Nye regler for at forlænge piber til 210mm ??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Nye regler for at forlænge piber til 210mm ??

Indlæg af Ølgaard » 29. apr 2014, 10:26

Der er verserende sager hos politiet ang. forlænge piber til 210mm.
Politiet vil ikke mere godkende at man forlænger bla. Glock 21 G3 piber til 210mm, de forlanger nye piber med certifikat fra bøssemager, det er da helt hul i hovedet da totallængden er på 209mm og 205mm på G4, en handler havde epoxylimet en magasinbrønd på, så overholdt den målene, men Connie fra politiet sagde at den kunne opløses i vand :rolf: så det kunne ikke godkendes.

Han tilbød at komme op til hende med div. værktøjer og så kunne hun se om hun kunne få magasinbrønden af, og selvfølgelig også med en spand varmt vand.
Men det ville hun selvfølgelig ikke :wall:

Så nu er det ikke Vingsted som alene godkender våbnene mere, men politiet har overtaget det også.

:razz: :razz:

PS.: Alice i Vingsted er orienteret, og inde i sagerne, og ikke i så godt humør over den uprofessionelle behandling fra politiet side.

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 7 times

Re: Nye regler for at forlænge piber til 210mm ??

Indlæg af Gammeltoft » 1. maj 2014, 13:25

Det er da nemt. Man går til en mager bøsse og får lavet piben om til den ønskede længde hvorefter der udfærdiges en erklæring fra den magre bøsse om arbejdets art hvorefter politiet bare skal rette ind til højre og godkende skidtet, da der intet sted i loven står noget om hvordan en pibe forlænges.
Mage til gang selvopdigtet bavl :puke:

Det er sku snart ved at være trætteligt :help:
Shoot low, they might be crawling!

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 2. maj 2014, 08:51

Håber du har ret, for nu er de sendt til BM, og så må vi se hvad "Connie" siger, fortsættelse følger.

Men hav en god skytte week end NVF

Brugeravatar
Lucky luke
Newbie
Newbie
Interesser: Terrænskydning-Bullseye
Geografisk sted: SydVestjylland
Been thanked: 1 time

Indlæg af Lucky luke » 22. maj 2014, 12:02

Man kan nu købe en ny Glock 21DK med lang pibe og gevind hos :bowdown: Leo Nielsen Ålborg Våbenhandel, han kan også være behjælpelig med at skaffe en ny lang pibe hvis du har pistolen. Han har også fået den nye Glock 41 hjem, og den er i stil med Glock 34 - 35 så den er lang nok i original udførsel, til at overholde danske mål. :DancingBanana:
Så endeligt er det blevet muligt/lovligt at skyde .45 ACP med Glock i danmark. :rock:

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 26. maj 2014, 13:19

Så fik handleren afslag fra Connie fra vestegnens politi hun vil ikke godkende forlængelse at Glock 45 acp pibe, der var intet at gøre, selv med diverse henvisninger til våbenloven, der skulle en ny pibe i, men det fordyrer jo skyderen en hel del, da den koster ca.1800.- kr.

Så der er allerede lavet nye retningslinjer, med forlængelse af pibe/beavertail inden våbenkontorene er slået sammen, og jeg vil vædde nogle kolde på at det ikke stopper der. :wall: :wall:

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 26. maj 2014, 13:52

Ølgaard skrev:Så fik handleren afslag fra Connie fra vestegnens politi hun vil ikke godkende forlængelse at Glock 45 acp pibe, der var intet at gøre, selv med diverse henvisninger til våbenloven, der skulle en ny pibe i, men det fordyrer jo skyderen en hel del, da den koster ca.1800.- kr.

Så der er allerede lavet nye retningslinjer, med forlængelse af pibe/beavertail inden våbenkontorene er slået sammen, og jeg vil vædde nogle kolde på at det ikke stopper der. :wall: :wall:

Det er jo ikke andet end chikane. :cry:
Klag og bed om skriftligt afslag med begrundelse, og henvisning til lovgivning der berrettiger afslaget.
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 29. maj 2014, 07:57

Handleren har klaget over det til RP for 9mdr siden uden held, så køberne sprang fra da de selvfølgelig ikke ville vente så længe på deres Glock.

Alice har talt med RP og spurgt om hvad de ville godkende af forlængelse af piber, svaret var at kun piber der var født med den tilladte længde ville godkendes, og handleren fik den opfattelse at Vingsted ville rette sig ind efter RP.

Så forlængelse af piber og beavertail kan så ikke godkendes, og det kan så blive et problem for dem som har piber/beavertail som er forlængede hvis de skal sælge, det er tvivlsomt at de kan godkendes selvom de har været på SKV, og det gør jo at skyderne bliver dyre hvis de skal have nye piber der er godkendt.

