Jeg har i snart 1½ år været glad pistolskytte. Og overvejer nu at købe en tredje pistol,
som også kan/skal placeres i klubbens skab, inden jeg kan søge om en SKV2 om et halvt
års tid (Jeg er allerede SKV3 godkendt).
Disse pistoler er altså alle købt på en SKV4 (Klubeje) tilladelse. Og derfor tænker jeg:
Hvad er "best practice" når jeg ønsker noget på skrift, som viser at jeg er direkte
ejer og klubben inddirekte ejer?
Klubben "ejer" mine pistoler. .
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Re: Klubben "ejer" mine pistoler. .
Lad os lige starte med at skille to ting ad:
- ejerskab
- tilladelser
De følges som regel ad, men det er ligesom med biler. Du kan sagtens købe en bil selv hvis du ikke har kørekort. Forskellen er, at sælger af et tilladelseskrævende våben kun må overlade våbnet til den juridiske person som har tilladelsen til det pågældende våben. Klubben ejer ikke de pistoler du har købt og betalt, uanset at de er på en SKV4 tilladelse.
- ejerskab
- tilladelser
De følges som regel ad, men det er ligesom med biler. Du kan sagtens købe en bil selv hvis du ikke har kørekort. Forskellen er, at sælger af et tilladelseskrævende våben kun må overlade våbnet til den juridiske person som har tilladelsen til det pågældende våben. Klubben ejer ikke de pistoler du har købt og betalt, uanset at de er på en SKV4 tilladelse.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
- 357Magnum
- Platin Member
- Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Hvis du har kvittering fra købet af de omtalte våben, kan du jo altid dokumentere at du har betalt for dem. At klubben har våbenpåtegningen til dem, burde ikke påvirke ejerforholdet.
Jeg har tidligere haft våben registreret på SKV4, som også boede i klubbens boks. Da jeg i sin tid havde optjent min prøvetid, udfyldte jeg sammen med formanden SKV2 på arsenalet. Da papirene var gået igennem, tog jeg dem med hjem i mit eget våbenskab. Det har været almindelig praksis i de klubber, jeg har været medlem af.
Normalt er private våben på SKV4 også aflåst i private skabe eller kufferter med tydelig navn i foreningens boks, således at ingen ved en fejltagelse tror at der er tale om klubvåben til fællesbrug.
Jeg har tidligere haft våben registreret på SKV4, som også boede i klubbens boks. Da jeg i sin tid havde optjent min prøvetid, udfyldte jeg sammen med formanden SKV2 på arsenalet. Da papirene var gået igennem, tog jeg dem med hjem i mit eget våbenskab. Det har været almindelig praksis i de klubber, jeg har været medlem af.
Normalt er private våben på SKV4 også aflåst i private skabe eller kufferter med tydelig navn i foreningens boks, således at ingen ved en fejltagelse tror at der er tale om klubvåben til fællesbrug.
..::: 357Magnum :::..
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Vi laver et lille skriv hvor der står at det er skytte dillerdaller der ejer skyder flimmerlim og at skytten forpligter sig til at søge dem på SKV2 når han kan. Vi laver samtidig en skv3 til skytten.
De våben det drejer sig om må gerne være låst i egne kasser og kufferter, men klubben skal have en nøgle til etuierne så vi kan låse dem ud i tilfælde af en evt kontrol.
De våben det drejer sig om må gerne være låst i egne kasser og kufferter, men klubben skal have en nøgle til etuierne så vi kan låse dem ud i tilfælde af en evt kontrol.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- Silver Member
- Interesser: Pistol skydning
- Geografisk sted: Himmerland (Aalborg)
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 3 times
Jeg har tidl haft en pistol på SKV 4 inden jeg havde optjent retten til at få den på en SKV 2.
Vi lavede en Formel kontrakt hvor det tydeligt fremgik at jeg var ejeren af våbnet med angivelse af model og serienummeret samt mit cpr nr.
Desuden stod der også hvornår jeg tidligst kunne få den på SKV 2.
Den lå i en våbenkuffert med kodelås og formanden og jeg var de eneste der kendte koden.
Vi lavede en Formel kontrakt hvor det tydeligt fremgik at jeg var ejeren af våbnet med angivelse af model og serienummeret samt mit cpr nr.
Desuden stod der også hvornår jeg tidligst kunne få den på SKV 2.
Den lå i en våbenkuffert med kodelås og formanden og jeg var de eneste der kendte koden.
- Powerped
- Bronze Member
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Tak for de mange hurtige tilbagemeldinger omkring det aktuelle emne - Jeg har netop bestil endnu en pistol. Som jeg glæder mig til at få :O)