Glatløbet salon på normalt jagttegn?
- AshkenaZ
- Bronze Member
- Interesser: Airsoft
- Geografisk sted: Tølløse
- Been thanked: 2 times
Glatløbet salon på normalt jagttegn?
Hey NVF.
Jeg er blevet tilbudt en lille .22 otterup riffel med glat løb. Dvs. Uden riffelgang. Kan jeg have sådan en uden riffeltegn, men på normalt jagtegn?
På forhånd tak :-)
Jeg er blevet tilbudt en lille .22 otterup riffel med glat løb. Dvs. Uden riffelgang. Kan jeg have sådan en uden riffeltegn, men på normalt jagtegn?
På forhånd tak :-)
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 234 times
- Been thanked: 219 times
Re: Glatløbet salon på normalt jagttegn?
Ja, det er en lidt sjov regel "Jeg køber lige et glatløbet gevær som kan skyde med patroner - det kræver ikke tilladelse, for det er mere unøjagtigt end en riffel"
Så jo mere patronerne flyver til højre og venstre, jo mindre tilladelseskrævende er det ?
Hilsen Kenneth
PS: Jeg VED godt at der skal tilladelse til .22 patroner.

Så jo mere patronerne flyver til højre og venstre, jo mindre tilladelseskrævende er det ?

Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Haglgeværer kan da også skyde med slugs.... Og man kan da få .22 patroner med hagl.... Så jeg kan da ikke se noget mærkværdigt i den lov...Kenneth Jensen skrev:Ja, det er en lidt sjov regel "Jeg køber lige et glatløbet gevær som kan skyde med patroner - det kræver ikke tilladelse, for det er mere unøjagtigt end en riffel"![]()
Så jo mere patronerne flyver til højre og venstre, jo mindre tilladelseskrævende er det ?![]()
Hilsen Kenneth

M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Den burde du kunne have på standard jagttegn.
Det er kun en "riffel" når der er riffelgange i. Det er kun "lillebroderen" af en 9mm glatløbet haglbøsse.
En .22 glatløbet er at betragte som et haglgevær, og den er ikke designet til at skyde med salonriffelpatroner eller Flobert.. (selvom den måske kan!) - den skyder med .22Shotshell patroner, som er små haglpatroner og kan købes på jagttegn.
Anschutz har lavet disse i mange år, og uden at være HELT sikker, mener jeg stadig de gør det.
Så dem på deres hjemmeside indenfor de seneste 5 år i hvert fald.
Ganske fornøjelig (dog kun erfaring med 9mm glatløbet haglbøsse), ikke særlig anvendelig - og særdeles svær at få fat i patroner til.
Der findes nogle .22LR Shotshells som er skabt til riflede våben - de vil måske virke som "kuglepatron" i en glatløbet.
Hvis man er en smuuuuuule pernittengryn, så vil salonpatroner eller flobert-patroner (alt med én kugle/projektil) være at betragte som kugleammunition og måske kunne tolkes som ulovligheder i stol med at bruge brenneke/slugs i glatløbede haglgeværer.
Det er kun en "riffel" når der er riffelgange i. Det er kun "lillebroderen" af en 9mm glatløbet haglbøsse.
En .22 glatløbet er at betragte som et haglgevær, og den er ikke designet til at skyde med salonriffelpatroner eller Flobert.. (selvom den måske kan!) - den skyder med .22Shotshell patroner, som er små haglpatroner og kan købes på jagttegn.
Anschutz har lavet disse i mange år, og uden at være HELT sikker, mener jeg stadig de gør det.
Ganske fornøjelig (dog kun erfaring med 9mm glatløbet haglbøsse), ikke særlig anvendelig - og særdeles svær at få fat i patroner til.
Der findes nogle .22LR Shotshells som er skabt til riflede våben - de vil måske virke som "kuglepatron" i en glatløbet.
Hvis man er en smuuuuuule pernittengryn, så vil salonpatroner eller flobert-patroner (alt med én kugle/projektil) være at betragte som kugleammunition og måske kunne tolkes som ulovligheder i stol med at bruge brenneke/slugs i glatløbede haglgeværer.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.
- Lycon
- Moderator
- Interesser: Special Operations Executive
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 596 times
- Been thanked: 601 times
- Kontakt:
Det er ikke længere svært at finde patroner til dem, og de er endda blyfri.HappyNanoq skrev: Ganske fornøjelig (dog kun erfaring med 9mm glatløbet haglbøsse), ikke særlig anvendelig - og særdeles svær at få fat i patroner til.

