Hjemme røveri og nødværge

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Hjemme røveri og nødværge

Indlæg af Bofhenator » 21. nov 2013, 19:59

Nogen der ved mere om denne sag, evt hvordan den er endt?

http://politiken.dk/indland/article676497.ece
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Gunslinger
This member is
This member is
Interesser: IPSC, genladning, våbennørderi
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 18 times

Re: Hjemme røveri og nødværge

Indlæg af Gunslinger » 21. nov 2013, 20:19

Hjemmerøverne brød ind hos den 38-årige, der sad sammen med sin mor og en kammerat. Herpå trak banden en pistol og truede familien til at udlevere smykker.
For mig at se bør det ikke takseres som andet end selvforsvar. He even brought a knife to a gun fight... and won!!

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 22. nov 2013, 01:13

Stakkels mand

Via sky
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2986 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 22. nov 2013, 01:18

bofhenator skrev:Nogen der ved mere om denne sag, evt hvordan den er endt?

Jeg ved det ikke, men jeg ville ønske at domstolsstyrelsen snart opgiver deres mangeårige modstand mod en offentligt tilgængelig domsdatabase.

Som det er nu er det helt umuligt at danne sig et indtryk af domspraksis på et område.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. nov 2013, 01:19

Kalthoff skrev:
bofhenator skrev:Nogen der ved mere om denne sag, evt hvordan den er endt?

Jeg ved det ikke, men jeg ville ønske at domstolsstyrelsen snart opgiver deres mangeårige modstand mod en offentligt tilgængelig domsdatabase.

Som det er nu er det helt umuligt at danne sig et indtryk af domspraksis på et område.
Enig!
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 22. nov 2013, 07:21

Om han så havde stukket ham yderligere 10 gange så havde det stadig været i orden.
Hvis man trænger ind i andre folks hjem, bevæbnet, med røveri for øje, så må man også tage med at risikoen er der for ikke at forlade huset igen.
Der skal helt sikkertlaves om på lovgivningen på det område, som de skriver nederst i artiklen; Det bør altid være lovligt at forsvare sig overfor bevæbnede røvere i eget hjem. Min tilføjelse; Med hvilket som helst middel.

Edit: Desuden havde manden jo intet valg. Alternativer var at udlevere hvad røveren krævede, og bare HÅBE på at man ikke alligevel blev skudt bagefter. Han var nødt til at gøre hvad han gjorde.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 349 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 22. nov 2013, 08:29

Jeg er som udgangspunkt helt enig i at det skal være i orden at bruge nødværge i sådanne situationer, men hvis det ligefrem bliver som i USA, hvor du er i den fulde ret til at skyde folk der trænger ind i dit hus, risikerer vi så ikke at hjemmerøverne bare bliver det mere rå og at dødelig udgang på sådanne bliver normen? Hvis det går ud over røverne - fint nok, men jeg tænker at det også vil koste flere af ofrenes liv..

Den er svær, for jeg er slet ikke i tvivl om at jeg ville bruge alle de midler jeg havde til rådighed, hvis nogen trængte ind og truede min familie.

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 22. nov 2013, 08:44

Problemet, som jeg ser det, er vel at de fleste hjemmerøverere går efter ofre som alligevel ikke kan forsvare sig. Derfor er debatten om retten til at forsvare sit hjem og ikke kun sit liv, en smule hypotetisk.

Jeg håber alligevel at min hund og min alarm kan give mig så meget et forspring, at jeg når at klargøre hvad der måtte falde i min hånd til forsvar af min familie.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 22. nov 2013, 08:47

Chrstn_Olsen skrev:Jeg er som udgangspunkt helt enig i at det skal være i orden at bruge nødværge i sådanne situationer, men hvis det ligefrem bliver som i USA, hvor du er i den fulde ret til at skyde folk der trænger ind i dit hus, risikerer vi så ikke at hjemmerøverne bare bliver det mere rå og at dødelig udgang på sådanne bliver normen? Hvis det går ud over røverne - fint nok, men jeg tænker at det også vil koste flere af ofrenes liv...
I dette tilfælde trænger et større antal røvere ind bevæbnet med en pistol.. Hvilken eskalering frygter du? At de ankommer i en kampvogn? :blink:
Råheden er kommet for at blive og hjemmerøverier har allerede krævet dødsofre - hos ofrene vel at mærke.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Carsten Bo
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, Genladning
Geografisk sted: sydhavsøerne
Has thanked: 56 times
Been thanked: 54 times

Indlæg af Carsten Bo » 22. nov 2013, 09:52

Manden reagerede resolut og undgik derved at være i røvernes vold og blive behandlet efter deres forgodtbefindende. Det er prisværdigt.

