Regler vedr. køb af våben efter bestået jagtprøve
-
- Newbie
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: Nordfyn
- Has thanked: 2 times
Regler vedr. køb af våben efter bestået jagtprøve
Hej allesammen.
Jeg kunne godt tænke mig at købe en cal. 17 HMR og et glatløbet gevær. Men jeg er lidt i tvivl om, om jeg kan. Jeg er 15 år, med bestået jagtprøve. Dog har jeg ikke været oppe til haglskydningsprøve endu. Er det i denne "tilstand" muligt for mig at købe disse våben? Jeg er klar over jeg ikke må gå på jagt.. Jeg vil købe dem for at træne mine egenskaber i skydning.
på forhånd tak, Laurits
Jeg kunne godt tænke mig at købe en cal. 17 HMR og et glatløbet gevær. Men jeg er lidt i tvivl om, om jeg kan. Jeg er 15 år, med bestået jagtprøve. Dog har jeg ikke været oppe til haglskydningsprøve endu. Er det i denne "tilstand" muligt for mig at købe disse våben? Jeg er klar over jeg ikke må gå på jagt.. Jeg vil købe dem for at træne mine egenskaber i skydning.
på forhånd tak, Laurits
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 428 times
Re: Regler vedr. køb af våben efter bestået jagtprøve
Skal man ikke være 16 for at erhverve jagttegn?
Men har din underviser ikke fortalt dig om reglerne?
Har du fået dit jagttegn?
EDIT: Men for nu at svare på dit spørgsmål: NEJ du må ikke, som 15-årig, købe hverken haglgevær eller riffel.
EDIT: Men for nu at svare på dit spørgsmål: NEJ du må ikke, som 15-årig, købe hverken haglgevær eller riffel.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Newbie
for at kunne forstå dette skal du vide der er indført nye regler i forholdet til at erhverve sig jagttegn: Du skal både op til teoretisk jagtprøve+praktisk med afstandsbedømmelse og våbenbehandling. Efter disse prøver skal man op til en såkaldt haglskydningsprøve (den nye prøve) hvor du skal ramme 6/18 duer. Under prøven vil du også blive bedømt på din våbenbehandling (om den er forsvarlig).Langenge skrev:Skal man ikke være 16 for at erhverve jagttegn?
man kan sagtens erhverve et jagttegn inden man er fyldt 16. Man kan bare først få det udleveret ved fødselsdagen og dermed retten til at gå på jagt. Spørgsmålet lyder nok dumt. Men efter bestået jagtprøve må man erhverve sig et jagtgevær (altså inden bestået haglskydningprøve). Men jeg kan bare ikke huske om man skal være fyldt 16 for at kunne gøre dette.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Eftersom jagttegnet jo er din tilladelse til at erhverve haglvåben, ja så er du nødt til at vente til du bliver 16...
Tog forøvrigt selv jagttegnet som 15-årig, og måtte vente et ulidelig halvt års tid inden jeg fyldte 16, så jeg kunne få mit tegn...

Tog forøvrigt selv jagttegnet som 15-årig, og måtte vente et ulidelig halvt års tid inden jeg fyldte 16, så jeg kunne få mit tegn...
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Hvordan kan man det ? politiet skal jo godkende jagttegnet inden naturstyrelsen sender det til nyjægerne , og det er ikke sket på dette tidspunkt, altså før 16års dagenLaur5672 skrev:for at kunne forstå dette skal du vide der er indført nye regler i forholdet til at erhverve sig jagttegn: Du skal både op til teoretisk jagtprøve+praktisk med afstandsbedømmelse og våbenbehandling. Efter disse prøver skal man op til en såkaldt haglskydningsprøve (den nye prøve) hvor du skal ramme 6/18 duer. Under prøven vil du også blive bedømt på din våbenbehandling (om den er forsvarlig).Langenge skrev:Skal man ikke være 16 for at erhverve jagttegn?
man kan sagtens erhverve et jagttegn inden man er fyldt 16. Man kan bare først få det udleveret ved fødselsdagen og dermed retten til at gå på jagt. Spørgsmålet lyder nok dumt. Men efter bestået jagtprøve må man erhverve sig et jagtgevær (altså inden bestået haglskydningprøve). Men jeg kan bare ikke huske om man skal være fyldt 16 for at kunne gøre dette.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 171 times
Det kan man heller ikke. Man kan erhverve sig et haglgevær så snart jegttegnet er i hænde. På det første jaggtegn man får står der bare at man endnu ikke må gå på jagt.Keldda skrev:Hvordan kan man det ? politiet skal jo godkende jagttegnet inden naturstyrelsen sender det til nyjægerne , og det er ikke sket på dette tidspunkt, altså før 16års dagenLaur5672 skrev:for at kunne forstå dette skal du vide der er indført nye regler i forholdet til at erhverve sig jagttegn: Du skal både op til teoretisk jagtprøve+praktisk med afstandsbedømmelse og våbenbehandling. Efter disse prøver skal man op til en såkaldt haglskydningsprøve (den nye prøve) hvor du skal ramme 6/18 duer. Under prøven vil du også blive bedømt på din våbenbehandling (om den er forsvarlig).Langenge skrev:Skal man ikke være 16 for at erhverve jagttegn?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Hvad står der helt specifikt?Senserazer skrev:Det kan man heller ikke. Man kan erhverve sig et haglgevær så snart jegttegnet er i hænde. På det første jaggtegn man får står der bare at man endnu ikke må gå på jagt.Keldda skrev:Hvordan kan man det ? politiet skal jo godkende jagttegnet inden naturstyrelsen sender det til nyjægerne , og det er ikke sket på dette tidspunkt, altså før 16års dagenLaur5672 skrev:for at kunne forstå dette skal du vide der er indført nye regler i forholdet til at erhverve sig jagttegn: Du skal både op til teoretisk jagtprøve+praktisk med afstandsbedømmelse og våbenbehandling. Efter disse prøver skal man op til en såkaldt haglskydningsprøve (den nye prøve) hvor du skal ramme 6/18 duer. Under prøven vil du også blive bedømt på din våbenbehandling (om den er forsvarlig).Langenge skrev:Skal man ikke være 16 for at erhverve jagttegn?
Er der ikke blot teksten "Haglprøve bestået xx dato", der ikke er trykt på jagttegnet?
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- Senserazer
- Platin Member
Der står: "Dette jagttegn giver ikke tilladelse til at udøve jagt."
Så der må blive fremsendt et nyt efter bestået haglprøve går jeg ud fra.
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
Det var da den mest fjollede sætning længeSenserazer skrev:Der står: "Dette jagttegn giver ikke tilladelse til at udøve jagt."

- Senserazer
- Platin Member
Det var også min egen første tankeThe_Moose skrev:Det var da den mest fjollede sætning længeSenserazer skrev:Der står: "Dette jagttegn giver ikke tilladelse til at udøve jagt."

-
- Newbie
tak for svarene alle sammen. Jeg blev bare i tvivl, da jeg fik at vide at MAN KAN købe gevær efter den beståede jagtprøve for at træne op til haglskysningsprøven. Der er ikke andet for end at bestå haglskydningsprøven og vente. ;)
- Gixxer3000
- Silver Member
- Interesser: Luftvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 6 times
Det KAN du osse efter bestået jagt prøve. Det ville være svært at træne til hagl/riffel prøverne uden egne våben.
Du skal dog stadig vente til du fylder 16.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
Du skal dog stadig vente til du fylder 16.
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk