Køb og udførsel af sigtekikkert fra USA

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
DaFinalOne
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Riffeljagt og genladning
Geografisk sted: Østjylland

Indlæg af DaFinalOne » 20. okt 2014, 11:41

Hej,

Jeg er klar over at det er praktisk talt umuligt at få lov til at udføre våbendele fra USA, deriblandt sigtekikkerter.

Men jeg skal til New York til foråret, så der burde jo være mulighed for at få sig en drømme-zeiss kikkert til menneskepenge.

Jeg skrev så på bhphotovideo.com's live chat, og spurgte til hvor vidt alle de kikkerter vist i deres web-shop, også kan købes i deres fysiske megabutik på Manhatten.

Chatten sagde så at, jeg ville blive afvist i butikken ved køb af en sigtekikkert, da de ville vurdere at der er risiko for at varen bliver udført af USA var til stede.

Har i oplevet lignende i praksis, når man står fysisk i en butik i USA og vil købe en "våbendel" eller er det bare noget de skal sige, fordi at det er på skrift? Jeg frygter at jeg ender med en lang næse når jeg står derovre, og ville blive bedt om at vise identifikation for at købe en kikkert. Del gerne oplevelser, work-arounds eller alternative løsningsmuligheder. For jeg SKAL squ have den kikkert!

MVH Jens
MVH Jens

-----------------------------------------------------------------

Mauser 98, 243 Win - BSA Contender 8-32 x 40
Sabatti 2000, Links, 30-06 - Jaguar 4-12 x 50
Stevens 310, .17 HMR, BSA Sweet Seventeen 4-12 x 42
Browning 525, 12/76
Browning A500, 12/76

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 20. okt 2014, 12:21

Hvis det er en almindelig sigtekikkert til jagt burde den ikke være omfattet af ITAR. Men det er ikke alle amerikanske butikker, der "gider" sætte sig ind i forskellene - omkostningerne og evt bøvl med amerikanske myndigheder overstiger et begrænset salg til udenlandske kunder - så skærer de alt over én kam og vupti ingen salg af sigtekikkerter. Når det så er sagt, så skrev de sikkert som de gjorde, da det var på skrift og dermed gik med både livrem og seler. Sidst men ikke mindst så bør du af egen drift undersøge om din kikkert er omfattet af ITAR - for hvis den er, så vil det ikke være sjovt at blive snuppet i tolden med den...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

DaFinalOne
Bronze Member
Bronze Member

Re: Køb og udførsel af sigtekikkert fra USA

Indlæg af DaFinalOne » 20. okt 2014, 12:44

Det er den her jeg drømmer om, så det er vel hvad man kan kalde en almindelig sigtekikkert.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1 ... nated.html

Findes der nogle webshops som i kender til, der ved at kikkerter ikke er omfattet af ITAR? for alle dem jeg kigger på skriver at de ikke sender kikkerter internationalt pga. ITAR
MVH Jens

Browning 525, 12/76
Browning A500, 12/76

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 20. okt 2014, 12:54

Her: http://www.eurooptic.com/conquest-dural ... le-60.aspx kan du få den en del billigere

Og Frankonia har den også: http://www.frankonia.de/Zfr.+Conquest+D ... mer=180809
Kun en smule dyrere end BH Photovideo.

I Princippet skal du lække moms og told oveni BH priserne, da du kun må tage for kr. 3250 med hjem afgiftsfrit.
Og lægger du told og moms oveni, så er den tyske pris vist helt OK
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

DaFinalOne
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af DaFinalOne » 20. okt 2014, 12:58

Jeg er klar over at de findes i Europa til lignende priser, hvis man medregner told og moms. Det var ligeså meget et generelt spørgsmål på de her ITAR-regler, som giver restriktioner på salg af våbendele ud af USA.

Hvis man ser på Leupold's hjemmeside, skriver de en liste over produkter der er underlagt ITAR's restriktioner. Og det er udelukkende de "taktiske/militære" produkter og ikke deres almindlige sigtekikkerter såsom VX-1, VX-2 osv.

http://www.leupold.com/resources/trade-compliance/
MVH Jens

Browning 525, 12/76
Browning A500, 12/76

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Mosc5 » 20. okt 2014, 13:14

DaFinalOne skrev:Det er den her jeg drømmer om, så det er vel hvad man kan kalde en almindelig sigtekikkert.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1 ... nated.html

Findes der nogle webshops som i kender til, der ved at kikkerter ikke er omfattet af ITAR? for alle dem jeg kigger på skriver at de ikke sender kikkerter internationalt pga. ITAR
I det link du henviser til, har de på skrevet, at den er omfattet af reglerne, og ikke kan må eksporteres.. Surt.
Det virker næsten komisk, når man tænker på hvor large de er med halvautomatiske rifler og håndvåben, og så kan må de ikke exportere en riffel-kikkert :what: Man skulle tro det var PestDanmark der stod i ledtog med dem :freak:

Ps. er næsten sikker på, at jeg så den samme kikkert i en østjysk netbutik til på tilbud til 7.500,- og der kommer ikke nogen uheldig overraskelser i form af importmoms, told og afgifter.

Hilsen Morten
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

DaFinalOne
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af DaFinalOne » 20. okt 2014, 13:33

Det morsomme er at, denne kikkert: http://www.bhphotovideo.com/c/product/6 ... scope.html ikke er omfattet af ITAR men Zeiss'en er.

For jeg vil da mene at Zeiss'en er ligeså utaktisk som Laupold'en hvis man læser frasen for hvilke produkter er der underlagt: "Defense articles are defined by ITAR § 120.3 as any article (item) that is specifically designed, developed, configured, adapted, or modified for a military application"
MVH Jens

Browning 525, 12/76
Browning A500, 12/76

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Sv: Køb og udførsel af sigtekikkert fra USA

Indlæg af 308 W » 20. okt 2014, 13:57

Sådan en dyttelyt kan fåes til omkring 7k herhjemme, hvorfor så besværet??

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 20. okt 2014, 15:30

Vi har drøftet denne problematik flere gange her på NVF, da situationen med køb af ”grej” i USA er gået hen og blevet ganske frustrerende. Se f.eks. denne tråd: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=53&t=53823

I bemærkningen på hjemmesiden ved den pågældende kikkert (indsat nedenfor) ser man, at B&H dækker sig ind og anfører, at den fsva eksport er omfattet af enten de ”almindelige” regler (under Dept. Of Commerce) eller ITAR (under Dept. Of State). B&H gør herved det, som efterhånden mange amerikanske forhandlere – nemlig ikke at tage stilling, men i stedet dækker sig ind (”Cover My A..”). Årsagen er, at de amerikanske eksportregler er blevet meget komplekse og butikkerne påtager sig et stort ansvar ved eksport ud af USA. Straffen i forbindelse med en overtrædelse – selv uforvarende – er meget høj med bøder i $100.000-klassen så mange butikker ønsker slet ikke at løbe den risiko. Så hvis de er i tvivl er de ikke i tvivl – og vælger ikke at eksportere.

For mig at se er den pågældende kikkert ikke bygget til militært brug og jeg ville personligt ikke have problemer med at tage den med hjem ved en rejse til USA. Mange af os her på NVF har taget kikkerter med retur fra USA uden problemer – jeg selv endda et par stykker. Jeg har dog også oplevet en kollega, der blev hentet af TSA i afgangshallen og skulle forklare sig (se mit indlæg i denne tråd: http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=36&t=56340). Men han slap heldigvis og fik sin kikkert med sig. Hvorvidt det altid vil være tilfældet skal jeg naturligvis ikke kunne sige.

Om du selv er villig til at gøre forsøget er selvfølgelig op til dig selv. Du skal blot være forberedt på, at du er på usikker grund og at der kan blive tale om et eksklusivt møde med betjentene fra TSA, hvor udfaldet ikke er givet...

:razz:
Oscar123
Vedhæftede filer
BH rmks.jpg
BH rmks.jpg (26.93 KiB) Vist 2196 gange
On scene - but unseen

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 20. okt 2014, 17:35

DaFinalOne skrev:Hej,

Jeg er klar over at det er praktisk talt umuligt at få lov til at udføre våbendele fra USA, deriblandt sigtekikkerter.

Men jeg skal til New York til foråret, så der burde jo være mulighed for at få sig en drømme-zeiss kikkert til menneskepenge.

Jeg skrev så på bhphotovideo.com's live chat, og spurgte til hvor vidt alle de kikkerter vist i deres web-shop, også kan købes i deres fysiske megabutik på Manhatten.

Chatten sagde så at, jeg ville blive afvist i butikken ved køb af en sigtekikkert, da de ville vurdere at der er risiko for at varen bliver udført af USA var til stede.

Har i oplevet lignende i praksis, når man står fysisk i en butik i USA og vil købe en "våbendel" eller er det bare noget de skal sige, fordi at det er på skrift? Jeg frygter at jeg ender med en lang næse når jeg står derovre, og ville blive bedt om at vise identifikation for at købe en kikkert. Del gerne oplevelser, work-arounds eller alternative løsningsmuligheder. For jeg SKAL squ have den kikkert!

MVH Jens
Køb kikkerten herhjemme og få trukket momsen fra ved at få den tilsendt til dine venner derover.

Det er møj nemmere.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 20. okt 2014, 18:12

Rigbymauser skrev: Køb kikkerten herhjemme og få trukket momsen fra ved at få den tilsendt til dine venner derover.

Det er møj nemmere.
Øhh… Den må du lige forklare, for jeg kan ikke se hvorledes denne øvelse gør situationen lettere eller billigere.

Det er muligt at den danske moms kan trækkes fra ved at sende den ud af Danmark til et ikke-EU land – men hvordan går regnestykket op når man medregner forsendelsesomkostninger samt importafgift til Skat i lufthavnen - for den skal jo selvfølgelig ikke smugles ind..?

Øvelsen løser heller ikke problemet med de amerikanske eksportregler, idet kikkerten de facto eksporteres ud af USA igen. Og, så er man jo lige vidt.

Denne metode kræver så i øvrigt, at man har bekendte i USA som man vil involvere i sagen.

Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 20. okt 2014, 18:29

Hej Jens

Jeg blev lidt nysgerrig på den Zeiss kikkert og søgte lidt på nettet blandt de butikker, som jeg selv har gode erfaringer med. Og vupti... :giggle:

Nu får jeg sikkert et slag med moderator-battet - men du kan faktisk få kikkerten 300 kr. billigere i England end ved B&H i USA. Sportsman Gun Center i England har den pt. på tilbud til ca. 7860 kr. Og, da det er indenfor EU skal der ikke svares yderligere afgift af den. Se dette link. http://www.sportsmanguncentre.co.uk/pro ... luminated/

Eksport af en sådan kikkert fra England kræver en eksporttilladelse, men det kan butikken fixe.

Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af 308 W » 20. okt 2014, 19:07

Første hit på Google 7500 http://webshop.huntinglife.net/product/ ... -mlys.aspx

Det er ca 600 kr billigere end dit USA link [emoji1] Så er der til en kasse ammunition!

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 20. okt 2014, 19:26

Rigbymauser skrev:
DaFinalOne skrev:Hej,

MVH Jens
Køb kikkerten herhjemme og få trukket momsen fra ved at få den tilsendt til dine venner derover.

Det er møj nemmere.
Hvis du bagefter indfører denne kikkert uden at svare moms og told er det ulovligt.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 20. okt 2014, 19:30

308 W skrev:Første hit på Google 7500 http://webshop.huntinglife.net/product/ ... -mlys.aspx

Det er ca 600 kr billigere end dit USA link [emoji1] Så er der til en kasse ammunition!

He, he... Godt spottet. :thumbup: Det er endnu billigere end mit link til England.

Nu må incitamentet til at købe i USA vist falde...

Oscar123
On scene - but unseen

Besvar