Der er eksempler på folk der er tæsket ihjel fordi de var passive. Smadrede knæskaller mv. Eller døde på grund af fiksering med reb igen fordi de var passive. Hvis vi lader forbryderne bestemme om vi skal leve så foretrækker de os døde da vi ikke kan vidne imod dem.

Gentleman røveren eksisterer kun på film.
Er udnævnt til Klodsmedjord.

I never feel guilty eating anything
Carsten

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 22. nov 2013, 10:32

Nu er sagen jo over 4 år gammel, så har noget resultatet? :???:

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 22. nov 2013, 10:33

I forhold til antal hjemmerøverier er antal døde ofre lavt - bevidste mord endnu lavere. De omkomne er typisk svagere ældre. Lidt knubs er da at foretrække frem for at tage en chance mod flere røvere, men hvis man i situationen fornemmer hvor det bærer henad så er det self bare med at slå først og slå hårdt!

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 22. nov 2013, 10:51

Chrstn_Olsen skrev:I forhold til antal hjemmerøverier er antal døde ofre lavt - bevidste mord endnu lavere. De omkomne er typisk svagere ældre. Lidt knubs er da at foretrække frem for at tage en chance mod flere røvere, men hvis man i situationen fornemmer hvor det bærer henad så er det self bare med at slå først og slå hårdt!
'Lidt knubs' ER i min optik at tage chancen mod flere røvere.
Man satser ved passivitet vel på at gerningsmændene holder inde eller viser mådehold? - det er for mig at se en helt ubegrundet antagelse at opstille overfor ufredsmænd der er brudt ind i ens hjem.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 22. nov 2013, 11:57

Marius skrev: 'Lidt knubs' ER i min optik at tage chancen mod flere røvere.
Man satser ved passivitet vel på at gerningsmændene holder inde eller viser mådehold? - det er for mig at se en helt ubegrundet antagelse at opstille overfor ufredsmænd der er brudt ind i ens hjem.

My point exactly :thumbup:

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 22. nov 2013, 13:54

Jeg kan sku sagtens se logikken i at slå først, men det skal jo holdes op imod risikoen for at der kan gå noget galt, som går ud over ens familie..

Universal 2.0

Indlæg af Universal 2.0 » 22. nov 2013, 15:35

Chrstn_Olsen skrev:Jeg er som udgangspunkt helt enig i at det skal være i orden at bruge nødværge i sådanne situationer, men hvis det ligefrem bliver som i USA, hvor du er i den fulde ret til at skyde folk der trænger ind i dit hus, risikerer vi så ikke at hjemmerøverne bare bliver det mere rå og at dødelig udgang på sådanne bliver normen? Hvis det går ud over røverne - fint nok, men jeg tænker at det også vil koste flere af ofrenes liv..

Den er svær, for jeg er slet ikke i tvivl om at jeg ville bruge alle de midler jeg havde til rådighed, hvis nogen trængte ind og truede min familie.
Your statement about the U.S. is not entirely correct. Yes, in some states this may be true but not in all, actually only in a few. Most states do not have such laws, thankfully. In most states one must meet the criteria for use of deadly force even in one's home.

Remember that we are the United States, 50 actual states, each with our own laws.

Brugeravatar
Gunslinger
This member is
This member is

Indlæg af Gunslinger » 23. nov 2013, 18:08

Universal 2.0 skrev: Your statement about the U.S. is not entirely correct. Yes, in some states this may be true but not in all, actually only in a few. Most states do not have such laws, thankfully. In most states one must meet the criteria for use of deadly force even in one's home.

Remember that we are the United States, 50 actual states, each with our own laws.
I wrote a thesis on gun control in the US 5 years ago. I had a section on the Castle Doctrine. I do not know whether the details have changed in the last 5 years but in 2008 the Castle Doctrine stated that if a person unlawfully enters your residence and you reasonably believe that the person did so to inflict you bodily harm you are allowed to use deadly force. Furthermore the Castle Doctrine contains a Duty-to-Retreat clause in which you are obligated to retreat as far back in your residence as possible, before the use of deadly force is allowed. In 2005, only 2 of 50 states had adopted a Duty-to-Retreat clause.

Universal 2.0

Indlæg af Universal 2.0 » 23. nov 2013, 21:04

Gunslinger skrev:
Universal 2.0 skrev: Your statement about the U.S. is not entirely correct. Yes, in some states this may be true but not in all, actually only in a few. Most states do not have such laws, thankfully. In most states one must meet the criteria for use of deadly force even in one's home.

I wrote a thesis on gun control in the US 5 years ago. I had a section on the Castle Doctrine. I do not know whether the details have changed in the last 5 years but in 2008 the Castle Doctrine stated that if a person unlawfully enters your residence and you reasonably believe that the person did so to inflict you bodily harm you are allowed to use deadly force. Furthermore the Castle Doctrine contains a Duty-to-Retreat clause in which you are obligated to retreat as far back in your residence as possible, before the use of deadly force is allowed. In 2005, only 2 of 50 states had adopted a Duty-to-Retreat clause.
The so called stand your ground and Castle Doctrine laws are state laws so to say "in the U.S." is indeed incorrect. If there was a federal Castle Doctrine it would be correct. I am fairly sure that the states with such laws are in the minority.

Also, and I do not know this for sure either, but I believe a lot more than two states have a duty to retreat.

Which state's law are you quoting?

Universal 2.0

Indlæg af Universal 2.0 » 23. nov 2013, 21:28

Gunslinger skrev:

OK. I was on my phone before but have the full sized keyboard now. My main point is that it is common to refer to the United States and its laws as one entity. That is incorrect in most cases. When you mention the Castle Doctrine my question is which one? There are several. Just because one state's version is written a certain way does not mean they all are.

Regarding duty to retreat, that may very well mean different things depending on the context. I am best informed about Nebraska criminal law and there duty to retreat means that if one can get away to prevent the use of force, then one must do so. This does not apply in one's home or place of work. That, however, does not mean the use of deadly force may be used unless the likelihood of death or great bodily harm is present. Someone breaking into one's home with the intent to steal would not qualify and as far as I know, Texas is the only state in which deadly force may be used to protect property. Also, Nebraska law states that if one can prevent harm by giving up the item or items "requested" then one should do so. To the best of knowledge that is pretty standard across many states.

I personally think that laws that allow a person to kill someone without having a very good reason i.e. the threat of death or serious injury are a bad idea. To ask someone to run away if possible to prevent the use of force is correct. Of course, no one should have to run away from his/her home but being able to shoot someone just because that person is in one's home without permission is crazy.

What level of thesis was this? Undergrad or graduate? What is your degree in? I, myself, wrote a graduate thesis in history and teach the subject at the college level now.

P.S. No need to write in English. I can read Danish but normally write in English as it takes me forever to reply in Danish.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 24. nov 2013, 03:00

Marius skrev:
Chrstn_Olsen skrev:I forhold til antal hjemmerøverier er antal døde ofre lavt - bevidste mord endnu lavere. De omkomne er typisk svagere ældre. Lidt knubs er da at foretrække frem for at tage en chance mod flere røvere, men hvis man i situationen fornemmer hvor det bærer henad så er det self bare med at slå først og slå hårdt!
'Lidt knubs' ER i min optik at tage chancen mod flere røvere.
Specielt det sidste er og vil blive min begrundelse hvis jeg nogensinde gør en indbruds tyv fortræd, skulle jeg være hjemme når det skete.
Er folk afstumpet nok til at bryde ind i dit hjem mens du er hjemme, så har de nok heller ikke så svært ved at gøre dig fortræd, i større eller mindre grad.

Vil også argumentere for at det ikke kan være acceptabelt at jeg skal være offer, i en situation som den modsatte part har startet.

