jeg kom ind i en mindre debat omkring totenschlägere m.m. og mit svar er jo naturligt at de er ulovlige (sammen med knojern) da Våbenloven siger det.
men så kommer der et twist, der er en som bruger Bekendtgørelse om våben og ammunition mv. paragraf 16 stk. 3
det skal siges at i stk 1, nr 9 indgår totenschlägere og knojern.Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1, nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr. 9, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som anført.
hvis jeg læser det rigtigt så kan man uden tilladelse besidde de slagvåben så længe man kan argumentere for at det er til brug ved jagt eller fiskning.
det er skidesvært at kunne redegøre og argumentere for at de bliver brugt til jagt da der er mindst femten dusin andre måder at gøre deres job på.
det virker som om at dem der benytter sig af det gør det ''bare fordi de kan'' og ikke fordi der er noget praktisk eller positivt ved det.
men så kommer spørgsmålet, skal man tage udgangspunkt i loven eller i bekendtgørelsen?