Riflet løb til pumpgun?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Sako75
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt,dykning, skydning etc
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Riflet løb til pumpgun?

Indlæg af Sako75 » 27. sep 2014, 18:49

Er det stadig muligt at få tilladelse til pumpgun med riflet løb eller er det slut?
"The only way of discovering the limits of the possible is to venture a little way past them into the impossible."

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Re: Riflet løb til pumpgun?

Indlæg af Agamemnon » 27. sep 2014, 19:09

Et forbud var forventet medtaget, ved seneste revision af "Bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v.", men blev droppet igen.
Så der er stadig frit slag.
En riflet pump er stadig en repeterriffel og skal derfor ikke begrænses til at kunne indeholde maksimalt 2 skud.

.... Go nuts :razz:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 27. sep 2014, 19:43

Uha sådan en riffel kunne jeg godt tænke mig. :biggrin:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 27. sep 2014, 21:33

Er der nogen som kender til et sted der har et riflet Remington 870 løb? :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 28. sep 2014, 00:07

Jeg har to forespørgsler igang hhv ved Odense Jagt og Østjysk...
Skal nok sige vuf, hvis/når jeg får respons på tilgængelighed og pris :-)
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 28. sep 2014, 00:10

Timsen skrev:Jeg har to forespørgsler igang hhv ved Odense Jagt og Østjysk...
Ja, giv lige et praj.. Jeg kunne da også godt finde på at købe sådant et løb... Måske vi kan lave en storkøbsaftale ligefrem... :giggle:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 28. sep 2014, 10:12

Timber skrev:
Timsen skrev:Jeg har to forespørgsler igang hhv ved Odense Jagt og Østjysk...
Ja, giv lige et praj.. Jeg kunne da også godt finde på at købe sådant et løb... Måske vi kan lave en storkøbsaftale ligefrem... :giggle:
Ja med 3 salg i stedet for 1 kan det måske gå hurtigere :giggle:

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 28. sep 2014, 15:21

Jeg er også interesseret i at være med på et storkøb.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 28. sep 2014, 15:41

Jeg ser 6 interesserede indtil videre, det ligner da noget! :razz:

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 29. sep 2014, 11:07

Sandsynligvis off-topic og dårlig stil, men for at lave mindre støj for dem, som ikke interesserer sig for riflede haglgeværløb, så stiller jeg mine spørgsmål i denne tråd - måske en Mod kan spalte det fra, hvis vi får en god diskussion:

Er det korrekt at det er sabots og ikke slugs, man skyder fra sådan et løb? Min søgen i gamle tråde her på sitet siger at rent bly fouler løbet til på ingen tid.

Er der nogen med erfaring inden for (gen)ladning af sabots til denne type af løb? Jeg ser det som mit første skridt ind på området med at støbe sine egne projektiler. Jeg er mest interesseret i at kaste kæmpe klumper bly ned ad banen og ikke så meget i at sende en Hornay SST på steroider af sted. SST er jo sjove nok i min 6,5x55.

Er der nogen der kender til sabot'sne? Hvis man anvender en type som spalter fra blyet, kan de så genanvendes, hvis man kan finde dem? Kan man lave sine egne sabots af alm haglskåle?

Powder coated slugs - er det mon en mulighed?

Det kunne være fedt med en hjorteriffel med "kun" 1000 m sikkerhedsafstand (eller hvad det nu ender på - den må da alt andet lige være mindre end en centraltændingsriffel).

Jeg håber fælleskøbet kan lokke nogle forhandlere ud af busken med et godt tilbud.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 29. sep 2014, 11:13

Et rent bly-projektil vil snaske riffelgangene til, det er min klare overbevisning. Desuden er "brenneke" og lign. ulovlige, da de kan anvendes i haglgeværer.
Sabot slugs er the way to go, hvad jeg har læst mig til er de også væsentligt mere præcise end brenneke (det er hvad jeg har læst, ingen personlig erfaring).
Mht. genbrug af sabots, jeg ville ikke satse på det, men man må kunne finde en billig kilde til dem, ikke meget gods i dem.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Indlæg af Agamemnon » 29. sep 2014, 11:51

Senserazer skrev: Desuden er "brenneke" og lign. ulovlige, da de kan anvendes i haglgeværer.
Hvor finder du dén bestemmelse henne?