Brugeravatar
Gunslinger
This member is
This member is

Indlæg af Gunslinger » 24. nov 2013, 12:04

Universal 2.0 skrev:
Gunslinger skrev:

OK. I was on my phone before but have the full sized keyboard now. My main point is that it is common to refer to the United States and its laws as one entity. That is incorrect in most cases. When you mention the Castle Doctrine my question is which one? There are several. Just because one state's version is written a certain way does not mean they all are.

Regarding duty to retreat, that may very well mean different things depending on the context. I am best informed about Nebraska criminal law and there duty to retreat means that if one can get away to prevent the use of force, then one must do so. This does not apply in one's home or place of work. That, however, does not mean the use of deadly force may be used unless the likelihood of death or great bodily harm is present. Someone breaking into one's home with the intent to steal would not qualify and as far as I know, Texas is the only state in which deadly force may be used to protect property. Also, Nebraska law states that if one can prevent harm by giving up the item or items "requested" then one should do so. To the best of knowledge that is pretty standard across many states.

I personally think that laws that allow a person to kill someone without having a very good reason i.e. the threat of death or serious injury are a bad idea. To ask someone to run away if possible to prevent the use of force is correct. Of course, no one should have to run away from his/her home but being able to shoot someone just because that person is in one's home without permission is crazy.

What level of thesis was this? Undergrad or graduate? What is your degree in? I, myself, wrote a graduate thesis in history and teach the subject at the college level now.

P.S. No need to write in English. I can read Danish but normally write in English as it takes me forever to reply in Danish.
Det var mit Bachelor projekt fra Universitetet i Aarhus. Jeg undersøgte hvordan og hvorfor amerikanernes forhold til våben opstod, og hvordan NRA og The Brady Campaign profilere sig for at få støtte fra befolkningen. Til præsentationen blev vi opfordret til at komme med nyt materiale, for ikke at gengive dele af opgaven som de allerede havde læst. Det var i denne forbindelse jeg læste om the Castle Doctrine. For at opgaven ikke skulle blive for omfattende valgte jeg ikke at redegøre for de forskellige state laws, men blot overordnet at opridse de muligheder folk har i tilfælde af at de føler sig nødsagte til at skyde for at forsvare sig selv.

Hæftede mig også ved, at man i Texas må åbne ild for at forsvare sine egendele, og læste om en episode hvor en mand havde dræbt en indbrudstyv mens denne var på vej ud af huset med mandens tv.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 24. nov 2013, 12:20

Jeg fandt en forholdsvis ny gennemgang af emnet, den handler dog ikke specifikt om hjemmerøverier eller indbrud, men om §13 stk2 generelt

https://www.djoef-forlag.dk/services/ju ... _14_18.pdf
/bofh
Hanlons razor

Universal 2.0

Indlæg af Universal 2.0 » 24. nov 2013, 14:32

Gunslinger skrev:
Universal 2.0 skrev:
Gunslinger skrev:

Det var mit Bachelor projekt fra Universitetet i Aarhus. Jeg undersøgte hvordan og hvorfor amerikanernes forhold til våben opstod, og hvordan NRA og The Brady Campaign profilere sig for at få støtte fra befolkningen. Til præsentationen blev vi opfordret til at komme med nyt materiale, for ikke at gengive dele af opgaven som de allerede havde læst. Det var i denne forbindelse jeg læste om the Castle Doctrine. For at opgaven ikke skulle blive for omfattende valgte jeg ikke at redegøre for de forskellige state laws, men blot overordnet at opridse de muligheder folk har i tilfælde af at de føler sig nødsagte til at skyde for at forsvare sig selv.

Hæftede mig også ved, at man i Texas må åbne ild for at forsvare sine egendele, og læste om en episode hvor en mand havde dræbt en indbrudstyv mens denne var på vej ud af huset med mandens tv.
Sounds like a very interesting thesis.

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 24. nov 2013, 19:52

Politiet som hjemmerøvere er ikke interesseret i en bevæbnet borger. Dertil har de en sammenfalden interesse forhold..lidt pudsigt ikk' ?.

Universal 2.0

Indlæg af Universal 2.0 » 24. nov 2013, 19:58

Rigbymauser skrev:Politiet som hjemmerøvere er ikke interesseret i en bevæbnet borger. Dertil har de en sammenfalden interesse forhold..lidt pudsigt ikk' ?.
If this was in response to anything I wrote, please explain as I have no clue what you are trying to say.

Besvar