Hvilken Adgang har politiet når jeg har ladetilladelse?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Interesser: Teknik og jagt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time

Hvilken Adgang har politiet når jeg har ladetilladelse?

Indlæg af Morten87 » 26. feb 2015, 12:46

Har tit gået og tænkt på hvordan jeg står mht at mit våbenskab står på mine forældres matrikel. Har genladningstilladelse så de har vel adgang til mit skab uden begrundet mistanke eller dommerkendelse, men mine forældre har ingen adgang til skabet. Kan de ringe til mig og kræve at jeg stiller der sådan at de kan få adgang eller hvordan :what:
Senest rettet af Refraktorius 26. feb 2015, 22:13, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlæggets indhold
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1073 times

Re: Adgang for politiet

Indlæg af Agamemnon » 26. feb 2015, 13:14

Morten87 skrev:Har tit gået og tænkt på hvordan jeg står mht at mit våbenskab står på mine forældres matrikel. Har genladningstilladelse så de har vel adgang til mit skab uden begrundet mistanke eller dommerkendelse, men mine forældre har ingen adgang til skabet. Kan de ringe til mig og kræve at jeg stiller der sådan at de kan få adgang eller hvordan :what:
De skal have lov til at kontrollere krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr. Intet andet (uden retskendelse, vel at mærke og hvis du ikke er omfattet af øvrige punkter).
Våbenloven skrev:§ 3. Justitsministeren kan, såfremt han finder det påkrævet, påbyde, at enhver, der er i besiddelse af genstande, der omfattes af forbuddet i § 1, skal gøre anmeldelse derom efter nærmere af justitsministeren fastsatte regler.
Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte sådanne bestemmelser vedrørende opbevaringen af og rådigheden over de i § 1 nævnte genstande og stoffer, som er påkrævet af hensyn til sikkerheden.
Stk. 3. Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:
1) Våbensamlinger,
2) våbenlagre og våbenbøger hos våbenhandlere,
3) våbenbøger hos rederier,
4) krudtoplag hos personer og foreninger, der har tilladelse til at erhverve og besidde sortkrudt, fænghætter m.v.,
5) krudtoplag, arbejdslokaler og udstyr hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition,
6) lokaler, hvor de i lovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.
De kan ikke kræve at du er hjemme og gør det, i praksis, heller ikke.
De tilfælde, som jeg kender til, hvor f.eks. forhandlere er blevet kontrolleret, er politiet kommet tilbage timer eller dage senere, når forhandleren var hjemme igen.

Du er ikke stavnsbundet, fordi du har en genladningstilladelse.
Hvis du forestiller dig, at du var forpligtet til at stille på forlangende, så ville du reelt være afskåret for enhver form for eks. rejseaktivitet.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Morten87
Silver Member
Silver Member
Interesser: Teknik og jagt
Has thanked: 1 time

Indlæg af Morten87 » 26. feb 2015, 13:48

Tænkte heller det var særligt aktuelt så jeg ånder lettet op og siger tak :razz:
Den der sover, synder ikke... medmindre han burde arbejde :)

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 307 times
Been thanked: 1127 times

Indlæg af Lassescout » 26. feb 2015, 14:21

Der har af og til været politiaktioner hvor de har kontrolleret våbenbeholdningen hos private våbensamlere. I de tilfælde kommer de på besøg sidst på eftermiddagen/først på aftenen hvor der er størst sandsynlighed for, at ejeren er hjemme. Er der ingen hjemme med adgang til skabet, må de køre igen, eller evt. ringe til ejeren, og så vente på at han kommer hjem.

Jeg har af og til hørt rygter om lignende kontrolaktioner mod hjemmeladere, men indtil videre tror jeg ikke de er blevet gennemført. De er sikkert blevet opgivet ud fra en nærmere risikoanalyse holdt op mod ressourceforbruget i mandtimer. En beslutning jeg finder meget fornuftig. Jeg har haft genladningstilladelse i 28 år, og aldrig hørt om ulykker eller ildløs i den forbindelse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 191 times
Been thanked: 167 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 1. mar 2015, 20:40

Lassescout skrev: Er der ingen hjemme med adgang til skabet, må de køre igen, eller evt. ringe til ejeren, og så vente på at han kommer hjem.
Ringede de efter mig ville jeg nok være ret sløv til at komme hjem hvis det var fordi de ville ind og lure - De kunne sgu ringe og aftale tid på forhånd, ligesom når arbejdstilsynet ringer og varsler at de kommer på uanmeldt besøg indenfor de næste 4 måneder.. :giggle:

Men okey, jeg har ikke genladnings- eller samlertilladelse, så politiet har jo sådan set ikke noget at gøre her, andet end når svogeren er forbi til kaffe. :giggle:

Havde jeg genladningstilladelse ville mit krudtoplag af princip være opbevaret i et lille pistolskab for sig selv, så de ikke behøver at snage i det store skab hvis de skulle kigge til krudtet :smile:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 307 times
Been thanked: 1127 times

Re: Hvilken Adgang har politiet når jeg har ladetilladelse?

Indlæg af Lassescout » 2. mar 2015, 12:18

Tjjae, jeg har en lidt mere pragmatisk holdning. Mit krudt står nederst i våbenskabet, så det skal jeg selvfølgelig vise dem hvis de kommer forbi. Er de høflige og korrekte kan vi da også godt snakke om andre ting, men hvis de skruer bissen på, gør jeg det også, og så kan det da godt være de får besked på at holde sig til det de kom for og intet andet.

Jeg har nu hørt flere historier der går ud på, at de er flinke og positive når de kommer, end det modsatte, så jeg tror da som udgangspunkt det hele vil forløbe i god ro og orden.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar