligger sammen med ens øvrige "skovhuggerværktøj", men ønsker man at hænge den på væggen som pynt, ja kræver den pludselig en blankvåbentilladelse.
På samme måde som sabler, der kun lejlighedsvist bruges til at åbne champagneflasker med.
Er den ellers udformet som en sabel normalt er, er den principielt omfattet af våbenlovens kontrolområde. Dvs. den kræver blankvåbentilladelse, hvis den skal hænge på væggen og i det daglige tjene som en pyntegenstand. Er den derimod et husholdningsredskab, er den ok at have og medbringe, hvis den skal anvendes til et anerkendelsesværdigt formål.
Der hvor kæden mange gange hopper af, er ved at eksempelvis en machete ikke kræver tilladelse hvis den ligger sammen med ens øvrige "skovhuggerværktøj", men ønsker man at hænge den på væggen som pynt, ja kræver den pludselig en blankvåbentilladelse.
På samme måde som sabler, der kun lejlighedsvist bruges til at åbne champagneflasker med.
Hilsen Siggy
Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!
Hoplofobi er den frygtligste angst af alle!!
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Tag den for hulen da med, og nyd din fint-åbnede champagne! 

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Ssaaby
- Silver Member
- Interesser: Jagt, våben og natur
- Geografisk sted: Hovedstaden
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 38 times
Hvis ellers våbenkontoret er nogenlunde fornuftige mennesker - det kan jo tænkes, sådan er tilfældet ihvertfald på mine kanter - vil de være behjælpelige med at udforme en bære/anvendelsestilladelse til lejligheden, eller på anden måde guide og rådgive dig.
Alternativt, så kan jo også "sable" 'pagne åben med et champagneglas:
http://www.youtube.com/watch?v=uQagypZpyuw
:alcohol:
Alternativt, så kan jo også "sable" 'pagne åben med et champagneglas:
http://www.youtube.com/watch?v=uQagypZpyuw
:alcohol:
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
I mangel af en sabel, har jeg tidligere åbnet champagne med en hammer. Jeg tager dog ståltråden af, men det eneste af sablen du skal bruge er vægten, håndtaget og en skarp kant, og det klarede hammeren lige så godt 

Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Lycon
- Admin
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 592 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Jeg har aldrig forstået konceptet. Hvorfor er det smart at spilde en stor del af Champagnen, samt sprede glasskår ud på gulvtæppet, eller i dette tilfælde Kongens Have?
Jeg har aldrig haft svært ved at åbne Champagne på normalvis, og det kan da også være ganske festligt.

Jeg har aldrig haft svært ved at åbne Champagne på normalvis, og det kan da også være ganske festligt.

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Er det en rigtig god champagne, så skal proppen lirkes af med et lille suk.
Er det kun en moderat kvalitet, så skal den have sablen!
Man spreder ikke glasskår.
Når det gøres korrekt, så knækker glasset lige under "randen" eller hvad man nu kalder den på halsen, og proppen flyver afsted, med en glasring siddende rundt sig.
Er det kun en moderat kvalitet, så skal den have sablen!

Man spreder ikke glasskår.
Når det gøres korrekt, så knækker glasset lige under "randen" eller hvad man nu kalder den på halsen, og proppen flyver afsted, med en glasring siddende rundt sig.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
-
- Gold Member
- Interesser: Blankvåben, luftpistol
- Geografisk sted: Fredericia, Danmark
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 20 times
Det var i hvert fald sådan det foregik til det bryllup jeg var til i lørdags, der blev heller ikke spildt noget champagne. Gommen og to af gæsterne fik ellers også lov at prøve, og de havde ikke prøvet det før.Refraktorius skrev:Man spreder ikke glasskår.