Der skal være et nyt møde med RP, men det forandrer nok ikke noget i beslutningen :wall:

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 29. maj 2014, 08:39

Ølgaard skrev:Handleren har klaget over det til RP for 9mdr siden uden held, så køberne sprang fra da de selvfølgelig ikke ville vente så længe på deres Glock.

Alice har talt med RP og spurgt om hvad de ville godkende af forlængelse af piber, svaret var at kun piber der var født med den tilladte længde ville godkendes, og handleren fik den opfattelse at Vingsted ville rette sig ind efter RP.

Så forlængelse af piber og beavertail kan så ikke godkendes, og det kan så blive et problem for dem som har piber/beavertail som er forlængede hvis de skal sælge, det er tvivlsomt at de kan godkendes selvom de har været på SKV, og det gør jo at skyderne bliver dyre hvis de skal have nye piber der er godkendt.

Der skal være et nyt møde med RP, men det forandrer nok ikke noget i beslutningen :wall:

Jeg har ikke fundet nogen detailforskrifter nogen steder på hvordan en given pibe skal have opnået den længde den har, om det er fordi den er fabrikeret oprindeligt med en vis længde, eller den, af en bøssemager, med tilhørende erklæring, er blevet forlænget må da for :mad: være ligegyldigt.

Hvis man har indtryk af at klagesagsbehandlingen tager så lang tid, at det tangerer en udmattelseskamp, kan man angribe sagen fra en anden vinkel.
Man kan i stedet søge aktindsigt i sagens akter, hvorved man nu opererer under betemmelserne i forvaltningsloven, hvori der er fastsat tidsfrist på hvor lang tid forvatningsmyndigheden har til at behandle din anmodning.

Forvaltningslovens § 16.
Afgørelsen af, om og i hvilken form en begæring om aktindsigt skal imødekommes, træffes af den myndighed, der i øvrigt har afgørelsen af den pågældende sag.

Stk. 2. Myndigheden afgør snarest, om en begæring kan imødekommes. Er begæringen ikke imødekommet eller afslået inden 10 dage efter, at begæringen er modtaget af myndigheden, skal denne underrette parten om grunden hertil samt om, hvornår afgørelsen kan forventes at foreligge.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... 42955#Kap4
Mvh
K_Nielsen

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is

Indlæg af Ølgaard » 29. maj 2014, 09:44

Som sagt det er Connie fra vestegnens politi som ikke vil godkende nogen form for forlængelse af piber/beavertail, selvom der er erklæring fra bøssemager om det er lavet korrekt og forsvarligt, og hvis hun så får opbakning af Vingsted så kan jeg ikke se det kan nytte noget at klage, det tager en krig og man kommer ingen vegne.

Men som sagt før der kommer nye boller på suppen når kontorerne slås sammen og ikke til det gode, det er allerede startet.

Handleren har opgivet og lagt ny pibe i den ene til dyre penge, og han vil nok ikke købe skydere som har forlænget pibe/tail da det ikke er sandsynligt at de kan godkendes til SKV selvom de har været det før.

Jeg synes det er noget rod og ser det kun som stramninger der kommer ind ad bagdøren, for man kan klage herfra til dommedag og intet nytter det, slet ikke "hvis" Vingsted er enige med RP.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 412 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 29. maj 2014, 12:19

Ølgaard skrev:Som sagt det er Connie fra vestegnens politi som ikke vil godkende nogen form for forlængelse af piber/beavertail, selvom der er erklæring fra bøssemager om det er lavet korrekt og forsvarligt, og hvis hun så får opbakning af Vingsted så kan jeg ikke se det kan nytte noget at klage, det tager en krig og man kommer ingen vegne.

Men som sagt før der kommer nye boller på suppen når kontorerne slås sammen og ikke til det gode, det er allerede startet.

Handleren har opgivet og lagt ny pibe i den ene til dyre penge, og han vil nok ikke købe skydere som har forlænget pibe/tail da det ikke er sandsynligt at de kan godkendes til SKV selvom de har været det før.

Jeg synes det er noget rod og ser det kun som stramninger der kommer ind ad bagdøren, for man kan klage herfra til dommedag og intet nytter det, slet ikke "hvis" Vingsted er enige med RP.

