Import af antik våben såsom Armbrøste eller sværd
-
- Newbie
- Interesser: Programmering, Antikviteter
- Geografisk sted: Sønderjylland
Import af antik våben såsom Armbrøste eller sværd
Hej jeg er rimelig sikker på at dette er blevet spurgt om før men jeg lovede en ven at finde ud af dette for ham og jeg har ikke tid til at kigge alle trådene igennem.
Min ven er meget interreseret i gamle antikviteter såsom gamle taske knive og specielt rustninger og skarp våben fra middelalderen og spurgte derfor mig hvordan man ville bære sig an med at få sådanne produkter importeret til Danmark og hvilke slags tilladelser og tegn man skal have for at eje disse ting til udstilling og samling. Jeg ved man skal have tilladelse fra ens lokale politi men mere har jeg hørt at ting som post danmark ikke aflevere våben til dig og at mange gange tager tolden i Danmark bare ting som disse og sender en regning til dig. Så vis man nu fik en tilladelse fra politiet hvad stopper tolden eller flyselvskabet som det nok bliver sendt med (muligvis båd selvskabet?) fra at tage disse antikviteter og hvordan ville folk vide at du har tilladelse til import fra politiet. Så opsume. Hvad skal man bruge hvem skal man snakke med og hvordan undgår man store regninger og fejl ved import vis man vil have våben til samling mange tak på forhånd
Min ven er meget interreseret i gamle antikviteter såsom gamle taske knive og specielt rustninger og skarp våben fra middelalderen og spurgte derfor mig hvordan man ville bære sig an med at få sådanne produkter importeret til Danmark og hvilke slags tilladelser og tegn man skal have for at eje disse ting til udstilling og samling. Jeg ved man skal have tilladelse fra ens lokale politi men mere har jeg hørt at ting som post danmark ikke aflevere våben til dig og at mange gange tager tolden i Danmark bare ting som disse og sender en regning til dig. Så vis man nu fik en tilladelse fra politiet hvad stopper tolden eller flyselvskabet som det nok bliver sendt med (muligvis båd selvskabet?) fra at tage disse antikviteter og hvordan ville folk vide at du har tilladelse til import fra politiet. Så opsume. Hvad skal man bruge hvem skal man snakke med og hvordan undgår man store regninger og fejl ved import vis man vil have våben til samling mange tak på forhånd
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Re: Import af antik våben såsom Armbrøste eller sværd
En importtilladelse fra politiet (den er gratis) og en blankvåbentilladelse (også gratis), så er du helt i hus med sværdene.
Pestdanmark har lagt deres egne stramninger ovenpå den almindelige lovgivning, så det bedste råd der, er "brug en anden udbyder end pestdk".
(Lang rant mod pestdanmark udeladt, men de skulle afskaffes ved lov, deres bygninger brændes ned og forbipasserende opfordres til at tisse på asken)
Pestdanmark har lagt deres egne stramninger ovenpå den almindelige lovgivning, så det bedste råd der, er "brug en anden udbyder end pestdk".
(Lang rant mod pestdanmark udeladt, men de skulle afskaffes ved lov, deres bygninger brændes ned og forbipasserende opfordres til at tisse på asken)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 972 times
- Kontakt:
Dine evner udi tilgivelse og mildhed forbavser gang på gang!Refraktorius skrev: (Lang rant mod pestdanmark udeladt, men de skulle afskaffes ved lov, deres bygninger brændes ned og forbipasserende opfordres til at tisse på asken)
Jeg prøvede at formulere hvad jeg mente der burde overgå den biks, men der gik ild i mit tastetur...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Din kammerat søger importtilladelse (Han har vel allerede blankvåbentilladelse)
Afsender lægger kopi af importtilladelse ved pakken, sammen med faktura
Vigtigst: Hvis pakken kommer fra et ikke EU Land: benyt alt andet end Postsvæsenet.
Dvs. benyt UPS, DHL, TNT eller et af de andre kurerfirmaer.
Men bemærk, at flere af de andre vil heller ikke transportere f.eks. Sværd, så det kan være en udfordring.
Afsender lægger kopi af importtilladelse ved pakken, sammen med faktura
Vigtigst: Hvis pakken kommer fra et ikke EU Land: benyt alt andet end Postsvæsenet.
Dvs. benyt UPS, DHL, TNT eller et af de andre kurerfirmaer.
