Jeg overvejer at anskaffe mig en Enfield No1 Mk3 SMLE Grenade Cup Launcher; https://www.libertytreecollectors.com/p ... roduct=579
Men, jeg er i tvivl om hvorvidt den kræver tilladelse at importere og eje. Er der nogen som evt. kan kaste lys over dette?
Enfield No1 Mk3 SMLE Grenade Cup Launcher - tilladelse?
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Enfield No1 Mk3 SMLE Grenade Cup Launcher - tilladelse?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Kelle
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 11 times
Re: Enfield No1 Mk3 SMLE Grenade Cup Launcher - tilladelse?
Hmm godt spørgsmål, hvad vil du bruge den til? Eller er det bare for sjov af historiske hensyn. Hvis du vil skyde granater af i den tvivler jeg på den går :-)
Kelle
Kelle
Hader ordet kompromis og alt hvad det indebære
- Fredericianer
- Platin Member
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 32 times
Jeg tror det vil være svært at eksportere sådan en fra USA pga. ITAR reglerne. Se her:
http://pmddtc.state.gov/regulations_law ... icial.html
Om det kræver tilladelse herhjemme, og om man kan opnå tilladelse......... ? Godt spørgsmål. Den kan ikke skyde selv, og kræver et skarpt våben for at kunne skyde med noget som helst.
Jeg vil tro at hvis du kan finde en her i landet, kan du købe den, men import går sikkert ikke.
http://pmddtc.state.gov/regulations_law ... icial.html
Om det kræver tilladelse herhjemme, og om man kan opnå tilladelse......... ? Godt spørgsmål. Den kan ikke skyde selv, og kræver et skarpt våben for at kunne skyde med noget som helst.
Jeg vil tro at hvis du kan finde en her i landet, kan du købe den, men import går sikkert ikke.
Never confuse verbosity with veracity.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Ja, det kan nok godt blive et problem at få den hjem fra USA. Men, såfremt jeg kan finde den i Europa (det kan jeg), vil den så være tilladelseskrævende? Er den en våbendel, et våben eller noget helt tredje? Har folk f.eks. set dem til salg på våbenmessen i Vandel?
Jeg har naturligvis tænkt mig også at spørge politiet - men jeg ville lige høre her først, så jeg ikke står helt på bar bund, når jeg ringer til det lokale våbenkontor.
Lovligheden/hvorvidt den kræver tilladelse afhænger vel ikke af hvorvidt jeg har tænkt mig at bruge den eller ej - ellers kunne jeg vel ligeledes anskaffe mig en skarp stengun, med det argument at jeg ikke havde tænkt mig at skyde med den?
Jeg har naturligvis tænkt mig også at spørge politiet - men jeg ville lige høre her først, så jeg ikke står helt på bar bund, når jeg ringer til det lokale våbenkontor.
Lovligheden/hvorvidt den kræver tilladelse afhænger vel ikke af hvorvidt jeg har tænkt mig at bruge den eller ej - ellers kunne jeg vel ligeledes anskaffe mig en skarp stengun, med det argument at jeg ikke havde tænkt mig at skyde med den?

"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."