Sikker transport af ammunition?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Dennis82
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt & Fiskeri
Geografisk sted: Randers

Sikker transport af ammunition?

Indlæg af Dennis82 » 12. maj 2014, 16:42

Jeg har læst at ammunition skal være i et lukket seperat rum i bil under transport. Med det menes der så at det godt må transporteres på lovligvis i ens bagagerum? Jeg kører i en yaris fra 09 og der er bagagerummet jo som sådan seperat.

Jeg skal snart ud efter ammunition og skal/vil selvfølgelig transportere det korrekt. :)

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Re: Sikker transport af ammunition?

Indlæg af DeVille » 12. maj 2014, 16:50

Ja. Så længe det ikke er tilgængeligt inde fra selve bilen er det fint.
Det er nu egentligt lidt mærkeligt at man ikke må have adgang til det under transport såfremt bilen er ens transportmiddel, men tager du toget har du det jo konstant ved hånden.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 12. maj 2014, 17:09

Hmm, hvad gør man så hvis ens bil har åbent bagagerum(Gulpladebil)??? Skal jeg så til at investere i en aflåst boks til at smide ind bag i??
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af EGJ » 12. maj 2014, 17:44

Dummiz skrev:Jeg har læst at ammunition skal være i et lukket seperat rum i bil under transport. Med det menes der så at det godt må transporteres på lovligvis i ens bagagerum? Jeg kører i en yaris fra 09 og der er bagagerummet jo som sådan seperat.

Jeg skal snart ud efter ammunition og skal/vil selvfølgelig transportere det korrekt. :)
Det gælder, mig bekendt, kun hvis vi snakker meget store mængder, dvs. over 50 kg., eller ved erhvervsmæssig transport. Der er iøvrigt mange flere krav der skal opfyldes hvis vi snakker farligt gods i den forstand.

Hvis du skal fragte ammunition til eget brug gælder våbenlovens ord vel:
§ 8. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1 og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 15, skal transporteres forsvarligt, f.eks. under konstant tilsyn eller tildækket i aflåst transportmiddel eller på tilsvarende betryggende måde.
Jeg ser intet krav om opbevaring i separat rum.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 12. maj 2014, 21:40

Der er som sådan ikke noget problem med at have våben og ammo i bilen, indtal man efterlader den ude af syne, så er det vigtigt at bilen er låst og våben er tildækket, og man er stadigvæk på den, hvis nogen bryder ind i bilen. Hvis man har brug for at køre gennem Tyskland, så skal våben være låst nede separat, hvis bilen ikke har et aflåseligt bagagerum. Jeg har selv et skab, som kan låses og boltes fast på bagsædets ryglæn.

Brugeravatar
EGJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Våben, skydning og jagt
Geografisk sted: Vendsyssel
Has thanked: 13 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af EGJ » 12. maj 2014, 22:24

Gråskæg skrev:Der er som sådan ikke noget problem med at have våben og ammo i bilen, indtal man efterlader den ude af syne, så er det vigtigt at bilen er låst og våben er tildækket, og man er stadigvæk på den, hvis nogen bryder ind i bilen. Hvis man har brug for at køre gennem Tyskland, så skal våben være låst nede separat, hvis bilen ikke har et aflåseligt bagagerum. Jeg har selv et skab, som kan låses og boltes fast på bagsædets ryglæn.
Af ren og skær nysgerrighed: Ved du om der stilles specifikke krav til dette separate "rum"? Vil det f.eks. være tilstrækkeligt at opbevare ammu i en aflåst kuffert i førekabinen. Skafor eller lignende kommer vel ikke på tale, hvis man godtager et standard bagagerum?

Besvar