Hvor lang tid tager en Blankvåbenstilladelse at få?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
JulieBrinks
Newbie
Newbie
Interesser: Knive, fantasy-sværd
Geografisk sted: Aalborg

Hvor lang tid tager en Blankvåbenstilladelse at få?

Indlæg af JulieBrinks » 8. jan 2015, 22:10

Hej!

Jeg ansøgte om blankvåbenstilladelse ved at smide den af på Aalborg politistation den 13. december, men har endnu ikke fået svar, og dette bekymrer mig lidt. Tager det normalt så lang tid at få svar og får man svar elektronisk eller via post eller hvordan?

- Julie
Senest rettet af Refraktorius 9. jan 2015, 13:31, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift justeret til at passe til indlæggets hensigt. Læs gerne indlægget om indlæg øverst i Small Talk :-)

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Re: Blankvåbenstilladelse

Indlæg af Fredericianer » 8. jan 2015, 22:20

Jeg har ikke så meget erfaring med hvordan det går siden de samlede våbenkontorene (sidste år), men 4-8 uger var på ingen måde usædvanlig før i tiden.

Der kommer nok en tilladelse med posten inden så længe.
Never confuse verbosity with veracity.

JulieBrinks
Newbie
Newbie

Indlæg af JulieBrinks » 8. jan 2015, 22:28

Fredericianer skrev:Jeg har ikke så meget erfaring med hvordan det går siden de samlede våbenkontorene (sidste år), men 4-8 uger var på ingen måde usædvanlig før i tiden.

Der kommer nok en tilladelse med posten inden så længe.
Okay. Super! Blev bare en smule bekymret. Tak for hjælpen!

Brugeravatar
Kar 98
Platin Member
Platin Member
Interesser: Samler våben , jagt , Ammo , s
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times

Indlæg af Kar 98 » 8. jan 2015, 22:34

Hej og :welcome:
Det at du har afleveret den i Aalborg gør at de skal sende den til Holstebro , så det tager nok lidt længere tid end normalt . Og hvis det er din første våbentilladelse tager det også lidt ekstra tid , da de skal lave baggrundstjek på dig .Det har været jul. Men hvis du ikke har hørt fra dem 1. februar så prøv at ringe til våbenkontoret i Holstbro og spørg pænt om din ansøgning er kommet frem , og om den er under behandling .
Og endelig så får du besked pr. post da du får en papirtilladelse . Håber du kan bruge svaret .
Senest rettet af Kar 98 8. jan 2015, 22:39, rettet i alt 1 gang.
Tomme hylstre og fyldte flasker gør mig glad

JulieBrinks
Newbie
Newbie

Indlæg af JulieBrinks » 8. jan 2015, 22:36

Kar 98 skrev:Hej og :welcome:
Det at du har afleveret den i Aalborg gør at de skal sende den til Holstebro , så det tager nok lidt længere tid end normalt . Og hvis det er din første våbentilladelse tager det også lidt ekstra tid , da de skal lave baggrundstjek på dig .Det har været jul. Men hvis du ikke har hørt fra dem 1. februar så prøv at ringe til våbenkontoret i Holstbro og spørg pænt om din ansøgning er kommet frem , og om den er under behandling .
Og endelig så for du besked pr. post da du får en papirtilladelse . Håber du kan bruge svaret .
Det forklarer helt klart, hvorfor det tager noget tid! Jeg vil prøve at ringe til dem, hvis jeg ikke har fået noget inden februar. Tusind tak!

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 138 times

Indlæg af Krung » 9. jan 2015, 07:53

Min tog op mod 3 måneder her i Øst. Det gjorde genladetilladelsen ikke (2 måneder), så der prioriteres måske på kontoret.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
BackpackM
Silver Member
Silver Member
Interesser: Løb, HF-radio, min familie
Geografisk sted: Hillerød
Has thanked: 2 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvor lang tid tager en Blankvåbenstilladelse at få?

Indlæg af BackpackM » 9. jan 2015, 16:05

Ja, det er virkelig fagre nye verden! Den officielle begrundelse for at centralisere og digitalisere centraladministrationen plejer at være, at det gør det hele mere effektivt og billigere. Men som sædvanligt handler det kun om systemets tarv og ikke om at gøre det lettere at være borger.