“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington
SOE agent Pearl Witherington
- Keldda
- Platin Member
- Interesser: gamle Luftvåben/våben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 6 times
Happy ;;;HappyNanoq skrev:Den burde du kunne have på standard jagttegn.

22 LR shotshells laver nærmest en spiral af hagl i skuddet , næsten uden hagl midt i skuddet.
Senest rettet af Keldda 29. nov 2014, 20:14, rettet i alt 1 gang.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket
- Keldda
- Platin Member
Ja , 5kr stkLycon skrev:Det er ikke længere svært at finde patroner til dem, og de er endda blyfri.HappyNanoq skrev: Ganske fornøjelig (dog kun erfaring med 9mm glatløbet haglbøsse), ikke særlig anvendelig - og særdeles svær at få fat i patroner til.Men de er eddermaneme dyre.

- HappyNanoq
- Gone But Not Forgotten
- Interesser: Mekanik
- Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 161 times
Dieselmotoren blev opfundet af Rudolph Diesel i 1893 og der er også sket meget på det område siden. So what.??Keldda skrev: Happy ;;;de blev opfundet af Louis Flobert i 1841 , hvorfor mener du Flobert geværer ikke er designet til flobert patroner ???
22 LR shotshells laver nærmest en spiral af hagl i skuddet , næsten uden hagl midt i skuddet.
Flobert-geværer har jeg kun set mærket med Flobert betegnelsen, men andre har sikkert set dem med andre betegnelser.
Anschutz har lavet glatløbede våben, med en .22 betegnelse.
Som måske IKKE er skabt til Flobert-patroner - men som KAN affyre dem. Der er en forskel.
Her er tale om en .22 glatløbet, som ud over at være meget meget tæt på at have nøjagtig samme dimensioner med Flobert-geværer... ikke har det samme formål.
.22Short, .22Long, .22LongRifle, 6mm CB, 6mm BB . selvom de er meget meget ens, så er de stadig selvstændige kalibre - hver med sit formål.
Alle kan affyres i en moderne .22LR, afhængig af ladesystemet så måske kun manuelt/enkeltvis ladet direkte i kammeret.
Og ja, jeg mener at et .22 LR Glatløbet ikke nødvendigvis er skabt til Flobert - jeg mener dog at Flobert-patroner KAN benyttes deri, fordi de ligger så tæt på hinanden at risikoen er minimal ved at gøre det.
Men vedholder dog at selvom det er muligt, så er våbnet ikke nødvendigvis skabt til det.
Og siger også at et .22 glatløbet våben ikke nødvendigvis er et "Flobert"våben - simpelthen fordi Flobert-kalibrene er selvstændige kalibre, hvis patroner tilfældigvis passer i andre kkalibre også.
VI benytter bare "Flobert"-betegnelsen i flæng - endog fejlagtigt til tider.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
-
- Platin Member
- Interesser: pürch og fuglejagt
- Geografisk sted: Polen
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Husk at tjekke og kontrollere at alle dele er i orden før du skyder med den, og husk også at trække løbet igennem.
- Keldda
- Platin Member
Jeg har ikke set en 22 glatløbet af nyere dato , men derfor kan de jo sagtens eksistere , jeg har selv haft en anshütz 9mm i 70erne , og der bruger de jo mm betegnelse. Jeg har dog en glatløbet der står 22 på , men det kan lige så godt være et nummer , den er fra ca 1870.
Flobert tog kun patent på patronerne , ikke geværerne , derfor findes de i et utal af fabrikater , i 1851 på en messe i London , så Smith og Wesson flobert patronerne og huggede ideen , de brugte tommemål og deraf 22 som de bare hed i starten , senere kom short og endnu senere LR , såvidt jeg husker lavede de de første til en revolver de selv lavede , no 1 , og første lidt senere udviklede de short og LR.
Det er ikke sikkert jeg husker årstal osv rigtigt , men ca , har en "flobert" bog jeg kan tjekke i.
Flobert tog kun patent på patronerne , ikke geværerne , derfor findes de i et utal af fabrikater , i 1851 på en messe i London , så Smith og Wesson flobert patronerne og huggede ideen , de brugte tommemål og deraf 22 som de bare hed i starten , senere kom short og endnu senere LR , såvidt jeg husker lavede de de første til en revolver de selv lavede , no 1 , og første lidt senere udviklede de short og LR.
Det er ikke sikkert jeg husker årstal osv rigtigt , men ca , har en "flobert" bog jeg kan tjekke i.