Skal der importtilladelse til våbentilbehør?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Skal der importtilladelse til våbentilbehør?

Indlæg af DeVille » 29. jan 2014, 21:02

Jeg kigger lidt på diverse sider, herunder udenlandske, med henblik på at købe noget tilbehør til mine rifler, og er i den forbindelse blevet lidt i tvivl mht. tilladelser osv.

Jeg er helt med på at jeg skal have importtilladelse hvis jeg vil importere en bajonet, men hvad med laderammer/ladeskinner? Det er jo ikke våbendele som sådan men så alligevel?
Jeg kan ikke forestille mig at jeg skal have importtilladelse til en geværrem, men er det en god idé at få alligevel i tilfælde af at afsenderen skriver "Waffen Zubehör" på pakken eller noget i den stil?

På forhånd tak for svar. :smile:

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Re: Skal der importtilladelse til våbentilbehør?

Indlæg af Gunrunner » 30. jan 2014, 07:51

PeterLH skrev:Jeg kigger lidt på diverse sider, herunder udenlandske, med henblik på at købe noget tilbehør til mine rifler, og er i den forbindelse blevet lidt i tvivl mht. tilladelser osv.

Jeg er helt med på at jeg skal have importtilladelse hvis jeg vil importere en bajonet, men hvad med laderammer/ladeskinner? Det er jo ikke våbendele som sådan men så alligevel?
Jeg kan ikke forestille mig at jeg skal have importtilladelse til en geværrem, men er det en god idé at få alligevel i tilfælde af at afsenderen skriver "Waffen Zubehör" på pakken eller noget i den stil?

På forhånd tak for svar. :smile:
Du finder svaret i "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer":
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=142859
§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
2) dele, der er specielt konstrueret eller modificeret til et skydevåben, og som er væsentlige for anvendelsen af våbnet, herunder aftagelige magasiner, bundstykker, baskyler, løb, låsestole, piber, rammer, slæder og tromler.
Så hvis de dele du indfører er "væsentlige for anvendelsen af våbnet", så skal du have tilladelse til at importere det.
Skæfter, remme, sigtemidler, greb, smådele som fjedre, skruer, montager og alt muligt andet kræver ikke tilladelse. Lige præcis ladeskinnerne er en gråzone, for de vil nok blive sidestillet med magasiner.
Bajonetten skal du ikke have tilladelse til fordi det er en våbendel, men fordi det er en kniv med et blad på over 12cm, der ikke skal anvendes til jagt eller andet "anerkendelsesværdigt formål"... :smile:

Hovedreglen for mit vedkommende er, at hvis jeg er i tvivl om en del er væsentlig, så spørger jeg lige på våbenkontoret. Det tager 5 minutter at ringe til dem og høre ad. Hvis du vil være helt sikker, så send dem en email og få et svar på skrift.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 59 times
Been thanked: 426 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 30. jan 2014, 08:15

Gunrunner skrev:Lige præcis ladeskinnerne er en gråzone, for de vil nok blive sidestillet med magasiner.
Nu skal man også passe på ikke at selv-stramme. Der står specifikt "aftagelige magasiner" i våbenloven. En ladeskinne er ikke et magasin, udfylder ikke samme rolle i våbnets funktion som et magasin, og våbnet fungerer fint uden ladeskinner.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 30. jan 2014, 08:24

Mapzter skrev:Nu skal man også passe på ikke at selv-stramme. Der står specifikt "aftagelige magasiner" i våbenloven. En ladeskinne er ikke et magasin, udfylder ikke samme rolle i våbnets funktion som et magasin, og våbnet fungerer fint uden ladeskinner.
Jeg tror vi er fuldstændigt enige. Og jeg tvivler også på om det reelt er et problem...
... Og hvis jeg skal være helt ærlig, og jeg selv stod i samme situation, så ville jeg ikke skænke det en tanke, og bare bestille.
Men... i loven bruges ordet "herunder", som skal tolkes som "dette inkluderer, men er ikke begrænset til"... Det er derfor op til fortolkning hvad der er en "væsentlig del".

Når dette så er sagt, så tror jeg stadigvæk at du har ret i at det ikke falder under bestemmelsen. Men, hvis jeg skal rådgive andre, så vil jeg hellere opfordre dem til at gå med livrem og seler, end at de får et hak i tuden over at jeg har sagt at det "nok ikke er et problem"... :smile:

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 30. jan 2014, 08:29

I skal have tak for hjælpen. :razz:

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 30. jan 2014, 11:49

Mapzter skrev:
Gunrunner skrev:Lige præcis ladeskinnerne er en gråzone, for de vil nok blive sidestillet med magasiner.
Nu skal man også passe på ikke at selv-stramme. Der står specifikt "aftagelige magasiner" i våbenloven. En ladeskinne er ikke et magasin, udfylder ikke samme rolle i våbnets funktion som et magasin, og våbnet fungerer fint uden ladeskinner.
Et våben fungerer også udemærket uden et magasin:)
Jeg tænker det går men hvor ærgerligt ville det ikke være at blive knaldet for en lillebitte laderamme;)
Og maskingevær bælter står heller ikke beskrevet meeen.... Det er sku nok også et magasin.

Brugeravatar
Meulengracht
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sportsskydning, Jagt
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Meulengracht » 30. jan 2014, 23:00

Det har der vist været skrevet en del om tidligere her inde.
Er det ikke noget med, at har du tilladelse til et våben, så regnes et magasin for en reservedel?
http://www.nordisk-forum.dk/search.php? ... t=S%C3%B8g
Hilsen Meulengracht

Livet er kedeligt uden krudtrøg :-)

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 31. jan 2014, 09:48

Meulengracht skrev:Det har der vist været skrevet en del om tidligere her inde.
Er det ikke noget med, at har du tilladelse til et våben, så regnes et magasin for en reservedel?
http://www.nordisk-forum.dk/search.php? ... t=S%C3%B8g
Se, det kommer jo lidt an på hvem man spørger!
Der er nemlig lidt uoverensstemmelse mellem våbenlov, bekendtgørelse og cirkulære. For at være på dne sikre side, kan man jo søge importtilladelse på stumperne, den er gratis, og jeg har ikke oplevet afslag.
Samtidig har jeg dog været vidne i en retssag, hvor en kammerat blev frikendt for overtrædelse af våbenloven, ved at have importeret flere pistol magasiner uden importtilladelse - så det er altså ikke så ulovligt at man bliver dømt for det.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Besvar