Ammunitionstypen må ikke anvendes i et glatløbet haglgevær, til jagt eller regulering, jvf.:
Bekendtgørelse om våben og ammunition, der må anvendes til jagt m.v. skrev:§ 2. Haglpatroner til glatløbede haglgeværer må anvendes til jagt og regulering, når følgende krav er overholdt:
1) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 7g/cm3 eller derover.
2) Patroner med hagl, der har en vægtfylde på 9g/cm3 eller derunder, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 400 m/sek.
3) Patroner med hagl, der har en vægtfylde større end 9g/cm3, skal have en udgangshastighed (V1,5) på mindst 375 m/sek.
Stk. 2. Hagl i haglpatroner må maksimalt have en diameter på 4 mm.
Stk. 3. Kuglepatroner i glatløbede haglgeværer må ikke anvendes til jagt eller regulering.
Stk. 4. Haglpatroner med hagl af bly, må ikke:
1) forhandles, medtages eller anvendes til jagt eller regulering, eller
2) medtages eller anvendes til flugtskydning, herunder på skydebaner.
Og

Ejere af glatløbede haglgeværer må hverken erhverve, besidde, bære eller anvende dem jvf.:
Våbenloven skrev:§ 2 a. Indehavere af jagttegn og medlemmer af skytteforeninger, der har en våbenpåtegning til glatløbede haglgeværer på medlemsbeviset, kan uanset forbuddet i § 2, stk. 1, til eget brug erhverve, besidde, bære og anvende følgende genstande:
1) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindst 55 cm, der højst er af kaliber 12, og som ikke kan indeholde mere end 2 haglpatroner,
2) piber, baskyler og aftagelige magasiner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1,
3) færdigladede haglpatroner til de haglgeværer, der er nævnt i nr. 1, såfremt haglene er løstliggende og har en diameter på højst 4 mm, samt omladehætter og halvladte eller tomme patronhylstre til de nævnte haglpatroner. Blyhaglpatroner er ikke omfattet af bestemmelsen.
Ret beset må de både besiddes og anvendes i riflede våben, uagtet om de måtte være velegnede til det eller ej.

Desuden er "Brenneke" navnet på en producent..... Jeg tror de ville blive kede af at få at vide at al deres ammunition var forbudt.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 29. sep 2014, 12:05

Bløde "slugs" ligger typisk nede i en haglskål, og den tager riflingen fint fat i, og giver klumpen nok rotation til at den er stabil.

Jeg var ude at skyde med en NVF'er der har en 18,5mm riffel for noget tid siden, og med faste sigtemidler kunne han fint klippe coladåser på ca. 60m afstand.
Klumperne lavede også fine runde huller i skiverne, så de fløj stabilt med næsen fremad.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 29. sep 2014, 13:18

Så ville i risikere at have slugs, som er velegnede til glatløbede våben liggende, så længe i havde et riflet løb til pumperen også? :???: For DET ville sgu være konge, jeg var bare overbevist om at den ikke gik? EKSEMPELVIS en Brenneke kugle er jo en færdigladet patron til de haglgeværer, som er nævnt i nr. 1. Det er dog ikke en haglpatron.
Og mit imbecile selv er udemærket godt klar over at brenneke er en producent, men jeg ved at mange forstår meningen af det udtryk lige så godt, hvis ikke bedre, end det engelske slugs. Tag til England, så hedder alle støvsugere også Hoovers. :giggle:

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 29. sep 2014, 13:29

Senserazer skrev:Så ville i risikere at have slugs, som er velegnede til glatløbede våben liggende, så længe i havde et riflet løb til pumperen også? :???: For DET ville sgu være konge, jeg var bare overbevist om at den ikke gik? EKSEMPELVIS en Brenneke kugle er jo en færdigladet patron til de haglgeværer, som er nævnt i nr. 1. Det er dog ikke en haglpatron....
Du må have det ammunition liggende som du har tilladelse til.

*Hvis du har en riffel i kal. 12 må du have tilhørende (kugle)ammunition.
*Hvis du kun har tilladelse til et haglgevær i kal.12 så må du ikke besidde 'brenneke' kugler.

Hvis man både har tilladelse til riffel og haglgevær i kal.12 skal man naturligvis ikke gå på hagljagt med lommerne fulde af patroner til sin riffel.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 29. sep 2014, 13:44

Marius skrev:
Senserazer skrev:Så ville i risikere at have slugs, som er velegnede til glatløbede våben liggende, så længe i havde et riflet løb til pumperen også? :???: For DET ville sgu være konge, jeg var bare overbevist om at den ikke gik? EKSEMPELVIS en Brenneke kugle er jo en færdigladet patron til de haglgeværer, som er nævnt i nr. 1. Det er dog ikke en haglpatron....
Du må have det ammunition liggende som du har tilladelse til.