Jeg tror såmænd ikke Vingsted er enige med RP, jeg tror bare de forholder sig til hvad de får besked fra RP. Men det vi skal huske er at Vingsted er vores, de er foreningernes, dvs gå igennem jeres formend og bed dem hive i DGI så DGI kan udbede sig en forklaring fra hhv Vingsted og DGI-skydning.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 29. maj 2014, 12:28

Bofhenator skrev:
Ølgaard skrev:Som sagt det er Connie fra vestegnens politi som ikke vil godkende nogen form for forlængelse af piber/beavertail, selvom der er erklæring fra bøssemager om det er lavet korrekt og forsvarligt, og hvis hun så får opbakning af Vingsted så kan jeg ikke se det kan nytte noget at klage, det tager en krig og man kommer ingen vegne.

Jeg tror såmænd ikke Vingsted er enige med RP, jeg tror bare de forholder sig til hvad de får besked fra RP. Men det vi skal huske er at Vingsted er vores, de er foreningernes, dvs gå igennem jeres formend og bed dem hive i DGI så DGI kan udbede sig en forklaring fra hhv Vingsted og DGI-skydning.
Jeg ved feks en formand har skrevet følgende til DGI og SKV:
Det forlyder at der er blevet lavet en administrativ ændring af hvilke pistoler der er over 210mm så det ikke længere er nok med feks en forlængelse af beavertail eller pibe. Dette vil jeg gerne have alle detaljer om, samt hvilke skridt DGI og SKV tager for at få dette ændret igen (det kan betyde væsentlige tab for skytter der ikke kan komme af med våben når deres SKV udløber!). Hvis DGI og SKV ikke tager skridt til at få dette ændret igen forventer jeg naturligvis dette bliver forklaret meget grundigt og at man forholder sig til hvordan DGI kan hjælpe de skytter der står tilbage med værdiløse våben.

Med venlig hilsen
XX
Bed alle jeres formænd om noget tilsvarende...
/bofh
Hanlons razor

OSJG
Newbie
Newbie

Indlæg af OSJG » 1. jun 2014, 10:38

En spændende og skræmmende debat det her!

Jeg er knap så godt inde i lovgivningen, som jeg kan læse I er.
Når man taler om, eksempeltvis, forlængelse af piben - er det at forstå som en længere pibe der sættes i våbnet, for at opnå de krævede 210 mm i totallængde?

Vil det gøre en pistol, som denne CZ, umulig at få registreret på en SKV2, uagtet at masser af skytter allerede har disse registreret - og vil gøre en omregistrering/salg umulig?
http://www.huntershouse.dk/kat140-CZ/si ... ow-DK.html

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 1. jun 2014, 10:53

OSJG skrev:En spændende og skræmmende debat det her!

Jeg er knap så godt inde i lovgivningen, som jeg kan læse I er.
Når man taler om, eksempeltvis, forlængelse af piben - er det at forstå som en længere pibe der sættes i våbnet, for at opnå de krævede 210 mm i totallængde?

Vil det gøre en pistol, som denne CZ, umulig at få registreret på en SKV2, uagtet at masser af skytter allerede har disse registreret - og vil gøre en omregistrering/salg umulig?
http://www.huntershouse.dk/kat140-CZ/si ... ow-DK.html
Den pistol du linker til ser ud til at have fået isat en længere pibe og overholder dermed de 210mm mindste totallængde.
Så den skulle der ikke være nogen problemer med.

Problemet, som jeg hører det, er hvis det er den oprindelige pibe der er blevet forlænget, eller pistolen på anden måde, ud over at have fået en ny længere pibe, har fået forøget totallængden. (f.eks. forlængelse af beavertail)
Mvh
K_Nielsen

OSJG
Newbie
Newbie

Indlæg af OSJG » 1. jun 2014, 11:16

Tak for svaret.
Det var lige tolkningen af "forlængelse af piben" og at sætte en længere pibe i våbnet for at opnå de 210mm, jeg kom i tvivl om.
Vi tolker begreberne på samme måde - håber det også er den officielle tolkning!

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 1. jun 2014, 19:16

OSJG skrev:Tak for svaret.
Det var lige tolkningen af "forlængelse af piben" og at sætte en længere pibe i våbnet for at opnå de 210mm, jeg kom i tvivl om.
Vi tolker begreberne på samme måde - håber det også er den officielle tolkning!
Det kan også være svært at finde rundt i.
Tilsyneladende er netop dette den officielle tolkning, som desværre er en administrativ stramning, uden hjemmel i ændret bekendtgørelse/lovgivning.

Det bedste råd til nogen der er kommet i klemme, må være at indklage afgørelserne.
Mvh
K_Nielsen

Pedel
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: mariager fjord
Been thanked: 6 times

Indlæg af Pedel » 1. jun 2014, 19:29

Hej.
Ved forlængelse af et våben , må delene der er forlænget med IKKE kunne afmonteres igen.
D.V.S på samme måde som når man dræber en halvauto.den må heller ikke komme til at skyde halvauto igen

pedel

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 1. jun 2014, 19:29

Det er ikke politiet der laver reglerne. Hvis de pludselig beslutter at ændre reglerne administrativt, er de gået ud over deres beføjelser.