I den "gamle" verden kunne man få den lavet på stedet efter nogle minutters ventetid mens de tjekkede en i registrene.

Mvh Michael

Tikka T3 Lite 6,5x55, S&L Superdome44
Krico 22LR semi
Husqvarna 300 o/u
Air Arms TX200 (LR edition)
HW97kt (LR edition, MK II)

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 307 times
Been thanked: 1127 times

Indlæg af Lassescout » 11. jan 2015, 08:30

BackpackM skrev:Ja, det er virkelig fagre nye verden! Den officielle begrundelse for at centralisere og digitalisere centraladministrationen plejer at være, at det gør det hele mere effektivt og billigere. Men som sædvanligt handler det kun om systemets tarv og ikke om at gøre det lettere at være borger.

I den "gamle" verden kunne man få den lavet på stedet efter nogle minutters ventetid mens de tjekkede en i registrene.

Mvh Michael
Ja, det kunne man nogle gange nogle steder. Andre gange tog det længere tid, og visse steder tog det helt urimeligt lang tid, ligesom man visse steder konsekvent nægtede tilladelser til ting, som man andre steder i landet fik tilladelse til uden problemer. Der var de evige skærmydsler på grund af, at bemandingen visse steder administrerede ud fra egne regler istedet for de gældende.

Så virkeligheden var den, at det først og fremmest afhang af din adresse hvilken behandling du fik, og det var bare ikke holdbart i længden. Hvis du kigger på de tråde der er rundt omkring om behandlingstiderne på de to nye centre, så vil jeg tro gennemsnittet ligger mellem to og 4 uger, og de lader til at give tilladelse til det de skal uden de store indvendinger.

Jeg tror også vi har lov at håbe på, at sagsbehandlingstiderne vil falde yderligere efterhånden som centrene får endnu bedre flow i ekspeditionen af rutinesager. Så alt i alt tror jeg stadig det er en forbedring, selvom enkeltpersoner kan opleve det anderledes.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

KimVinberg
Newbie
Newbie
Interesser: Luftriffel skydning
Geografisk sted: Bornholm, Danmark
Kontakt:

Indlæg af KimVinberg » 13. jan 2015, 18:50

BackpackM skrev:Ja, det er virkelig fagre nye verden! Den officielle begrundelse for at centralisere og digitalisere centraladministrationen plejer at være, at det gør det hele mere effektivt og billigere. Men som sædvanligt handler det kun om systemets tarv og ikke om at gøre det lettere at være borger.

Mvh Michael
Kan man stadig nogle steder. Fik min tilladelse på et par minutter her (Bornholm). Det som tog længst tid var at der skulle stempel på og stå i kø. Det hele (inklusiv ventetid pga. kø) tog 10 minutter.
Pffuhf!... Pling!!... Av!!!... Kugle tilbage i panden på mig selv... Diana 25D .. haha :D

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 14. jan 2015, 15:21

KimVinberg skrev:

Mvh Michael
Kan man stadig nogle steder. Fik min tilladelse på et par minutter her (Bornholm). Det som tog længst tid var at der skulle stempel på og stå i kø. Det hele (inklusiv ventetid pga. kø) tog 10 minutter.
Laver Bornholms Politi stadig selv våbentilladelserne? De skal ikke til ACØ, i Taastrup?
Frihed frem for alt

KimVinberg
Newbie
Newbie
Interesser: Luftriffel skydning
Geografisk sted: Bornholm, Danmark
Kontakt:

Indlæg af KimVinberg » 14. jan 2015, 23:51

Tonnytot skrev:
KimVinberg skrev:

Mvh Michael
Laver Bornholms Politi stadig selv våbentilladelserne? De skal ikke til ACØ, i Taastrup?
Blankvåben tilladelser laver de selv, medmindre det er ændret siden sidste år. Tilladelser til skydevåben ved jeg ikke.
Pffuhf!... Pling!!... Av!!!... Kugle tilbage i panden på mig selv... Diana 25D .. haha :D

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 14. jan 2015, 23:54

Det blev ændret efter 1.10.2014.
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Besvar