*Hvis du har en riffel i kal. 12 må du have tilhørende (kugle)ammunition.
*Hvis du kun har tilladelse til et haglgevær i kal.12 så må du ikke besidde 'brenneke' kugler.

Hvis man både har tilladelse til riffel og haglgevær i kal.12 skal man naturligvis ikke gå på hagljagt med lommerne fulde af patroner til sin riffel.
Sejt :thumbup: Jeg troede kun man måtte have den slags, som kun kan benyttes i de riflede, altså sabots. Men det her er da cool! Takker :razz:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 29. sep 2014, 13:53

Lige så snart man har en RIFFEL-tilladelse i cal 12 (riflet løb i cal 12) - så er kugle-ammunitionen at betragte som RIFFEL-ammunition, og falder ind under den riffeltilladelse.

At det KAN affyres i et glatløbet er naturligvis 100% IRRELEVANT.!

Denne RIFFEL-ammunition falder så også udenom lovgivningen omkring blyforbuddet - da det ikke er en haglpatron.

Der står specifikt i lovgivningen som allerede er nævnt korrekt, at kugleammunition ikke må anvendes i GLATløbede.

Så har man en riffeltilladelse i cal 12, så har man også tilladelse til at købe Brenneke, riflede slugs, slugs, sabot-slugs.
Det er ligeledes 100% irrelevant (lovmæssigt) at riflede slugs og andre af Brenneke-typen kan møg'e piben til. Der er ingen lov imod at ammunitionen måske er upraktisk i et våben - det er skytten selv der sætter den begrænsning.

Men Brenneke og riflede slugs kan godt findes i udgaver der ikke ligger i haglskål, men hvor der kun sidder en filt eller plastic-forladning fast under blyklumpen.
De riflede slugs er udformet således, idet "riflingen" i sluggen/Brenneke-kuglen skal kunne deformere når kuglen passerer trangboringen (i de lande hvor det er tilladt at affyre disse i glatløbede haglgeværer).
Nogle mener at "riflingen" er til for at kuglen skal begynde at rotere i løbet, eller i luften, men det er ikke tilfældet. De er bygget til glatløbede haglgeværer, for at kunne passere trangboringen.
Der er ingen grund til at lave en riflet slug og putte den i en haglskål.

Så er der massive slugs, eller blyklumper understøttet af en plastforladning - som er blyklumper der nøje passer i diameteren i løbet.
Disse er direkte farlige at affyre i glatløbede, idet disse IKKE så nemt kan passere en trangboring, idet det er massive klumper som ikke nemt lader sig deformere.
De er bygget sådan for at gribe fat i riflingen i løbet og riflede løb har ikke trangboring.

Sabot-slugs er en mindre blykugle (eller endog kobberkugle) som er omgivet af massive plasticskaller, hvor plasticskallerne passer i løbets diameter, og gribes af riflingen i løbet, og får hele møget til at rotere.
Sabot'en bortfalder lige så snart den forlader løbsmundingen.

Rifled slugs og Brenneke (også riflede slugs) kan for såvidt godt affyres i riflede løb - men der kan forekomme afsætning af bly, idet blyet i disse er skabt til at deformeres (og dermed blødt bly), og hvis dette sker kan der langsomt ske en trykstigning under brug - men det skulle dog ikke være direkte farligt, men kan dog nedsætte præsicionen over tiden.

Slugs der er cylinderformede (og 100% griber fast i riflingen) er lavet af bly der er en kende hårdere - og sabot-slugs kan for såvidt være lavet af hvad som helst, da det er sabot'en som griber fat i riflingen.

Der laves endda tomme plastic-sabot's hvor brugeren selv fylder projektil i, så hvis nogen har en forkærlighed for eks .50BMG-projektiler eller andre storvildt-projektiler, så kan en hjemmelader sagtens lave riffelammunitionen med en haglpatron, ladet med plasticsabot med et hvilken som helst projektil han måtte ønske.
Med banlysningen af .50BMG i Dk, så kunne det ske at nogle butikker ligger inde med en portion hylstre og projektiler.

Hvis man søger på " 12 gauge from hell ", så ser man at der er folk der arbejder en smule på at lave en voldsom slug-gun, hvor der benyttes hylstre fra .50BMG - og gerne sabot's.