Da politiet ikke ville udstede jagttilladelser på halvautomatiske jagtrifler gik Danmarks Jægerforbund til Justitsministeriet og fik en klokkeklar besked på, at politiet ikke skal lave reglerne. Derefter kunne jægerne igen få tilladelse til halvautomater.

Hvis DGI skydning nøjes med at tale med politiet, og derefter retter ind til højre, så sælger de medlemmerne for billigt. De har da set hvordan det skal gøres ! Gå til JM og få politiet banket på plads, det er det eneste der virker. Om man taler med det lokale våbenkontor eller Rigspolitiet er ligegyldigt, RP bakker altid op om våbenkontorets afgørelser, så man skal højere op i systemet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 1. jun 2014, 19:52

Lassescout skrev:Det er ikke politiet der laver reglerne. Hvis de pludselig beslutter at ændre reglerne administrativt, er de gået ud over deres beføjelser.

Da politiet ikke ville udstede jagttilladelser på halvautomatiske jagtrifler gik Danmarks Jægerforbund til Justitsministeriet og fik en klokkeklar besked på, at politiet ikke skal lave reglerne. Derefter kunne jægerne igen få tilladelse til halvautomater.

Hvis DGI skydning nøjes med at tale med politiet, og derefter retter ind til højre, så sælger de medlemmerne for billigt. De har da set hvordan det skal gøres ! Gå til JM og få politiet banket på plads, det er det eneste der virker. Om man taler med det lokale våbenkontor eller Rigspolitiet er ligegyldigt, RP bakker altid op om våbenkontorets afgørelser, så man skal højere op i systemet.
Du har sikkert ret, men kommandovejen er at klage til våbenkontoret, og hvis de ikke imødekommer klagen, sendes den videre til RP, og hvad der så sker derefter, ved jeg ikke. (Har ikke fået en afgørelse fra RP endnu, det var noget med mere end en ½auto)
Mvh
K_Nielsen

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 1. jun 2014, 23:51

Jeg tror vi taler om to forskellige ting K Nielsen. En klage over en konkret afgørelse skal ganske rigtigt til Rigspolitiet, ikke justitsministeriet.

Men i dette tilfælde med pibelængde på pistoler, ligesom i sin tid ændringen af praksis m.h.t. halvautomater, er det politiet selv der har lavet regler for hvilke afgørelser de generelt skal/vil træffe. Det betyder at de sætter skøn under regel, og det står på side ét i forvaltningsloven, at det må man ikke. Derfor skal DGI-skydning gå til Justitsministeriet og få dem til at lede politiet på ret spor igen. Hvis man går til Rigspolitiet vil de bare give våbenkontoret ret i enkeltafgørelse på enkeltafgørelse indtil der er etableret en ny praksis, og det kan skytterne ikke være tjent med.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Re: Sv: Nye regler for at forlænge piber til 210mm ??

Indlæg af Bofhenator » 2. jun 2014, 06:28

Lassescout skrev:Jeg tror vi taler om to forskellige ting K Nielsen. En klage over en konkret afgørelse skal ganske rigtigt til Rigspolitiet, ikke justitsministeriet.

Men i dette tilfælde med pibelængde på pistoler, ligesom i sin tid ændringen af praksis m.h.t. halvautomater, er det politiet selv der har lavet regler for hvilke afgørelser de generelt skal/vil træffe. Det betyder at de sætter skøn under regel, og det står på side ét i forvaltningsloven, at det må man ikke. Derfor skal DGI-skydning gå til Justitsministeriet og få dem til at lede politiet på ret spor igen. Hvis man går til Rigspolitiet vil de bare give våbenkontoret ret i enkeltafgørelse på enkeltafgørelse indtil der er etableret en ny praksis, og det kan skytterne ikke være tjent med.
Netop, hvis i ikke har gjort det allerede, så tag fat i jeres formænd og få dem til at kontakte dgi. Ellers er det eneste sted der sker noget, her, på NVF...
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member

Indlæg af K_Nielsen » 2. jun 2014, 06:49

Lassescout skrev:Jeg tror vi taler om to forskellige ting K Nielsen. En klage over en konkret afgørelse skal ganske rigtigt til Rigspolitiet, ikke justitsministeriet.

Ja, du har ret.
Jeg tænkte netop ud fra enkeltsagen, fra et større perspektiv er det kun klubbernes formænd der kan få deres organisationer til at trække i bremsen, som med halvautosagen, må være JM.
Mvh
K_Nielsen

Besvar