PeterLH skrev:Jeg kigger lidt på diverse sider, herunder udenlandske, med henblik på at købe noget tilbehør til mine rifler, og er i den forbindelse blevet lidt i tvivl mht. tilladelser osv.
Jeg er helt med på at jeg skal have importtilladelse hvis jeg vil importere en bajonet, men hvad med laderammer/ladeskinner? Det er jo ikke våbendele som sådan men så alligevel?
Jeg kan ikke forestille mig at jeg skal have importtilladelse til en geværrem, men er det en god idé at få alligevel i tilfælde af at afsenderen skriver "Waffen Zubehör" på pakken eller noget i den stil?
På forhånd tak for svar.

Du finder svaret i "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer":
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=142859
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Så hvis de dele du indfører er "væsentlige for anvendelsen af våbnet", så skal du have tilladelse til at importere det.
Skæfter, remme, sigtemidler, greb, smådele som fjedre, skruer, montager og alt muligt andet kræver ikke tilladelse. Lige præcis ladeskinnerne er en gråzone, for de vil nok blive sidestillet med magasiner.
Bajonetten skal du ikke have tilladelse til fordi det er en våbendel, men fordi det er en kniv med et blad på over 12cm, der ikke skal anvendes til jagt eller andet "anerkendelsesværdigt formål"...
Hovedreglen for mit vedkommende er, at hvis jeg er i tvivl om en del er væsentlig, så spørger jeg lige på våbenkontoret. Det tager 5 minutter at ringe til dem og høre ad. Hvis du vil være helt sikker, så send dem en email og få et svar på skrift.