Der burde en hjemmelader kunne købe hylstrene og projektilerne - og skabe cal 12 slugs ud af disse, og måske endda få en god handel, da .50BMG jo pludselig er ulovlig i Dk. :blink:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 29. sep 2014, 14:18

Det er afgjort, jeg SKAL have et riflet løb til min 870'er. :razz:

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 29. sep 2014, 15:31

:smile:
Vedhæftede filer
1.jpg
Den gamle oprindelige Brenneke-kugle, med "lige" "riflinger".
Disse er lavet for at den ligger godt i løbet, og kan affyres i glatløbede haglgeværer, og presses igennem trangboringen.
1.jpg (7.64 KiB) Vist 3769 gange
2.jpg
Dette er en opdateret version af Brenneke-kuglen.
De skrå "riflinger" tillader også deformation i trangboringen og er altså ikke skabt for at få kuglen til at rotere.
2.jpg (12.35 KiB) Vist 3769 gange
3.jpg
Her ses muligheden for deformation lidt bedre.
"Riflingen" kan presses ind i mellemrum mellem de høje riflinger.
3.jpg (19.99 KiB) Vist 3769 gange
4.jpg
Bare en nyere variant af Brenneke-typen - med plastforladning.
Skabt til glatløbede, men denne version kan (ifølge pakken) også bruges i riflede (sikkert pga valg af bly-type/hårdhed)
4.jpg (59.99 KiB) Vist 3769 gange
5.jpg
Foster-type riflet slug.
Også skabt til glatløbede.
5.jpg (59.97 KiB) Vist 3769 gange
6.jpg
Egentlig slug til riflede løb - bemærk den store diameter og ingen mulighed for deformation i trangboring.
Sluggen griber selv fat i riflingen i løbet, og plastforladningen leverer gastætheden.
Kan IKKE bruges i glatløbede.
6.jpg (8.7 KiB) Vist 3769 gange
7.jpg
En lidt billigere type af den foregående, men samme princip - blyet griber fat i riflingen og er altså IKKE til glatløbede.
7.jpg (57.53 KiB) Vist 3769 gange
8.jpg
Sabot slug.
Plastic'en griber fat i riflingen og er altså ikke skabt til glatløbede.
8.jpg (49.47 KiB) Vist 3769 gange
9.jpg
Princippet i sabots. Plasticskaller der forlader projektilet når det hele forlader mundingen.
Ikke til brug i glatløbede.
9.jpg (97.2 KiB) Vist 3769 gange
10.jpg
Sabots som hjemmeladere selv kan fylde projektiler i.
Kan købes til flere haglkalibre, og bestilles med den ønskede kaliber, så projektilerne passer fint i.
Ikke til brug i glatløbede.
10.jpg (98.35 KiB) Vist 3769 gange
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 29. sep 2014, 15:52

Det ser godt nok lækkert ud.
Så er spørgsmålet bare hvordan skydebanerne har det med at man skyder med haglgevær (med riflet pibe) på riffelbanen. Det ser måske også lidt suspekt ud hvis der ligger hvad der ligner haglskåle osv. på riffelbanen.
Det er selvfølgelig ikke et problem hvis man har den luksus at bo på landet. :bowdown:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 29. sep 2014, 16:02

PeterLH skrev:Det ser godt nok lækkert ud.
Så er spørgsmålet bare hvordan skydebanerne har det med at man skyder med haglgevær (med riflet pibe) på riffelbanen. Det ser måske også lidt suspekt ud hvis der ligger hvad der ligner haglskåle osv. på riffelbanen.
Det er selvfølgelig ikke et problem hvis man har den luksus at bo på landet. :bowdown:
Jeg tror nærmere at problemet er, at banegodkendelsen er "kalibre til og med Xx mm"

Du finder ikke mange baner, der er godkendt til 18,5mm.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 29. sep 2014, 16:23

Jeg planlægger at tage min pumper med en tur til Tyskerland og skyde lidt slugs mv. Så ved jeg da hvordan den opfører sig. I ved, ti når zombierne kommer... :twisted:

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 29. sep 2014, 19:14

Jeg har lavet en ny tråd, hvor interesserede kan melde sig. Tråden er lavet med OK fra Lycon.

http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=56313

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 29. sep 2014, 20:12

hmmnnn.... kan man gøre det samme med en halvauto
(der kun kan indeholde 2 patroner) og så gå til riffelprøve med slugs?
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 29. sep 2014, 20:20

Jeg tror det er svært at finde en bane som er godkendt til 12GA riffel..

Besvar