Men bemærk, at flere af de andre vil heller ikke transportere f.eks. Sværd, så det kan være en udfordring.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Nu nævner du armbrøste i emne-feltet. Dem dækker en blankvåbentillladelse så vidt jeg ved ikke. Jeg tror faktisk ikke rigtig der findes samlertilladelse som dækker dem.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
- Interesser: Pistolskydning
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 56 times
- Been thanked: 71 times
Hej
Med fare for at blive oversvømmet med andres dårlige erfaringer, var det jo også en mulighed at tage en snak med våbenkontoret. De fleste jeg har talt med her i Viborg er ganske fornuftige mennesker. Det er ikke altid de har helt styr på alle spørgsmål, men så har de fornuftige kolleger de kan spørge. Jeg har i alt fald altid oplevet god og pragmatisk service.
Hilsen
High Standard
Med fare for at blive oversvømmet med andres dårlige erfaringer, var det jo også en mulighed at tage en snak med våbenkontoret. De fleste jeg har talt med her i Viborg er ganske fornuftige mennesker. Det er ikke altid de har helt styr på alle spørgsmål, men så har de fornuftige kolleger de kan spørge. Jeg har i alt fald altid oplevet god og pragmatisk service.
Hilsen
High Standard
- Nicolasd
- Silver Member
- Interesser: Jagt, skydning
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 29 times
Hillerød, som jeg hører under i Nordsjællands politikreds, er også søde og hurtige.
Dem jeg kender i København siger til gengæld, at der er de helt håbløse, men jeg har ingen personlig erfaring med dem.
Dem jeg kender i København siger til gengæld, at der er de helt håbløse, men jeg har ingen personlig erfaring med dem.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Ja, bemærk at Armbrøste og Slangebøsser er specifikt nævnt i Våbenloven, som tilladelseskrævende våben.
http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... ammunition
Der er ikke umiddelbart åbnet for at Antikke Armbrøste kan besiddes, uden tilladelse, men skriv til Justitsministeriet(og hav TÅLMODIGHED), hvis du vil have svar på dette.
http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... ammunition
Der er ikke umiddelbart åbnet for at Antikke Armbrøste kan besiddes, uden tilladelse, men skriv til Justitsministeriet(og hav TÅLMODIGHED), hvis du vil have svar på dette.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Armbrøster kan erhverves på SKV tilladelse; http://www.nivaabuerne.dk/ - jeg havde selv en snak med Jan Poulsen om at lave en lignende forening i Aarhus i sin tid, det var - såfremt vi kunne finde en egnet bane godkendt til salonriffel - ikke noget problem.
Mht. antikke armbrøster, så ved jeg at der er folk i middelaldermiljøet, som har forespørgsler liggende (på hhv. 5. og 8. år) hos justitsministeriet. Men ingen vil svare på om armbrøster kan påføres en samlertilladelse til skydevåben - eller om der skal/kan gives en særskilt samlertilladelse.
Mht. antikke armbrøster, så ved jeg at der er folk i middelaldermiljøet, som har forespørgsler liggende (på hhv. 5. og 8. år) hos justitsministeriet. Men ingen vil svare på om armbrøster kan påføres en samlertilladelse til skydevåben - eller om der skal/kan gives en særskilt samlertilladelse.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- Ninja_Moose
- Gold Member
- Interesser: Våben
- Geografisk sted: Sydjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 17 times
Salonriffel? Er der ikke en hel del mere energi i en armbrøst end en sølle .22lr?Elbæk skrev:Armbrøster kan erhverves på SKV tilladelse; http://www.nivaabuerne.dk/ - jeg havde selv en snak med Jan Poulsen om at lave en lignende forening i Aarhus i sin tid, det var - såfremt vi kunne finde en egnet bane godkendt til salonriffel - ikke noget problem.

- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Jo, men det var ikke desto mindre de angivne krav.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
- Refraktorius
- Admin
- Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 428 times
Så vidt jeg kan slå op, kan en moderne armbrøst levere op til 150 joule.The_Moose skrev:
Salonriffel? Er der ikke en hel del mere energi i en armbrøst end en sølle .22lr?
(Og det er ca der high speed .22 starter energimæssigt)
Det er faktisk ikke så frygteligt meget sammenlignet med krudtvåben.
Til gengælde er sikkerhedsafstanden for pilen kun en brøkdel af en salonkugles.
Jeg er ikke i tvivl om at man også kan få større armbrøste, men så er deres praktiske anvendelighed formodentligt reduceret.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."